FSH-arvo

  • Viestiketjun aloittaja rh
  • Ensimmäinen viesti
kk
Mulla oli FSH 91, kuukautiset oli olleet poissa
n.8kk. Söin puoli vuotta hormoneja, mutta jätin pois kun eivät auttaneet yöheräilyyn. Nyt on tullut lopettamisen jälkeen lieviä hikipuuskia, ei pahoja.
 
Kikka
FSH-arvo oli joulukuussa 95, lääkäri suositteli hormoneja ja sanoi, että tuskin enää kuukautiset alkaa.
En kuitenkaan aloittanut mitään muuta kuin Vagifemin, joka auttoikin kaikkiin epäm. oireisiin, joita olin aikaisemmin luullut hiivaksi, tulehdukseksi jne,
Elämä oli viime vuoden loppupuolella melko sekaisin ja olin muutenkin melko onneton.
Tammikuussa tapasin miehen, jonka kanssa elämä muuttui täysin. En tiedä vaikuttaako onnellisuus vaihdevuosiin, muttta hikoilu loppui ja maaliskuussa alkoi taas kuukautiset
Nyt on kyllä jääneet yhdet taas väliin ja joskus tulee näitä kuumia aaltoja, mutta huomattavasti vähemmän kuin viime vuonna.
Olen melko varma siitä, että stressi pahentaa vaihdevuosioireita, onko muilla vastaavia kokemuksia.
 
heli
Vähän kummastuttaa, tai sit en oikein ymmärrä näitä juttuja, kun mulle määrättiin jo hormonihoidoksi geeliä (+hormonikierukka). FSH oli silloin 29!!? Mitä tämä nyt sitten tarkoittaa, jos toisilla on yli 90 jne. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte !!
 
Kriittisesti
Hyvä Heli, kyllä niitä hormooneja myös tyrkytetään vaikkei tarvetta olisikaan. Hormoonit lisäävät syöpäriskiä eli jos sinulla ei ole edes vaihdevuosioireita älä ihmeessä vielä aloita niiiden syöntiä. Lievissä oireissa pärjää luontaistuotekaupan antimilla. Eli eiköhän tuo geeli ole aivan turhaa...
 
heli
Hei, kriittisesti ja muut ”kohtalotoverit”!
Kyllä mulla on ihan selvät vv-oireet olleet jo monta vuotta, mutta vasta keväällä otettiin se FSH. Kyllä tämä (nais)lääkäri tuntui asiansa osaavan. Otettiin myös hyvin paljon muita verikokeita ja ihan selvin sanoin hän selosti asian, että kyse on varmaan juuri vv:sta. Oireina oli ihan tajuttomat yöhikoilut, hermot pinnassa ja kuin kävisi ylikierroksilla, välillä taas ihan maassa ym. Kuukautisia ei ole ollut n. 15 vuoteen, kun ehkäisynä on kaiken aikaa ollut hormonikierukka, muut ehkäisyt eivät käyneet, joten en menkkojen mahd. loppumisesta todellakaan ole ollut perillä. Ei tämä lääkäri mitenkään tyrkyttänyt hoitojaan, sanoi vain, että se on tietenkin oman harkintani mukaan. Geeli on kyllä auttanut ainakin päiväsaikaan, mutta heti kun vähensin ”annosta”, ovat yöhikoilut tulleet uudelleen. Viime yökin oli aivan toivoton: ikkuna auki (ulkona 11 °), tyyny, pussilakana ja koko keho ihan kauttaaltaan märkänä. Kesken yötä vaihdoin sitten uudet vuodevaatteet. Noin 2-3 tunnin välein heräilen siihen hikisyyteen, sitten paleltaa kohta ihan tajuttomasti....eli sitä rataa. Kai nämä voivat joillakin ihmisillä olla todella rankkoja...ja aamulla puolitehottomana töihin. On kuitenkin vähän parempi kuin se aika mikä oli ennen geeliä.
Kirjoitelkaa kokemuksianne...:)
 
Alma
Itse aloitin hormonihoidon arvolla 44. Suurin syy oli se, että tympäisi mm. töihin meno ja mikään ei tuntunut miltään. Äitini ja yksi sisaruksistani sairastuivat vaihdevuosimasennukseen ja söivät masennuslääkkeitä. Itse en halunnut odottaa, että oireet pahenisivat siihen pisteeseen vaikka olen vahvempi luonne kuin he. Sekään ei ollut kiva, että töissä helahti punaiseksi ja hikiseksi kesken kaiken. On hienoa, että joku pärjää ilman lääkkeitä kunnia heille, mutta miksi pitäisi? Mielestäni hormonien hyvät puolet päihittävät huonot. Syöpä, veritulppa tai joku muu vakava tauti voi päättää päivät ilman hormonien syöntiäkin itse meinasin tukehtua tonnikalan palaan yksi aamu.
 
Liisa
Sain tänään kokeen tulokset FSH arvo oli 4.1.
Lääkäri sanoi että vastaa suunnilleen lukemaa 10.
Elikkä ei vielä ole vaihdevuodet , viitearvot oli muistaakseni
34-120.
Ikää minulla on kohta 48 v.
 
FSH
Sain tänään fsh-arvoni, oli 6,2 ja lekuri sanoi, että jos on alle 12, ei ole vielä vvuodet alkaneet. Fsh-arvo vaihtelee kuukautiskierron eri vaiheissa, joten on vaikea vertailla muiden kanssa, paitsi jos juuri samana päivänä on alkanut menkat ja juuri samana päivänä menee verikokeeseen.

Prolaktiinitestin tulos oli 140 ja jos on alle 530, niin normaali eli ei vielä vv:sta merkkejä.

 
onneton
Kyllä stressi on yksi suuri tekijä. Minä olen 45v. eikä koskaan ole ollut ongelmia seksielämässä, olen todella nauttinut siitä ! mutta stressavien elämäntilanteiden takia luulen että seksielämäni myös muuttui, en kiihotu. en oikeastaan tunne juuri mitään, odotan vain että koko tapahtuma olisi ohi mahdollisimman pian.
 
alli
Kävin itse juuri tänään yksityisessä labrassa otattamassa tuon FSH:n. Maksoi 50,50e kela korvaa tuosta vähäsen, kun lupasivat pyytää tuolta jonkun lääkärin allekirjoituksen tuohon paperiin. Vastauksen saa tietää noin viikon kuluttua.
Kaipa noita testejä voi terv.keskuksen labrassakin tehdä, jos joku lääkäri suostuu niihin lähetteen antamaan... säästösyihin vedotaan kunnisa, eli jollei ole aivan jostain ""oikeasta"" sairaudesta kyse, että miksi esim. tuo testi tarvinnee välttämättä ottaa...jne. Ihan mielenkiinnosta haluan tietää mikä tuo arvo kohdallani on, ikää 48v. nyt menkat myöhässä parisen viikkoa, ja muutakin vv-asiaan kuuluvaa ilmeisesti on jo mukana kuvioissa...
 
helinä
Minä kävin muutama kuukausi sitten myös tuossa kokeessa kun epäilin vaihtari-oireita. (Terv.keskus maksu, ei muuta). FSH oli 30. Juteltiin lääkärin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että oireet ovat sitä luokaa, että kannattaa kokeilla jotain hoitoa. Päädyttiin geeliin. Oireet ovat hieman hävinneet. (Olivat tosi rankkoja välillä.). Muistaakseni lääkäri sanoi, että tuo 30 on jokin raja, mistä voi päätellä vaihdevuosien alkaneen, mutta että joillakin oireita voi tulla ”alemmillakin arvoilla”. Kaikkihan on niin yksilöllistä.
Kerro ”alli”, kun saat vastauksen, paljonko oli:)
 
Arja
Moi, mulla oli vuosi sitten fhs-arvo 29, joka tarkoitti sitä että lähenen vaihdevuosia. Mulla alkoi silloin myös kuumat aallot ja menkat rupesi välillä harvenemaan, pisin väli oli 5kk. Kävin gynellä mutta ei hän mulle määränny mitään hormoneita koska ne tekee kuulemma rinnat hirveen kipeiksi. Oishan tuo kiva kokeilla jotain lääkettä näihin kuumiin aaltoihin niin tietäisi että auttaisiko ne.
 
Elämäähän tämä vain on
Ensinnäkin, tuntuu siltä, että olen elänyt elämän parasta aikaa viimeiset 10 vuotta ja nyt. Olen oppinut sanomaan ei ja tekemään asioita, jotka itse haluan tehdä - en asioita, joita arvelen muiden haluavan/vaativan minulta. En tee miellyttämisen halusta enää yhtään mitään.

FSH otetaan verikokeen avulla. Minulta (50 v.) sitä on mitattu jo jokunen vuosi, en tiedä tasoa. Nyt menen taas mittaukseen, koska kuumat aallot ovat olleet kuukauden päällä. Kuukautisista en tiedä, kun hormonikierukka on pitänyt ne poissa viimeiset 15 vuotta. Hikoilen muutenkin herkästi, joten tämä kuumien aaltojen tulo ei paljon hätkähdyttänyt. Tosi kova hiki niissä kyllä näyttää hetkeksi tulevan. Uniongelmat on tuttuja, kun mies on kuorsannut 20 vuotta ja itse olen herännyt siitä systä 100 kertaa yössä, joten en usko tämän tästä enää pahenevan. Tosin miehelle ostettiin ihan oma asunto, joten taitaa olla, että pari kertaa hikoiluun herääminen on elämänlaadun paranemista entiseen verrattuna. Avioliitto taitaa pelastua tällä konstilla, kun ei tarvitse kärvistellä toisen kanssa arjen yksityiskohdissa ja saa nukuttua yöunet.

Yksi vaihdevuosioire minulla on hankala ja se tuli ihan yhdessä päivässä: silmien limakalvot kuivuvat niin, että yöllä kun herää, ei tahdo saada silmiä auki. Kamala tunne. Tähän kyllä menen hakemaan jotain hoitoa.

Vaihdevuosioireiden hormonihoitojen aloittamispäätös on todella vaikea. Jotenkin tuntuu, että naiset ovat kautta aikojen ilmankin selvinneet ja entisestään epäilyttää, kun lukee asiaa koskevaa tutkimus- ym. tietoa. Kaikki on kauhean epämääräistä ja erilaisia mielipiteitä on joka lähtöön. Mietin todella kaksi kertaa, annanko summan mutikassa manipuloida sisäistä järjestelmääni. Nämä hormonihoidot ovat todennäköisesti miesten keksintöä ja lääketehtaat näistä korjaavat koko potin, mistä syystä gynegologit on aivopesty tyrkyttämään näitä. Tyrkyttäminen lienee kuitenkin vähentynyt.

Eli en tiedä, mitä tehdä. Liikunta auttaa selvästi oireisiin, ainakin mielialaan.
 
kaisa48
Kävin kuukausi takaperin yksityisessä labrassa otattamassa tuon FSH-arvon, oli 23. Nyt sitten kun kävin terv.keskuksen labrassa muissa asioissa, niin lääkäri oli laittanut sinne myöskin tuonkin kokeen otettavaksi - niin nyt tuo FSH oli 8,4 ? Mietin vaan, että onko tuossa mittauksessa tai sen lukeman tulkitsemisessa jotain eri juttuja...vai voiko tuo arvo vaihdella noinkin paljon?
 
ds-kjfbnm
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Sain tänään kokeen tulokset FSH arvo oli 4.1.
Lääkäri sanoi että vastaa suunnilleen lukemaa 10.
Elikkä ei vielä ole vaihdevuodet , viitearvot oli muistaakseni
34-120.
Ikää minulla on kohta 48 v.
Mitä tarkoitit että arvo 4.1 vastaa lukemaa 10?

Minä olen vasta 42-vuotias, mutta kävin FSH-mittauksessa, koska olen läpikäynyt leikkauksen, joka voi häiritä munasarjojen toimintaa. Koska minulla ei ole kuukautisia leikkauksen takia, en ole tietoinen kierrostakaan. FSH arvoni oli 3,5 ja olin tosi iloinen että arvohan ei ole ollenkaan koholla vaikka sitä pelkäsin (limakalvo-ongelmia...). Mutta vastaako tuokin arvo sitten oikeasti jotain korkempaa lukemaa? Käytän paikallisesti Vagifem-puikkoja limakalvojen kuituuteen ja arkuuteen. Mitä on geeli, onko se parempaa. JOku mainitsi luontaistuotteet, mitä käytätte ja mitä apua niistä saatte?


 

Yhteistyössä