FSH-arvo

  • Viestiketjun aloittaja rh
  • Ensimmäinen viesti
n48
Minulla otettiin tuo arvo, kun mietittiin vieläkö laitettaisiin uusi hormonikierukka eli tarvitsenko vielä ehkäisyä. Gyne antoi lähetteen ja otatin sen työterveyshuollon labrassa, ei maksanut mitään. Tuloksen sain soittamalla ja ilmoitin omalle gynelle.

Hän sanoi, että jos arvo on alle 17, pitää laittaa uusi kierukka. Arvoni oli 7.4.

Ikää on 48 ja uusi kierukka vielä peliin.
 
jane
Paljon teillä muilla on FSH-arvot olleet, kun on alettu puhumaan vaihdevuosista ja hormonihoidoista?

Minulla oli tänään 73.6, mutta mittausmenetelmä on kuulemma juuri muuttunut. Raja-arvot kait joatin 60-150 eli viihdevuodet meikäläisellä edessä. En nuku hyvin, kauheita aaltoja jopa käsivarsissa ja jaloissa, lihonut 3.5 kg 3 viikossa. Ennen painoin saman aina 10 vuotta. Kamalaa, apua on saatava. Huomenna lääkäriin...

Viihde-iloin Jane
 
Viimeksi muokattu:
mummo
olen 48v ja arvoni ovat 8,5 ja ei ole vielä vaihdevuosien oireita :) lekurin mukaan.omat monkkarit ei niin säännölliset 2 edelliset n3vk väli, nyt yli 5vk väli... nämä naisten vaivat ovat sitten niin ihmeellisiä :)
 
eivielämummo
Ikää 45 v ja arvo oli 90. Menkat olleet aina epäsäännölliset, mutta n. 4 vuotta sitten alkoi olemaan jatkuvia välivuotoja ja tiputtelua, jolloin laitettiin hormonikierukka. Sen kanssa menkat jatkuivat. Nyt ei ole kuulunut pariin kuukauteen.

Hermo on ollut kireällä jo useamman vuoden, samoin olen ollut väsynyt ja uupunut, työnteko ei enää maistu, lapsille huudan herkästi. Viimeisen vuoden aikana on tullut yöheräilyt ja kuumat aallot. Lääkäri ehdotti hormonikorvaushoitoa. Itse en koe oireitani niin pahoiksi, että olisi tarvetta lääkitykselle. Vieläköhän oireet tästä voivat pahentua?
 
marza
Päivitetään keksustelua tähän päivään :)

Mulla arvot 110 eli hormoonikierukka pois ja femosten tabletteja hikoiluun , ärtyneisyyteen, itkuisuuteen , vetämättömyyteen ja sydämentykytyksiin....hiukset tuntuu lähtevän kaikki päästä...iho kuivuu ja limakalvot myös...
Pillerit tosin vielä kaapin hyllyllä...pelottaa vaan alkaa syödä niitä. Oireet tosin jo jonkinverran kesästä helpottaneet. Kumma juttu, mutta kahdet kuukautiset ovat tulleet kierukan poiston jälkeen ja erittäin runsaina !!! 15 vuotta olivatkin poissa tuon hormoonikierukan ansioista. Gynekologi epäili ettei mulle enää edes tule kuukautisia , mutta ikävä kyllä näin kävi ja toivon todella että tähän jäivät !! Ehkäisyä ei ole eikä gyne puhunut siitä mitään kun poisti kierukan " turhakkeena " korkean fsh arvon vuoksi. Ikää mulla nyt 50v.
 
vierailija
Päivitetään keksustelua tähän päivään :)

Mulla arvot 110 eli hormoonikierukka pois ja femosten tabletteja hikoiluun , ärtyneisyyteen, itkuisuuteen , vetämättömyyteen ja sydämentykytyksiin....hiukset tuntuu lähtevän kaikki päästä...iho kuivuu ja limakalvot myös...
Pillerit tosin vielä kaapin hyllyllä...pelottaa vaan alkaa syödä niitä. Oireet tosin jo jonkinverran kesästä helpottaneet. Kumma juttu, mutta kahdet kuukautiset ovat tulleet kierukan poiston jälkeen ja erittäin runsaina !!! 15 vuotta olivatkin poissa tuon hormoonikierukan ansioista. Gynekologi epäili ettei mulle enää edes tule kuukautisia , mutta ikävä kyllä näin kävi ja toivon todella että tähän jäivät !! Ehkäisyä ei ole eikä gyne puhunut siitä mitään kun poisti kierukan " turhakkeena " korkean fsh arvon vuoksi. Ikää mulla nyt 50v.
Aloitin juuri korvaushoidon pillereillä (FSH 78), kumma kyllä hikoilupuuskia ei ole nyt tullut kun niitä tähän asti on tullut pävin-öin useasti. Mitä syöpäriskiin tulee, gyne sanoi että riski kasvaa vasta vuosien käytön jälkeen. Lisäksi perinnöllisyystekijät vaikuttavat, esim. että onko lähisuvussa rintasyöpää. Pillerit voi jättää aina pois vaikka vuoden käytön jälkeen ja katsoa tuleeko oireita enää vai ei. Miksi siis kärsiä kun helpotusta on tarjolla?
 
Viimeksi muokattu:
Ninni 50 v.
Yksityinen gynekologini antoi lähetteen labraan. Menin käymään TK;n labrassa muissa kokeissa ja kysyin josko hän ottaisi samalla verikokeen FSH tutkimustakin varten. Onnistui hyvin samalla ja yksityisen labran hinta 50 euroa tippui kunnallisen labran 18 euroon. Minulla seurattu jo muutaman vuoden kun kierukan käyttöaika umpeutunut. En toivonut enää vaihtoa uuteen koska sen laitto jo 8 vuotta sitten oli todella kivulias ja pois ottokin hirvittää. Lääkärilläni käyn joka vuosi gyne tutkimuksissa ja kaikki hyvin. Siellä se kierukka on edelleen ja FSH 86,3. Uutta ehkäisyäkään en siis enää tarvitsisikaan:). Aurinkoista kevättä vaan ja nautitaan(y)!
 
vierailija
Vähän kummastuttaa, tai sit en oikein ymmärrä näitä juttuja, kun mulle määrättiin jo hormonihoidoksi geeliä (+hormonikierukka). FSH oli silloin 29!!? Mitä tämä nyt sitten tarkoittaa, jos toisilla on yli 90 jne. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte !!
Mulla oli tuo arvo 107 ja oireet oli rajut. Ne alkoi aivan yllättäen kun oikaisin illlalla nukkumaan. Kuin kahvasta olis lämpömittarit käännetty täysille, ei mitään ennakoivia lieviä oireita. Ikää oli silloin 47v. Hikoilu oli 24/7 ja häiritsi elämää. Viikon päästä varasin omalääkärille ajan, hän kirjoitti hormoonigeeliä ja pisti pikana ostopalvelun kautta mammografiaan. Rintasyöpäseula pitää tehdä ennen hormoonihoidon aloittamista. Pääsin siihen seuraavalla viikolla. Kun sain tutkimuksessa "puhtaat paperit" sain luvan aloittaa estrogeenihoidon. Kohtu oli poistettu jo 20v aiemmin, eli en tarvinnut kuin estrogeeniä. Hikoilu loppui kuin seinään ja on nyt hormoonihoidolla pysynyt poissa. Annosta olen laskenut joka toiseen päivään sillä se riittää pitämään oireet poissa. Hikoilua en kaipaa ja vaikka hoidolla on riskit, kärsin hikoilusta jo 2vko aikana niin paljon kun yö meni lakanoita vaihtaen ja suihkussa hypäten. Mutta minulle sanottiin, että alle 30 on normaali arvo ja sen yli kertoo vaihdevuosien hiipivän. Kohdallani 107 arvo oli jo selkeä vaihdevuosiarvo ja sekin voi tulla täysin puskista. Aamulla eikä päivällä ollut vielä mitään oireita ja se yksi oikasu illalla riitti...hikoilu alkoi eikä loppunut vaan oli seurana 24/7 hormoonihoidon aloittamiseen saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Brilliant Life
Pidemmän aikaa jo hikoilua, kireää pinnaa, saamattomuutta, lihassärkyjä, jatkuvaa unettomuutta, yöheräilyä, masennusta, väsymystä..oireet pahenivat lisää kun kävin vaihtamassa horminkierukan uuteen.
En mennytkään vaivojen kanssa työterveyslääkärille vaan varasin ajan yksityiseltä gynekologilta. En saanutkaan uni-ja masennuslääkkeitä, sen sijaan FSH-arvot mitattiin. Arvo oli 68 ja minulle määrättiin hormonigeeliä 1 painallus / vrk. Ikää vasta 46 v, mutta hormikierukan vaihto laukaisi vaihdevuosioireet, en tiennyt,että näin olisi voinut käydä.
Oireet ovat nyt hormikorvauhoidon myötä lieventyneet huomattavasti ja elämä on alkanut taas hymyillä.
 
vierailija
Löysinpäs hyvän ketjun!
Olen ihan sekaisin vv-asian kanssa. Ikää on 44 v ja kierto ollut 22-24 muutaman vuoden. Nyt ykskaks kierto olikin 36 pvää. Ja vuodot ihan järkyttäviä viimeisen puol vuotta. Yhden pvän vuotaa ihan tauotta ja toisena vähän, sitten loppuvat. Muutaman kerran tullut menkkskipu pari pvää ennen vuotoa ja sit ei mtn vuotopäivänä.
Mietin nyt tuon fsh:n mittautusta.
 
vierailija
Itsellä vuosikausia mielialanvaihteluja, lihaskipuja, nivelkipuja, toivottomuutta, haluttomuutta, avio-ongelmia, tunne että olen tulossa hulluksi. Kuukautiset olleet vuosikausia erittäin epäsäännölliset, ja olen ajatellut että thats it, elämä on siinä sitten. Olen kokeillut ilman reseptiä hormonipuikkoja, ja kaikki kasvirohdokset plus soijan. Sitten mittautin fsh:n ja se oli vähän vajaa 30, ja munasarjat vielä jotenkuten hengissä. Olipa mukava kuulla, kun lääkäri sanoi että kirjoittaa e-pillerit ja katsellaan siitä eteenpäin, olen siis vielä elossa enkä toivoton mielialalääkkeiden tuleva käyttäjä. Hormoneilla selvittiin, mahtavaa!
 

Yhteistyössä