Hae Anna.fi-sivustolta

Fysioterapeutin työ

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Ilolivia, 19.02.2008.

1. Ilolivia Vierailija

Millaisia vaihtoehtoja fysioterapeutin koulutus tarjoaa työelämässä? Yleensä kai ajatellaan, että fysioterapeutit ovat nimenomaan urheilufysioterapeutteja -hieroo yms., mutta kiinnostaisi tietää, kuinka laaja on työkenttä missä fysioterapeutti voi työskennellä? (Jos täällä on fysioterapeutteja, niin mielellään kuulisin missä te työskentelette!).

Mielessä siis alanvaihto akateemisesta opiskelusta ammattikorkeaan fysioterapiaa lukemaan. Myös kosmetologi ja maskeeraaja ovat kiintoisia ammatteja, mutta mietin työllistymistä..

2. Mariia81 Vierailija

Itse valmistun juuri kuntoutuspuolen hoitajaksi ja voin tehdä paljon samoja töitä. kuin fysioterapeutti. Aikaisemmalta ammatiltani olen kosmetologi ja tein myös meikkaajanhommia. Nämä eivät työllistäneet hyvin ja kyseisellä alalla on kova kilpailu, eikä ihmiset kuole, jos he eivät saa kyseisiä palveluja. Kuntoutustyössä taas on takuuvarma työllisyys, koska ihmiset eivät voi jättää itseään fyysisesti hoitamatta. Fysioterapeutti voi tarjota hierontaa, ryhmien vetoa, yksittäiskuntoutusta, ryhmkuntoutusta, liikunta-, ja kuntotestejä/analyysejä ym... Itse olen ainakin huomannut, että kuntoutuspuoella on töitä niin paljon, kuin vain haluaa tehdä. Siis jos vain itse on aktiivinen. Tsemppiä sulle!

3. vaihtoehto Vierailija

Ystäväni hakeutui alan laitemyyntiyritykseen kun oma selkä ei pitänyt hoitotyöstä.

4. -iiris- Vierailija

Ei, fysioterapeutti ei voi hieroa: se on hieroja se. Fyssareiden koulutuksessa ei opiskella hierontaa. Toisekseen, kuntohoitaja (tai kunt. hoitaja) ei voi todellakaan tehdä fysioterapeuttista kuntoutusta: samoin ei sairaanhoitajakaan voi tehdä lääkärin töitä. Osa työtehtävistä on varmasti sellaisia, mitä kuka tahansa kuntoutuksen osaaja voi tehdä, mutta yksilöllinen, terapeuttinen kuntoutus ei todellakaan onnistu keneltä tahansa. Voit tehdä joitain samoja hommia, et "paljon".

5. Minusta tuntuu, että fysioterapiassa suurin asiakasryhmä ovat tuki- ja liikuntaelinsairauksia parantelevat työikäiset. Esimerkiksi monella on selän kanssa ongelmia ja sitten fysioterapiassa hoidetaan kroonisesti kipuilevaa selkää päätetyöläiseltä. Yksi ryhmä on sitten tietysti sellaiset henkilöt, joilla on joku synnynnäinen vamma esim. jalat eripituiset tai selkäranka kiero, jolloin joutuu huolehtimaan, että lihaksisto on kunnossa.

Itse kävin nuorena paljon fysioterapiassa urheiluvammojen takia, jolloin sain esim. polvivammoihin sähköhoitoa, lämpöhoitoa, oikean polvituen etsimistä, jalkaa tukevia lihasharjoitteita. Myöhemmin olen hoidattanut fysioterapiassa esim. pikkuvauvan kantamisesta todella pahasti kipeytyneitä hartioita, joita lähdettiin hoitamaan lämpökäsittelyillä ja hartioita avaavalla jumpalla (esim. venyttelyt jumppapallon kanssa).

Nykyisin käyn paikallisella fysioterapiakeskuksessa hieronnassa (ennaltaehkäisevää toimintaa) ja siellä on varsinainen hieroja, mutta fysioterapeutit hierovat myös, jos heillä ei ole ns. oman alan potilaita. Kyseisessä fysioterapiakeskuksessa myydään myös esim. yksilöllisesti tehtyjä pohjallisia.

Uskoisin, että fysioterapia on mielenkiintoista työtä ja vaatii paljon opeteltavaa. Se on varmasti antoisampaa kuin esim. ehdottamasi kosmetologin ammatti. Uskoisin, että fysioterapeutin työ on enemmän päivätyötä kuin kosmetologin työ (esim. ainakin minä olen voinut käydä fysioterapiassa työpäivän aikana, mutta kosmetologille tietysti menen työpäivän jälkeen).

6. Olen töissä vanhusten palvelutalossa ja myös siellä toimii fysioterapeutti. Hän arvioi apuvälineiden (rollaattorit, pyörätuolit, tukikahvat, liukulakanat ym.) tarvetta, hankki niitä, neuvoo käytössä ja jumppauttaa asukkaita.

7. Ft Vierailija

Vanha ketju on tämä, mutta pakko oikaista väärä tieto, ettei fyssari muka ollenkaan hieroisi. Koulutuksessa ensinnäkin on vähän myös hierontaa ja toisekseen jos yksityisellä sektorilla työskentelee niin hierontaa kyllä on ja sitä kannattaa opiskella vaikka lisääkin :)

On toki fyssareita, joiden mielestä hieronta on jotenkin "alentavaa" eikä "kuulu" fyssarille mutta ainakin omasta mielestäni se on tarvittaessa tärkeäkin osa laadukasta kuntoutusta. Hierominen on myös ihan mukavaa. Nykyään työtilannekaan ei enää ole niin loistava kuin joitain vuosia sitten vielä oli, joten entistä vähemmän on varaa hirveästi natista siitä mitä aikoo tehdä ja mitä ei.

8. Yksityisellä sektorilla fysioterapeutit kuitenkin hierovatkin, koska asiakkaan kokevat fysioterapeutin hieronnan parempana kuin vain hierojan. Ja maksavat siitä!

Ei siis kannata mennä yksityiselle sektorille, jos ei halua tehdä hierojan töitä.

Fyssarit ovat samassa palkkakuopassa kuin muutkin th-alan immeiset: muut amk-koulutetut saavat vähintään sen 4 000 €/kk, mutta fyssarit vain 2 500 - 3 000 €/kk. Tosin fyssarien ei tarvitse tehdä vuorotyötä julkisella mikä on eliittiä siinä joukossa.

Niin, kiinnostaako oikeasti opetella kaikki ihmisen luut suomeksi, englanniksi ja latinaksi?

9. Hp Vierailija

Meidän yksikössä 10-15 henkeä. Työ on hieman jaettu ettei kaikkien tarvitse tietää ja perehtyä kaikkeen...eli tyyliin lasten terapeutit, vanhusten terapeutit, neurologiset osaajat, tuki ja liikuntaelinsairaiden fyssarit jne.

Työnkuvaan kuluu erilaisten ryhmien veto; seniorjumppaa, allasjumppaa, kuntosaliryhmää, neurologista ryhmää, lasten ryhmää.

Kotikäyntejä vanhusten luona ja sielä arvoida mitä palveluja, apuvälineitä, kuntoutusta ym. hän tarvitsee. Myös käyntejä vanhusten palvelutaloissa ja päivätoiminnassa. Tarvittaessa neuvoa hoitohenkilökuntaa.

Yhteistyötä neuvolan kanssa pitämällä luentoja synnytysvalmennuksen yhteydessä (lantiopohjajumpa, lasten käsittelyä ym). Luentoja diabetes päivillä. Painonhallintaryhmään osallistumista.

Kuntoutussuunnitelmien laadintaa ja arviota vaikevammaisille on paljon. Tarkoittaa rutkasti kirjallista työtä.

Yksilövastaanottoja. Asiakkaat ovat siis vauvasta vaariin. Kunnalla paljon kroonisista ongelmista kärsiviä poitilaita. Työikäiset pyörii enimmäkseen työterveyshuollossa joten meille jää ne "muut"...joukossa paljon moniongelmaisia tapauksia.

Apuvälineen tarpeen arviota ja niiden hommaamista tietyistä firmoista.

Tässä osaa. Kunnalla ei hierota. Siihen ei aika riitä. Työtä paljon ja jonot pitkät. Enimmäkseen ohjausta ja neuvontaa...jotain vinkkejä annettavaksi ihmisille arkeen, että he selviytyisivät ongelmansa parissa. Ikää kyllä näin. Jos itse saisin päättää olisi käyntimäärät vähintään puolet enemmän kuin nyt...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri