G: itsetehtyä JOULUKSI. Lahjoja,koristeita,leipomuksia. Ihan kaikkea. Tänne pinoon. Vinkkejä,Kuvia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanelma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanelma"

Vieras
Mitä teette itse jouluksi. Lahjoja, koristeita,leipomuksia.
Haen vinkkejä kutomiseen,virkkaamiseen ja leipomiseen.
Kuvia olis kans kiva saada ja keskustelua mitä itsetehtyä lahjaksi. Miten koristella itsetehdyillä jutuilla. Luonnon materiaaleilla. Kotonalöytyvältä.
Mm. lasipurkkien tuunausta. Säilykepurkkien hyödyntämistä.

Nyt ideat rullaamaan ja pitäkää tätä ketjua yllä.

Joulukortit teen aina itse. Nykyään yhdessä lapsen kanssa. Neulon pitkin vuotta sukkia pukinkonttiin. Huovutettuja lapasia tein joskus. Anopille olen jo kesällä aloittanut vähän modernisoidun isoäidinneliö-torkkupeiton teon. Vielä puuttuu vajaa kolmannes, voipi tulla kiire. Toiselle mummolle ajattelin kehystyttää lapsen aika hyvännäköisen "sotkun". Ihan mitä tahansa lapsen piirtämää en kyllä lahjaksi anna, mutta tuossa on jotain.

Verhot ja liinat sun muut ompelen yleensä itse. Kirppareiden pienet retroliinat ovat käytössä oikeastaan vain jouluna.

Lapsen kanssa on kerätty käpyjä, niistä askarrellaan jotain. Jos ei muuta niin maalataan ja ripustetaan kuuseen.

Saippuoita tehdään netistä tilatusta saippuamassasta. Laitetaan varmaan massan sekaan vähän kanelia ja ehkä upotetaan muottiin kanelitankokin. Tehdään itselle ja lahjaksi.

Ja jos tätä nyt voi itsetehdyksi kutsua niin tehdään lapsen isovanhemmille dvd:t joihin kokoamme videoita ja kuvia tyttärestämme. Viime vuonakin saivat ja tykkäsivät todella paljon :)

Viimeksi muokattu:
Lasipurkeista voi tehdä tuikkukippoja monella tapaa. Yks tapa on kuumaliimalla kiinnittää purkkiin helmiä, kiviä yms...

Itse eksyin helmiq:n sivuille ja ihastuin siellä helmitähtiin. Sieltä sai tilata sellaisia tähtikehikkoja, joihin voi pujottaa helmiä ja tehdä millaisia itse haluaa. Oli malleja siellä tuoteideoissa. Tilasin niitä ja teen joululahjoiksi.

Mä olen itse tehnyt noin 30 lahjaa, aikuisille ja lapsille ja lapset tuunannet omin kätten jälkineen kummiensa lahjat, mutta koska tiedän että liikkuvat palstalla jotkut ja en halua hyvin ideoiden hukkuvan niin voin kuvat ne joulun jälkeen vasta ja jakaa ensi jouluksi ihkut ideani. Olen palauttanut myös eloon pari vanhaa perinnettä, joista luin joulukirjasta jossa kerrottiin mitä ihmiset ennenvanhaan toisillee veivät =P !

Me tehdään kaikki ruuat itse ja piparitaikinat sun muut. Pipareista tehdään muutamat niin, että kuorrutetaan jouluisiksi ja kääritään sellofaaniin ja viedään mukana kun mennään kylään.

Isovanhemmille ajattelin tehdä laudeliinat. Löysin kirpparilta pellavaa, ja leikkaan sopivia paloja, omepelen koristeommelta reunoille ja painan lapsen käden ja pepun kuvan siihen :D Joku teksti ehkä myös mutta ainakin nuo. Toteutus on vielä vähän hakusessa, ainakin sen pepun kohdalla...

Käpyjä aion kerätä myös ja maalata huurteisen valkoisiksi ja hopean värisiksi.

Tylsät on mun joulutekemiset; joulukortit teen lasten kanssa (tai on jo tehty), lisäksi teen havupallon terassille. Piparit ja tortut tehdään valmistaikinoista. Ruokia ei tarvitse tänä vuonna tehdä, kun mennään anoppilaan, joten luultavasti teen tuliaisiksi graavisiikaa, marinoituja herkkusieniä ja marinoitua punasipulia. Joskus saan aikaiseksi tehtyä noita marinoituja ihanuuksia myös naapureille, mutta en tiedä jaksanko tänä vuonna.

Me tehdään kaikki ruuat itse ja piparitaikinat sun muut. Pipareista tehdään muutamat niin, että kuorrutetaan jouluisiksi ja kääritään sellofaaniin ja viedään mukana kun mennään kylään.

Isovanhemmille ajattelin tehdä laudeliinat. Löysin kirpparilta pellavaa, ja leikkaan sopivia paloja, omepelen koristeommelta reunoille ja painan lapsen käden ja pepun kuvan siihen :D Joku teksti ehkä myös mutta ainakin nuo. Toteutus on vielä vähän hakusessa, ainakin sen pepun kohdalla...

Käpyjä aion kerätä myös ja maalata huurteisen valkoisiksi ja hopean värisiksi.

Tuota värjäystä voisin kokeilla minäkin. Käpyjä on vaikka muille jakaa.

Yhteistyössä