G: Käytätkö heijastinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TriplaIsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TriplaIsä

Aktiivinen jäsen
07.10.2008
12 280
4
36
On taas se aika vuodesta kun teiden varsilla liikkuu jos jonkinlaista mustanaamiota.
Autoilijan silmin huomaa kuinka hälyyttävän vähän heijastinta käytetään. Empiirisen havainnoinnin mukaan heijastin puuttuu yli 10v pojilta ja lähes kaikilta aikuisilta!!!

Sitä ilmeisesti luulee että kyllä mut nähdään. Paskanmarjat! Jopa kaupungissa katuvalojen alla ilman heijastinta liikkuva kuuluu riskiryhmään. Syrjemmällä jossa ei katuvaloja ole, heijastimettomat hiipparit putkahtavat täysin yllättäen näkökenttään.
Tilanne on ihan aikuisten oikeasti todella vaarallinen jos kaksi autoa kohtaavat tämän hiipparin kohdalla. Vastaantulijan valot häikäisevät ja jos tie on kapea niin tulee vielä vedettyä vähän oikealle... juuri sinne missä se näkymätön hiippailija hiippailee.

Itse olen autoilija joten heijastinta en tarvitse. Juuri näin väärä asenne lienee kaikilla autoilijoilla. On mulla ollut heijastin hakaneulalla kiinni sivutakin taskussa josta se oli kätevä tarvittaessa kaivaa esiin roikkumaan mutta säilytin samassa taskussa käsineitä ja kun ne vetäisi taskusta niin samalla lähti helposti se hakaneulakin irti joten hylkäsin heijastimen. Helvetin huono selitys kyllä.

Lenkille tai muuten vain ulkoilemaan lähtiessä vedän kyllä aina heijastinliivin päälle
Autoillessa kiittelen mielessäni kaikkia näkemiäni liivin käyttäjiä. Heidät nimittäin näkee todella kaukaa.

Jos auto tekee tenän tai tulee rengasrikko tms. niin hätätilanteita varten autosta kyllä löytyy heijastinliivi jota ei koskaan lainata muihin tarkoituksiin eli on siis aina autossa mukana.

Kuinkas muilla? Löytyykö heijastinta (siis ihan kiinnitettynä takkiin eikä piilossa pipolaatikossa naulakon päällä )?
Eikä sitten puolustella sillä että vaunujen tai rattaiden sadesuojassa on heijastinraidat. Voin kertoa että ne ovat yhtä tyhjän kanssa silloin kun auto lähestyy takaapäin.
Ja koska varsinkin pojat repivät heijastimet irti heti kun pihasta pääsevät niin kundien rotseihin kannattaa ommella jotain heijastinnauhaa halusi ne sitä tai ei.

Meillä on lapsilla kaikilla aina heijastinliivit. Itselläni molemmissa hihoissa roikkuheijastimet ja heijastinnauhat ulkoiluhousuissa.

Asutaan tosi "pimeällä" seudulla, eikä pihasta lähde kyllä oma tai vieras tienpäälle ilman heijastinta.

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
Mulla on tooosiiii hienoja heijastimia!!! Ja käytänkin niitä, halpa on tuo henkivakuutus! :D

Kaikille pitäs olla sellasia kivoja heijastimia.. nuorisolle sellanen mikä niihin iskee.. eikä jotain kolmionmuotsia jota ne ei halua käyttää :D

Saahan niitä nykyään vaikka minkäläistä pääkalloa ja keskisormennäyttö-heijastinta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Sanoisin että ne puuttuu niiltä yli 10v pojilta.. ja alle 35-40 vuotiailta..
Juu, tuo haarukka osuu aika hyvin. Yli nelikymppisillä suht kohtuullisesti heijastimia mutta sitten tulee taas pimeää eli vanhuksilla on aika nihkeästi heijastimia.
Ilmeisesti tuumailevat että ollaan sitä selvitty pimeästä keskiajastakin ilman niin miksei nytkin.

Joo, käytän ja lapset heijastinliiviä. Järkkyä, miten tossa katselin noita "uraihmisiä", jotka juoksee tien yli mistä sattuu ja ei oo niihin villakangastakkeihin sit voinut reikää tehä sen vertaa, että sais heijastimen johonkin ees roikkuu. Vaikka varovainen autoilija oon muutenkin niin kyllä pelottaa ajaa näinä pimeinä aikoina, kun ei mitään näe ja niin moni ilman heijastinta kulkee. :'(

Meillä kaikilla on heijastimet. Tuo kolmevuotias tarkistaa aina että jokaisella on heijastimet kun lähdetään ulos (se on hänen kunniatehtävänsä ja muistaa aina tarkistaa, päivälläkin :) )

Olen huomannut että teinipojat ovat nihkeitä käyttämään heijastimia vaikka on kuinka upeita ja asenteellisia saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuottatukka:
Joo, käytän ja lapset heijastinliiviä. Järkkyä, miten tossa katselin noita "uraihmisiä", jotka juoksee tien yli mistä sattuu ja ei oo niihin villakangastakkeihin sit voinut reikää tehä sen vertaa, että sais heijastimen johonkin ees roikkuu. Vaikka varovainen autoilija oon muutenkin niin kyllä pelottaa ajaa näinä pimeinä aikoina, kun ei mitään näe ja niin moni ilman heijastinta kulkee. :'(

Nää on ihan kamalia jotka poikkoilee tien yli miten ja mistä sattuu. Eilen viimeksi oli omalla kohdallani läheltä piti - tilanne kun joku (ilmeisesti aikuinen) mustiin vaatteisiin pukeutunut ylitti tien ihan jostain muualta kuin suojatien kohdalta. Onneksi oli pieni nopeus ja oma valppaus kohdillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuottatukka:

Nää on ihan kamalia jotka poikkoilee tien yli miten ja mistä sattuu. Eilen viimeksi oli omalla kohdallani läheltä piti - tilanne kun joku (ilmeisesti aikuinen) mustiin vaatteisiin pukeutunut ylitti tien ihan jostain muualta kuin suojatien kohdalta. Onneksi oli pieni nopeus ja oma valppaus kohdillaan.

Osa on vielä sellaisia jotka ovat sitä mieltä että heillä on oikeus kävellä siitä suojatieltä just silloin kun siihen sattuvat. On juu, en mä sitä kiellä, mutta välillä on aika hankala väistää, kun toinen pilkkopimeässä kirmaa siihen tummassa palttoossaan.

Lainaus: Nää on ihan kamalia jotka poikkoilee tien yli miten ja mistä sattuu. Eilen viimeksi oli omalla kohdallani läheltä piti - tilanne kun joku (ilmeisesti aikuinen) mustiin vaatteisiin pukeutunut ylitti tien ihan jostain muualta kuin suojatien kohdalta. Onneksi oli pieni nopeus ja oma valppaus kohdillaan.
[/quote]

Sitä varten tässä onkin vähän sovittu, että isäntä käy töistä tullessa kaupassa kun vielä on suht valoisaa ja kenenkään ei tarvi sit lähteä keskustaan suhaamaan pimeyteen. Hyi. Tuntuu välillä, että silmät harittaa jo ihan vaan siks, et koittaa niin paljon skarpata siihen tarkkaavaisuuteen!

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Osa on vielä sellaisia jotka ovat sitä mieltä että heillä on oikeus kävellä siitä suojatieltä just silloin kun siihen sattuvat. On juu, en mä sitä kiellä, mutta välillä on aika hankala väistää, kun toinen pilkkopimeässä kirmaa siihen tummassa palttoossaan.
Ja aika usein vieläpä punaisia päin ja sitten näytetään pitkää naamaa autoilijalle kun tulee läheltäpiti-tilanne.

Jostain kumman syystä jalankulkijan mielestä on ihan hyväksyttävää kävellä päin punaisia :/

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Ja aika usein vieläpä punaisia päin ja sitten näytetään pitkää naamaa autoilijalle kun tulee läheltäpiti-tilanne.

Jostain kumman syystä jalankulkijan mielestä on ihan hyväksyttävää kävellä päin punaisia :/

No täällä ei paljoa noita liikennevaloja ole, mutta hämäriä teitä ja paljon autoja joiden välistä on mukava puikkelehtia eteen senkin edestä.
Jotenkin täällä on ainakin vähä sellainen meno, että autoilijan pitäisi olla joku ajatustenlukija jolla on ylikehittynyt yönäkö, että pärjää.
Ihmiset eivät kulje tien yli välttämättä suojatietä käyttäen, vaan hyppäävät jostakin autojen välistä. Siinä kun jarrut kirskuen yrität pysäyttää auton ja pelastaa tuon yön tumman kulkijan hengen, niin parhaimmaksi palkkioksi saat keskisormen heristelyä tai kommenttia tyyliin "On se kumma miten nuoret ei osaa ajaa ja plaaplaa"

Tulipa mieleeni, kun lapseni oli kaverisynttäreillä niin aarteenetsinnässä aarteena oli heijastimet. Että syksyn tullen jokainen synttärikemujen järjestäjä voiskin laittaa heijastimet niihin ulosheittopusseihin niin ei rahat menis ainakaan ihan turhuuksiin. Heijastimia ei vaan voi olla liikaa. =)

Niitähän on vaikka mitä kivoja heijastimia nykyään. Meillä on koko perheellä takeissa roikkumassa jos jonkinnäköstä heijastinta,vaunuissa on kans.Lisäks lapset käyttää heijastinliivejä.
Vastaantulijoita olen monesti kauhulla katsellut,vaikka olen ollut kävellen lilikenteessä niin pimeällä vastaantullutta fillaria tai jalankulkijaa en ole havainnut ennen kuin olen ollut melkeen nokakkain,miten sitten autoilija vois niitä havaita yhtään sen paremmin kun tummissa vaatteissa kuljetaan ilman heijastimia tai valoja(kaikissa pyörissäkään ei ole enää heijastimia vakiona).

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2260

Viranomaiset ovat yrittäneet kitkeä huonoja tuotteita kauppojen hyllyiltä, mutta vaihtelevalla menestyksellä.

Mikkeliläinen katsojamme halusi parantaa lasten polkupyörien näkyvyyttä liikenteessä. Kotona hän alkoi epäillä, ettei ostettu heijastin heijasta lainkaan.

Jo pelkkä ajatus heijastamattomasta heijastimesta on uskomaton. Se on sama kuin myisi hätäsoihtuja, joista ponnahtaa hädän hetkellä kukkia.

Huono heijastin heijastaa vähemmän kuin valkoinen paperi

Laitilalainen yritys valmistaa heijastimia, ja firmalta löytyy kalibroitu mittalaite. Mikkelistä lähetetty heijastin asetetaan pitkän putken toiseen päähän, jonka toisessa päässä on valo ja heijastumista mittaavat anturit.

Ajoneuvoihin ja ihmisiin kiinnitettävien heijastimien pitäisi heijastaa vähintään 400 CIL-yksikön edestä.

-Tämä heijastaa 30. Ei siis käytännöllisesti katsoen lainkaan. Pelkkä valkoinen paperi heijastaa 60 yksikköä, kertoo mittauksen tehnyt laadunohjaaja Sari Suomistoinen Coreplast Oy:stä.

Yhteistyössä