G: Kerro jokin outo juttu omilta ala-asteajoilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Meillä oli n. 100 vuotta vanhassa koulurakennuksessa ulkovessat (puuceet) ja niissä tosi vanhanaikaiset valot. Kävin aina pimeässä vessassa, kun en uskaltanut koskea valonkatkaisijaan! Pelkäsin, että siitä saa sähköiskun. Valonkatkaisija oli sellainen musta, jota piti kiertää.

Meidän 1-2lk ope saattoi huutaa kesken tunnin "pulpetin alle" täyteen ääneen. Viimeiselle norkoajalle sanoi, että tämä oli liian hidas ja kuoli juuri ilmapommituksessa. :/ Ope oli elänyt sotavuodet ja treenas meitä suojautumaan pommeilta...

Meidän opettajalla oli tapana välitunnilla juosta jalkapallokenttää ympäri. Innokkaimmat pojat juoksi jonossa mukana. :whistle:Ja usein väitti juosseensa läheisestä kaupungistakin töihin, mitä ei kukaan kyllä kai uskonut

Meillä piti pyytää opettajalta avain vessaan, jos tuli hätä. Ovea ei myöskään saanut sisäpuolelta lukkoon ja vessa oli vain yksi iso huone, missä oli paljon pönttöjä ilman mitään väliseiniä. Ei muuten kovin usein tullut koulussa käytyä pissalla...

Vaihdoin koulua kun 4-luokka alkoi. Muutin pieneen kyläkouluun, ja kaikki muut penskat tunsivat joka neliömetriä viiden kilsan säteeltä, paitsi minä.

Siellä suunnistettiin paljon. En ollut ikinä suunnistanut, mutta en voinut sitä myöntää vieraille oppilaille ja opettajalle. Siis kartta käteen ja kompassi, jollaista en varmaan ollut edes nähnyt sitä ennen, toiseen käteen, menoksi ja suorinta tietä eksyksiin.

Etsivät minua muuten pitkään ja koko kylän voimin.

Mä aloitin ensimmäisen luokan 1989 ja ala-asteemme oli kuulemma viimeinen, jossa oli vielä käytössä puuvessat. Kyseessä oli pieni, vanha maalaiskoulu.
Perjantaisin koko koulun oppilaat kokoontuivat koulun juhlasaliin aamunavaukseen ja usein puhujana oli paikallinen pappi, joka puhui kovalla, paatoksellisella äänellä kadotuksesta ja rukoili sielujemme puolesta.
Koulun rehtori oli hyvin vanhoillinen, iäkäs mies, joka puhui oppilailleen, kuinka sopimatonta tyttöjen on käyttää housuja.

meillä oli yhdysluokat 1-2 sekä 3-6 ja minä olin omassa ikäryhmässäni ainut tyttö, tosin meitä olikin vaan 4. Pieni kyläkoulu siis kyseessä, jossa noin 20 oppilasta. Ulkohuussi meilläkin ja sellanen ikivanha kopiokone, joka teki sellasta violetinsinistä mustesotkua ja jotenkin sen hajun muistan vieläkin. Toinen ope oli urheiluhullu ja talvellakin välitunnit piti hiihtää ja keväisin ja syksyisin jalkkis tai pesis. Ja oli siellä koulussa yks hullu poika joka laittoi ruisleivän paitansa alle ja iski linkkarin siihen! Ja ajoi se kerran muakin linkkarin kans, sanoi vielä kaverilleen, että anna lähtölaskenta..

Mä kiipesin tokaluokkalaisena jumppasalin sitä solmuköyttä pitkin kattoon asti,eli aikas korkeelle, enkä uskaltanu tulla alas. Siinä saikin ope tehdä töitä kun koitti houkutella mua hyppää jumppamattojen päälle joita oli koottu 2-3 päällekkäin. :whistle:

jatkuu.. ja sitten me käytiin aina koko koulu puolukassa. Ja talvella hankiaisilla retkellä. Ja siinä meiän koululla oli pari asuntoo ja toisessa asui ihme pariskunta, niitten puhelut tuli koululle ja sit niitä piti hakee puhelimeen.. ja ne poltti tupakkaa ihan älyttömästi ja oli ihan hirveetä käydä niitten ovella, kun se HAJU oli ihan kammottava.

Uusimmat

Yhteistyössä