G: Köyhät äidit/lapsiperheet! Mitä tienaatte? Pärjäättekö, masentaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellamamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ellamamma"

Vieras
Niin mitä te tienaatte, kenellä ei ole mitään omistuksia, salkkuja tai säästöjä?

1.Paljonko saatte palkkaa, tukiaisia tmv?
2.Joudutteko pyytämään apua esim. vanhemmilta, ystäviltä?
3.Miksi olet köyhä (sairaus, velkakierre tmv.)
4. Masentaako köyhyys, miten vaikuttaa arkeenne?

Itse:

1. Omaehtoista koulutustukea verojen jälkeen 770e kk plus elaria noin 100-150 e kk ja yh-lapsilisää 144e, asumistuke 370e eli yht. noin 1400 e/kk.
2. Usein isäni on auttanut esim. joulun aikaan, talvivaateostoksissa jne. Joskus lainaan ystäviltäni ja maksan heti takaisin. Isovanhemmat myös auttavat ostamalla vaatteita, leluja, teatterijuttuja, viemällä lasta ulkomaille jne. Näistä olen todella kiitollinen.
3. Opiskelut, yksineläjä, masennusta vähän. Pyrin kyllä käymään myös töissä.
4. Masentaa, ylimääräistä ei voi kauheasti lapsen kanssa tehdä. MUtta voidaan silti vuokrata elokuvia perjantaisin, leivotaan, osallistutaan synttärikutsuihin, käydään välillä jossain kivassa paikassa (HopLop, teatteri ym, ilmaisjutut). Silti välillä hirvittää kuin tilillä on 0 euroa, on velkaa ja lainaa. Ikuisuudelta tuntuva köyhyys lamaannuttaa. Välillä on melkein pula ruuasta vaikka kuinka nuukailisi.

Pienimmillään tulot oli tuossa hoitovapaalla, netto 1800€. Ja siis mies, minä ja lapsi + koira kuuluu talouteen. Tuossa miehen palkka, kht, lapsilisä ja asumistuki.

En masentunut ole ollut, mutta kyllähän asia pienesti välillä on ahdistanut, kun on eletty kädestä suuhun. Apua ollaan saatu aika paljonkin miehen vanhemmilta, vaippoja, ruokakasseja, vaatteita jne.

Syynä hoitovapaa + miehen osa-aikatyö (haluaisi täydet tunnit mutta ei ole saanut). Mutta tilanne on väliaikainen tietysti ollut, nyt olen äitiyslomalla ja tulot taas suuremmat, saa nähdä palaanko heti töihin vai mitä kun vauva täyttää vuoden..

Tulot nettona 1200 € lapsilisineen.

Ei ole ketään jolta lainata. Isäni sai hiljattain ison perinnön jonka on todennäköisesti juonut. Ei antanut meille senttiäkään.

Syy köyhyyteen, valitsin väärän miehen joka halusi lapsen ja ajoi perheen hiljalleen köyhyyteen oman itsekkyyden vuoksi. Olemme eronneet, mies ei pysty maksamaan elareita tai tukea lasta mitenkään.

Masentaa. Olen miettinyt lasten adoptioon antamista jonka jälkeen päättäisin oman elämäni.

Kauhistuttaa tuo yllä oleva teksti :( Älä tee mitään itsellesi koska silloin joutuvat myös lapset kärsimään eläessään jonkun vieraan ihmisen kanssa.
Itse pudonnut työttömänä KELA rahoille.
Kiinnostaisi tietää enemmän miten miehesi ajoi teidän talouden ahdinkoon, koska painiskelen itse juurikin syyllisyyden tuntojen kanssa, että mitä itse olisin voinut tehdä toisin omassa tapauksessani, josta e n todellakaan ole ylpeä :/
Voisitko valottaa enemmän asiaa ?
Ja ennenkaikkea jaksamista sinulle paljon <3

Kauhistuttaa tuo yllä oleva teksti :( Älä tee mitään itsellesi koska silloin joutuvat myös lapset kärsimään eläessään jonkun vieraan ihmisen kanssa.
Itse pudonnut työttömänä KELA rahoille.
Kiinnostaisi tietää enemmän miten miehesi ajoi teidän talouden ahdinkoon, koska painiskelen itse juurikin syyllisyyden tuntojen kanssa, että mitä itse olisin voinut tehdä toisin omassa tapauksessani, josta e n todellakaan ole ylpeä :/
Voisitko valottaa enemmän asiaa ?
Ja ennenkaikkea jaksamista sinulle paljon <3

Lapset on nyt niin pieniä, että eivät muistaisi minua kovinkaan hyvin. Jos odotan heidän varttumistaan, on liian myöhäistä, he surisivat äitiään.
Mieheni... Se on pitkä tarina. Jos kertoisin sen, monet sanoisivat että tapahtunut on omaa syytäni. Siksi en halua kertoa, enkä halua että kukaan myöskään tunnistaa minua tarinasta.
Mies ei ole huono mies, mutta ei ole hoitanut lapsia ollenkaan ja on juossut unelmiensa perässä hajottaen perheemme. Uuvuin lasten hoidossa ja kadotin omat unelmani, koska niiden saavuttaminen olisi vaatinut kumppanin tukemaan.

Kysyin mieheltä jos antaisimme lapset pois. Hän sanoi ettei siedä minua enää koskaan jos teen sen, vihaisi minua. Ei ymmärrä että hän on itse jättänyt minut yksin lasten kanssa. Ei ole tuntiakaan hoitanut lapsiamme elämässään, on jatkuvasti poissa kotoa eikä auta taloudellisesti.
Olen miettinyt pois pääsyä paljon. Lapseni olisivat vielä pelastettavissa adoption kautta, he eivät ole vielä pahoin vaurioituneet masennukseni vuoksi ja kehittyvät normaaliin tahtiin. En jaksa olla äiti enkä nainen, en ihminen.

Tiedän että lapseni kärsivät eniten, mutta uskon heidän kärsimyksensä olevan vähäisempi adoptiossa kuin minun kanssani.

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä köyhempi äiti;30748102:
Lapset on nyt niin pieniä, että eivät muistaisi minua kovinkaan hyvin. Jos odotan heidän varttumistaan, on liian myöhäistä, he surisivat äitiään.
Mieheni... Se on pitkä tarina. Jos kertoisin sen, monet sanoisivat että tapahtunut on omaa syytäni. Siksi en halua kertoa, enkä halua että kukaan myöskään tunnistaa minua tarinasta.
Mies ei ole huono mies, mutta ei ole hoitanut lapsia ollenkaan ja on juossut unelmiensa perässä hajottaen perheemme. Uuvuin lasten hoidossa ja kadotin omat unelmani, koska niiden saavuttaminen olisi vaatinut kumppanin tukemaan.

Kysyin mieheltä jos antaisimme lapset pois. Hän sanoi ettei siedä minua enää koskaan jos teen sen, vihaisi minua. Ei ymmärrä että hän on itse jättänyt minut yksin lasten kanssa. Ei ole tuntiakaan hoitanut lapsiamme elämässään, on jatkuvasti poissa kotoa eikä auta taloudellisesti.
Olen miettinyt pois pääsyä paljon. Lapseni olisivat vielä pelastettavissa adoption kautta, he eivät ole vielä pahoin vaurioituneet masennukseni vuoksi ja kehittyvät normaaliin tahtiin. En jaksa olla äiti enkä nainen, en ihminen.

Tiedän että lapseni kärsivät eniten, mutta uskon heidän kärsimyksensä olevan vähäisempi adoptiossa kuin minun kanssani.

Mitäs jos hakisit apua... Ota lapsille hoitopaikka ja etsi itsellesi töitä. Tai voit laittaa lapset hetkeksi sijaiskotiin. Tapaat heitä esim viikonloppuisin.

Yhteistyössä