G:Kuinka paljon miehenne osallistuvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipiteitä

Vieras
kotitöihin,kodinhoitoon,lastenhoitoon?Minkälainen työnjako teillä on?Mistä asioista mies kantaa päävastuun,mistä nainen?

Meillä on 5v,3v ja 6kk lapset.Mies on työttömänä,minä äitiyslomalla.Minä hoidan lapset,ruoanlaiton,pyykit,auttavasti siivouksen sen mitä väsyneenä jaksan,raha-asiat ja mun säästöillä eletään,hoidan myös vakuutusasiat ja terveydenhuollon,lääkärikäynnit ym.Mies on valvonut vauvan kanssa nyt pari viikkoa,kun olen lopen uupunut,viimeiseen vuoteen tiskannut alle 10 kertaa,silloin tällöin imuroinut tai käynyt kaupassa,vähän tehnyt ns.miesten hommia (vähän halkoja,leikannut nurmikkoa ym.),mutta minusta tuntuu,että työnjako on aivan epäreilu.Miehen mielestä kotityöt eivät ole työtä,mutta eipä niitä jaksa tehdä kuitenkaan itse.Musta tuntuu,että pää hajoaa tähän yksinäiseen vastuunkantoon.Kauhea riita tuli siitä sitten,kun autohuoliakin alkoi mies mulle juurta jaksain selittää.Kai hän nyt edes ne voisi ihan itsekseen hoitaa.

puuuuuuh...Ehkä olen vain kohtuuton nalkuttaja ja väsymykseni vielä pahentaa sitä.

Saa nähdä kuinka meillä käy. Esikoinen vielä mahassa ja itse käyn kokopäivätöissä. Silti minä hoidan siivouksen ja ruoanlaiton. Miehellä on epäsäännöllisempi työ ja joskus on kotona, kun minä töissä. silloin olis kiva kun olis vaikka ruoka odottamassa, mutta yleensä joudun itse saman tien kauppaan ja ruoanlaittoon. Toisaalta on jotenkin vaikea määritellä mikä on kohtuullista ja tasa-arvoista. onhan sillä välillä raskaita ulkotöitä jne. Mutta tämä kodinhoitaminen on vaan jotenkin niin paljon jatkuvampaa ja jokapäiväisempää ja sitovampaa.

Tekee mitä pyydetään ihan mutisematta, harvemmin kuitenkaan esim imuriin tarttuu pyytämättä :D Hoitaa keittiöntasot (ja tiskit) joka ilta kun poika on nukkumassa, pojan hoitaa töistä tullessaan loppuillan "päävastuullisesti" ja myös usein viikonloppuisin leikittää,syöttää,vaihtaa vaipat jne. Tietty minäkin teen niitä mutta näin se on nyt muotoutunut varsinkin ollessani raskaana että hän sen yleensä tekee.

Minä kannan päävastuun lapsesta miehen ollessa töissä luonnollisesti,muuta minun "ei odoteta" tekevän. Ts ei ole koskaan miehen suusta kuulunut ja tuskin kuuluukaan jotain sen tyylistä että miksen minä tehnyt/siivonnut kun kerran olen päivät kotona. Suurelta osin on nyt mennyt myös niin että minä hoidan pyykit. Ei valittamista.

Meillä mies on sitä mieltä,että ei kukaan mies oikeasti rankan työpäivän jälkeen tee kotona ihmeempiä.Hän on sanonut,että voisi töiden jälkeen viettää lasten kanssa kyllä laatuaikaa,rakentaa legoja tms.,mutta ei tee sitä nytkään,vaikkei ole niitä työpäiviä edes.Turvaverkkoa tms.meillä ei ole,joten minä olen mitättömissä kodinhoitotöissä kiinni 24/7.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Meillä mies on sitä mieltä,että ei kukaan mies oikeasti rankan työpäivän jälkeen tee kotona ihmeempiä.Hän on sanonut,että voisi töiden jälkeen viettää lasten kanssa kyllä laatuaikaa,rakentaa legoja tms.,mutta ei tee sitä nytkään,vaikkei ole niitä työpäiviä edes.Turvaverkkoa tms.meillä ei ole,joten minä olen mitättömissä kodinhoitotöissä kiinni 24/7.

Niin tuo on nyt vähän kinkkinen asia kun jos ei kerta nytkään tee vaikkei töissä. Tehkää joku sopimus että alkaa ottaa osaa hommiin. Meillä mies leikkii lasten kanssa työpäivinä ja vapaapäivinä ja itse hoidan kodin kun kotona olen.

Yhteistyössä