G:lasten sukunimi asiaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shedevil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shedevil

Aktiivinen jäsen
20.09.2004
1 771
0
36
Jos asutte miehen kanssa avoliitossa ja teille syntyy lapsi/lapsia niin,mikä on teidän lasten sukunimi?
Minä tiedän miten asia menee,mutta haluaisin jotain perusteluja asiaan jos olette esim.laittaneet lapsille oman sukunimen,ettekä miehen sukunimeä niin miksi?Ja mitkä asiat on vaikuttaneet päätökseen?

mä oisin halunnu oman sukunimen lapsille(ei nii yleinen),mut ton ukon päätä ei kääntäny sit yhtää mikää ni oli pakko valita lapsil nimet mitkä ei niin yleisiä ettei tuu kaimoja joka nurkal vastaa!!

No mun mielestä niin kauan kun ei olla naimisissa niin lapsille äidin nimi. Jos tulee ero ja lapset jää äidille niin onhan se kiva että niillä on oma nimi. Paitsi jos oma on joku ihan kauhea ja miehellä hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja typyjen äippä:
Mun lapset on ollu miehen sukunimellä mut eron jälkeen vaihdoin molemmat omalle sukunimelle. Siis tytöillä on molemmilla nyt mun sukunimi.

näin mullakin mutta en alkanut vaihtamaan sukunimeä

Lapsillani on minun sukunimeni. Minä vien heidät lääkäriin, enkä takuulla ymmärtäisi, jos miehen sukunimeä huhuiltaisiin ja lapseni vuoro olisi. Minä olen kuienki se, jonka kautta he tähän maailmaan, sukuun ja perheeseen ovat fyysisesti tulleet. Laki vaatii sukunimen, niin olkoon sitten sama, kuin minulla.

Matriarkaalinen järjestelmä käyttöön! :D Isästä voidaan olla melko varmoja, äidistä täysin varmoja. =)

Kun esikko synty, niin olin vielä sitä mieltä, että itsestänikin tulee miehen niminen jokupäivä. Siksi miehen sukunimi lapselle. Toinenkin lapsi sitten niin.
Nyt jos olisin samassa tilanteessa, valitsisin varmaan toisin.

Kuopus on mun sukunimellä ja kahdella vanhimmalla isänsä sukunimi.Kahden vanhimman kohdalla halusin että isän sukunimi,siihen aikaan olin muka niin vanhanaikainen että niin pitää olla :D Nyt sit kuopukselle halusin oman sukunimen ja miehellä ei ollut mitään sitä vastaan,vaihtuu sit jos satutaan naimisiin asti menemään.

Meillä lapsilla on mun sukunimi. Ollaan tosin naimisissa (ap kysyi avoliitossa olevia....), mutta eri nimillä. Oma nimeni tärkeä osa identiteettiäni, en millään olisi voinut vaihtaa itseäni miehen nimelle. Ja jo seurustelun alkuaikoina kerroin miehelle, että lapsista tulee sitten mun nimisiä :D Lasten toiset ja kolmannet nimet tulee sitten miehen suvusta. :heart:

Meiän eka lapsi syntyi kun oltiin avoliitossa, ja oli ihan ehdottoman selvää, että saa isänsä sukunimen. Isyydentunnustamisenhan se vaati, mutta tottahan se tehtiin. Muut lapset ovatkin sit syntyneet avioliitossa.

Mieheni veljen muksut sai äitinsä nimen vaikka avoliitossa asuvat, ihmettelen sitä periaatetta todella, vaikkei mulle kuulukkaan. Enkä kysele miksi näin, mutta kummastutta vaan. Joskin heillä nyt on paljon muitakin ihmetyttäviä asioita, jotka ei tähän kuulu...

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Meiän eka lapsi syntyi kun oltiin avoliitossa, ja oli ihan ehdottoman selvää, että saa isänsä sukunimen. Isyydentunnustamisenhan se vaati, mutta tottahan se tehtiin. Muut lapset ovatkin sit syntyneet avioliitossa.

Mieheni veljen muksut sai äitinsä nimen vaikka avoliitossa asuvat, ihmettelen sitä periaatetta todella, vaikkei mulle kuulukkaan. Enkä kysele miksi näin, mutta kummastutta vaan. Joskin heillä nyt on paljon muitakin ihmetyttäviä asioita, jotka ei tähän kuulu...

:D Hassu olet. Jos ei toimi kuten sinä, arkaaisten patriarkallisten odotusten mukaan, on kummallinen.

Ja isyys on tunnustettu minunkin lapsistani. =)

Näin minäkin olen asian ajatellut ja sama täällä ex miehen siskon kohdalla...

lapset saaneet isän sukunimee koska oon ite jossain vaiheessa ajtellu ottaa sitä naimisiin mennessä. kaikilla on sitten sama. =) paitsi nyt kun on lapsia kahen eri ukon kaa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

:D Hassu olet. Jos ei toimi kuten sinä, arkaaisten patriarkallisten odotusten mukaan, on kummallinen.

Ja isyys on tunnustettu minunkin lapsistani. =)

No enhän mä nyt toki sanonut et kaikkien tarttis toimia samalla tavalla kuin minä, päinvastoin. MÄ vaan en ymmärrä, et lapset ei saa isänsä sukunimee, etenkin jos on tarkotus mennä naimisiin jossain vaiheessa, ja myös äidin ottaa miehensä nimi! Mutta kun vetosin tuohon tuntemaani perheeseen, niin tosiaan paljo muitakin asioita, joita en tajua, joten....

Että älä huoli, ihan oon suvaitsevainen, mut ihmetellä kai saa... :D :whistle:

Meillä on pojalla miehen sukunimi. Ollakseni ihan rehellinen, niin mulle ei ollut eikä ole mitään väliä kumman sukunimellä lapsi on. Meillä kummallakin on suht harvinaiset sukunimet, miehen puolella nimi on harvinaisempi kuin mun puolella.

No enhän mä nyt toki sanonut et kaikkien tarttis toimia samalla tavalla kuin minä, päinvastoin. MÄ vaan en ymmärrä, et lapset ei saa isänsä sukunimee, etenkin jos on tarkotus mennä naimisiin jossain vaiheessa, ja myös äidin ottaa miehensä nimi! Mutta kun vetosin tuohon tuntemaani perheeseen, niin tosiaan paljo muitakin asioita, joita en tajua, joten....

Että älä huoli, ihan oon suvaitsevainen, mut ihmetellä kai saa... :D :whistle:

Saa ihmetellä. Ihmettelyn taito on aivan liian aliarvostettu =) Mutta miksi naimisiin mennessäkään pitäisi ottaa sama nimi? Ja jos haluaa saman sukunimen, miksi juuri miehen nimi?

*jatkaa ihmettelyä*

Esikoinen oli isänsä nimissä, tuli avoero nimuutin omalle nimelleni. Nykynenmies ja juniori ovat isännän sukunimellä. Ensi kesänä pitäisi mennä naimisiin enkä tiedä mitä tuon sukunimen kanssa tekis... Oma on harvinaisempi... vaan alle 200 henkilöäomaa sen ja isännän on sellainen tusina sukunimi

Yhteistyössä