G: Listeria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vouhotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vouhotus

Vieras
Moi kaikki odottajat!

Tuli tässä mieleen semmoinen, kun tälläkin palstalla on ollut kovaa tohinaa tuosta listeriasta, niin että:
A) tunteeko joku oikeasti jonkun (saa olla vaikka se kummin kaimakin jos niikseen tulee), joka on sairastanut listeriaan?

Jos tuntee niin,
B) mitä oireita hänellä oli,
C) mistä hän todennäköisemmin listeriatartunnan sai ja
D) minkälaista hoitoa hän sai ja vielä
E) minkälaisia haittavaikutuksia listeriasta tuli?

Kovasti listeriaa pelätään, mutta onko joku oikeasti sellaisen sairastanut? Jään mielenkiinnolla odottelemaan tarinoita!!! :-)

Tunne en ketään, mutta 20-50 listeriatapausta vuosittain Suomessa; sitä ei tilastot kerro, kuinka moni näistä on raskaana.

Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, listerioosin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Erityisen alttiita vakaville infektioille ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt. Heillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Myös raskaana olevilla, vastasyntyneillä ja vanhuksilla on lisääntynyt riski sairastua.

Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus. Kuolleisuus listerioosiin on 20-40%.

Listerioosin suhteen riskielintarvikkeina pidetään kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä myyntiaika ja joissa listeria pystyy lisääntymään. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut tuotteet, joiden valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa.

Suositukset riskiryhmille
Vältä riskielintarvikkeita

- Tyhjiöpakatut kylmäsavustetut, graavisuolatut kalatuotteet ja mäti

- Pastöroimaton maito ja siitä tehdyt juustot

- Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)

- Pateet

Muita ohjeita
- Kuumenna pakastevihannekset ennen syöntiä.

- Kypsennä liha huolellisesti ennen syöntiä (kauttaaltaan >70 Celsius astetta).

- Pese/kuori raakana syötävät vihannekset huolellisesti ennen syömistä.

- Säädä kotijääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi. Useimmille elintarvikkeille sopiva lämpötila on 5 Celsius astetta. Kalatuotteille turvallinen lämpötila on kuitenkin korkeintaan 3 Celsius astetta.

- Älä käytä viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä tuotteita.

- Säilytä raa'at tuotteet erillään kypsennetyistä.

- Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä raakoja / kypsentämättömiä elintarvikkeita

Minun kaverin miehellä on tainnut olla listeria - tai siis hänellä oli aivokalvontulehdus (mies, n. 30v) ja syyksi epäiltiin listeriaa käsittääkseni. En ole aivan varma.

Minulle lääkäri tosin sanoi, että listeriariski on häviävän pieni ja toisaalta vauvalle voi tulla ongelmia monesta muustakin syystä. Hän totesi, ettei ole syytä välttää muuta kuin maksaa ja ylimääräistä suolan käyttöä.

Moi,

mun piti jo aikaisemmnin kirjoitella tästä aiheesta, mutta se jotenkin jäi. Kirjoitin muutama kk sitten tälle palstalle ja kyselin kokemuksia listeriasta, koska itseltäni otettiin ko. testi. Sain hyviä vastauksia, mutta joku myös käynnisti ketjun otsikolla Listeriavouhotus ;)

Eli, mulla oli kesälomalla todella raju vatsatauti, lämpöä ja oksentelua. Epäiltiin salmonellaa, jota se ei ollut. Otettiin varmuuden vuoksi listeriatesti, joka oli positiivinen. Sain saman tien antibiootit, ja sen jälkeen kontrolli, tauti oli onneksi lkähtenyt niillä. Oireiden alkamisen ja lääkityksen aloittamisen välillä ei mennyt kuin viikko. Testiin saa lähetteen neuvolasta. Kuulemma keskenmeno tulee useimmissa tapauksissa varsin nopeasti, joten pikainen lääkityksen aloittaminen on tosi tärkeää.

Asun ulkomailla, joten listerialähteitä on varmasti paljon enemmän kuin Suomessa. Toisaalta, olin tosiaan kesälomalla Suomessa silloin kun tauti todettiin (itämisaika voi toisaalta olla pitkäkin). Mitään riskialtista en ollut tietoisesti syönyt, toisaalta en kyllä joka suupalaa mitenkään hysteerisesti tarkkaillut. Kun asiaa selviteltiin, listeriaan erikoistunut (suomalainen) lääkäri nosti esiin erityisesti tuore- ja homejuuston, joita hänen mukaan kannattaa ehdottomasti välttää, vaikkei muuten aiheesta hysterioisikaan. Niitä en ollut syönyt.

Eli summa summarum, vaikka listeria on ääääärimmäisen harvinaista, joku onneton aina kuuluu noihin muutamiin tapauksiin, joita vuodessa Suomessakin tulee. Itselläni oireet oli niin rajut, että hakeuduin heti ekana päivänä lääkäriin. Vouhottaa ei kannata, mutta henk.koht. olen tosi tosi kiitollinen, että ""pidin asiani päälle"" neuvolassa ja vaadin ko. testin pikaisesti. Mutta, kuten todettu en ollut syönyt mitään riskialtista, joten ainakin mun mielestä suupalojen liiallinen kyttäys on turhaa, tauti tulee jos on TOSI huono tuuri.

PM

A) olen itse sairastanut listerian, mutta en raskausaikana
B) kuume ja kova vatsakipu
C) huonosti pestyistä vihanneksista
D) jouduin sairaalaan, koska ei tiedetty mikä tauti oli iskenyt
E) ei mitään

Mulla epäili lääkäri listeriaa, kun sikiö ei vastannut viikkoja(ja vuodin verta), mutta osottautuikin onneksi vain nuoremmaksi ja sykekkin saatiin myöhemmin näkyviin...Kyseli kovasti flunssan oireista, mutta mulla kun vuotaa aina nenä, niin johan kerkesin säikähtää. Mutta jotenkin tuli kovin toden tuntuiseksi tuo asia kun omalle kohdalle sattui epäilys.

Kaverillani tuli keskenmeno ja hänellä on useita kissoja ja epäsiisti koti...Hänen kohdallaan on hyvinkin MAHDOLLISTA, että keskenmeno johtui kissoista saadusta toksoplasmoosista(ulosteita välillä siellä sun täällä), mutta tuota ei sen kummemmin tutkittu, koska oli alkuraskaudessa.

Aika mielenkiintoista sinänsä, että riskien minimointia pidetään vouhotuksena. Ainakin itse luotan suomalaiseen terveydenhuoltoon sen verran, että en usko, että se antaisi ohjeistuksia, ellei taustalla olisi todellista riskia ja tutkittua tietoa. Ja kyllä esim. Elintarvikeviraston sivuilla on aika painavaa tekstiä listeriasta, joten en minä ainakaan ihan huomiottakaan sitä voisi jättää.

Vaikka sairastuneita ei Suomessa ole vuodessa kovin paljon, en minä ainakaan haluaisi olla se onneton...Vaikka voihan sen toki huonolla tuurilla saada, vaikka olisi varovainenkin ja noudattaisi ohjeistusta. Toisaalta miltäköhän Suomenkin tilastot näyttäisivät, jos asiaan suhtauduttaisiin leväperäisesti...

Eipä tämä nyt minusta mikään ylivoimainen ponnistus ole, että raskausaikana hiukan tarkkailee mitä suuhunsa pistää.

Sinulle joka kirjoitit nimimerkillä epäilyjä: Kirjoitit että ystävälläsi oli alkuraskaudessa keskenmeno ja sinä epäilit syyksi kissoja jotka hänellä kai kaikaiketi oli ollut jo kauan ennen raskautta? Itse olen aikanaan työskennellyt eläinsuojeluyhdistyksessä jonka suojissa majaili noin satakunta kissaa. Joka päivä kahden vuoden ajan siivosin ulkoa löydettyjen kissojen jätöksiä joiden taustoista ei ollut mitään tietoa. ( ei niin etteikö tuo tokso voi olla ihan jokaisella kotikissallakin yhtähyvin kuin ""kulkurillakin"", kun nekin suurimmaksiosaksi ovat kuitenkin jonkun kotimirrejä jotka syystä tai setsemännestä ovat ulos jätetty).
Kun sitten lapsien hankinta tuli ajan kohtaiseksi kysyin tätä tokso asiaa sekä eläin että ihmislääkäriltä ja molemmilta sain vastaukseksi että jos kotona on ollut jo ennen raskautta kissa ei tule mihinkään ""varotoimenpiteisiin"" ryhtyä. Koska jos tuo kotimirri on tokson kantaja niin todella suurella todennäköisyydellä on jo sen tartunnan saanut ennen raskaaksi tuloa. Ja minun tapauksessani olen tokson ainakin 90 prosentin todennäköisyydellä saanut vaikka ei minun omat ""kulkurini"" olisivatkaan tokson kantajia.
Pointtini nimimerkillä epäilyjä kirjoittaneelle että ei kannata ennen kuin on faktoja päätellä mitään koska juuri tuollaiset luovat sitä järjetöntä hysteriaa siitä että kun tulee raskaaksi tulisi hävittää kissat ja koirat ja lopettaa kaiken syöminen.
Minusta on vaan niin kovin surullista kun joku tällä palstalla kirjoitti hävittäneensä 15 vuotiaan kissan sen vuoksi että tuli raskaaksi...???!!
Itse olen sitä mieltä että perushygienia riittää niin kissa kuin kissattomassa perheessäkin ollaan sitten raskaana tai ei. Kun kuitenkin tulee muistaa se tärkein KAIKKEIN SUURIN TOKSON AIHEUTTAJA EI OLE KISSAN JÄTÖKSET VAAN HUONOSTI PESTYT KASVIKSET!!!

Ja tokso täytyy olla kissalla aktiivisessa vaiheessa (eli sairaus päällä), jotta se voi tarttua ihmiseen. Ihan samalla tavalla kuin vesirokko voi tarttua vain silloin kun joku sairastaa sitä kyseisellä hetkellä. Vaikka olen sairastanut vesirokon niin en tartuta sitä :)

Hei vielä,

pitää lisätä tähän tokso-keskusteluun, että testausten yhteydessä multa löytyi myös toksoplasma. Tauti oli sairastettu jo ennen raskautta, eikä aiheuttanut mitään toimenpiteitä eikä siitä ole mitään vaaraa raskaudelle. Vasta raskauden aikana saatu toksoplasma voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä, mutta sitä voidaan lääkitä antibiooteilla.

Toksoplasma on varsin yleistä. Kuulemma eteläisessä Euroopassa lähes kaikilla raskaana olevilla naisilla on jossain vaiheessa ollut toksoplasma. Raskausaikana olen vältelly liian likeistä kanssakäymistä kulkukissojen kanssa, mutta kotikissoja kyllä olen silitellyt kuten ennenkin.

Yhteistyössä