G: Millä soseilla olette aloittaneet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hupsista, ei kirj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4kk iässä aloitettiin. Tein itse soseet. Perunasose, Peruna-porkkanasose, Peruna-parsakaalisose... Sitten kun söi hyvin perunaa, annoin ruusunmarjaa, ei ole liian makeaa mutta kuitenkin tarpeeksi. Hedelmä- ja marjasoseita en tee itse. Katson sellaiset marja- ja hedelmäsoseet, joita on yhdistelty eri makujen kanssa. Esim. Ruusunmarjaa löytyy myös ruusunmarja-vadelmana, ja sitten persikkaa päärynän kanssa yms. Ettei tarvitse syöttää aina vain yhtä makua kerrallaan.

Kuinka teidän vauvat on reagoineet? Vatsavaivoja tms.??

Mä aloitin esikoisella soseet jo 2,5 kk:n iässä kun ei maito riittänyt. Esikoinen on allerginen tosi monelle ruoka-aineelle, ja oon vähän soimannut itseäni, että aloitinko liian aikaisin...
Nyt kuopus samanikäinen ja alkaa tuntua ettei maito enää riitä. Nyt vaan en olekaan varma että uskallanko aloittaa näin aikaisin...

Korvikkeet on lehmänmaitopohjaisia, ja neuvolassa kehotettiin välttämään koska esikoinen on lehmänmaitoallerginen. Soseita suositeltiin, jos tuntuu ettei maito riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hupsista:
Kuinka teidän vauvat on reagoineet? Vatsavaivoja tms.??

Mä aloitin esikoisella soseet jo 2,5 kk:n iässä kun ei maito riittänyt. Esikoinen on allerginen tosi monelle ruoka-aineelle, ja oon vähän soimannut itseäni, että aloitinko liian aikaisin...
Nyt kuopus samanikäinen ja alkaa tuntua ettei maito enää riitä. Nyt vaan en olekaan varma että uskallanko aloittaa näin aikaisin...

Meillä ei ole tullut mitään oireita. Aloitettiin 4kk. Varmaan parempi olisi vaikka maissi- tai vaikka riisivelli. Riisivellissä on 5kk aloitusikä, mutta meillä neuvolassa sanoi, että voi antaa, kun aloitettiin vellit 3,5kk. Ehkä ne olisi hyviä teillä. Tosin ei ne kovin täyttäviä vissiin ole.

3,5kk -> vellit (maissivelli ja peruna-porkkanavelli)
4,5kk -> peruna, porkkana

Nyt tulee 5kk ikään ja ajattelin kokeilla hedelmäsoseita, bataattia ja kukkakaalta seuraavaksi. Myös puuroja (banaani-riisipuuro) kehoitettiin neuvolasta kokeilemaan.

4,5kk aloitettiin perunalla, sitten porkkana ja maissi 1-2 viikon päästä, sitten marja- ja hedelmäsoseita ja puuroja pikkuhiljaa. Ei muuta reaktiota kuin 4 päivän kakkatauko kun peruna aloitettiin, pidettiin päivän tauko perunasta ja vatsa alkoi toimia normaalisti.

Kokeiltiin 4 kk iässä bataattia, tuli mahavaivaa joten päätin lykätä myöhemmäksi. 5 kk ikäisenä uudelleen bataattia, ja sitten sujui jo, eikä tullut vaivoja. Bataatin jälkeen annoin porkkanaa, perunaa, kukkakaalia, maissia. Sitten vasta makeita hedelmäsoseita, taisin ne aloittaa päärynällä ja persikalla. 6,5 kk iässä lihat, ensin kana, muita lihoja 7 kk ikäisenä.

Ihan ekana maistettiin 4 kk iässä peruna-porkkanaa muutaman kerran, mutta ei maistunut ei niin millään. Siitä sitten kokeilin vihanneksiä läpi pari-kolme vko ilman, että tyttö muuta kuin sylki ja huusi, kunnes sitten annoin puuroa. Johan alkoi liukua, meinasi mennä lusikkakin samaa tahtia, kun nälkä kuitenkin oli. Keittelin puurot itse - maissi- ja täysjyväriisijauhoista sekä hirssihiutaleista alkuun, puolivuotiaana aloin antaa myös viljaa jossa gluteenia, kauraa pääosin. Puuron seassa useimmiten jotain hedelmää. Vihanneksia tarjosin tietysti joka päivä, mutta ne alkoivat lapselle kelvata vasta sormiruokakaudella. Liha aloitettiin myös puolivuotiaana, alkuun kanaa ja kalaa ja ehkä 8/9 kuisena myös punaista lihaa. Lehmänmaitoa maisteltiin puolivuotiaasta asti, 9 kk ikäisenä se alkoi olla pääasiallinen maito, ja olikohan neiti 11 kk, kun jätettiin korvike kokonaan pois iltavelliä lukuunottamatta. Oireita meillä ei ole ollut mistään ruoka-aineista, enkä ole mitään sen kummemmin varonutkaan kun meillä ei kumallakaan puolella perheessä ole ruoka-aineallergioita.

Aika erikoisen ohjeen oli minusta nla antanut ap:lle...2,5 kuiselle soseita?? Onko lapsella ihan todettu maitoallergia? Silloin yleensä otetaan erikoismaidot käyttöön eikä soseita..

Esikoisella alotettiin soseet 4kk toisella n.5kk ja nyt kolmannella 6kk. perunalla ja bataatilla alotettiin, Ei vatsaoireita

Nuorukainen vähän reilu 4 kk ja reilun viikon maistellut itse tehtyä luumusosetta. Suurta herkkua näkyy olevan. Luumua siksi kun panttaa kakkaa, alussa paransi vaivaa mutta nyt ei taas tule. Pääasiallisesti kaveri kasvaa kuitenkin rintamaidolla. Tällä viikolla ajattelin tarjota perunaa.

Ei se sun vauvas kakkaa panttaa... rintamaitoa saava vauva saattaa kakata jopa 10 pvän välein, syy tähän on niin hyvin sulava äidinmaito. Asia on eri jos lapsi saa korviketta.

mulla on ollu 2 näitä harvaankakkaajia.

Meillä aloitettiin 4kk perunakukkakaalisoseella. 5kk aloitettiin maistella puuroja sekä jotain lihoja. Eikös lihaa saa antaa 5kk eteenpäin? Mahavaivoja ei ole ollut.

Jännää, että 70-luvulla annettiin 2kk vanhoille lapsille jos raasteita. Ilmankos en vieläkään niitä pysty syömään vaikka ikää jo 30 vuotta :D Niin, voikohan 5kk ikäiselle lapselle antaa soseita?

Yhteistyössä