G:Milloin potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nirppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aloitettiin pottailu n.6kk iässä,kun itse istui tuetta. Käytiin säännöllisesti ruokailujen jälkeen potalla( kun kakka aika ket oli). Kakka tuli aina pottaa alusta asti. sitten muuttui siinä 10kk ikäisenä kakka-aikataulu ja ei keritty potalle aiankaan kahteen kuukauteen ja sit taas tossa 1v. aloiteltiin uudelleen.
Tässä vielä se että lapsi tykkäsi istua potalla eli ei väkisin siellä pidetty.

Meillä poika on kohta 10kk vielä ei ole aloitettu eikä pottaakaan hankittu. Tällä hetkellä ajatuksena on aloittaa noin vuoden ikäisenä (varmaan sitten kun oppii kävelemään) ja rauhassa aloitella. Eli vaikka niin kuin aamulla ja ruuan jälkeen potalle istumaan ja katsomaan tulisiko jotain.

Ikää tasan 2 vuotta eikä vielä(kään) tee pottaan kuin äärimmäisessä hädässä piiiitkän istumisen jälkeen. Pidättää ja huutaa yleensä niin kauan kunnes saa vaipan. Satunnaista harjoittelua takana pari kuukautta.

Harvoin lapsi oppii potalle yhtään sen aiemmin, aloitti sen harjoittelun sitten jo 6kk tai 1,5 vuotiaana... Koska, lapsi oppii sitten kun tajuaa homman idean, eli oikeastaan aikaisin aloitettu harjoittelu ei tuota sen parempaa tulosta, välttämättä. Kyllähän se sen kakan sinne pottaan voipi tehdä vaikka kuinka aikaisin, jos oikeaan aikaan siihen istuttaa /esim. ruoan jälkeen), mutta kyllä lapsen tarvitsee ymmärtää asian ""ydin"" ennenkuin homma alkaa sujua kunnolla. Yleensä tuossa kahden vuoden iässä alkaa tajuta... :)

Olen samaa mieltä, että ei se varhain potalla istuttaminen välttämättä auta yhtään sen suhteen, minkä ikäisenä lapsi varsinaisesti oppii kuivaksi eikä mielestäni kuivaksi oppimisella mikään hengenhätä olekaan. Tästä aiheesta on aiemminkin käyty täällä kiivasta keskustelua, toivottavasti ei tällä kertaa päästä väittelyihin asian suhteen... Itse olen istuttanut lastamme potalla aina unien ja ruokien jälkeen runsaan 9 kk iästä lähtien (nyt 13kk) ja aika usein pottaan pisuja ja kakkoja tulee. Hän myös istahtaa potalle mielellään, pakottamaan en tietenkään rupea. Olen varautunut siihen, että jossain vaiheessa pottailu ei lasta innostakaan ja tulee lakko, mutta ei sillä mitään väliä ole. Kunhan oppisi kuivaksi 3 vuoden ikään mennessä : )

6kk alkaen on tutustuttu pottaan, 9kk iässä sinne tuli jo aika hyvin pissoja ja joskus kakat. Vuoden iässä ei enää kakannut vaippaan kuin ripulissa ja nyt 1v 2kk kotona pärjää yhdellä vaipalla, vaikkakin tulee vaihdettua varmuuden vuoksi parikin kertaa. Päiväkodissa menee 3-4vaippaa kun eivät niin nopeasti ehdi viedä potalle. Sielläkään ei kyllä vaippaan ole kakannut kertaakaan.

Voipi olla (?) että tulee takapakkia kun oppii kävelemään, nyt on vielä sellaista tuen kanssa kävelyä ja silloin tällöin parin askeleen ottamista.

Ei ole kiire kuivaksi mutta tyttö vain keksi homman jujun. Nämä on sellaisia asioita että jokainen ajallaan! Käveleehän jotkut 8kk vanhana ja meidän tyttö ei vielä 1v 2kk vanhanakaan! ;-)))))

Minua kans ihmetyttää miksi pitäisi hirveä kiirre olla kuivaksi oppimisessa. Esim. viime viikolla meillä kävi sukulaisperhe (heidän poikansa 3,5v) ja tämän äiti sitten että teidän poika voi opetella jo kesän aikana kuivaksi jos on lämmin kesä ja voi pitää paljon ilman vaippaa. Poikamme siis täyttää huhtikuun lopussa vuoden ja kesällä olisi vielä vajaa 1,5v. Itse en todellakaan ollut ajatellutkaan vielä mitään kuivaksi oppimista. Kuhan kohta se potta hankitaan ja aletaan ensiksi kokeilemaan miltä siinä tuntuu istua... =)

Meillä poika oppi kokonaan kuivaksi n. 2.5-vuotiaana ja tyttö n. 2-vuotiaana. Mitään paineita ei otettu eikä lapsia pakotettu potalle. Tai itse asiassa pojan kanssa yritin paljon aikaisemmin kuin tytön, mutta se vain stressasi molempia.

Kesällä on helpompaa opetella kuivaksi, kun on vähemmän vaatteita päällä ja ulkonakin voi pissattaa.

Meillä tyttö oppi kokonaan kuivaksi viikossa eli viikon päästä uskallettiin jättää yövaippakin pois. Kertaakaan ei ole vahinkoa tullut sänkyyn. Ihanan helppoa!

Niin, ja meillä on tyttö halunnut alusta asti käydä vessassa pöntöllä, potta on ollut vähän taka-alalla.

Muistakaa arvon naiset kiihdyksissänne että on eri asia kiirehtiä potalle kuin se että lapsi vain yksinkertaisti oppii potalle.

Olenko siis kiirehtinyt jos lapseni oppii aikaisin potalle? eihän siinä ole mitään pahaa. Jos tuntee pistoa rinnassaan tai kateutta niin ei kannata kuitenkaan lähteä noita aikaisin oppijoita/opettajia syyllistämään. Eivät he pahaa lapselleen tarkoita jos antavat sille mahdollisuuden oppia kuivaksi jos lapsen luonne sen mahdollistaa.

ei kai siinä mikään sen kummempi kiire ole. Toisaalta, kenen pepulle se tekee hyvää olla 24/7 2 vuotta vaipoissa?

Meidän vauvamme on vasta 4 kk joten ei ole ajankohtaista mutta tuttujen lapsia on alettu pikkuhiljaa n. 7 kk ikäisenä pitämään potalla ja lapsista se on ollut hauskaa!

Potalleoppimisenhan tulisi olla hauskaa eikä huudon kanssa tapahtuvaa juttua. Pottailun voisi aluksi yhdistää esim. kylpyyn tai suihkuunmenoon. Potalla voidaan katsella kirjaa tms.

Kyllä meillä varmaan aletaan tuossa kesälämpöisillä 8-9 kk, kokeilemaan pottaa.

Me aloitettiin n.7kk iässä, kun istuminen sujui tukevasti. Parissa viikossa homma alkoi sujua ja nyt se on jo arkipäivää 10kk iässä. Kakkaa vain pottaan, koska siinnä on ""hyvä ähistä"" ja äiti tietää aika tarkkaan kakkausajat. Pissa tulee aina kun potalle istutaan, joten välillä pysyy vaippa kuivana pitkäänkin. Istuu paikallaan ainoastaan, jos on hätä muuten lähteen salamana pois (ei auta kirjat tai lelut). Kuivaksi oppimisella ei oo kiire, mutta mukavampaahan se on molemmille tuo pottailu!

Nimimerkille ""muistattehan"" itse en kyllä huomannut tässä ketjussa että kukaan olisi (ainakaan vielä) kiihkoillut vai tarkoititko tuolla (tuskin tarkoitit) että ne jotka eivät aijo aikaisin alottaa pottailua, eivät saisi mielipidettään/suunnitelmiaan ilmaista...

Yhteistyössä