G: Minkä ikäisenä lapsesi oppi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mam"

Vieras
1. Puhumaan (Ensimmäinen kunnon sana)
2. Kävelemään (Ilman tukea vähintään 5 askelta)
3. Syömään sormin
4. Syömään lusikalla (Ensimmäiset lusikalliset itse suuhun laitettuna)
5. Kapuamaan sohvalle/sohvalta alas (Ilman apua)
6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, eli juomaan itse
7. Käymään potalla

Meillä ei vielä kaikkea osata mutta meidän himpun alle vuotias poika

1. Noin 10kk alkoi tietoisesti toistelemaan sanoja, nyt sanavarastossa kakka, isi, äiti, ankka, auto, pissa, haukku... Ehkä jotain muutakin mi
2. Vähän vajaa 8kk
3. Aika myöhään.. Olisiko ollut 8kk kun varsinaisesti laittoi jotain omatoimisesti suuhunsa..
4. Tänään 2 viikkoa vajaa vuoden, kolme lusikallista meni puuroa lusikalla suuhun! :)
5. Ei ylety vielä kiipeämään ja tulee alaskin mielellään pää edellä :D
6. Noin viikko sitten
7. Ei jaksa istua potalla 10 sekuntia pidempään..

1. Puhumaan (Ensimmäinen kunnon sana)
- Esikoinen sanoi ensisanansa 2 vuotiaana ja ns tavullinen jokeltaminen alkoi vasta sen jälkeen. Kuopus osasi 1v päivän tienoilla jo yhdistellä sanoja pieniksi lauseiksi, tarkemmin en muista (siis esim "anna tissi")

2. Kävelemään (Ilman tukea vähintään 5 askelta)
-Esikoinen 11kk, kuopus 10kk.

3. Syömään sormin
-Esikoinen 4kk, kuopus 6kk. Sen mukaan on aloitettu kiinteät, kun muksu sitä itse suuhun lappaa.

4. Syömään lusikalla (Ensimmäiset lusikalliset itse suuhun laitettuna)
-Ei muista

5. Kapuamaan sohvalle/sohvalta alas (Ilman apua)
-n6kk molemmat

6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, eli juomaan itse
-Ei muista

7. Käymään potalla
-Vauvasta asti käyty potalla.

1. tyttö oli 9kk kun sanoi ekan sanan "kukka". 1v2kk oli n.60 sanaa. Lyhyitä lauseita puhui 1½v ja puhui kun papupata 2v. :)
2. Vajaa 1v2kk otti ensiaskeleet,parin viikon päästä kaveli sujuvasti huoneesta toiseen.
3. En muista,varmaan 7-8kk.
4. En muista,mutta itsenäisesti alkoi syömään 1v4kk,eli äiti ei saanut auttaa.
6. Pottailu aloitettiin n.7kk,tykkäsi siitä. 1v. ei enään montaa kakkaa vaippaan tullut. Vaipoista pääsi 1v8kk. :)
5. En muista.
6. Ei käyttänuttuttipulloa tai nokkista,pienestä mukista osasi itse juoda alle 1v.

1. Puhumaan (Ensimmäinen kunnon sana) - 1v3kk
2. Kävelemään (Ilman tukea vähintään 5 askelta) - 8kk
3. Syömään sormin - 6kk
4. Syömään lusikalla (Ensimmäiset lusikalliset itse suuhun laitettuna) - 1v
5. Kapuamaan sohvalle/sohvalta alas (Ilman apua) - 6kk
6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, eli juomaan itse - 9kk
7. Käymään potalla - Potalle ei ikinä suostunut, pöntöllä alkoi käymään 2v:nä.

1. Puhumaan :9kk iässä : äiti anna (ojenti käsiä kohti kurkkuvoileipää) sen jälkeen tasaisesti lisää sanoja ja 1v4kk iässä 6sanan lauseita
2. Kävelemään : 10kk iässä
3. Syömään sormin : en muista
4. Syömään lusikalla : en muista
5. kapuamaan sohvalle/sohvalta alas: 7kk
6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, : 4kk iässä
7. Käymään potalla : hmm... n1v iässä mutta ei tykännyt vaan mieluummin pienentäjän kanssa pöntölle

1. Puhumaan :9kk iässä : äiti anna (ojenti käsiä kohti kurkkuvoileipää) sen jälkeen tasaisesti lisää sanoja ja 1v4kk iässä 6sanan lauseita
2. Kävelemään : 10kk iässä
3. Syömään sormin : en muista
4. Syömään lusikalla : en muista
5. kapuamaan sohvalle/sohvalta alas: 7kk
6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, : 4kk iässä
7. Käymään potalla : hmm... n1v iässä mutta ei tykännyt vaan mieluummin pienentäjän kanssa pöntölle

Jopas oppi aikaisin ton kallistamisen!! Yleensähän keskimääräisesti aikasintaan 9kk osaa itse kallistaa pulloa! Taitava pikkuinen :)

[QUOTE="...";25323181]Jopas oppi aikaisin ton kallistamisen!! Yleensähän keskimääräisesti aikasintaan 9kk osaa itse kallistaa pulloa! Taitava pikkuinen :)[/QUOTE]
juuh tierä ny tuota :D :ashamed: .. 2kahvasen nokka mukin lykkäsin sille sitterissä siks aikaa jossa oli tira "mehua" (hedelmäsosetta lusikka ja vettä) ja sitä se rupes kallisteleen ja imuttelemaan.

Nykyään 10v siis jo :)

3. Syömään sormin: noin puolivuotiaana

4. Syömään lusikalla: ihan lähellä on onnistuminen vuoden ikäisellä eikä varmaan enää montaa viikkoa mene, kun oppii... nyt tökkää lusikan ruokaan ja vie suuhunsa, mutta ruoka ehtii pudota matkalla...
minua kyllä osaa syöttää taitavasti :D jotenki niin sööttiä, kun oikein kurkottelee, että sais mun suuhun sen puuroa täynnä olevan lusikan lykättyä ja on sit niiiiiiiiiin tyytyväinen, kun onnistuu... aina pitää vaan sitten vahtia, ettei omaan suuhunsa sitä samaa lusikkaa laita enää...

6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, eli juomaan itse: n.10kk

1. Puhumaan (Ensimmäinen kunnon sana)8kk sanoi hauva
2. Kävelemään (Ilman tukea vähintään 5 askelta)1v 2kk
3. Syömään sorminen tarkkaan muista... olisko ollut jotain 6-7kk
4. Syömään lusikalla (Ensimmäiset lusikalliset itse suuhun laitettuna)11kk
5. Kapuamaan sohvalle/sohvalta alas (Ilman apua)En tarkkaan muista, mutta siinä 1v kieppeillä
6. Kallistamaan nokkamukia/pulloa, eli juomaan itse8kk
7. Käymään potallaAloitettiin pottailu 2v 2kk ja oli parissa päivässä päiväkuiva.

Ja nämä siis esikoisesta. Tosin näyttää, että pikkuveli etenee suurinpiirtein samaa tahtia, mutta on hieman nopeampi liikkeellelähtijä :)

Yhteistyössä