G: Mitä ajattelet vanhemmista, jotka eivät anna lastensa tavata isovanhempiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras kyselijä

Vieras
Jos siis isovanhemmissa ei ole mitään vikaa, he eivät ole lapsille vaaraksi/haitaksi tms.?

Mielestäni lapsilla on oikeus tavata isovanhempiaan ja isovanhemmilla lapsenlapsiaan. Ellei ole mitään syytä estää tapaamisia. Lapselle on hyväksi, jos hänen ympärillään on muitakin rakastavia aikuisia kuin omat vanhemmat. Koko kylä kasvattaa-periaate on hyvää. Yhteisöllisyyttä enemmän ja tiiviit suhteet sukuun. :)

en ymmärrä jos lapsi ei saa toisen vanhempansa sukua tavata ollenkaan tai edes tiettyjä sukulaisia. varsinkaan jos se tapahtuu vaan periaatteella että lapsen vanhempi ei näistä pidä!
mahtaa lapsi ymmärtää vanhempansa teon tarkotusta isona kun ja jos asiasta kuulee että on puoli sukua jossain eikä toinen ole tiennyt mitään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:
En mitään. Varmasti heillä on syynsä tilanteeseen ja on täysin heidän oma asiansa miten asiat hoitavat.

Eikö kenenkään mielestä isovanhemmuus ole enää nykyään hyvä ja arvokas asia? Eikö sinun lapsillesi isovanhemmat ole tärkeitä?

isäni ei halua lapsenlapsiaan kylään kun vanha kissansa voi kuulema heittää järkytyksestä
lusikan nurkkaan. Yllätys ei liene ettei hänellä ole meille mitään tulemista! Voivat asiat joskus olla niinkin ettei isovanhempi näe metsää puilta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:
En mitään. Varmasti heillä on syynsä tilanteeseen ja on täysin heidän oma asiansa miten asiat hoitavat.

Eikö kenenkään mielestä isovanhemmuus ole enää nykyään hyvä ja arvokas asia? Eikö sinun lapsillesi isovanhemmat ole tärkeitä?

On ja paljon heidän kanssaan olemme tekemisissäkin. Tälläkin hetkellä tyttö on vaarinsa kanssa. Mutta tämä johtuu siitä, että meillä asiat ovat näin. Meillä on läheiset välit vanhempiimme ja on luonnollista että lapsellammekin on. Mutta se miten muilla on, on täysin heidän asiansa eikä kuulu minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
eipä mitään ajateltavaa ole.. eiköhän se ole jokaisen oma asia eikä täällä puitava juttu

Sinun mielestäsi siis on lapselle hyväksi, ettei hän saa tutustua omaan lähisukuunsa?

Kuten jo kirjoitin ettei ajateltavaa ole, se on jokaisen asia miten tekee, eikä me siitä päätetä vaan vanhemmat itse.

Isovanhemmat eivät halua olla kuin yhden lapsenlapsen elämässä mukana, ei muun perheen. Jos tämä lapsenlapsi on siellä, hänelle puhutaan meistä vanhemmista pahaa jne. Lapsemme meni tästä ihan sekaisin, eikä ymmärtänyt, miksi vain hän saa mennä mummolaan jne.

Kyllä oikeasti syyt on aina painavat ja henkilökohtaiset, ei niitä kylille kuulutella, eikä niitä ulospäin näe. Meilläkin mun vanhemmat osaa esittää muille niin marttyyria, mutta kukaan ei tiedä miten karseita puheluita, kirjeitä olemme heiltä saaneet + miten väkivaltainen lapsuus mulla on esim. takana..

Ap, antaisin vasemman käteni jos lapseni saisi mummin ja papan jotka välittäisivät.

Tuskin kukaan tekisi niin, ilman mitään syytä. Ulkopuoliset eivät aina tiedä kaikkea, eivätkä isovanhemmat välttämättä itsekään tajua/myönnä, että vika on heissä.
Ja onhan niitä isovanhempiakin, jotka eivät halua olla lastenlasten kanssa tekemisissä, jokainen tavallaan.

Mäkin pidän outona jos mitään varsinaista syytä ei ole. Ehkä mielipiteeni johtuu siitä että itselläni on erittäin lämpimät välit omiin isovanhempiini ja muistan kuinka se lapsena lisäsi turvallisuuden tunetta. Omat lapseni näkevät myös isovanhempiaan viikottain koska haluan että myös heidän elämässään on muitakin turvallisia, läheisiä ja luotettavia aikuisia kuin vain me vanhemmat.

En tunne ketään joka täysin ilman mitään järkeenkäypää syytä estäisi lastensa näkevän isovanhempiansa. Sen sijaan tiedän monia joilla on siihen monta hyvää syytä. Omat vanhempani ovat kyllä tekemisissä lapsenlastensa kanssa erittäin paljon vaikka meillä joskus olisikin jotain kränää heidän kanssaan, mutta esimerkiksi lapseni isän äidin suhteen olen hieman nuiva. Eipä tuo ole ottanut yhteyttäkään sen jälkeen kun laitoksella käytiin, mutta sielläkin se alkoi haastamaan riitaa ja kyseenalaistamaan minun auktoriteettia lapseni äitinä. Jos tämmöinen jatkuu lapseni ollessa vanhempi, en valitettavasti voi hyvällä omalla tunnolla altistaa lastani moiselle.

Olisihan se hassua jos joku ilman syytä ei anna tavata, mutta eiköhän ihmisillä yleensä ole syynsä ;)

Tarkoitin tilannetta, jossa tapaamisten estämiselle ei ole mitään syytä. Esim. se, että miniä ei pidä anopistaan, ei todellakaan ole hyvä syy olla antamatta lapsen tutustua mummoonsa! ELLEI mummo tosiaan ole oikeasti haitaksi lapselle. On itsekästä, jos äidin oma mielipide anopista estää lasta tutustumasta omaan isovanhempaansa. Tämä oli vain esimerkki. Vaikka omiin vanhempiin ei olisikaan läheiset välit, ei isovanhempien ja lastenlasten välien tarvitse olla etäiset. Ei äitikään voi antaa lapsensa olla tapaamatta isäänsä, vaikka hänen henk. koht mielipide isästä olisi mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitin tilannetta, jossa tapaamisten estämiselle ei ole mitään syytä. Esim. se, että miniä ei pidä anopistaan, ei todellakaan ole hyvä syy olla antamatta lapsen tutustua mummoonsa! ELLEI mummo tosiaan ole oikeasti haitaksi lapselle. On itsekästä, jos äidin oma mielipide anopista estää lasta tutustumasta omaan isovanhempaansa. Tämä oli vain esimerkki. Vaikka omiin vanhempiin ei olisikaan läheiset välit, ei isovanhempien ja lastenlasten välien tarvitse olla etäiset. Ei äitikään voi antaa lapsensa olla tapaamatta isäänsä, vaikka hänen henk. koht mielipide isästä olisi mikä tahansa.

MIKÄ on sinusta "hyvä" syy. Pidä huoli omista asioistasi. Ja onnea jos teillä on hyvät isovanhemmat, kaikilla EI todellakaan niin ole.

Entäs jos äiti on esim. vain niin omistushaluinen, ettei halua kenenkään muun hoitavan tai rakastavan lastaan? Mitä jos äiti on vain sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse elämäänsä muita aikuisia tai sukulaisia kuin omat vanhempansa? Onko nämäkin sitten hyviä syitä?

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Entäs jos äiti on esim. vain niin omistushaluinen, ettei halua kenenkään muun hoitavan tai rakastavan lastaan? Mitä jos äiti on vain sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse elämäänsä muita aikuisia tai sukulaisia kuin omat vanhempansa? Onko nämäkin sitten hyviä syitä?

Oikeasti kukaan ulkopuolinen ei sitä oikeaa syytä tiedä. Mun vanhemmat ainakin ovat osanneet täydellisesti pitää kulissin "hyvästä" vanhemmuudesta ja isovanhemmuudesta.
Vain minä ja mieheni tiedämme mitä se on oikeasti ollut...

Alkuperäinen kirjoittaja en muista millä kirjoitin aikaisemmin:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:

Oikeasti kukaan ulkopuolinen ei sitä oikeaa syytä tiedä. Mun vanhemmat ainakin ovat osanneet täydellisesti pitää kulissin "hyvästä" vanhemmuudesta ja isovanhemmuudesta.
Vain minä ja mieheni tiedämme mitä se on oikeasti ollut...

Minä kyllä ymmärrän, jos on hyvä syy estää tapaamiset.

Itsekkäitä vanhempia, lapset pitäisi jättää aikuisten riitojen ulkopuolelle, jos ei tykkää anopista ja appiukosta niin ei tarvitse mutta antaa lapsille mahdollisuus muodostaa oma käsitys henkilöistä, lapsille isovanhempien läheisyys on ehdottomasti tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Itsekkäitä vanhempia, lapset pitäisi jättää aikuisten riitojen ulkopuolelle, jos ei tykkää anopista ja appiukosta niin ei tarvitse mutta antaa lapsille mahdollisuus muodostaa oma käsitys henkilöistä, lapsille isovanhempien läheisyys on ehdottomasti tärkeää.

Olen osittain samaa mieltä. Ellei näistä appivanhemmista oikeasti ole haittaa lapsenlapsille. Isovanhemmat eivät saisi jyrätä vanhempien kasvatusperiaatteita vaan niitä pitäisi kunnioittaa.

Yhteistyössä