G: Mitä ns pakollisia menoja teillä on /kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minullä on ainakin nämä:
Laina +korot 500
Sähkö 80-350
Puhelin+netti 25
Päivähoito 35
Vakuutus 350/3 kk
Muut laskut 100
Bensa 100
Ruoka 200->
Muut ostokset(lääkkeet ym) 100
Yhteensä n 1400e

Laina, laskut, kahden auton kulut ja työmatkat, omat ja lasten harrastukset, lastenhoitomaksut, ruoka... Kuusihenkinen perhe ja n. 4000 e uppoaa näihin joka kuukausi kun menot tasoittaa vuoden jokaiselle kuukaudelle.

Vuokra 1025
Vesi+autopaikka 75
2kk sähkö 60€
2 puhelinliittymää 10-20€
Vakuutukset 3kk 250€
Yht. n. 1400€

Mies maksaa ruuat ja bensat nyt kun olen äitiyslomalla.

Kaikki menee mikä tulee. Jos jossain kuussa onkin enemmän rahaa, silloin ostetaan vaan lisää asioita, kuten nyt uudet talvirenkaat. Ja nekin kaikki on pakollisia menoja, yleensä vaan sellaisia että niitä voi muutamalla kuukaudella siirtää jos on pakko.

Lainat (talo ja mökki) 1500 euroa
sähköx2 (200-600 euroa)
jätehuoltox2 (?)
vesix2 (?)
2 autoa (bensa ja diesel) (300 euroa)
hoitomaksut (n. 400 euroa)
netti + 5 puhelinta (150 euroa)
vakuutukset (?)
ruoka (900 euroa)
Varmasti muutakin, mitä en nyt huomaa.
Säästöön jää joka kuukausi vähän.

Pakko purnata sen verran, etten näe puhelinta tai nettiäkään mitenkään pakollisena kuluna. Enkä vakuutuksistakaan kuin ne jotka on pakko pitää koska kohde ei vielä ole oma.

Pakko purnata sen verran, etten näe puhelinta tai nettiäkään mitenkään pakollisena kuluna. Enkä vakuutuksistakaan kuin ne jotka on pakko pitää koska kohde ei vielä ole oma.

Öööö.... Kyllä se puhelin ja netti on kyl aika pakollinen tänä päivänä, jos meinaat saada asias hoidettua. Tietysti jos asut kaikkien virastojen, pankkien ym. naapurissa ja pääset niihin virka-aikaan. Mä en sais edes laskuja maksettua, jos mulla ei olis nettiä ja puhelinta täällä maalla tarvitaan ihan pakosta, jos jotain sattuu tai haluaa ylipäänsä pitää yhteyttä ihmisiin, jotka esim. asuu toisella puolella suomea.

Ja tuota loppua mä en ymmärtänyt laisinkaan? Meinaatko, että esim. kun talon on saanut maksettua, niin se ei enää tarvi vakuutuksia? No sulla taitaa sitä pätäkkä olla sitten aika paljon, jos tuosta vaan pystyy rakentamaan / hankkimaan uuden asunnon poroksi palaneen tilalle....

Ihan normit mitä muillakin; autoon, asuntoon, elämiseen liittyvät kulut + vielä okt:ssa sellaset kulut, eriteltynä, jotka esim. kuuluu vuokralla asujilla siihen vuokraan esim. kiinteistöverot, jätekulut ym. Kiinteistövero nyt ei tule kukausittain, mutta se on kuitenkin sisällytetty vuokraan, kuten mahdolliset yhtiövatikkeet, lainanlyhennykset ym. mitä ei vuokralla-asujat tule ajatelleeksi.

Netti ja puhelin ovat aikalailla pakollisia, mikäli ei aio syrjäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle. Nykyään koululta kaikki tiedotteet tulevat wilman kautta. Paperitiedotteista on koulu luopunut useampi vuosi sitten. Työnhaku, työasiat, tukiasiat ja veroasiat hoidetaan sähköisesti ja puhelimitse. Samoin lääkäripalvelut alkavat siirtyä nettiin ja aika on tilattava vähintään puhelimitse. Milläs hälytät vaikkapa ambulanssin, jos et voi soittaa taksia tai edes hätäkeskukseen, kun ei ole puhelinta.

Näihin ei silti tarvitse tolkuttomia määriä upottaa rahaa. Meidän perheessä netti maksaa n. 20 euro/kk ja puhelinliittymämaksut minulla ja lapsilla (rajaton netti, vain puhelut ja tekstarit maksavat) ovat alle 5 e/kk per nuppi. Miehellä taitaa olla kalliimpi puhelinliittymä, kun sillä on nopeampi nettiyhteys.

Öööö.... Kyllä se puhelin ja netti on kyl aika pakollinen tänä päivänä, jos meinaat saada asias hoidettua. Tietysti jos asut kaikkien virastojen, pankkien ym. naapurissa ja pääset niihin virka-aikaan. Mä en sais edes laskuja maksettua, jos mulla ei olis nettiä ja puhelinta täällä maalla tarvitaan ihan pakosta, jos jotain sattuu tai haluaa ylipäänsä pitää yhteyttä ihmisiin, jotka esim. asuu toisella puolella suomea.

Ja tuota loppua mä en ymmärtänyt laisinkaan? Meinaatko, että esim. kun talon on saanut maksettua, niin se ei enää tarvi vakuutuksia? No sulla taitaa sitä pätäkkä olla sitten aika paljon, jos tuosta vaan pystyy rakentamaan / hankkimaan uuden asunnon poroksi palaneen tilalle....
Ap tässä.
Laitoinkin otsikkoon "ns", koska meille se on sellainen vakiomenoerä, pidän sen elämätilanteessa "pakollisena". Josjään työttömäksi/muutan jne katson sit tilanteen uudelleen. tarkoitus oli listata menoerät mitkä ovat kuukausittais tai ovat muuten toistuvia, mitkä maksetaan ensin ja sit katsotaan paljonko jää säästöön tai tuhlamiseen..

Ap tässä.
Laitoinkin otsikkoon "ns", koska meille se on sellainen vakiomenoerä, pidän sen elämätilanteessa "pakollisena". Josjään työttömäksi/muutan jne katson sit tilanteen uudelleen. tarkoitus oli listata menoerät mitkä ovat kuukausittais tai ovat muuten toistuvia, mitkä maksetaan ensin ja sit katsotaan paljonko jää säästöön tai tuhlamiseen..

Työtön varsinkaan ei pärjää ilman nettiä ja puhelinta. Suurimpaan osaan avoimista työpaikoista haku tapahtuu netin kautta. Minulle ei ole vielä tullut yhtään paikkaa vastaan, johon kävisi joku muu kuin nettihakemus. Nykyään moniin paikkoihin vaaditaan myös videohaastattelu.

Päivähoito 290 e kk
Oma osuus asuntolainasta 350 e
Puhelin (oma + koululaisen) n. 30 e
Ruoka n. 300 e

Siinä pakolliset.
Mun tulot lapsilisineen 1900 e kk, useimmiten saan säästöönkin rahaa. Bussikortin lataan kerän vuodessa koska halvempi niin, mies maksaa sähkön ja veden sekä käy jonkin verran ruokakaupassa myös. Perhekoko 2 aikuista + koululainen + päiväkoti-ikäinen

Yhteistyössä