G: Miten teette kylässä, kun menette uutta VAUVAA katsomaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilla

Vieras
Tungetteko heti naamanne ja haistelette vauvaa? Herätätte vauvan repiäksenne syliin sen? Vai kaappaatteko äidin sylistä?
Vai annatteko jopa olla vaan rauhassa äidin sylissä ja katselette vaan?

Meillä nimittäin miehen sisko tunki kylään eilen, tunki naamansa vauvaan kiinni, kun vauva nukkui, repi sen sängystä, ja kun sain rauhottuun omaan syliini niin eikun taas häiriköimään :o Että kivat ja silleen! Vauva on siis 1vkon vanha nuppunen <3

Oho! Onpas ollu innokas vauvankatsoja!!

Itse kurkin vauvaa kauempaa jos se nukkuu, enkä revi sylistä väkisin. Sit jos hereillä on/kitisee hiukan ja äidillä vaikka joku asia kesken voin tarjota ottamaan syliin, tai jos tarjotaan että otanko.

voi kurja.. juuri pari viikkoa sitten kävin katsomassa serkkuni viikon ikäistä vauvaa ja näin toimin: menin sisälle, onnittelin äitiä, kyselin kuulumisis, miten voi yms. vauva oli sitterissä hereillä, silittelin ensin häntä vähän (kävin ensin pesemässä kädet!) ja kysyin lapsen äidiltä saanko ottaa hänet syliin. mielestäni on kohteliasta kysyä äidiltä saako vauvan ottaa syliin. onnea sinulle uudesta pienokaisesta:)

Meillä on samantien tehty selväksi että jos vauva nukkuu niin häntä ei herätellä! kurkkaamassa voi käydä.
aivan sama nukkuuko vauva vaikka koko vierailun ajan mut ei todellakaan kukaan mee herättelemään!! ja sit muutenkin ei kukaan sitä oo minun sylistä repiny..oon saattanu kysyy et haluuko pitää vauvaa tai sit vieras on ite pyytäny saako pitää sylissä..

No mä eka annan lahjat ja onnittelen. Jos pieni nukkuu niin käyn kurkkimassa mut hiljaa. Käsken äidin istuu rauhassa ku vaikka keitän kahvit yms ja kun vaavi herää ja saa heräillä äidin kans niin kattelen tarkemmin. Äiti saa sit antaa vauvan syliin jos haluaa

Ei tulisi mielen viereenkään mennä repimään vauvaa äidiltään tai herättelemään kesken unien. Katselen ja ihailen vierestä kuten kuuluukin... Kaikille tämä tämä ei tunnu olevan selvää. Mun isän naisystävä tuli kans kuin säksättävä pyörremyrsky katsomaan meidän 3 viikon ikäistä vauvaa ja halusi koko ajan pitää sylissä. Vauva itki ja akka kanniskeli sitä pitkin kämppää, hoki samalla mulle olan yli että hän on tottunut itkeviä vauvoja hoitamaan ja lopulta sain aika tiukkaan sävyyn käskeä antamaan vauvani takaisin että saan ruokkia hänet :headwall:

Joo oli hieman innokas vieras. Eikä ihan äkkiä tarvitse tulla uudestaan. Miehen kanssa molemmat katsottiin :o kun koko ajan oli vauvassa kiinni. Tuli ihan kammo siihen naiseen. :o Vaikkakin on meidän esikoinen, ja ehkä suojellaan, mutta silti tuo on minusta järkyttävää käytöstä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tinakenkätyttö:
Meillä on samantien tehty selväksi että jos vauva nukkuu niin häntä ei herätellä! kurkkaamassa voi käydä.
aivan sama nukkuuko vauva vaikka koko vierailun ajan mut ei todellakaan kukaan mee herättelemään!! ja sit muutenkin ei kukaan sitä oo minun sylistä repiny..oon saattanu kysyy et haluuko pitää vauvaa tai sit vieras on ite pyytäny saako pitää sylissä..

täysi peesi.
meillä on vähän jo vieraita käynyt ja jos vauva nukkuu silloin,antaa nukkua ja katsomassa saa käydä,mutta vauvaa ei herätellä vaikka nukkuin koko vierailun ajan.....
talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan, näin meillä!

Kyllä hieman ottaisin. Seuraavalla vierailulla olisin heti alusta tiukkana säännöistä eli ilmoittaisin heti ovella, että vauva nukkuu ja saa käydä vilkaisemassa mikäli ei häiritse, jos ei usko siihen pystyvänsä voi tulla keittiöön kahville odottelemaan heräämistä. Ja tekisin selväksi, että herännyt vauvakin tulee vieraan syliin äidin sylin kautta.

Vauvakyläily on taitolaji, ja kälysi ei vaikuta erityisen taidokkaalta.

Viimeaikoina vauvakylässä olen mm. leiponut mustikkapiirakan pienokaisen äidin imettäessä vauvaansa, puhallellut yhden isosiskon kanssa hartaasti saippuakuplia ja tutkinut isoveljen tuliaislahjasätkynuken toimintamekanismia.

Vauvan katselu äidin sylissä tai sängyssä on osa ohjelmaa. Jos hyvin on käynyt ja kaikki natsannut, niin pienen on saattanut saada hetkeksi syliinkin.

En todellakaan herättäisi vauvaa, mutta haluisin kyllä katsella sitä vaikka se nukkuu. :) Eihän se välttämättä heräisi koko aikana..

Ja jos kyse on niinkin pienestä kuin viikon vanha, niin en kyllä ottaisi syliin ellei äiti sitä itse "tarjoaisi"..

minä kyllä hermostuin kun anoppi tuli meille kerran kun vauva oli 3vko vanha ja tuli siis ihan ilmoittamatta, mitä en voi sietää! mielestäni vastasyntyneen perheeseen ei mennä ilmoittamatta!! kaappasi vauvan minulta samantien ja vauva vain huusi anopin sylissä. anoppi kysyi milloin vauva on syönyt, ja kun vastasin että äsken söi, anoppi siihen sitten että ilmavaivoja on pikkuisella. vauva vaan huusi ja minäkin melkein kävin jo itkemään, niin pahalta tuntui. lopulta en enää kestänyt ja otin vauvan väkisin anopin sylista aloin imettää mihin vauva rauhoittui. ei siis ollut ilmavaivoja vaan nälkä, minkä minä kyllä tiesin. samalla reissulla anoppi vielä kehtasi laukoa muutaman niin typerän kommentin että arvostus tuota naista kohtaan ei ole kovinkaan korkealla.. olen vieläkin ihan hermona kun anoppi tulee meille ja vauva on nyt 8kk. anoppi haluaisi kovasti vauvan yöksi hitoon, mutta en halua antaa ja siitä saan nyt tuntea huonoa omatuntoa.. anteeksi ap että tulin purkautumaan sinun ketjuun! mutta ymmärrän kyllä tuon!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä kyllä hermostuin kun anoppi tuli meille kerran kun vauva oli 3vko vanha ja tuli siis ihan ilmoittamatta, mitä en voi sietää! mielestäni vastasyntyneen perheeseen ei mennä ilmoittamatta!! kaappasi vauvan minulta samantien ja vauva vain huusi anopin sylissä. anoppi kysyi milloin vauva on syönyt, ja kun vastasin että äsken söi, anoppi siihen sitten että ilmavaivoja on pikkuisella. vauva vaan huusi ja minäkin melkein kävin jo itkemään, niin pahalta tuntui. lopulta en enää kestänyt ja otin vauvan väkisin anopin sylista aloin imettää mihin vauva rauhoittui. ei siis ollut ilmavaivoja vaan nälkä, minkä minä kyllä tiesin. samalla reissulla anoppi vielä kehtasi laukoa muutaman niin typerän kommentin että arvostus tuota naista kohtaan ei ole kovinkaan korkealla.. olen vieläkin ihan hermona kun anoppi tulee meille ja vauva on nyt 8kk. anoppi haluaisi kovasti vauvan yöksi hitoon, mutta en halua antaa ja siitä saan nyt tuntea huonoa omatuntoa.. anteeksi ap että tulin purkautumaan sinun ketjuun! mutta ymmärrän kyllä tuon!

No, tänään meille on anoppi tulossa kylään :|

Alkuperäinen kirjoittaja Lilla:
Ottaisitteko te tuollaisesta nokkiinne? :whistle:

Kyllä.

Ei tarvis kyllä todellakaan nukkuvaa vauvaa mennä nostelemaan yhtään mistään, kyllä se nyt saa riittää, että sitä katsoo kauempaa.
Jos sen syliinsä haluaa, niin se käy sitten kun vauva on hereillä, ja silloinkin on kohteliasta kysyä lupa.

Oli tosi töykeä vieras kyllä. Ei ihan heti tommosta tekis mieli kutsua uudestaan. Vaikka innoissaan hän tietysti oli, mutta jos käytös on tuollaista ettei yhtään vauvan parasta ajattele, niin :kieh:

Jos vauva nukkuu,en ainakaan herätä!Katselen jonkin aikaa kun nukkuu ja jos herää,kysyn jonkin ajan päästä saako ottaa syliin.
Jos vauva on heti hereillä,katselen kanssa ja kysyn jonkin ajan päästä saako ottaa syliin :)

Kun me kotiuduimme vauvan kanssa, anoppi myös tuli ihan ominpäin käymään milloin vain saattoi keskenpäivää soida ovikello. Vauva oli aika usein nukkumassa päivällä koska yöt valvoi ja aina ensimmäisenä anoppi syöksyi käsipesulle ja siitä sitten silittelemään, juttelemaan ja kutittelemaan poskesta nukkuvaa vauvaa. Tyttö tietenkin heräsi lähes aina kesken unien. Heti kun vähän silmät raottui, anoppi nosti vauvan sängystä syliinsä ja vauva virkosi hereille. Siihen meni aina sekin vapaahetki itseltä kun olisi toivonut vaikka istahtaa koneen äärelle kahvikupin kanssa. Tätä kesti ensimmäiset 6 viikkoa kunnes rauhoittui.

no, minä pistän paremmaksi sillä meillä vauvaa katsomaan tulevat passitetaan ihan ensimmäiseksi käsipesulle:) ja oletetaan että hoksaavat ilman sanomista huomioida isompaakin...ja siis ikikuunapäivänä ei tulisi mieleen herättää nukkuvaa vauvaa tai soittaa ovikelloa pikkulapsiperheessä tai olettaa että lapsiperheen koti on tiptop ja tarjoamisia myöten vieraanvarainen (siis meillä kyllä on:)) meillä otettiin ovikellosta välillä patterit pois kun kaikki eivät muista (anoppi) vaikka siitä pimputtamisesta olisi 5 min. aikaisemmin mainittu.

Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
No mä eka annan lahjat ja onnittelen. Jos pieni nukkuu niin käyn kurkkimassa mut hiljaa. Käsken äidin istuu rauhassa ku vaikka keitän kahvit yms ja kun vaavi herää ja saa heräillä äidin kans niin kattelen tarkemmin. Äiti saa sit antaa vauvan syliin jos haluaa

Pesen aina käteni vierailun aluksi.
Muuten toimin samoin.

Yhteistyössä