G: Omatekemät soseet vs. kaupan purkkiruoka

  • Viestiketjun aloittaja utelias äiskä
  • Ensimmäinen viesti
utelias äiskä
Mielenkiinnosta kysyisin oletteko antaneet vauvalle omatekemiänne soseita vai kaupan purkkiruokia vai kenties molempia? Millaisia soseita olette ostaneet kaupasta ja mitä soseita tehneet itse?
 
NippeNappe
Sekä että. Liha- ja kasvissoseet pääosin omatekoisia. Kaupunki- kylä tms. reissuille otan useimmiten mukaan purkkiruokaa, mutta kotona vauva syö enimmäkseen omatekoisia. Aika suppealla valikoimalla kuitenkin, eli omatekoisiin kuuluvat lähinnä erilaiset yhdistelmät seuraavista keitetyistä raaka-aineista: peruna, porkkana, bataatti, palsternakka, selleri, sipuli, parsakaali, possunsuikale, naudansuikale ja jauheliha. Kalaa tulee tehtyä liian vähän... Hedelmä- marja- jogurtti yms. soseita puuron sekaan ja välipalaksi ostan vaihtelun vuoksi kaupasta. Hedelmistä banaani, päärynä ja kiivi ovat sellaisia, jotka soseutan usein itse. Vauvan herkkua on tilsitty banaani, johon on sotkettu pakastepuolukoita.
 
..,,,
Meillä ei muksu ole saanut kuin kerran kaupan sosetta, porkkana-lihasose tai jokin sellainen mutta ei syönyt siitä kuin lusikallisen. Alusta asti tein itse ruuat ihan siitäkin syystä, etten itsekään pidä valmisruuista ja minulla tämä äidin elämä ei ainakaan ole ollut niin kiireistä, joten sai jotain tekemistäkin päivisin. Onhan ne omatekemät omatekemän makuisia, eli varmasti herkullisempia, kuin "piltit", mutta en tosiaankaan paheksu ihmisiä, jotka antavat soseita, tämä vain minun mielipiteeni.

Meillä puurososeet ja jälkiruuat on ollut vauvaiässä kaupasta. Kun lapsi täytti vuoden suunnilleen, aloin tehdä kiisseleitä itse, mutta koen helpompana antaa kaupan valmiita puuroihin. Usein syömme kuitenkin luomupilttejä, Hipp-merkkisiä.
Kaupasta saa myös nykyään näitä "pohjoisen marjat"-pilttejä jotka on mielestäni oiva keino totuttaa erikoisiin makuihin. Niitä olen antanut senkin takia sitten.

Tein pitkään pakastimeen ruokaa pitkäksi aikaa, mutta pikkuhiljaa lapsen ollessa n.8kk aloin tehdä suunnilleen joka päivä ruuan..
 
niin..
Hedelmä- ja marjasoseet ovat aina kaupan soseita. Lihaperunasoseet ja vihannessoseet teen itse, koska musta kaupan alle 1-vuotiaiden soseet maistuvat ja haisevat pahalle. Puurot olen ihan alussa ostanut myös kaupasta, kun meillä kaikki lapset on olleet sellaisia sihtikurkkuja, n. 8kk:n iässä on siirrytty tavalliseen pikakaurapuuroon.
 
Maiskis
Sekä että.

Syömään opeteltaessa tehtiin kaikki vauvan soseet itse. Ostettin kaikki luomuna, määrät olivat aluksi niin pieniä, ettei kasvisten hintakaan hirvittänyt. Nyt kun lapsi on 1,5 v niin syö lähes samaa kuin mekin, vähän mukailtuna. Me vanhemmatkaan ei syödä juurikaan valmisruokia, joten itsetehtyä on kaikki (paitsi leikkeleet ja juustot ;)) Matkoilla, vanhempien sairaspäivinä tai jos syömme jotain erikoista niin valmisruuat oat enemmän kuin paikallaan, ollaan ostettu niitä varten luomu Hipp-ruokia hätävara-varastoksi kaappiin.
 
meillä...
Pääosin ite tehtyjä, mutta hedelmäsoseet purkeista. Ja kotimaista(yleensä piltti).
Eikö tuo luomu Hipp ollu ulkomaista? Ruotsissakin eri suositukset mitä vauvalle pitää syöttää, niin sempereissä on kaikkea mitä täällä "ei kuulu" vauvalle antaa.
Ja jos mennään kylään tai reissuun niin eväänä on purkit kun omia on nihkee kuljetella..
 
soseuttaja
Itse teen perussoseet, hedelmäsoseet ostan. Vauvan vatsa toimii paremmin omilla soseilla, kaupan soseilla kakasta tulee jotenkin liisterimäistä ja se haisee makealle. En tiedä, miksi...jos lapsi saisi valita, hän kuitenkin söisi pelkkiä kaupan soseita. Joku niissä maistuu hänen mielestään paremmalle kuin omissa pöperöissäni. Ja kaupan soseita ostaisinkin, jos niitä saisi tetroissa tai pakasteena, ettei tulis niin hirveästi jätettä.
 
Hipp:stä
Hipp on tanskalaista. Tanskassa on moninpaikoin tiukemmat ruoka-ainesäädökset kuin Suomessa. Siis myös muiden kuin lastenruokien valmistuksen osalta.

(Sais muuten noi lasiset lastenruokapurkit olla panttikamaa, kuten pullot.)
 
itse teen
itse tein alusta asti. Kaapissa oli varalta jemmassa vähän kaupan sosetta, mutta eipä se sitten maistunut ollenkaan, kun äiteen tekemä oli vissin parempaa. Ne purkit oli varalta reissuja ajatellen. ihan hyvin ainakin meidän reissuilla on omatekoisetkin kulkeneet mukana. Enkä ikinä oo kokenut mitenkään vaikeeksi tehdä vauvan ruokia. Nyt tyttö on jo yli vuoden ja on pääpiirteissään samoilla ruoilla vanhempien kanssa. Mulla myös tökki hirveesti se, että ne valmisruoat haisi ihan kauheelta ja myös tuo, mitä on jotkut maininneet, että omatkin ruoat teen itse, ei syödä valmisruokia ikinä.
 
höyrypää-henna
Aluksi tein kaikki paitsi hedelmäsoseet itse. Mutta kun 8 kk ruuat alkoi maistua, siirryin pelkästään purkkiruokaan. Ruokamäärät alkoi olla niin isoja (päivässä menee 2 isoa purkkia), etten muuta olisi ehtinytkään kuin tehdä soseita. 8 kk ruokapurkit on myös suhteessa paljon halvempia kuin 6 kkpurkit. Ja noilla purkeilla saa helpommin vaihtelua. En todellakaan jaksa enkä halua tehdä pakastimeen 7 sorttia soseita.

Nyt lapsi on 1-v ja syö edelleen purkkiruokaa. 1-v soseet on kyllä paljon maukkaampia kuin nuorempien sapuskat. Johtunee siitä että niissä on suolaa (ja vaikka itse suola ei ruuissa maistu, niin suola tuo muita makuja esiin).

Perheen aikuiset syövät aika paljon eineksiä, noutoruokaa tai puolivalmiita (esim. marinoituja lihoja, makkaraa jne), joten en ole vielä antanut lapselle normaalia sapuskaa. Ja noista purkeista saa sitä vaihtelua taas. Itse en keitä perunoita kuin ehkä kerran kuussa (pasta, riisi ja nuudelit on niin paljon nopeampia ja helpompia), kala syödään kalapuikkoina jne. Eli ei mikään ihanneruokavalio. No nythän tässä olisi hyvä syy muuttaa omia ruokatottumuksia. Mutta laiska mikä laiska. =)
 
h-p h
Niin, ja tuosta jäteasiasta vielä. Meillä on roskakatoksessa astiat sekä lasille että metallille. Ei tarvitse lähteä kuljettelemaan niitä erikseen mihinkään. Onneksi. Ehkä jos pitäisi, niin saattaisin tehdä lapsen ruuat itse.
 
mam77
Olen syöttänyt sekä esikoiselle että nyt pikkukakkoselle kaupan soseita. Toisinaan sekottanut esim. kalaa meidän omasta illallisesta kaupan vihannessoseen sekaan. Kaupan soseet on helppoja, ja vauvelit tykkää niistä! Esikoinen siirtyi ainakin ilman mitään ongelmia kotiruuan piiriin 1-vuotiaana.
Välillä omatunto soimaa kun en ole täydellinen äiti ja tee soseita itse... But what can you do. En vaan oo täydellinen!
 
lazy arse
Hei,
minä muussaan itseltäni ja mieheltäni ylijääneet valmispizzat ja -hampurilaiset yms, ja sekoitan veteen ja laitan tuttipulloon. Se on kätsy syöttää vauvalle. Ei tarvii tehä erikseen soseita vauvalle.
Neuvolassa kun suositeltiinettä vauva syö samaa ruokaa kuin muu perhe.
t. Vicky P
 
toim.huom.
Ylläoleva, normaalista ihmisestä järkyttävältä vitsiltä kuulostava tapaus on todellisinta totta! Australiassa nimittäin vanhemmat ovat joutuneet syytteeseen aiheutettuaan lapsilleen vakavaa aliravítsemusta (lapset olivat niin heikkoja, etteivat jaksaneet pitää päätään pystyssä) syöttämällä heille, ihan oikeasti, tuttipullosta veteen muussattuna omia ruuantähteitään!! Pulloissa oli 90% vettä ja loput esim. hampurilaisen jämiä.
Tulee mieleen, miten hirveätä on, että kuka tahansa pallontallaaja voi saada lapsia..

 
asian vierestä,
Vähä edelleen asian vierestä, mutta oliko viimeisessä vauva lehdessä vai ykkösen aamussa (en tarkalleen muista), että lasten ravinto muuttuu oleellisesti huonompaan suuntaan yksi vuotiaasta lähtien, kun aloitetaan syömään samaa ruokaa kuin muukin perhe... Aika huolestuttavaa...
 
..,,,
Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Vähä edelleen asian vierestä, mutta oliko viimeisessä vauva lehdessä vai ykkösen aamussa (en tarkalleen muista), että lasten ravinto muuttuu oleellisesti huonompaan suuntaan yksi vuotiaasta lähtien, kun aloitetaan syömään samaa ruokaa kuin muukin perhe... Aika huolestuttavaa...
Tuosta on ollut jonkin verran joka paikassa juttua. Aikuiset kun syö niin paljon huonommin vihanneksia yms. niin lapsihan saa samalla lailla sen ruuan. Meillä lapselle kyllä pyritään tarjoamaan vihanneksia ja hedelmiä miten tykkää syödä, mutta aika nihkeästi tämän ikäiselle saa menemään salaattia. Hedelmät menee paremmin, samoin kurkku, mutta esim. porkkanaa tai lanttua järsii vain vähän ja raasteena ei syö ollenkaan. Siis meidän tapauksessa.
 
entzso
Minä syötin esikoiselle paljon purkkiruokia, koska olin omista keittotaidoistani niin epävarma. Kuopukselle tein sitten itse enemmän ruokia. Nyt kun ovat isompia, niin esikoinen on edelleen "kökkö"kammoinen ja syö mielellään roskaruokaa. Kuopukselle taas maistuu edelleen hyvin tavallinen kotiruoka. Ainakin meillä se ensimmäisen ikävuoden ruokavalio on vaikuttanut.

Meillä muuten puuro meni paremmin alas, kun tein puuron kattilassa ja vispasin hiutaleet veden sekaan. Vähän aikaa kun vispasi sellaisella tavallisella teräslankavispilällä, niin se rikkoi hiutaleet pienemmiksi. Puuron olen aina jättänyt tarkoituksella aika löysäksi, koska tykkään itsekin enemmän löysästä puurosta, kuin sellaisesta "kittimäisestä". Jos siis lapsesi ei pidä puurosta, niin kokeilepa jättää puuro löysemmäksi ja vispaa se pienempirakeiseksi!!!
 
asian vierestä,
Juuri tuo vihannesten ja juuresten vähyys onkin se suurin syy ravinnon huonontumiseen. Harva aikuinan saa edes puolta päivän vihannessuosituksesta. Keskiarvo taisi olla jotain vajaa 300g puolen kilon minimin sijaan. Tämä sitten siirtyy helposti lasten ravitsemukseen. Toinen ongelma on yksipuolisuus. Itsekin syyllistyn helposti siihen, että tarjolla on eniten jauheliha/kanaruokia, koska itse tykkään niistä eniten. Vähiten meillä syödään kalaa, koska olen sitä huono valmistamaan. Kokolihaa on myös harvemmin, koska itse suosin makusyistä vain nautaa, joka on pirun kallista.
 
puurosta vielä
En tiiä mikä on mortteli, mutta hiutaleita itse pienin lapselleni ihan vaan niin, että laitoin pakastepussiin ja hieroin käsissäni. Helppoa. Siis näin tein ihan vaan silloin alkuun, kun alkoi syömään puuroa, nyt ei olla enää pitkään aikaan hienonnettu hiutaleita.
 
mutsikki
Teen vieläkin 2-vuotiaalle ruuat erikseen, juuri tuosta syystä että meillä aikuisilla on valitettavasti usein ainoa vihannes ruuassa se sipuli. Toisaalta sitten syömme salaatteja jotka taas eivät lapselle maistu. Lisäksi meidän ruokamme on usein lapselle liian suolaista ja mausteista, vaikka saahan tämänikäisellä jo vähän makua ollakin.

Tosi helppo on tehdä erilaisia laatikoita, laittaa vaan pajon juureksia, linssejä ja kalaa/lihaa ja sitten lihalientä/ruokakermaa/tomaattimurskaa nesteeksi. Pakasteessa on 3-4 lajia sitten mistä valita. Tietysti usein lapsi syö samaakin ruokaa meidän vanhempien kanssa, mutta aina ei.

Purkkiruuista sitten kalaruuat on monesti olleet pelastuksena kun ei olekaan itse tehtynä ja se pari kertaa viikossa pitäisi kalaa syödä. Yritän pitää kiinni lapsen terveellisestä ruokavaliosta vaikka oma joskus vähän lipsuukin...
 

Yhteistyössä