G: Omatekemät soseet vs. kaupan purkkiruoka

  • Viestiketjun aloittaja utelias äiskä
  • Ensimmäinen viesti
puuron tekijälle
Mortteli on huhmare. Se kippo, missä mausteita yleensä murskataan pienemmiksi. Meillä sattuu olemaan sen verran iso versio, että siinä voi tehdä vaikka guacamolea. :)
 
**^^^^
Kiitos tuosta hiutaleiden hienonnus-vinkistä, sitä koitetaankin heti tänään!!! Meillä poika 9 kk ja alussa ei omatekoiset kelvanneet ja siirryin purkkiruokiin. Nyt ei enää motivaatiotakaan tarjota itsetehtyjä...
Poika ei huoli edes 8kk -ruokia vielä, vaan 6 kk vanhoille tarkoitettuja syödään :(
Toivoisin, että alkais kököt jo kelvata, en millään jaksaisi taistella ja laiskana tarjoankin pelkkää sosetta. Olisi mukavampaa, jos lapsi söisi samaa ruokaa meidän kanssa, pitää tosin vähän ryhdistäytyä noiden kasvisten kanssa :)
 
Muutama vinkki
Meillä auttoi kökköjen syömiseen seuraava konsti; tein/ostin samaa hienoa sosetta kuin ennenkin ja laitoin sinne sekaan reilun kokoisia paloja. Poika napsi niitä sitten sormin suuhunsa soseen seasta. Siitä se sitten lähti, pikkuhiljaa.

Muutenkin olen huomannut etteivät pikkumukulat juuri vaihtelua kaipaa. Parempi että antaa samaa tuttua monena päivänä peräkkäin ja sitten laittaa sinne tutun sekaan jotain uutta, taas useana kertana peräkkäin. Jos jokapäivä, joka aterialla on jotain erilaista, niin helposti vierastaa. Tai niin on ainakin meillä.
 
Emmuli71
Minä ostan vain valmiita kaupan soseita. Itseasiassa 3s lapsi,jonka syötän soseilla. Anoppi jaksoi alussa tuota ihmetellä,mutta pidin pääni. Esikoinen oli nimittäin koliikkilapsi,joka tottui nukkumaan vain liikkuvissa vaunuissa. niitä sitten työntelin pitkin kyliä 3-5h päivässä!! kyllä, jopa 5h! yölläkään poika ei nukkunut kunnolla,saattoi herätä pahimmillaan 3-4 kertaa TUNNISSA. Joten mitään ylimääräisiä hommia en kaivannut ja alusta alkaen syötin perunat ja porkkanat purkista.Vaunujen työntely loppui vasta kun poika oli hieman yli 2v,kun odotin toista loppumetreillä ja iltapäivisin väsytti,niin yhdessä sitten nukuttiin sisällä päiväunet.

Toisen kanssa halusin taas säästää itseäni. onhan se helpompaa ostaa purkki kun ruveta väsäämään ruokia. JSamoin kolmas kun aloitti soseet,olen halunnut jossakin päästä helpommalla.

Itseasiassa olen huono kokki. En itse aina pidä ruuistani, toisen tekemä maistuu aina paremmalle. Ehkä sekin on kynnyksenä yrittää itse tehdä soseet.

Lisäksi minua ei ole koskaan opetettu ruuanlaittoon,vaan kaikki on pitänyt alusta asti opetella itse. Eipä omasta äidistä ollut apua.

 
mutsikki
ihmetykselle: No jos luet vähän tarkemmin. Kirjoitin että oma JOSKUS vähän lipsuukin. Syömme kyllä terveellisesti pääsääntöisesti. Haluan kuitenkin että lapsen ruoka painottuu enemmän juureksiin ja vihanneksiin, kun taas itse syömme - no, usein tulista ruokaa, suolaistakin, äyriäisiä ym. mistä lapsi ei aina innostu. Lisäksi lapsi ei syö salaatteja kovin innokkasti. Ei ole tosiankaan sama asia lisätä mausteita ruokaan kun se on jo lautasella, eikä meille muutenkaan maistu miedot laatikkoruuuat.
 
katriina-
Esikoiselle vain kaupan soseita, kuopukselle miltei vain kaupan soseita.
Kuten emmulillakin, meilläkin oli aikas huono nukkuja. Lenkkeilin joka päivä 3-4h jossian vaiheessa mäkin. Yöt olivat kamalia, meillä heräiltiin puolen tunnin-tunnin välein. Ja suurin syy: kun joskus innostuin tekemään itse soseita, lapsi ei syönyt ollenkaan. Oli tosi nirso tenava, on vieläkin ;) Oli aika turhauttavaa nähdä vaivaa ja tehdä soseita, joita toinen ei sitten syönytkään.
Kuopuksen kans halusin mäkin päästä vaan helpommalla. Itse tein perunamuussia usein, kun kuopus sitä söi mielellään, banaani meni sinänsä mutta muuten kyllä lähes aina purkista. Perheruoka alkoi tätä lasta kiinnostaa kuitenkin jo alle 1v, oisko ollut n.10kk iässä jo, ja nyt 1v1kk syö käytännössä vain perheruokaa enää!
 
maitobaari
kaikille 3 olen tehny ite muut soseet paitsi hedelmäsoseita olen ostanu kaupasta, omat hedelmä ja marjasoseet ei oikein uponnu... niistä tuli helposti liian löysiä( ne kaupan valmiit hedelmäsoseet on kyllä paremman makusia munkin mielestä kuin itse tekemäni)

Yksi syy siihen miksi olen tehnyt vihannes-lihasoseet itse on raha. Tulee paljon halvemmaksi tehdä itse noi kasvikset ja lihat. Keittelin aina isomman satsin kerralla pakkaseen ja laitoin nokareina jäätymään- siitä sitten omiin purkkeihin. oli helppo vaihdella makuja.

Puurot olen myös tehnyt itse ja mauiksi noita hedelmäsoseita, jos ei omista morttelia niin jokui kippo ja desin mitta sopii kanssa hienontimeksi :) meilläkin on ollu sihtikurkkuja...

n. vuoden ikäisenä vauvat on siirtyneet pikkuhiljaa meidän muun perheen sapuskoihin, olen silti tehnyt aina välillä pienimmälle esim. kastiketta erikseen, kun esim kopululaiset tykkää jo vähän mausteisemmasta ruuasta. Pakkasesta myös löytyy pienimmälle "hätävara" kastiketta tms. jos me muut herkutellaan vaikka wrapeillä.

Hyviähän ne valmiit lasten ruuat on, kalliita vaan ainakin mun mielestä... en ole valmis maksamaan 1 vaivaisesta purkista euroa.
 
katriina-
joo, puurot mäkin tein itse. Niissähän on ihan huima hintaerokin. Ja meillä peruskaurapuuro on uponnut jopa paremmin kuin kaupan jauhopuurot! Aluksi hienonsin hiutaleet sauvasekoittimella, mutta jo alle 1v upposivat sellaisinaan, kun tarpeeksi haudutti vaan.
Ja ihan vauvojen alk. 4kk purkkiruuat maksoivat meidän marketissa 26 senttiä /prk, että eurolla sai 4 :) Eikä aluksi kyllä uponnut ees kokonaista purkkiakaan aina uutta makua. No, meillä olikin kyllä lastenruuiltaan edullinen tuo lähikauppa. Toisessa vastaavassa hinta onkin 35 senttiä, eli aika isoja nuo hintaerot. Kun 8kk piti alkaa siirtyä karkeampiin ruokiin, syötiin hetki isompia purkkeja ja pieniä sekaisin, ehkä n.1,5kk ja sitten pikku hiljaa totuteltiinkin kotiruokaan, mikä etenkin kuopukselle olikin herkkua :)
 
vierailija
Mielenkiinnosta kysyisin oletteko antaneet vauvalle omatekemiänne soseita vai kaupan purkkiruokia vai kenties molempia? Millaisia soseita olette ostaneet kaupasta ja mitä soseita tehneet itse?
Hei! Olemme ostanneet hedelmä- ja marjasoseita omille lapsille Omenapiha Oy:ltä! Hakaniemen kauppahallista!Hienoja, pakkastettuja, ilman lisäaineita, ilman sokeria.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä