G: paljonko lapseenne menee rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
tuli nyt vaan mieleen kun itse sen äsken laskin.. kuinka paljon teillä menee rahaa lapseen/lapsiin.. jos siihen lasketaan osuus asumisesta,tarhamaksut,ruoka,vaatteet,vaipat ym per kk :)

ja millä rahalla maksatte sen (palkka,lapsilisät,elarit,tuet)

ja tää siis juontaa ihan vaan uteliaisuudesta tää kysmys... millaisia eroja on esim yksilapsisen perheen ja moni lapsisen perheen välillä :)

asuminen 194?
tarha 160?
vaipat 42?
ruoka n 100?
vaatteet ym. 40? (tää laskettu silleen et on n. summa vuoden ajalta jaettuna 12)

eli yhteensä 536? ja elareita mä saan 150? lapsilisä 100 eli loput menee mun omasta palkasta

En ole edes laskenut, mutta summa kasvaa lapsen kasvaessa. Toki riippuu myös lähtökohdista, eli miltä tasolta aletaan (esim. kirpparivaatteet vai viimeistä huutoa olevat kuteet, käytetyt ulkoiluvälineet vain kaupasta mahdollisimman timangiset, halvat vai kalliit harrastukset).

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
En ole edes laskenut, mutta summa kasvaa lapsen kasvaessa. Toki riippuu myös lähtökohdista, eli miltä tasolta aletaan (esim. kirpparivaatteet vai viimeistä huutoa olevat kuteet, käytetyt ulkoiluvälineet vain kaupasta mahdollisimman timangiset, halvat vai kalliit harrastukset).

mutta jos lasket sen mukaan miten teillä todellisuudessa menee...?

no meillä on yksi lapsi. Täysi tarhamaksu.. mitäs se onkaa .. reilu 200e, ei mene vaippoihin enää rahaa.
Vaatteita en oo ostanu tuolle melkein 3v tytölle elämänsä aikana ku ehkä reilu 100e, koska muut on hoitaneet sen puolen...
Ei ole siis ollu tarvetta, samaten leluissa.. syö samaa ruokaa kun me.
perusterve mukelo joten ei esim. lääkkeisiin mene rahaa, ku satunnaisesti tietty jos pitää esim. särkylääkettä ostaa tjsp..

Jaa'a.

Vaatteet: 150e
Vakuutukset: 25e
Ruoka (jos nyt arvioidaan että ei ihan täyttä osuutta): 150e
Päivähoito: 233e
Kirjat, lelut, puuhat (heitto lonkalta): 75e
Asuminen (sähkö, vesi, vakuutukset, jne): 150e. Ei lainoja mukana.
Liikkuminen: 30e
Huonekalut yms: 50e

Yhteensä 863e. :D

Palkalla tuo maksetaan. Lapsilisät tuhlaan itseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
tuli nyt vaan mieleen kun itse sen äsken laskin.. kuinka paljon teillä menee rahaa lapseen/lapsiin.. jos siihen lasketaan osuus asumisesta,tarhamaksut,ruoka,vaatteet,vaipat ym per kk :)

ja millä rahalla maksatte sen (palkka,lapsilisät,elarit,tuet)

ja tää siis juontaa ihan vaan uteliaisuudesta tää kysmys... millaisia eroja on esim yksilapsisen perheen ja moni lapsisen perheen välillä :)

En edes halua laskea! osuutta asumisesta on vaikea laskea, koska asumme omistusasunnossa ja lainanmaksu on oman omaisuuteni kartuttamista, joten lapselle ei siitä osuutta kuulu. Tarhamaksut on maksimit. mutta en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi laskea sitä, vaikka periaatteessa ymmärrän, että jotakuta kiinnostaa ihan mielenkiinnosta. ja palkalla kaikki kustannetaan, lisäksi valtio tarjoaa kaikille sen lapsilisän, joten samaan kukkaroon sekin menee, tosin lapsen säästötilille menee siitä aina osa.

Olen joutunut nuo arviot laskemaan lapsen elatustarpeesta. Mutta mielestäni millään laskutavalla ei saada koko totuutta. Meillä esim. asutaan isoa omakotitaloa Uudellamaalla ja ajetaan seitsemälle rekisteröidyllä autolla. Nämä asiat olisivat toisin, jos olisimme lapseton pari. Ei siis ole vain oma, "itsekäs" valinta, vaan oma valinta, joka on haluttu tehdä lapsia silmälläpitäen.

Onneksi näillä valinnoilla saa jotakin itselleenkin!

Asuminen 350e (Jos asuminen jaetaan siis kolmella)
Vaipat 20e
Ruoka 60e
Vaatteet 20e (ei joka kk, mutta keskimäärin per kk)
Eli 450e asuntolainasta puolet mun kotihoidontuesta, puolet miehen palkasta ja osa lapsilisistä.

Tosin olisimme maksaneet lainaa saman verran kuukaudessa, vaikkei lasta olisikaan ja ruokaa ei juurikaan 1 vuotias syö. Vaipat on ehkä selkein menoerä, vaikkei niidenkään summa päätä huimaa..=)

Ehkä suurin menoerä on siinä, etten ole töissä, miinusta tulee noin 1500e joka kuukausi ja jos en olisi ollut raskaana, niin jumppakorttia ei ehkä olisi hankittu, että 100 lisää per kuukausi.. :D

Mä en ole koskaan edes ajatellut asiaa. Noh tarhaan menee se 233?, vaippoihin ehkä 40?. Asumiseen menee 13? (vesimaksu) ruokaan varmaan muutama kymppi. Vaatteisiin ehkä 40?. Joten vastaus on sitten varmaan 330?. 100? tulee lapsilisää ja loput maksetaan omasta tilipussista.

Yksi lapsi, täyttää ens viikolla 2v.
Asuminen 241e (vuokra jaettuna kolmella)
Vaipat n.40e
Ruoka n.100e? Syö samaa kuin mekin ja yhteensä menee n.400e/kk
Vaatteet 0-10e Viime vuonna ei tainnut mennä kuin 50e hänen vaatteisiin ja kenkiin...

Niin ja menee koti hoidontuesta/lapsilisästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Miten se osuus asumisesta sitten pitäisi tässä kohtaa laskea?

vuokra jaettuna asunnossa olevien määrällä? Lainoja ei huomioida, mutta kaikki juoksevat kulut omistusasunnossa?

Kyllä meillä asumiseen menis ihan yhtä paljon rahaa, olis meillä lasta tai ei. No se 1kpl vesimaksuja menis vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Miten se osuus asumisesta sitten pitäisi tässä kohtaa laskea?

vuokra jaettuna asunnossa olevien määrällä? Lainoja ei huomioida, mutta kaikki juoksevat kulut omistusasunnossa?

Kyllä meillä asumiseen menis ihan yhtä paljon rahaa, olis meillä lasta tai ei. No se 1kpl vesimaksuja menis vähemmän.

No käsittääkseni kyllä elareissa huomioidaan asumisesta suhteellinen osuus.

Sähköäkin kuluu ehkä enemmän kun lastenhuoneessa on valot :)

asumiseen 235, vaipat 30, ruoka 60, vakuutus 22, vaatteet lelut pesuaineet ym ehkä noin 30e kk. maksan lapsilisällä, elarilla, asumistuella ja kotihoidontuella. eli yhteensä siis 377 (en tiiä laskinko oikeen)

kyllä mä laken asumiseen 1/3 kaikistamaksusta, vaikka kyseessä on omistusasunto.. siis laina+vastike... ja nyt kyllä taisin tehdä sen virheen että laskin vain mun puolikkaasta... jos olis koko summasta 1/3 niin sillon se olis 388?

Ilman lapsia asuttais puolta halvemmalla... Kun tää talo tehtiin ihan niille. Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta.

Asuminen 500e
Ruoka 200e
Vaatteet, kengät ja harrastukset 350e (lapsilisät)
Lasten kavereiden synttärilahjat ym menot 50e
Tuon verran nyt menee ainakin AINAKIN! Jos menevät hoitoon keväällä, on hoitomaksu aika tasan sama, mitä nyt saan kotihoidontukea, eli +-0, kunnes nuorin täyttää kilme, niin sitten vasta lasken hoitomaksut menoihin. Lääke- tms kuluja ei ole ollut paitsi synnärin sairaalamaksut.

Yhteistyössä