G: Palkki-istuin vai perinteinen selkä menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vatvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vatvoja

Vieras
Kumman valitsisit 1-vuotiaan kaukalosta seuraavaksi turvaistuimeksi: palkki-istuin naama menosuuntaan vai perinteinen selkä menosuuntaan? Perustelut on tietysti mukava lisä!

Liikenneturva pitää edelleen turvallisimpana selkä menosuuntaan matkustamista, mutta Autoliiton sivujen mukaan palkki-istuimet ovat pärjänneet testeissä oikein hyvin, peräänajoissa vissiin niitä turvallisempia mutta täydellisessä nokkakolarissa jää kakkoseksi. Ja JOS molemmat olis yhtä turvallisia niin onhan se nenä menosuuntaan kätevämpi.

Me valittiin palkki-istuin. Mun mielestä menee jo vähän turhan vaikeaksi jos pitää ruveta laskelmoimaan, että minkäköhänlaiseen kolariin ja minkäköhänlaisella vaihdilla meinaa joutua... Ostan istuimen, joka on todettu turvalliseksi lapselle, ja sitten katson ihan päivittäisessä käytössä varmasti hyödyllisiä ominaisuuksia ja mikä sopii meidän perheelle. Lapsi viihtyy autossa maisemia katsellen, ei tule pahoinvointia ja istuin vie vähemmän tilaa pituussuunnassa autosta.

• Tykkää
Reactions: tiiru
Ehdottomasti selkämenosuuntaan!
Juuri käytiin ostamassa meidän pienimmälle istuin ja tuli puheeksi myyjän kanssa nuo palkki istuimet. Myyjä sanoi että jossain testissä joka on luettavissa vain maksullisena (olisiko ollut tekniikan maailman testit) oli kaikki palkki istuimet saaneet hylätyn...

Mä en usko että ikinä olisin lapsilleni ostanut tuota palkki-istuinta. Musta tuntuu että se palkki siinä sylissä ahdistaa, vaikeuttaa liikkumista, hiostaa ja turhauttaa.

Eli jos mulla olisi sen ikäiset lapset että turvaistuinta harkitsisin niin toi palkki-istuin kyllä jäisi pois harkinnasta samantien.

[QUOTE="vieras";26298921]mikä hitto edes on palkki-istuin?
meillä on turvakaukalosta siirrytty naama menosuunraan recaro young sportiin ja on hyvä ja helppo käytössä.[/QUOTE]

Googleta, löytyy hyviä kuvia kuvahaulla. :)

Ehdottomasti selkämenosuuntaan!
Juuri käytiin ostamassa meidän pienimmälle istuin ja tuli puheeksi myyjän kanssa nuo palkki istuimet. Myyjä sanoi että jossain testissä joka on luettavissa vain maksullisena (olisiko ollut tekniikan maailman testit) oli kaikki palkki istuimet saaneet hylätyn...

No tuollaista kannattaakin uskoa :laugh:. Kaikki muut testit ovat ihan huuhaataa, mutta tämä yksi, joka onkin suuri salaisuus, on se oikea testi, jonka mukaan kannattaa toimia! Voi apua.

1 vuotiaalle laitettiin istuin isofixillä selkämenosuuntaan ja nyt vasta kun lapsi täytti 3v laitettiin hänet palkki istuimeen.
Uskon edelleen, että selkämenosuuntaa on paras vaihtoehto. Minusta tuntui pahalta sekin, että laitettiin jo 3v palkki istuimeen mutta pienempi sisar tarvitsee nyt isomman selkämenosuuntaan olevan istuimen

Mä en usko että ikinä olisin lapsilleni ostanut tuota palkki-istuinta. Musta tuntuu että se palkki siinä sylissä ahdistaa, vaikeuttaa liikkumista, hiostaa ja turhauttaa.

Eli jos mulla olisi sen ikäiset lapset että turvaistuinta harkitsisin niin toi palkki-istuin kyllä jäisi pois harkinnasta samantien.

Mä mietin tuota samaa ahdistavuusjuttua, mutta mulle vakuuteltiin, että tilanne on eri pienen vauvan/taaperon kanssa. Ihan samalla lailla kuin pikkuvauva viihtyy esim. kapalossa, missä aikuinen ahdistuisi, vähän isompikin itse asiassa tykää tunteesta, että on tiukasti kiinni. Ja näin se on meillä toiminutkin, nyt 3-vuotias vaatii palkin syliinsä, vaikka olen jo muutaman kerran ehdottanut, että jos se jätettäisiin pois. Halaa palkin syliinsä tyytyväisenä ja oli siis tyytyväinen heti ekasta matkasta palkki-istuimessa alkaen, ei tarvinnut mitään totutteluja. Rakasti olla nenä menosuuntaan! Meidän poika oli hieman alle 1-v. kun tuo palkki-istuin hankittiin, uskon kyllä, että vähän vanhempi lapsi ehkä saattaisikin kokea ahdistavana jos ei ole tottunut.

ja ihan siitä syystä että ei ollut mahdollista ostaa selkä menosuuntaan olevaa istuinta koska meille tuli vauva pienellä ikäerolla edelliseen ja sitten vielä takapankille piti mahtua keskelle yksi lapsi istumaan ja sitten vielä piti olla kulku neljännelle lapselle jolla paikka takaluukussa, eli ei ollut mahdollista laittaa kaukaloa ja selkä menosuuntaan olevaa istuinta kun ei olisi muuten ollut kulkua sinne taaimmaiselle penkille. Ja noista kasvot menosuuntaan olevista istuiimista palkki-istuin vaikutti turvallisimmalta vaihtoehdolta.

Meillä oli kaukalon jälkeen, eli n. 10kk-2v selkä menosuuntaan istuin. Kun alkoi polvet olla lapsella suussa, hankimme palkki-istuimen. Palkkia käytettiin n. 3-vuotiaaksi asti ja nyt on käytössä turvavyö-istuimena.

No tuollaista kannattaakin uskoa :laugh:. Kaikki muut testit ovat ihan huuhaataa, mutta tämä yksi, joka onkin suuri salaisuus, on se oikea testi, jonka mukaan kannattaa toimia! Voi apua.

Teillä taitaa olla palkki istuin kun noin voimakkaasti reakoit...
Me ei oltaisi muutenkaan palkki istuinta ostettu, tuo asia tuli muutenvaan puheeksi. Testissä oli hylätty tullut sillä perusteella että siinä oli mitättu myös selän kuormitusta eikä vain niskan niinkuin muissa testeissä...

Palkki-istuin.

Ja no, istuin ostoksille kun olen lähtenyt, olen itse ottanut istuimista selvää. Niin viralliset testit kuin käyttäjäkokemukset huomioon.
Myyjiin en sillä tavalla luota, sillä onhan se nyt väistämättä selvää, että heillä jokaisella on omat mielipiteensä ja omat tietyt istuin merkit myynnissä, joita koittaa myydä :)
Ja jos ne ei ole palkki-istuimia, niin silloin palkki-istuimet haukutaan maan syvimpään rakoon.
Tosin sama pätee toisinkin päin, palkki-istuinten myyjät puhuvat palkin puolesta ja antaa vähemmän hyvän kuvan tavallisista istuimista. Joten myyjä ei vaikuta minun istuin päätökseeni.

Mutta palkkiin päädyttiin ihan siitäkin syystä, että omaa autoa ei omisteta. Palkki on nopea ja helppo kiinnittää autoon ja väärinasennus mahdollisuus on erittäin pieni.

Uusimmat

Yhteistyössä