G: PARAS lihapullataikinan ohje?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KauhatonKokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KauhatonKokki

Vieras
No niin. Millainen on sinun maailman paras lihapullien ohje? Mitä aineksia laitat sekaan?

Tuntuu, että teki sitten millä ohjeella vaan (vaikka ihan omasta päästä heitetetyltä) ne ei vaan maistu sille kuin pitäisi. Millainen on se kaikkien ylistämä paras ohje?

:)

Mä tein eilen lihapullia. Mun mielestä niistä tuli tosi hyviä. Eli näin:

2 kananmunaa
kunnon loraus kermaa
muutama kunnon kourallinen korppujauhoja (sen verran, että turpoaa paksuhkoksi)
sekaan paprikaa, valkopippuria, mustapippuria ja suolaa

sotketaan sekaan n. 400g jauhelihaa (nauta)

sipulia ja valkosipulia kuullotetaan pannulla, annetaan jäähtyä ja sotketaan sekaan

(taikinaa ei kannata liikaa möyhentää, muuten rasva irtoaa lihapullista paistettaessa)

sitten pyöritellään palloja ja laitetaan 225 asteiseen uuniin paistumaan n. 10-15 min koosta riippuen

Joskus paistan kyllä pannulla. Monesti laitan sekaan kaikenlaista muuta mitä kaapista löytyy, mutta tuo on mun perusresepti. Seuraavaksi ajattelin kokeilla niitä mummon lihapullia maustepippurilla ruskeassa kastikkeessa:)

Tein tänään kalkkunanjauhelihasta suurinpiirtein näin:

1dl korppujauhoja
2dl maitoa
1 muna
400g jauhelihaa
yksi iso sipuli hienonnettuna, kolme-neljä kynttä valkosipulia
mausteina käytin cajunmaustetta, rouhittua mustapippuria, currya, inkivääritahnaa, hieman suolaa

Sekoitetaan käsin, pyöritellään palloiksi ja paistetaan uunissa. Tarjosin riisin ja currykastikkeen sekä herneiden kera.

Sikanautajauhelihaa 700-800g
Sipulia pieneksi silputtuna ja mikrossa pehmitettunä
2 munaa
Loraus kermaa
Mausteita: yrttisuolaa, ketsuppia, sinappia, soijakastiketta pieni loraus, omia lempi yrttejä

Sekoitetaan, pyöritellään ja paistetaan 225 asteisessa uunissa.

Ja ei missään tapauksessa mitään korppujauhoja LIHApulliin.

Yhteistyössä