G: rakentajien budjetista (talopaketti/kokonaisubudjetti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja madame456
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

madame456

Vieras
a) Paljonko on teidän vesikattovalmis -talopaketti maksanut?
b) Paljonko oli lopullinen kokonaisbudjetti ilman tonttia?
c) Mikä oli oman työn osuus rakentamisessa

1,5 kerroksinen talo, n. 200m2. Talopaketti 100 000€. Kokonaiskustannukset (ilman sisustustavaraa) 240 000. Sähkö- ja lvityöt tuli ulkopuolelta, muuten tehtiin kaikki itse.

Meillä talopaketin hinta noin kolmannes kokonaiskustannuksista. Hieman alle 200 neliötä, kokonaishinta ilman tonttia hieman yli 200 000 €. Aikaa tästä jo useampi vuosi.Kun sanot ilman tontia, tarkoittaako se myös ilman tonttitöitä, joiden määrä ja hinta vaihtelee paljon tontista riippuen.

Omaa työtä tehtiin paljon, rakennusaikana (reilu vuosi) ns. oma elämä on tuntematon käsite, työpäivinä oltiin rakennuksella 4-10 tuntia, viikonloppuina jopa 16 h päivässä. Jos rakentaisin nyt, tekisin vielä enemmän itse - ns. ammattimiehistä osa teki "sinnepäin"-jälkeä jota piti sitten korjailla. Jos samalla haluaa pihan esittelykuntoon, pitää siihenkin varata aikaa ja rahaa, parilla tonnilla ei kiveyksiä ja istutuksia rakennella.

Aikaa tästä jo useampi vuosi.Kun sanot ilman tontia, tarkoittaako se myös ilman tonttitöitä, joiden määrä ja hinta vaihtelee paljon tontista riippuen.

Omaa työtä tehtiin paljon, rakennusaikana (reilu vuosi) ns. oma elämä on tuntematon käsite, työpäivinä oltiin rakennuksella 4-10 tuntia, viikonloppuina jopa 16 h päivässä. Jos rakentaisin nyt, tekisin vielä enemmän itse - ns. ammattimiehistä osa teki "sinnepäin"-jälkeä jota piti sitten korjailla. Jos samalla haluaa pihan esittelykuntoon, pitää siihenkin varata aikaa ja rahaa, parilla tonnilla ei kiveyksiä ja istutuksia rakennella.

Ilman tonttia tarkoittaa ilman tontin hankintahintaa. Me taas ei kyllä aiota tehdä juuri mitään itse, koska kumpikin on kiireinen työssään ja ne on tärkeämpi kuin rakennusprojekti. Samoin haluamme viettää vapaa-ajan lasten kanssa.

1,5 kerroksinen talo, n. 200m2. Talopaketti 100 000€. Kokonaiskust2annukset (ilman sisustustavaraa) 240 000. Sähkö- ja lvityöt tuli ulkopuolelta, muuten tehtiin kaikki itse.

Vastaan tähän omaan vastaukseeni. Eli jos oltaisiin teetetty kaikki ulkopuolisilla, niin hintaa olisi tullut noin 100 000-120 000€ lisää. Lisäksi alkuperäisestä tekstistä jäi uupumaan tonttityöt (työt+maa-aines) noin 20 000€. Tuohon sisältyy myös tien tekeminen. Ainiin, ja rakennettiin maaseudulle.

Ilman tonttia tarkoittaa ilman tontin hankintahintaa. Me taas ei kyllä aiota tehdä juuri mitään itse, koska kumpikin on kiireinen työssään ja ne on tärkeämpi kuin rakennusprojekti. Samoin haluamme viettää vapaa-ajan lasten kanssa.

Siinä tapauksessa kysyit vääriä kysymyksiä. Ei teidän kannata tuolla osallistumisasteella vesikattovalmista talopakettia hankkia, vaan rakennuttaa talo avaimet käteen-periaatteella. Sillä jo pelkästään se, että selvittelee eri osatöiden (perustus, sähköt, putkityöt, ilmastointi, laatoitus, maalaus jne) tekijöitä, tekee tarjouspyyntöjä sopii töistä ja koordinoi niitä, vie rahan lisäksi rutkasti aikaa, vaivaa ja huomiota. Leikkkimiset jäävät vähiin.

Sitovan avaimet käteen-tarjouksen saaminen edellyttää, että tontti on jo hankittuna, koska perustustöiden hintahaitari paikasta riippuen on kymmeniä tuhansia.

Yhteistyössä