G: Suuri 1v vertailu- mallien koot, taidot ja temput ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vuosikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vuosikas

Vieras
Hei,

aloitanpa gallupin 1v lapsosten äideille. Siis:

Meillä esikoispoika, ikää 1v1vko :heart:

- Paino, pituus, py
9,2 kg, 77 cm ja 45,3cm (synt. 2,7kg, 50cm ja 32cm). Eli aikas pieni on edelleen. Käyttää 80cm vaatteita pääasiassa.

- Motoriset taidot
Konttaa, seisoo ja nousee seisomaan tuetta, kiipeilee (portaita sujuvasti ylös ja hitaasti alas). Kävelee tukien mutta ei suostu edes yrittämään tuetta :whistle:

- Puhe
Kaksi selkeää sanaa, pari epäselvää mutta ymmärrettävää. Kovasti juttelee ja kiljuu ihan mahdottomasti, välillä meinaa ihan äidin pinna kiristyä... Pärisyttää, hallitsee "inkkarihuudon". Kova lauleskelemaan. Ei juuri matki eläinten ääniä tms.

- Muut temput
Taputtaa, vilkuttaa (hiukan satunnaisesti tosin), osoittaa kysyttäessä esineitä (myös kirjasta kuvia), näyttää pyydettäessä korvan ja suun. Ojentaa lelun (tai mieluiten roskan) pyydettäessä.

- Ruokailu
Lopetin imettämisen juuri. Viisi ateriaa päivässä uppaa hyvin. Aamulla ja illalla puuroa, lounaalla ja päivällisellä lihaa/kalaa ja välipalalla jugurttia. Syö pääasiassa purkkiruokaa (maistuu parhaiten, painon kanssa on siis ollut ongelmia). Maitoa juo pullosta, vettä nokkamukista. Itse koittaa silloin tällöin syödä, ja joskus lusikka osuu suuhunkin.

- Unet
Yleensä kahdet päikkärit, klo 9-10 ja 15-17, joskus yhdet klo 12-14. Yöunet 20-06 (noin aikaisin siis valitettavasti), heräilee yöllä vaihtelevasti. Nukkuu pinniksessä vanhempien makkarissa.

Eli tällaisia. Saa toki listata muutakin, mitä mieleen tulee. Sellaisen voisin vielä lisätä, että oon vielä kotona kuukauden, sitten poju tarhaan ja äiti töihin.

Toivottavasti joku viitsii vastata, kun kerrankin päätin minäkin aloittaa keskustelun ;) :flower:

Tässäpä yksi vastaus, meidän kuopus (neljäs lapsi, tyttö) täytti jouluna vuoden.

* Paino 10005g, pituus 76,8cm, py 46,4cm (Syntymämitat: 3620g/50cm/34cm) Käytetään 80cm vaatteita.

* Motoriset taidot
Lähti kävelemään koko perheen hämmästykseksi jo 11kk ikäisenä, nyt melkein juoksee... Ei vielä kiipeile, ei esim. pääse sohvalle (huh ;)).

* Puhe
Ei yhtään selvää sanaa, omaa kieltä tulee kyllä paljon. Ymmärtää paljon toisten puhetta. Pärisytys on IN =)

* Muut temput
Vilkuttaa, taputtaa, on piilossa käsiensä takana, näyttää pyydettäessä korvan, nenän, suun ja navan, ojentaa lelun pyydettäessä mutta nappaa sen heti takaisin =) Halailee kaikkea mahdollista, ihmisten ja pehmolelujen lisäksi mm. sohvaa, mattoa, seinää ;)

* Ruokailu
Tyttö syö samaa ruokaa muun perheen kanssa, tavallinen maito uppoaa myös. Tyttö syö pääasiassa kaiken itse, joko käsin tai lusikalla. Viisi ateriaa päivässä menee. Maitoa juodaan tavallisesta lasista/mukista.

* Unet
Yöunilla ollaan n. klo 21-7, yhdet päiväunet samaan aikaan isosiskon (2v2kk) kanssa, n. klo 13-14/15. Ekan vuoden ajan tyttö valvotti todella paljon, nyt tasan viikon ajan ollaan pärjätty 1-2 herätyksellä/yö. Tyttö lopetti itse yösyömiset 7kk ikäisenä (imetys loppui samaan aikaan). Tyttö nukkuu vanhempien huoneessa omassa pinniksessä, kevään tavoitteena on siirtää tyttö samaan huoneeseen isosiskon kanssa.

* Muuta
Tuttia syödään ahkerasti, siitä pitäisi päästä eroon kevään/kesän aikana. Palaan takaisin töihin elokuussa jolloin tyttö menee siskonsa kanssa päiväkotiin.

Tansku & pesue (= tytöt 1v & 2v2kk, pojat 12v & 13v ja ukko 30v :D )<br><br>

Tyttö 1 v 1 vko

- Paino, pituus, py
7885 g ja 73,5 cm

- Motoriset taidot
Kävelee tuetta, kiipeilee (usein löytyy lelukopasta istumasta), sängyssä (joustin) "hyppii"

- Puhe
Sanoo paapaa, kun on aika mennä nukkumaan(on väsynyt) puuroa pyytää aamulla ja tissi oli hyvvää

- Muut temput
Taputtaa, vilkuttaa (hiukan satunnaisesti tosin), osoittaa kysyttäessä esineitä (myös kirjasta kuvia), näyttää pyydettäessä korvan ja suun. Ojentaa lelun (tai mieluiten roskan) pyydettäessä. tynötää ovia kiinni aukoo laatikoita ja kaappeja, pinoaa palikoita ja osaa laittaa tietyn muotoise palikat niille kuuluviin koloihin

- Ruokailu
Lopetin imettämisen juuri. Viisi ateriaa päivässä uppaa hyvin. Aamulla ja illalla puuroa, lounaalla ja päivällisellä lihaa/kalaa Syö pääasiassa ainoastaa kotiruokaa. Juo lasista. Syö itse sormiruokaa.

- Unet
Yleensä yhdet päikkärit klo 11-14 Yöunet 21-08. Herää keskimäärin 1 kerran yössä. Nukkuu äitin ja isin kanssa perhepedissä.

Meillä äiti kotiäitinä ainain vuoden vielä! :wave:

Esikoistyttö, ikää reilut vuosi ja kuukausi

- Paino, pituus, py
10,640kg, 76cm, 48cm

- Motoriset taidot
Kävelemään oppi jouluaikana, kiipeää matalille korokkeille kuten pienille tuolille ja niiden kautta pöydälle, heittää palloa, potkaisee palloa, taputtaa, heiluttaa, "tanssii", yrittää syödä itse lusikalla, juo itse pullosta ja nokkamukista (harjoittelee vasta), nyökyttää ja puistaa päätään kyllä ja ei vastauksiksi...

- Puhe
Kolme kunnon sanaa: äiti, mamma ja anna. Tietää miten koira ja lehmä sanoo, ja mitä "pepusta kuuluu" ja "Kuinka auto ääntää" (pärisyttää molemmissa), tekee "inkkariäänen", ymmärtää ihan sikana puhetta...

- Muut temput
Osaa osoittaa missä kello, kameli, keittiö, kehon osat jne... Vie roskan roskiin, pyykit koriin ja menee vessaan pissalle ja hampaiden pesulle käskettäessä, hakee vaipan, karkaa kun aletaan laittamaan ulkovaatteita päälle, hoitaa nukkea ja nallea, ja kuljettaa niitä vaunuilla, rakastaa pulkkailua ja mäenlaskua, tykkää uida...

- Ruokailu
Imetin 9kk asti (meni silloin hoitoon), aamulla ja illalla puuroa marjoilla jne höystettynä, kaksi kunnon ruokaa (yleensä itse tehtyä, maistuu kaupan ruokia paremmin) ja välipala. Juo maitoa ja vettä pääasiassa pullosta itse, nokkamukiin yritetään totuttaa. Kaikkiruoka maistuu yleensä hyvin :)

- Unet
Menee nukkumaan 20.30-21.30 ja herää 6.30-8.00. Nukkuu yleensä yhdet päikkärit 12-14. Herää yöllä yleensä kerran (tutti tai nalle kadoksissa) ja sairaana ollessa sairaan useesti! Nukkuu pinniksessä omassa huoneessa (8kk alkaen).

Moikka!

Yhteistyössä