G: taloutesi ja asemisesi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Gappullia pukkaisi taas, sosioekonomista kyselyä.

a)missä kaupunginosassa asut tai jos maalla, niin sano etäisyys kaupunkiin?
b)mitkä on perheesi vuositulut, pelkät ansio- ja pääomatulot?
c)millaisessa asunnossa asut?
d)minkä arvoinen asunto on?
e)paljonko on lainaa?
f)mikä on mielestäsi perheesi yhteiskuntaluokka tai jos olet sitä mieltä, ettei luokkia ole olemassa, niin voit luokitella itsesi vapaasti johonkin "kastiin"?
g)minkä ikäinen olet?

a.) asumme pienessä kaupungissa, suuren rinnalla. Etäisyys n. 10 km.
b.) 55000 ja sen lisäksi verovapaita tuloja n. 10000- 15000e.
c.) rivitalossa.
d.) 190000 e
e.) 135000 e
f.) perusduunari perhe.
g.) 35

a) kehyskunnassa, Helsinkiin 35km
b) n. 100.000e bruttona
c) vuonna 2005 rakennetussa ok-talossa
d) n. 350.000e viimeisen arvion mukaisesti
e) 140.000e
f) keskiluokka
g) 33v

G: taloutesi ja asemisesi

Gappullia pukkaisi taas, sosioekonomista kyselyä.

a)missä kaupunginosassa asut tai jos maalla, niin sano etäisyys kaupunkiin?
Asun maalla. Muuttovoittoinen kunta ja lähellä keskisuuri kaupunki, jonne matkaa noin 22km.

b)mitkä on perheesi vuositulut, pelkät ansio- ja pääomatulot? Mä olen yksinhuoltaja. Valmistuin koulusta vasta toukuussa 2013, joten säännöllisiä tuloja ei ole ollut. Olen sosiaalialan korkeakoulutettu, mutta tällä alalla harvoin suuriin tuloihin pääsee.

c)millaisessa asunnossa asut? Vastavalmistuneessa omakotitalossa.

d)minkä arvoinen asunto on? Noin 300.000 talo tontteineen.

e)paljonko on lainaa? Ei yhtään

f)mikä on mielestäsi perheesi yhteiskuntaluokka tai jos olet sitä mieltä, ettei luokkia ole olemassa, niin voit luokitella itsesi vapaasti johonkin "kastiin"? Riippuu mistä roikkuu. Sanoisin, että keskiluokka.

g)minkä ikäinen olet? 26v

Maalla tuntuu olevan paljon isoissa taloissa (ja näemmä ihan arvokkaissakin) asuvia nuoria ihmisiä, joilla ei ole lainkaan lainoja. Saako maalaiset helpommin apuja lähipiiriltään vai maksetaanko siellä suuria liksoja että lainat saa nopeasti pois?

Maalla tuntuu olevan paljon isoissa taloissa (ja näemmä ihan arvokkaissakin) asuvia nuoria ihmisiä, joilla ei ole lainkaan lainoja. Saako maalaiset helpommin apuja lähipiiriltään vai maksetaanko siellä suuria liksoja että lainat saa nopeasti pois?

Mä asun Vantaalla ja ikää 38v, mutta muistan lukeneeni joskus jonkun artikkelin, jossa oli tutkittu, että Pohjanmaalla, sekä Etelä-Pohjanmaalla asuu suhteessa väkilukuun eniten varakkaita nuoria. Iäksi oli muistaakseni tutkimuksessa otettu 18-35 vuotiaat.
Pohjanmaalla asuu kai sitten paljon rikkaita maanomistajasukuja, joilla on sitten perintönä siirtyneet omaisuudet ja maat nuoremmille sukupolville. Helposti nämä nykyajan noin kuusikymppiset ovat perineet satoja tuhansiakin ja koska ovat jo omat lainansa kenties saaneet maksettua yms, niin sitten on fyffet annettu omille lapsille, jotka sitten rakentaneet talonsa.

Eli varmaan kyseessä pitkälti perinnöt ja/tai rikkaat vanhemmat/isovanhemmat tms. Näin myös siis varmaan muualla Suomessa.

Tuo on muuten kumma juttu, että just etelä-pohjanmaalla on fidusti rahaa nuorilla. Mun entinen poikaystävä asui Kurikassa ja siellä oli kaikilla 18 vuotiailla omat autot yms. Muutenkin siellä noin kolmekymppiset ja vähän allekin kolmekymppiset asui jo hienoissa omakotitaloissa yms. Eikä ne talot sieläkään halpoja ollut. Exän sisko rakensi miehensä kanssa talon ja muista (oli vuosi 2008) että se maksoi jonkun vähän yli 300t ja oli ihan keskikokonen perustalo.

Yhteistyössä