G: Toinen vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhinna (harmaana)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuhinna (harmaana)

Vieras
Meillä on kohta 10 kk ikäinen vauva.

Olisin kysynyt teiltä joilla on useampia lapsia, että

-milloinka olette saaneet toisen?
-tuleeko se ns. kuume, että haluaa sen toisen?
-onko kahden pienen kanssa rankkaa?
-onko toinen synnytys ollut helpompi kuin ensimmäinen?

Itselläni ei ole vielä mitään kuumetta, mutta en halua myydä/antaa vauvan pieneksi menneitä vaatteita. Mietin, että viittaako tämä asia siihen, että haluan joskus lapsen.

Ei oo kyllä vauvakuumetta täälläkään. Esikoinen nyt 8kk. Mutta silti olen säästäny vauvan vaatteet vaikka olen vahvasti sitä mieltä etten toista raskautta rajuina pahoinvointeineen ja kipuineen jaksaisikaan.

Meidän esikko oli 6kk kun aloitettiin yritys. Esikko oli 10kk kun tärppäsi.
Kuumeilu alkoi pojan ollessa 4kk ja paheni 2kk aikana ihan naurettavaksi ;)

Kahden pienen kanssa on ollut meillä yllättävän helppoa, olin varautunut fiaskoon.
He ovat ikäänkuin samalla aaltopituudella toistensa kanssa, ainakin vielä tovin. Ikäeroa on 1v7kk.

Toinen synnytys oli sen verta helppo kokemus minulle, että hämmästyksekseni kykenin olemaan TÄYSIN luomuna. Kivut eivät pelottaneet taikka tuntuneet lainkaan sietämättömiltä ja synnytys oli muutenkin nopea ja helppo.
Kuopus syntyi aamulla ja päästiin seuraavan päivän iltapäivällä jo kotiin, kun kätilöt katsoivat menoani siellä sairaalassa siihen malliin, että tuo ei kaipaa meidän apua näköjään ollenkaan :)

Meillä lapsilla ikäeroa 3,5 vuotta. Nyt siis 10kk ikäinen neiti ja 4v 4kk isoveikka.

Varsinaista vauvakuumetta ei tullut, mutta aina olen useamman lapsen halunnut, koska itselläni on yksi veli. Tietyssä vaiheessa tunne vaan vahvistui, että nyt tuumasta toimeen (varsinkin kun ikääkin alkaa olla...) Enemmän mulla nyt on vauvakuumetta kuin silloin kuin esikko oli tämän ikäinen...

Rankkuudesta juu ja ei. Ei olisi niin rankkaa, mutta meillä on talonrakennusprojekti menossa, joten mies on kaiken vapaa-ajan raksalla. Ihmeesti noista sisaruksista on toisilleen seuraa vaikka toinen onkin vielä aika pieni.

Synnytys oli tavallaan helpompi, tavallaan ei. Tiesi mitä tuleman piti, mutta kivuliaampi oli vaikka lyhemmän aikaa kestikin.

En mäkään halua vielä noita vauvan vaatteita myydä, ehkä se kolmonen vielä joskus tulee...

Meillä on esikoisen ja kakkosen ikäero 2v3kk...ei kuulunut kakkosta nopeampaan.

Kakkosen ja kolmosen ikäero on 1,5v ja se on passeli ikäero. Paljon parempi, kuin tuo 2v3kk. Mulla ei ollut rankkaa, vaikka hoidin lapsia paljon yksin (mies koulussa ja töissä). Musta se oli jotenkin tosi helppoa. Rytmit ja rutiinit helpottavat hirveästi, joten niistä pidin (ja pidän edelleen kiinni).

Mulla on vauvakuume varmaan lopun ikääni ;)

Kakkonen käynnistettiin, joten sitä ei voi oikein verrata esikoisen luonnolliseen syntymään. Kolmosen synnytys oli helppo. Osaltaan varmaan siksi, että se oli tuttua touhua ja osasi keskittyä paremmin, kuin esikoisen synnytyksen aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna (harmaana):
Meillä on kohta 10 kk ikäinen vauva.

Olisin kysynyt teiltä joilla on useampia lapsia, että

-milloinka olette saaneet toisen?
-tuleeko se ns. kuume, että haluaa sen toisen?
-onko kahden pienen kanssa rankkaa?
-onko toinen synnytys ollut helpompi kuin ensimmäinen?

Itselläni ei ole vielä mitään kuumetta, mutta en halua myydä/antaa vauvan pieneksi menneitä vaatteita. Mietin, että viittaako tämä asia siihen, että haluan joskus lapsen.

Toisen lapsen sain,kun esikoinen oli liki 7v.Ekaa yrittäessä,mulla oli ihan järkky vauvakuume.syli huusi oikein vauvaa(meni 5v enneku tärppäs)...Toista ei oikeestaan suunniteltu,kun ei mulla ollut vauvakuumetta...kolme vuotta sit tehtiin tätä toista,tai siis tyyliin tulee jos tulee,mut jouduimme sitten turvautumaan IVF:ään...Raskaudessa meni tosi pitkälle,et siitä pysty fiilisteleen samalla lailla mitä ekasta...tai siis tottakait sitä oli onnellinen et on raskaana,mut sit sitä ootti koko ajan millon tulee sellaset "pilvilinna"fiilikset,niinku ekasta...mut tuli ne sit varmaan joskus RV20 jälkeen...kait sitä alitajuntaisesti pelkäs,et jotain menee mönkään...

kyllä mä olen ainakin yllättynyt miten paljon rankempaa on kahden kanssa mitä yhden,vaikka esikoinen jo niin iso,mut mulla voi olla se et pääsin jo tavallaan niin helpolla,kun esikoinen oli kuitenkin jo omatoiminen ja kavereiden kans vietti aikaa...nyt täytyy kuitenkin täyttää kahden lapsen tarpeet,mut aikansa kutakin,tätä aikaa tulee vielä kaipaamaan.Kolmas lapsi saa tulla millon haluaa,ei ehkäisyä käytössä,mut eiköhän tuo aikaa ota...

Mulla on molemmat sektiolla joten vimppaan en osaa vastata....

Ai juu,vielä sellanen,et ekan jälkeen en aikonut tehdä yhtään lasta kun ei ollut sitä "kaipuuta",sit annoin myöten et tehdään toinen,niin nyt toisen jälkeen on tullut uudelleen se vauvakuume:) sanoin heti,että haluan vielä kolmannen,se tunne oli niin voimakas...

Kahden vanhinman lapsen ikä ero n. vuosi.
Toisen ja kolmannen välissä sitten 6 vuotta.
Kolmannelle ja neljälle tulee ikäeroa n. 2,5 vuotta.

Meille on jotenkin ollut selvää, että lapset pienellä ikäerolla. Toisaalta tiedettiin taas toisen jälkeen ettei ihan heti haluta sitä kolmatta. Nyt neljättä odottaessani mies totes, että harmi ettei tullut yhtä pientä ikäeroa kuin kahden ekan välillä. Valitettavasti luonnolle vain ei voi mitään.
Mitään sen kummempia vauvakuumeita ei ole ollut. Koska meillä oli jo alusta asti puhe neljästä lapsesta niin olen pitänyt kaapissa tallessa isompien parempia vaatteita pienemmillä. Kolmannen kaikki vaatteet taas olen säästänyt, koska oli tarkoitus tämä neljäs tehdä vauhdilla perään.
Itse en kokenut kahden pienen kanssa aikaa rankaksi. Työtä se vaati. Välillä on ollut pakko hyväksyä ettei koti ole esittelykunnossa, kun pommi on räjähtänyt ja itse näytät haudasta nousseelta useamman valvotun yön jälkeen. Mutta kun lapset kasvavat myös tilanne muuttuu. Isommat leikkivät keskenään, ei tarvitse koko ajan olla vahtimassa vieressä ja osaavat auttaa myös kotitöissä. Ja mikä parasta se vaipparalli jää useamman vuoden sijasta vaan muutamaan vuoteen :) kuten ystäväni totes, vaihdettuaan vaippoja 9 vuoden ajan putkeen.

Meillä esikon ja kuopuksen ikäero 2,5v melkein tasan (esikko pian 3v ja kakkonen pian 5kk) :) ja kakkosen syntymästä lähtien ihan tajuton vauva/vauvamahakuume... ja nyt "toiveena" että ois kolmonen tulossa.. ihan helppoa ollu noiden kahden kanssa, tietty joutunut vähän luovaa organisointikykyä käyttämään, mutta ei suurenpia ongelmia :) ja molempien synnytys oli oikeastaan yhtä helppo vaikka esikoista jouduttiin vähän käynnistelemään kun synnytys pysähty kesken kaiken, mutta nopeita parin minuutin ponnistuksia molemmat ja palautuminenkin ollut helppo :) minä en varsinaisesti kuumeilemalla kuumeillut toista mutta halusin ja nyt kuumeilen kyllä kolmatta sen kakkosenkin kuumeen edestä :D

Vauvakuume aina tulee mutta järkeään voi käyttää eikä puskea peräjälkeen vauvoja kun edellinenkin vielä vauva. Lapset tarvitsevat paljon aikaa ja huomiota pienenä ja isompanakin.
Meillä ollut reilut välit, 4-5 vuotta ja 11vuotta. Ei mustasukkaisuutta, ei uhmaa vaan kaikki innoissaan uudesta tulokkaasta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Vauvakuume aina tulee mutta järkeään voi käyttää eikä puskea peräjälkeen vauvoja kun edellinenkin vielä vauva. Lapset tarvitsevat paljon aikaa ja huomiota pienenä ja isompanakin.
Meillä ollut reilut välit, 4-5 vuotta ja 11vuotta. Ei mustasukkaisuutta, ei uhmaa vaan kaikki innoissaan uudesta tulokkaasta.

Ei ole ollut meilläkään mustasukkaisuutta tai uhmaa, vaikka on suht pienet ikäerot. Meillä esim. esikoinen oli mielellään mukana vauvanhoitopuuhissa (toi tuttia, vaippaa...). Kyllä meillä jokainen on saanut aikaa ja paljon huomiota ja saa edelleen.

No, eihän teillä olekaan niin valtavan pieni tuo ikäero. Jokainen tyylillään. Toisille lapset ovat projekti joka äkkiä ohi. Me halusimme keskittyä aina yhteen kerrallaan tarpeeksi, eikä valittamista, niinkuin ei varmaan monilla toisinkin valinneilla.

Esikoinen oli 11kk kun toinen syntyi.
Vauvakuume tuli ekan jälkeen, toisen jälkeen ei. Toki oltiin etukäteen jo ajateltu että toinen saisi tulla heti kun vaan tulisi.

Kahden pienen kanssa voi olla rankkaa, tai sitten ei. Me ei olla koettu tätä erityisen raskaaksi.
Toiset sitten tulee hulluksi ja väsyvät jo yhden kanssa. Riippuuhan se toki lapsistakin.

Toinen synnytys kesti viidesosan siitä mitä eka.

Näin yhteenvetona, meille tämä oli paras mahdollinen ikäero.
Ja ihan turha kenenkään kuvitella, ettei lapset saisi tarpeeksi syliä ja rakkautta, jos niitä on kaksi pientä. Kyllä meillä on syliä, aikaa ja rakkautta riittänyt.
Ei minkäänlaista mustasukkaisutta ole ollut, uhma nyt on ihan normaalia taaperolla.

Eka oli 1v9kk, kun toka syntyi. Toka oli 1,5v kun kolmas syntyi. Ei ollut mitään vauvakuumetta, olen aina ajatellut että haluan kolme lasta pienillä ikäeroilla. Synnytykset helpottuivat, kolmas oli helpoin ja tokakin helppo.

Kahden kanssa oli ihan helppoa ja mukavaa. Kiva seurata, kuinka yhdessä alkavat viihtyä. Kolmen kanssa on vaikeempaa, ei meinaa kädet riittää kaikkeen, mutta ei tää nyt mitään superrankkaa ole.

Yhteistyössä