Hae Anna.fi-sivustolta

gallup: onko elämää pettämisen jälkeen, ja jos niin miten?

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä vain kysyvä voi tietää, 03.07.2008.

1. mitä jää käteen jos puoliso on jäänyt kiinni pettämisestä, tai olet itse narahtanut?

voiko parisuhde enää onnistua, ja jos niin mitä onnistumiseen vaaditaan?

voiko ihminen antaa lopulta anteeksi, ihan aikuisten oikeesti...

2. Onko yleensäkään uskollisia miehiä?Kokemus on osoittanut matkoilla ollessani, että useammat päätyisivät sänkyyn vieraan kanssa.
    Kannaattako ehdotonta uskollisuutta odottaa?
    Itse olen ollut uskollinen 30v. kestäneessä liitossani.Miehestäni en ole ollenkaan varma.Hän on kuitenkin kunnon mies heikkouksineen, joten???Pääasia, että oma omatuntoni on puhdas.

3. tyhjä käsi Vierailija

Kokemuksesta voin sanoa; kun on pohja pois, ei ole enää mille uutta rakentaisi..
    Kaikkeni yritin,ero tuli vuosikymmeniä kestäneestä liitosta.

4. Tämän kokenut Vierailija

Avioliitossa luottamuksen voi menettää vain kerran. Kerran pettäjä - aina pettäjä. Kannattaa miettiä onko tämä sen arvoista, että voisi jäädä suhteeseen uskottomuuden jälkeen? Itse en voinut luottaa, joten ero tuli yli kolmenkymmenen yhteisen vuoden jälkeen. Vaikka elämä oli ero jälkeen yhtä tuskaa niin nyt voin sanoa - kyllä kannatti säilyttää oma ihmisarvo!

5. Jussi S Vierailija

Vaimo jäi kiinni pettämisestä. Onneksi kertoi lupalta kaiken. Annoin anteeksi, se vaatii kyllä vahvaa itsetuntoa ja kykyä unohtaa. Ja tärkeintä, rakkautta pitää olla jotta pystyy antamaan anteeksi. Suurin murhe on nyt se kuinka saada vaimon itsetunto takaisin raiteilleen. Yhessä oltu 28 v. Lapset jo aikuisia.

6. mullittaja Vierailija

Vaikea asia tuo pettäminen. Omasta miehestäni en uskollisuudessa menisi takuuseen. Mutta toisaalta eipä hänenkään kannattaisi mennä minun uskollisuudestani. En ole pettänyt, mutta voinko sanoa, etten sitä joskus tekisi... kun eipä tuota tulevaa tiedä.

Tuttavapiiristäni olen kuitenkin havainnut, että suurin osa pettää puolisoaan. Osa lääppimällä ja suutelemalla, osa yhden yön jutuilla, osa ihan sivusuhteella. Pettämättömiä on varmaan yksi sadasta.

Petetty voi antaa anteeksi, jos oikeasti haluaa. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa enimmäkseen silmien sulkemista totuudelta ja tulevilta pettämisiltä. Kun se vaan on niin, että pettäjä pettää aina. Parisuhdeterapia voi auttaa jonkin verran. Mutta pettäjä lopettaa pettämisen vain jos itse haluaa, ei siksi että toinen pyytää tai vaatii.

7. kantapään kautta Vierailija

..niin ja anteeksi voi antaa, mutta unohtaa ei koskaan..
    Yrittää kannattaa aina, mutta ikävä kyllä, vuoden tai kahden päästä huomaa että ei enää mahdollisuutta hyvään suhteeseen , kun luotto kerran menee, niin sitä vaan ei ole enää koskaan. Joka pettää kerran, pettää myös toisen kerran, näin se vaan on.

8. silmät kiinni Vierailija

Minä olen pettänyt, enkä ole jäänyt siitä kiinni. Tajusin kuitenkin lopettaa sellaisen itse, koska en halua viettää pettäjän elämää. Puolisoni tuskin kestäisi tietoa, joten kannan syyllisyyteni ihan itse, enkä koskaan kerro. Toisaalta en kyllä koskaan enää tee niin. Puolisoni uskollisuudestakaan en menisi takuuseen, mutta jos niin on käynyt, en halua tietää.

9. Yes Vierailija

On elämää pettämisen jälkeen ja oikein hyvääkin sellaista, mutta ehdottomasti EI sen pettäjän kanssa.

10. eyes wide shut Vierailija

Mä myös olen pettänyt enkä ainakaan vielä ole jäänyt siitä kiinni. En kuitenkaan pystynyt elämään pettäjän elämää, sillä rakastin näitä molempia ja satutin siinä eniten varmaan itseni. Puolisolle en koskaan tule kertomaan pettämisestäni. Ja minäkään en voi mennä takuuseen puolisoni uskollisuudesta. Toivon vain, ettei koskaan kumpikaan tuo toiselle tauteja... Enkä mäkään halua tietää, koska näin on hyvä nyt.

11. Miksi miehet on näin paskoja? Sain eilen tietää, että ystävättäreni mies on pettänyt häntä nuoren tytön kanssa, kuulemma sellainen kännisekoilu, kun ystävätär on vielä lapsien kanssa mökillä kesää viettämässä. Heillä on kaksi pientä poikaa ja olen aina ihaillut tätä miestä, joka on mielestäni oikein peruskunnon perheenisä.

Ja paskat! Ja miksi hän tämän jutun minulle kertoi, pyysi olemaan koskaan kertomatta vaimolleen. Kiva mulla tässä nyt on. En toki halua tuhota heidän onneaan, mutta inhottaa tietää tällainen asia.

12. Riippuu vähän... Vierailija

itse olen pettänyt, jäänyt kiinni itseteossa. Suutelin toista miestä, kun oma mies tuli paikalle. Hän löi tätä kaveria nenille, niin, että nenä murtui.

Sen jälkee sanoi minulle, että tämä oli sitten tässä. Kuitenkin sain anteeksi ja elämä jatkui yhdessä vielä 8vuotta sen jälkeen. Kyllä se yksi suudelma rikkoi kaiken. Siihen jäi oman mieheni ja minun suudelmat, sillä hän ei voinut enää suudella minua. Hän näki kuulemma aina minut sen vieraan miehen kanssa. Hän ei luottanut enää minuun, ei arvostanutkaan. Sanoi aina, että naiset on pahoja, lyövät puukon rintaan heti kun silmä välttää.

Rakastin häntä oikeasti. Hän oli kunnollinen, ehdottoman rehellinen mies. Kaikki arvot muuten kohdillaa, mutta tämä 2minuutin suudelma ihan totta pilasi kaiken.

Se myrkytti hänet katkeruudella ja vihalla. Kaikki kaatui siihen. JOten en tiedä voiko pettämisen jälkeen jatkaa. jos suudelma sai aikaan tällaista, niin en tiedä mitä seksi sitten saa? Ei tekisi mieli kokeilla enää koskaan.

13. Kärsijä Vierailija

Nyt tässä sitten yritän ja oon jo joitain viikkoja yrittänyt pohtia sitä, että pystynkö unohtamaan, tai pääsemään sen yli. Antaan anteeksi. No unohtaan en kai pysty, vaikka ikäviä asioita yleensä pystynkin pyyhkiin pois. Tää vaan tuntuu siltä, et en taida pystyä, tai sit se viä liian kauan.

Kun halaaminenkin tuntuu tällä hetkellä tosi pahalta, miten tästä vois koskaan enää tulla mitään semmosta, mitä kannattais jatkaa koko loppuelämän... milloin pystyn unohtaan sen??? kuukausi? vuosi, kaks? Jaksetaanko me odottaa? Silti haluaisin yrittää ja yritänkin ajatella, että meillä ois viä mahdollisuus jatkaa. Pahoin vaan pelkään, että en oikeesti tuu pääseen yli asiasta ja se aiheuttaa taas uusia ongelmia, joita ei enää jakseta korjata.

Aika pahalta tuntuu viä se, että tyttöystäväni ei oo halunnut seksiä juurikaan moneen vuoteen, eikä oo asiasta halunnut paljoo puhua, vaikka kaikesta muusta pitääkin kokoajan puhua. Syytä seksittömyyteen en tiä, mut luulen että hän jännittää sitä tosi paljon, ehkä koska ei ole ennen mua ollut kovinkaan monen kans ja nekin harvat kokemukset on kai ollu aika huonoja. Niin, no kännissähän ne meidänkin harvat viime vuosien kerrat on tapahtunu, estot häviää jne jne... Nyt mietin pakostikin, että onko muita ollu kaiken aikaa... ollaan kuitenkin käyty baareissa aika paljon erikseen.
    Mulle pettäminen on mahdoton ajatus, vaikka mahdollisuuksiahan on vaikka joka viikonloppu, puhumattakaan äijäporukalla tehdyistä laivamatkatkoista, ym ym.

14. petturinvaimoke Vierailija

Niin minun mieheni jäi avioeron jälkeen kiinni että oli avioliittomme aikana pettänyt minua- suhde toiseen naiseen.. Valitettavasti tieto saavutti minut vasta kun olimme päättäneet palata yhteen.
    Toki mies vannoo ja vakuuttaa ettei sellaista tee enää koskaan, vaan minäpä en oikein tahdo uskoa..
    On päiviä jolloin asia vaivaa minua paljon, päiviä jolloin vähemmän mutta kun tuntuu että tälläinen asia ei kuuluisi lainkaan onnellisen ihmisen elämään.
    Tällä hetkellä itse koitan antaa asioille aikaa, sitä on hyvä antaa ainakin 3 kuukautta että ei tee ratkaisuja suuressa tunnekuohussa, asiaa on hyvä käsitellä siten kun se itselle sopii, puhumalla, kirjoittamalla-miten vain, mutta jossain vaiheessa on asian yli päästävä ja jatkettava elämää. Itse ainakin olen päättänyt että mikäli asia jää kovin vaivaamaan minua, on minun lopetettava tämä suhde, sillä minä en kykene silloin olemaan onnellinen siten kuin minusta parisuhteessa ihmisen pitäisi..

15. Ero tuli Vierailija

Petin miestäni eikä hän antanut koskaan anteeksi tai ei ainakaan pystynyt unohtamaan. Ei meidän suhteesta enää mitään tullut pettämiseni jälkeen. Otin kaiken syyn niskoilleni ja pyysin sata kertaa anteeksi sekä lupasin etten koskaan enää tee sellaista. Myönsin tehneeni todella väärin, mutta miehen katkeruus vaan kasvoi eikä kunnioituksesta minua kohtaan ollut enää loppuaikoina tietoakaan. Lopulta en minäkään enää kunnioittanut tai nöyristellyt vaan ymmärsin, että se oli sitten tässä.

Miksi sitten petin? Se ei ollut yhden illan hairahdus vaan halu hakea hyväksyntää muualta kun en sitä kotoa saanut. Seliseli joo, mutta jos pettää niin harvemmin kaikki asiat ihan täysin kunnossa siinä omassa suhteessa ovat. Mielestäni pettäminen ainakin minun kohdallani oli seuraus epätyydyttävästä suhteesta, mutta en sitä kenellekään suosittele missään nimessä. Sellaista kuitenkin tapahtuu ja me olemme kaikki ihmisiä, emme pyhimyksiä.

16. innakivahli Vierailija

Hei!

Kokeneena sen, että toisen mielestä asiat eivät ollet kunnossa omassa suhteessa, vaan tosiaan haki hyväksyntää muualta, kun ei kotoa sitä saanut.....
    koit oman liittosi epätyydyttäväksi, mutta mitä teit sen suhteen, että olisitte saaneet oman suhteenne toimimaan?

En missään kohtaa halua sinua syyllistää ....haluaisin vain jotenkin ymmärtää ja avata omia ajatuksianai ja tunteitani:)

Olen täysin samaa mieltä, että asiat eivät ole hyvin, jos on tarve hakea hyväksyntää muualta.....

17. -a- Vierailija

Joskus vain on helpompaa hakea sitä hyväksyntää ja huomiota jostain muualta kuin kotoa ja omasta parisuhteesta, valitettavasti. Kunpa osaisimme KAIKKI puhua ajoissa asioista niin ei tarvittais tätäkään palstaa ollenkaan...

18. Mitä yksi kännipano tai pikkusuhde jonkun sutturan kanssa painaa, kun vaakakupissa on pitkä ja antoisa parisuhde ihmisen kanssa jota rakastaa - ei mitään.

Itse annoin anteeksi ja hetkeäkään en ole katunut päätöstäni. Asiat pitää osata käsitellä ja unohtaa sen jälkeen ja jatkaa elämää eteenpäin. Näitä juttuja ei kannata märehtiä ja miettiä, katkeruus pilaa kaikkien elämän.

Paljon pahempiakin vastoinkäymisiä elämässä eteen tulee kun se että puoliso on kiksautellut jotain toista.

19. innakivahli Vierailija

Hei!

Hienoa, että sinun kohdallasi asiat sujuivat hyvin.....ja myös siitä olen samaa mieltä, että on paljon pahempia vastoinkäymisiä kuin puolison...hmm( esitit asiat hieman eritavalla kun minä ne näen)

MUTTA asiat eivät aina ole niin yksiselitteisiä, vaan jokainen parisuhde on omanlaisensa.Olen sitä mieltä, että kyse ei aina ole "jostain kännipanosta ja anteeksiannosta", vaan syyt voivat olla syvemmällä, eikä niitä aina voi käsitellä.
    Parisuhteessa on aina kaksi osapuolta ja joskus voi olla niin, että se joka pettää, ei ole löytänyt muuta ulospääsyä suhteesta, kun pettäminen.
    Voi olla että, että kumppani/perhe, on tärkeintä, mitä elämässä on, mutta olosuhteet vaan ovat ajaneet siihen.....
    Tämä ei tarkoita sitä, että misään kohtaa hyväksyisin pettämisen. Se on mielestäni pahimpia asioita mitä toiselle voit tehdä.

Jotenkin vaan haluan sanoa, että pettäjää ei tarvitse ymmärtää eikä antaa anteeksikaan , jos ei siltä tunnu.....mutta ehkä ei myöskään tarvitse tuomita:)

20. innakivahli Vierailija

21. innakivahli Vierailija

22. Kärsijä Vierailija

elämässä eteenpäin:
    Noin mäkin toivon pystyväni aatteleen ja oikeestaan aikasemmin luulinkin et pystyn, vaan toisin kävi. Ei oo helppoo. Ei oo kun pieniä hetkiä, kun pystyy noin ajatteleen ja seuraava ajatus onkin jo jotain ihan muuta. No ei kai tässä voi kun yrittää.

23. nyytikkä Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä myös pettäjä - jäin kiinni. Vielä ollaan yhdessä, mutta en tiedä kuinka kauan. Mies sanoo, että antanut anteeksi, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan pysty vaikka selvästi haluaa. Tänäänkin hän lähetti iltapäivällä viestin, jossa kysyi koska huora pääsee lähtemään töistä. Itse kadun syvästi ja olen masentunut - olen tehnyt niin suuren virheen, että sitä on itse edes vaikea ymmärtää. Toisaalta alan myös olla kypsä nyt kuukausia jatkuneeseen haukkumiseen, henkiseen ja nyt jopa fyysiseen väkivaltaan. Miehen mielestä minä kannan vastuun hänen käytöksestään eikä hän näe, että voisi itse muuttaa sitä kun on niin vihainen ja loukkaantunut. Emme voi enää puhua mistään, koska kaikki asiat joissa ilmaisen olevani eri mieltä johtavat kamalaan viahn purkaukseen joten olen yleensä hiljaa. Jos ei liitto ennen pettämistäkään hyvä ollut niin nyt se on sietämätön - olen päättänyt vielä yrittää mutta nyt tuntuu taas, että lienee parasta vaan antaa periksi ja lopettaa koko juttu. Kai täytyy tunnustaa, että pettäminen kertoo hyvin pajon siitä, että suhteessa on jotain pahasti pielessä. Itse en halunnut tätä ensin tunnustaa vaan uskottelin itsellenikin että kyse vain hairahduksesta, jolle ei ole mitään syytä, mutta kyllä kyse oli muustakin - puhumattomuudesta omassa suhteessa, kunnioituksen puutteesta yms. Toivon todella, että muut onnistuvat paremmin - anteeksi antaminen kertoo vahvuudesta ei heikkoudesta.

24. eeva-tiina Vierailija

Mikäs, jos itse olet mies, keltäs ihmeen ystävättäreltäs sä kuulit uutisen? MItäs peliä itse pidät?

25. surullinen:( Vierailija

Pari päivää sitten kävi niin että olin kauheassa humalassa ja yksi tyttö kokoajan halaili ja yritti pussailla minua... jotenkin siinä sitten kävi niin että pussasin takaisin ja siinä sitten hharrastettiin seksiä... seksi ei kestänyt kuin varmaan 10-15 sekuntia koska tajusin että mitä helvettiä olen tekemässä. kadun tekoa niin todella paljon ja olen tämänkin päivän itkenyt. kertoa meinaan tyttöystävälleni jonka kanssa olen seurustellut 8 kuukautta ja ollaan luvattu ettei petetä ja että ollaan aina yhdessä..rakastan häntä niin paljon että en tiedä mitä tekisin jos hän sitten jättäisi minut... mitähän tapahtuu :_(

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri