Gallup: Paljonko (tai siis vähänkö...) saatte nukuttua, pienten äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mithril
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mithril

Jäsen
19.10.2007
184
0
16
Täällä kaipailee vertaistukea 4 kk -ikäisten kaksosvauvojen äiti :) Tässä jo pidemmän aikaa alle 6 h unilla / vrk menneenä ajattelin heittää tällaisen gallupin. Eli paljonko nukutte ja mitä teette, kun väsymys menee yli?

Makoisia aamukahveja kaikille!

Nykyään jotakuinkin 7-8h yössä muutamalla herätyksellä. Meidän kaksoset ovat yli 3-vuotiaita ja aina sieltä joku tulee viereen tai muuten havahduttaa yöllä. Imetin kaksosia 1,5 vuotta lastentahtisesti ja silloin oli kyl unet vähissä.

Lähes 3v kanssa sellainen 8h parille-neljällä herätyksellä, itkua ja painajaisia, levottomuutta. 1,5-vuotiaaksi asti sama 1-3h välein herätyksiä. Voisin tietty mennä aiemmin nukkumaan, niin saisi vaikka 10h noilla herätyksillä. Ei huvita mennä ysiltä nukkumaan :)

Poika reilut 8 viikkoa ja nukuin viimeyönä 8h mutta todella pätkittäin, heräsi ainakin 4-6 kertaa.. Ei yli 2h putkeen nuku, en ole varma miten usein heräilee mutta kyllä väsyttää ympäri vuorokauden.. Ollut alusta saakka moinen, korvikkeella nukkuisi pidempiä pätkiä mutta toistaiseksi imetys on tuntunut helpommalta yöllä.. (korviketta on saanut alusta saakka toisinaan vaikka pääasiassa syötän imettämällä..)

Tämä tapaus on alusta saakka syönyt päivisinkin 1-2h välein lukuunottamatta kun laitan ulos nukkumaan niin saattaa nukkua 3-4h putkeenkin, vähintään kerran päivässä olen laittanut ulos, välillä kahdesti. Melkoinen tissitakiainen verrattuna esikoiseen joka söi aina kellomtarkkaan 3-4h välein. Varmaan vaikutusta sillä, että esikoinen söi aika pitkälti täysin korvikkeita (alkuun pumppasin kuukauden)

Muuten on kyllä tuntunut "helpolta vauvalta" ja esim masukitinöitä ei ole juuri ollut jne, onneksi.

Meillä nukuttiin loistavasti 2-4 kk -väli (8 h yössä yhdellä herätyksellä), mutta sitten meni hulinaksi. Nykyään on turha haaveillakaan nukkuvansa klo 03 jälkeen. Menen itse sänkyyn samaan aikaan vauvojen kanssa eli yösyöttö + muut yöpomppimiset poislukien unta kertyy ihannetilanteessa 5 h. Päivällä taas ei pysty nukkumaan, koska päikkärit osuvat harvoin samaan aikaan. Olen myös itse tosi huono nukkumaan päivällä :/

Viimeksi muokattu:
No mä nukun max 3 tunnin pätkissä vaikka vauva (5kk) nukkuukin pidempiäkin pätkiä. Olen kärsinyt unettomuudesta kymmenen vuotta.

Kun väsy menee yli niin teen kaiken muun mahdollisimman kivaksi (kun sille ololle ei voi mitään), eli laitan hiukset, meikkaan ja vaikka teen jotain herkkua.

Menimme nukkumaan siinä ennen kymmentä eilen. Viktor (2,5 kk) heräsi uuteen päivään kuuden jälkeen tänä aamuna, oli itse mennyt nukkumaan vähän yli seitsemän illalla. Syötöt noin klo 23 ja 04. Että tulihan tuossa nukuttua, olin tosin hereillä jossain yhden tienoillakin. Joku 6-8 tuntia tulee nukuttua yössä itsekin. Pätkissä, mutta tuntuu riittävän ihan passelisti.

Hyvin nukutaan meillä. Vauva on syntymästään asti mennyt yöunille klo 20 ja herää aamulla klo 7. Ekan neljän kuukauden aikana heräsi rinnalle kerran yössä. Nyt vauva on 7 kk ja viimeiset 3 kk nukkunut yöt ilman syöttöjä.

Jotta hyvin kertyy meille vanhemmillekin unta :)

Mun nuorin on jo kohta 3-v mutta mulla on jäänyt päälle noi vähät unet. Käyn töissäkin. Esim. eilen menin nukkumaan klo
21.30, heräsin täysin virkeänä klo 5, kuitenkin nyt jo alkaa väsyttää. Jos mulla on aamuvuoro, niin herään yleensä juurikin klo 5, nukkumaan menen klo 23 jälkeen aina.
Kaikki lapset olleet huonoja nukkuja vauvana.

Jos minä en nuku, se johtuu muusta kuin lapsista. 3-vuotias nukkuu lähes poikkeuksetta 22-10. Vauva 6kk nukkuu lähes poikkeuksetta 22-08. Nukahtaminen on vaikeutunut viime aikoina kun vaan haluaisi ryömiä / yrittää nousta pinnikseen seisomaan, mutta sitten kun saa unenpäästä kiinni niin nukkuu kuin tukki. Ovat molemmat nukkuneet hyvin ihan pienistä pitäen. Kolmannen kanssa tuskin käy tämmöinen tuuri :)

Vauva 4kk ja yöstä riippuen tulee nukuttua 5-8h. Viime yönä ehkä 7h. Vauva herää noin 3h välein syömään, onneks syö aika nopeeta ja nukahtaa samantien.

Pari ensimmäistä kuukautta oli kyllä aika karmeeta kun nukuin vuorokaudessa vaan n.2-5h, päivät meni kuin sumussa..

Yhteistyössä