Gallup: Raskausviikko ja painonousu

  • Viestiketjun aloittaja cookiejar
  • Ensimmäinen viesti
cookiejar
Heippa,

Olisi mielenkiintoista tietää miten muilla on painoa tullut ja mitä on neuvolassa sanottu. Itse odotan esikoistani ja tuntuu että vaikka söisin miten terveellisesti paino nousee koko ajan kovaa tahtia. Useista paikoista olen lukenut ettei paino juurikaan lisäänny ennen 20 rv...

Siis lähtöpaino, viikkoja kasasssa ja paino nyt.

Täällä: 50kg, rv17, 54kg
 
Jatketaan listaa
50kg, rv17, 54kg
68 kg, rv26, 74 kg


Minulla kesti kauan ennenkuin paino alkoi nousta. Alussa se jopa laski. Viimeksi neuvolassa (rv23) painonnousua oli kuuden viikon aikana tullut +750g / viikko. Tuokaan vauhti ei niin kamalan vakava ole, sillä painoindeksini on 21. Nyt vaikuttais että tahti on tasaantunut, ensiviikolla onkin seuraava neuvolakäynti.
 
Ja lisää..
Lähtöpaino 68,7 nyt rv 16 ja nykypaino 67,2.

Näin se ensimmäisenkin kohdalla meni, paino alkoi nousta vasta rv 20 jälkeen, ensin hitaammin ja sitten lopussa kerättiinkin kunnon saldo. :) Kaikenkaikkiaan ekasta tuli 18,5 kiloa, tällä kertaa toivon selviäväni vähän vähemmällä. 12-15 riittäisi hyvin. :)
 
emilia1980*
Mulla paino alkoi kyllä heti nousta hurjaa vauhtia, Lähtöpaino 72kg :

rv 16: 84kg
rv 23: 88kg
rv 33: 94kg

ja neuvolassa olen saanut kuulla kritiikkiä joka kerta tuosta järkyttävästä painonnoususta. Ensimmäiset 3kk oli kamala pahoinvointi ja pystyin syömään vain ihan muutamaa asiaa jotka ei olleet terveellisimmästä päästä jonka takia tuo paino nousi rakettimaiseen nousuun.
Liikkuminen on nollassa suppareiden takia ja turvotusta aivan kamalasti....
 
edelliselle kirjoittajalle
Miten voi olla, että olet saanut vain 3 kiloa tulemaan raskauden aikana? Eikö neuvolassa ole jo olleet huolissaan? Serkullani tuli vain 6 kiloa yhteensä ja he olivat kovin huolissaan vähäisestä painon noususta.
 
Noituli
Painon nousu on tosi yksilöllistä. Itselläni tuli raskauden aikana kymmenen kiloa lisää painoa, josta kahdeksan ennen 20.raskausviikkoa. Alussa sitä painoa vaan tuli ja tuli, ja vaikka söin terveellisesti,niin nälkä oli suunnaton. Sit luovutin, söin edelleen valtavasti, mut painonnousu taittui.

Sen neuvon sanoisin, että älkää hirveästi siitä murehtiko, paljonko painoa on milläkin viikolla tullut. Ja varsinkaan alussa ei missään nimessä pidä mennä rajoittamaan omaa syömistään painonnousun pelossa. Juuri oli lehdessä artikkeli siitä, että äidin saama vähäinen energiamäärä alkuraskaudessa sekoittaa sikiön kehittyvän aineenvaihdunnan, ja altistaa lapsen sitten myöhemmin lihomiselle ja sydän- ja verisuonitaudeille. (Tämä energiamäärä oli siis alle tuhat kaloria/päivä)
 
Jokuvaan...
Alkuperäinen kirjoittaja edelliselle kirjoittajalle:
Miten voi olla, että olet saanut vain 3 kiloa tulemaan raskauden aikana? Eikö neuvolassa ole jo olleet huolissaan? Serkullani tuli vain 6 kiloa yhteensä ja he olivat kovin huolissaan vähäisestä painon noususta.
Äidin painonnousu ei ole ainoa mittari vauvan kehitykselle. Jos äidillä on vähänkään "ylimääräistä", saattaa olla että näistä ylimääräisistä osa karisee luonnostaan raskauden edetessä jolloin kokonaispaino ei kasva yhtä nopeaan kuin mitä sikiölle tulee kokoa ja mitä fysiologiset muutokset tuovat tullessaan.

Raskauden aikana 12 kg painon noususta selittyy näillä fysiologisilla muutoksilla, kaikki muu (+/-) on äidin painon vaihtelua. Eli jos koko raskauden aikana kokonaiskiloja on tullut tuo 3, tarkoittaa se karkeasti sitä, että jostain äidin varastoista on lähtenyt 9 kg odotuksen aikana pois, joka on sitten korvautunut näillä raskauden mukanaan tuomilla kiloilla, plus tuolla kolmella kilolla joka näkyy plussana.

Laihduttaahan raskausaikana ei varsinaisesti pidä, mutta luonnollisesti ja tasaisesti lähtevät muutamat kilot eivät ole haitaksi sikiön kehitykselle.

Selitinköhän nyt tarpeeksi sekavasti? :)

 
Sanna,,,,,,
Hei!
Hei!

Minä taas olin jo raskauden alkaessa reilusti ylipainoinen ja olen yrittänyt pitää painoa kurissa, mutta siinä 24 viikon jälkeen nousu on ollut vauhdikasta. Pituus vain 165 cm

juuri ennen raskaaksi tuloa: 96 kg
1. neuvola rv 8: 100,1 kg
rv 27: 104,4 kg

On siis tullut 1. neuvolasta 4,3 kg ja ihan ennen raskautta 8,4 kg. Olin kyllä juuri tuolloin laihdutus ja liikuntakuurilla, joten ei ollut välttämättä vielä pysyvässä painoissa tuolloin raskaaksitulon aikoihin.


 
Yksityyppi
Raskauden alussa paino 56,6.
rv. 36 paino 69,6.
Eli tasan 13 kg tuossa ajassa kerääntynyt.


Itsekin olen huomannut, että liikunnalla ja syömisillä ei ole ollut tuleviin kiloihin suurta vaikutusta, kroppa vaan ilmeisesti kerää sen minkä tarvitsee. Syön terveellisesti ja liikun edelleen paljon.
 
Sars76 toisesta ketjusta vierailee
Mulla raskauden alussa paino oli 65kg

Ja näin viime käynneillä:

rv 17+0 63kg
rv 22+5 67kg

Eli periaatteessa pari kiloa tullut alkupainoa ajatellen. Mulla se alkupahoinvointi vei muutaman kilon (kesti suurinpiirtein viikoille 17+)
 
Sars76 toisesta ketjusta vierailee
Mulla raskauden alussa paino oli 65kg

Ja näin viime käynneillä:

rv 17+0 63kg
rv 22+5 67kg

Eli periaatteessa pari kiloa tullut alkupainoa ajatellen. Mulla se alkupahoinvointi vei muutaman kilon (kesti suurinpiirtein viikoille 17+)
 
Sars76 toisesta ketjusta vierailee
Mulla raskauden alussa paino oli 65kg

Ja näin viime käynneillä:

rv 17+0 63kg
rv 22+5 67kg

Eli periaatteessa pari kiloa tullut alkupainoa ajatellen. Mulla se alkupahoinvointi vei muutaman kilon (kesti suurinpiirtein viikoille 17+)
 
Mollie kirjautumatta
Ennen raskautta painon 55,5kg (pituus 159)

7+1 55.7kg
16+2 55.3kg
22+1 58.1kg
26+1 61kg
28+2 61,4kg

Eli painoa tullut tähän asti 5,9kg mihin olen itse todella tyytyväinen. Tällä vauhdilla tuskin menee paljonkaan yli sen suositellun 12.5kg.
 
mamu79
Alkuperäinen kirjoittaja mamu79:
lähtöpaino 70kg
rv 28: 71kg
rv 33: 73kg
"Miten voi olla, että olet saanut vain 3 kiloa tulemaan raskauden aikana? Eikö neuvolassa ole jo olleet huolissaan? Serkullani tuli vain 6 kiloa yhteensä ja he olivat kovin huolissaan vähäisestä painon noususta."

Olen 163cm pitkä, joten vajaa 10kg ylimääräistä löytyy ennestään. Neuvolassa ei tosiaankaan ole kauhisteltu, vaan päinvastoin. Ei kaikille kiloja kerry. Mitään mielitekoja ei ole ollut, ei myöskään turvotusta, eikä ummetusta, ainakaan vielä. Ruokaa mahtuu kerralla mahaan vähemmän, kuin normaalisti, joten annoskoot ovat pienentyneet varmaan puolella ja koko ajan on jano. Juon varmaan sellaisen 3l päivässä, en tiedä vaikuttaako se. Syön kuten ennen raskauttakin 5 ateriaa päivässä ja harrastan vain ja ainoastaan hyötyliikuntaa, seisoskelen puistossa, kävelen kauppareissut yms. 2-vuotiaan esikoisen kanssa kuljemme päivisin aina rattailla tai pyörällä.
Myös vauva on pieni. Esikoinen painoi 2500g ja tästä toisesta on povattu vähän isompaa, mutta kuitenkin alle kolme kiloista, mikäli ei mene yliaikaiseksi.
On hyvin yksilöllistä miten kiloja kertyy. Toiset joutuvat luopumaan urheilusta kokonaan raskausaikana, jolloin kiloja taatusti kertyy, toiset antavat itselleen luvan herkutella mielin määrin, jollain kylläisyyden tunne katoaa ja he syövät kerralla paljon enemmän kuin normaalisti ja toiset ovat vaan niin hoikkia, että heidän elimistönsä on pakko kerätä vararavintoa 25 kg imetystä ja synnytyksestä toipumista varten. Monilla on nestettä elimistössä 10kg:n edestä ja joillain aineenvaihdunta hidastuu raskausaikana niin paljon, että jokainen suupala tuntuu tulevan suoraan vyötärölle.
Itse voi toki jonkin verran vaikuttaa painon nousuun, mutta kyllä ne minusta on enemmän henkimaailman asioita, miksi joku lihoo 30 kg ja toinen 3kg.. Pääasiahan on, että äiti ja kasvava vauva voivat hyvin.
 
Jeannex
47,5kg, rv33+6, 54kg = lisäys siis 6,5kg

Oon 168 pitkä, eli tosi hoikka. Mulla alkuun kanssa laski paino. Rv19+4 olin vasta saanu lisäpainoa ja rv32 merkattiin taas miinusta korttiin, tosin vaan muutama sata gramma.

Tosi yksilöllistä on tää painonnousu, munki vauva liikkuu mahassa tosi paljon ja muuten kaikki menny kivasti. Mun painoon ei oo puututtu neuvolassa, sanottu vaan et ei huolta. Mulla ei myöskään ole yhtään turvotusta, sehän nostaa painoa. Mun aineenvaihdunta on lämpimistä sormista ja kynsien kasvusta päätellen vilkastunu:).
 
Vaiettuja totuuksia
Mamu; siksi tuosta painonnoususta ei mun mielestä tarvis stressata (jos siis muuten on olo hyvä ja arvot kunnossa) koska siihen vaan ei voi ihan hirveästi vaikuttaa. Jos ihminen on ensin 30 vuotta pitänyt painonsa normaalissa, ja sit raskausaikana lihoo sen 20 kg, niin kyse ei kyllä ole osaamisen, itsekurin tai tiedon puutteesta, vaan elimistö tekee mitä se tahtoo ja minkä sen täytyy lapsen hyvinvoinnin eteen.

Raskautta ei voi hallita, ja ehkä siksi tuo painonhallinta raskausaikana korostuu niin kovasti - on edes joku osa-alue, jota yrittää kontrolloida. Kaikkein eniten sekä raskaudesta, että lapsen saannista nauttii, kun osaa tietyllä tavalla heittäytyä ja hyväksyä sen, että asiat menee kuten ne menee. Kun yrittää parhaansa mukaan elää terveellisesti, ihan lapsenkin hyvinvoinnin vuoksi, niin silloin on ihminen tehnyt voitavansa.
 

Yhteistyössä