Gallup: Raskausviikko ja painonousu

  • Viestiketjun aloittaja cookiejar
  • Ensimmäinen viesti
´´´´
Alkuperäinen kirjoittaja antaa tulla vaan:
lähtöpaino 61kg ja rv41 77kg.... =)
Tuohan on ihan ok vielä. Mullekin tuli 16 kg. Normaalipainoiselle henkilölle saa tullakin tuon 16 kg. Yhdelle tuttavalleni tuli 30 kg... Siitä jo vähän huomautettiin neuvolassa.
 
Suffelix
Ap ja muutkin! Etenkin pienikokoisella, jolla ei juuri ole rasvavarastoja ennestään, painoa pitäisi mielellään tulla 15-16 kg lisää ja rasvavarastoja 2-3 kg! Niin minulle sanottiin neuvolassa esikoisesta ja olen ehdottomasti samaa mieltä. Minulle tuli painoa tuli n. 17kg lisää ja kaikki mikä ei jäänyt sairaalaan, lähti heti ekan (imetys-)kuukauden aikana. Vaikka kuinka söin, sen jälkeen paino meinasi tippua alkuperäisen 52 kg alle. Ja sehän ei ole hyvä, silloin lähtee lihas- ja luumassaa!
Toiseksi, minulla ainakin paino nousi alussa monta kiloa, ehkä 4 kg (52 > 56kg), koska oli pakko syödä tunnin kahden välein, yölläkin viimeistään 3-4 aikaan. Kun paha ja heikko olo helpotti 4 kk jälkeen, painonnousukin tasaantui.
Tämä painonnousuasia on hirveän yksilöllinen, riippuen onko ali-, normaali- vai ylipainoinen lähtötilanteessa, joten kiloja sinänsä ei kannata verrata. Minun kavereille painoa on tullut 5-30kg, ja kaikki, jotka ovat palanneet entisiin liikunta- ja ravintotottumuksiin, ovat myös palanneet entiseen painoonsa.
 
nipsutin3
Mulla kaks raskautta takana ja molemmissa tuli 8-9kg aika tarkalla vahtimisella sen suhteen mitä suuhuni pistin. Painoindeksi ollu molemmissa alussa 22. Hyvin on lähteny kilot pois synnytyksen jälkeen mutta ei tosin samantien vaan useampi kuukausi silti mennyt vaikka periaatteessa vähän tuli painoa kun en antanut tulla enempää. Valitsin kevyitä ruokia ja kun ummetus vaivasi ahistukseen asti nii eipä ollut kyllä oikein ruokahaluakaan. Pieniä määriä pystyin syömään kerralla. SIlti lapset ollu 3,5kilosia syntyessään ja terveitä helppohoitoisia.

Kyllä mun mielestä pystyy itse vaikuttaan siihen minkä verran paino nousee, mikäli ei ole taipumusta turvotukseen ja nesteenkertymisiin. Mulla ei oo näitä ollu ollenkaan. Syömisillä vaikutin asiaan.

 
nipsutin3
Niin ja lisäys.... että ihan kauhistuttais ajatus että antaisin painoa tulla vaikka tuon 16kiloa niinkuin joku tuolla aiemmin mainitsi. Ei kertakaikkiaan, kyllä mää oon visusti sitä mieltä että tuo maks 10kg on hyväksi, ei tippaakaan enempää normaalipainoisellekaan. Hankala olis olla jo. Ja tuossa painolukemassa on todellakin silkkaa läskiä mikä ei ketään palvele. Mielestäni oikeastaan 8kg on ihanne, siinä ei oo ylimääräistä läskiä vaan pelkästään vauvasta, lapsivedestä ja istukasta jne koostuva painomäärä joka on helppo saada poiskin suhteellisen nopeasti.

Ei kannata antaa itselle lupaa alkaa syömään kauheasti vaikka nälkä kasvaisikin valvavaksi raskautumisen jälkeen vaan jatkaa samalla normaalilla linjalla niinkuin normaalitilassakin. Se on pitemmän päällekin ajateltuna terveyttä ylläpitävää.

 
ykstyyppi
No kyllä mulla tuo 13 kg on tullut ihan samalla ruokavaliolla kuin aiemminkin, liikunta myös pysynyt samana jos ei jopa lisääntynyt. Me olemme erilaisia, aineenvaihdunta on erilainen. Suffelix puhui kaiken kaikkiaan asiaa. Sitä paitsi laihuus ei ole mikään arvotekijä, ei tee kenestäkään parempaa ihmistä. Kunhan on terve, ulkoilee ja tuntee voivansa hyvin, niin 5 kg suuntaan tai toiseen ei ole merkityksekästä. Harmi jos nipsuttimelle painonnousu on noin kauhistuttava asia, kuulostaa hieman pakkomielteiseltä suhtautumiselta painonvartiointiin. Ei tervettä.
 
juhannusmamma
Esikoisesta tuli 16 kiloa 10 vuotta sitten, sitä ennen painoa oli kilo pari yli BMI-rajan, nyt odottaessani tätä toista koetan pitäytyä mielummin siinä 10-12 kilossa kuin että taas tulisi 16 kiloa. Viimeksi oli tosi hankalaa saada ylimääräiset pois, etenkin kun imetys ei onnistunut. Pyrin siis syömään vain yhden, en kahden edestä. Turvotusta oli myös ekasta (ja aikamoinen verenpaine ihan loppuvaiheessa), joten yritän terveellisillä linjoilla olla :)
 
Liliania
Lähtöpaino 65 kg nyt viikolla 31 77 kiloa. Eli kaksitoista tullut. Painonnousu on selkeästi tasoittunut nyt loppuajasta. Viime neuvolakäynnillä painonnousun viikko/ grammamäärä oli 125.
 
jaa
Jaa, mun opaskirjan sanotaan että noista normaaleista hommista kertyy jo se 12kg. Et silleen. Ku istukkaa ei oo sisuksisa eikä vauvaa tai vettä jne niin eihan siitä 8kg tartte eroon päästä ku se tulee ulos jo synnytyksesä???

Niin ja lisäys.... että ihan kauhistuttais ajatus että antaisin painoa tulla vaikka tuon 16kiloa niinkuin joku tuolla aiemmin mainitsi. Ei kertakaikkiaan, kyllä mää oon visusti sitä mieltä että tuo maks 10kg on hyväksi, ei tippaakaan enempää normaalipainoisellekaan. Hankala olis olla jo. Ja tuossa painolukemassa on todellakin silkkaa läskiä mikä ei ketään palvele. Mielestäni oikeastaan 8kg on ihanne, siinä ei oo ylimääräistä läskiä vaan pelkästään vauvasta, lapsivedestä ja istukasta jne koostuva painomäärä joka on helppo saada poiskin suhteellisen nopeasti.

Ei kannata antaa itselle lupaa alkaa syömään kauheasti vaikka nälkä kasvaisikin valvavaksi raskautumisen jälkeen vaan jatkaa samalla normaalilla linjalla niinkuin normaalitilassakin. Se on pitemmän päällekin ajateltuna terveyttä ylläpitävää.
 
Viimeksi muokattu:
Twiggy
Lähtöpaino 60 kg, nyt rv. 30+1 ja paino tänään neuvolassa juuri mitattuna 69 kg.

Eli 9 kg tullut ja neuvolassa sanoivat, että kaikki juuri niinkuin pitää eli viikoittain on lisäystä tullut
keskimäärin 400 g, kun suositus on, että alle 500 g viikossa saisi nousta. Ja pituutta on 176 eli lähtötilanne oli normaalipainon alarajalla.

Olen liikkunut suht normaalisti, vähän kevyempiä lajeja tosin ja syönyt kuten ennen, ehkä hieman enemmän makeaa, varsinkin nyt kesällä jäätelöä. Eli painoa tulee itsestään sen verran kun on tullakseen, ei sitä kannata liikaa murehtia.
 
Oona10,
Mulla painoa ensimmäisestä raskaudesta tuli 10kg. ensimmäiset raskauskilot tulivat vasta rv:sta 20 lähtien. BMi 22 ja lähtöpaino oli 65kg. Vauva painoi syntyessään 4,2kg. Nyt toista odotan ja raskausviikolla 19 painoa on tullut 1kg. Alkupaino oli 63kg. Luulen, että samoilla kilomäärillä selviän tästäkin ja todennäköisesti vauva on taas yli 4kg :). Liikuntaa (hikiliikuntaa) mulla tulee noin 5-7h viikossa ja hyötyliikunnat päälle. Pyrin syömään terveellisesti ja riittävästi mutta sallin itselleni herkkujakin. Ja ihan lääkärinmääräyksestä syön salmiakkia, nam :).
 
Naana-88
Lähtöpaino 57,8 kg / Nyt Rv 23+2 / Paino nyt 71,1 kg

Ensimmäistäni odotan ja paino noussut alusta lähtien, eli nyt tullut sellaset 13 kiloa. Varmasti tulee nousemaan vielä paljon, mutta en ota siitä mitään stressiä. Itsepähän läskini kannan ja jos itsellä on hyvä olo, mitä sitä vaakaan tuijottamaan.
 
jepulisjepulis,
Vaikka tämä ei nyt asiaan mitenkään liity, niin tuo kommentti, että itsehän kiloni kannan on musta aika ihme kommentti. Ylipainoisuus on aina terveysriski, joten se ei ole vain sinun asiasi vaan myös yhteiskunnan ongelma. Jos sairastut raskausajan diabetekseen, terveydenhoitokulusi kasvavat. Myös jatkossa ylipaino altistaa monelle sairaudelle ja vaivalle, jota hoidetaan julkisin varoin.
 
Kohtuu kaikessa
Ja kannattaa muistaa myös se, että synnytys voi olla todella vaikea, jos lapsi kasvaa ylisuureksi kohdussa liiallisen sokerin ja rasvan syömisen takia. Sektiot ovat kuulema lisääntyneet, koska äidit ovat entistä lihavampia eivätkä enää sen takia kykene synnyttämään alakautta ja/tai lapsi on päässyt kasvamaan liian suureksi. Että itsehän ne kilot kantaa, mutta elintavat odotusaikana vaikuttavat kyllä sikiöönkin eikä vain sinuun itseesi.

Jotkut tuntuvat ajattelevan, että raskaus on hyvä tekosyy syödä aivan holtittomasti. Yksikin tuttuni veti varmaan suklaalevyn päivässä, koska normaalin suklaanhimonhan voi kätevästi laittaa raskauden piikkiin. Ei raskaus ole mikään lupa mässyttää, silloinhan pitäisi nimenomaan syödä kaksinverroin terveellisemmin. Enkä todellakaan tarkoita mitään laihismeininkiä, vaan terveellistä, monipuolista ravintoa.
 
rv37+
Kohtuus kaikessa on minunkin ohjenuorani. Itsellä oli pari kiloa ylipainoa lähtiessä, nyt painon nousua tähän mennessä 10 kg, sokerirasitus kunnossa ja neuvolan mielestä painonnousu ok (8-12 kg oli tavoite). Viime viikolla paino nousi vain 260 g, vaikka turvotukset lisääntyivätkin helteiden myötä. Turha lihominen on turhaa ja kannattaa myös tiedostaa, että odottavan äidin liiallinen painontarkkailu (=ei päästä painoaan nousemaan) on riski lapsen lihavuudelle ja diabetekselle (elimistö oppii raskausaikana säästömoodin ja nappaa sitten kaikki ravinnot). Eli kohtuus kaikessa!
 
Tweetsie
Mulla on meneillään rv 17, ja painoa on tullut lisää 5 kg. Yllättyin koska olin varma että sitä olisi tullut enemmän, sillä vaikka olenkin kärsinyt pahoinvoinnista, olen silti syönyt ja ollut todella nälkäinen lähes kokoajan. Lähtöpainoni oli ihan normaali, lisäksi liikuin tosi paljon ennen raskautta, nyt raskauden aikanakin tietysti, mutta en siinä määrin kuin normaalisti.
Mä en ymmärrä miksi pitäisi vahtia jokaista syömäänsä ateriaa tai jokaista kertyvää kiloa (tarkoitan nyt sitä, että kiloja tulee joku 10-16).
Itse olen aikoinani ollut todella ylipainoinen, laihduttanut melkein puolet elopainostani, ja sen jälkeen olenkin tarkkaillut painoani todella sairaanloisesti ja vahtinut etten syö liikaa. Nyt onneksi raskauden aikana suhtautumiseni ruokaan ja omaan itseeni on muuttunut terveellisempään suuntaan, ja tiedän että vaikka sitä painoa kertyisikin enemmän kuin tuo joku 12 kg niin siitä pääsee kyllä eroonkin. Pääasia että itsellä ja vauvalla on raskausaikana hyvä olo ja että syömäni ruoka on terveellistä ja hyvää. :) Mä ainakin ajattelin nauttia nyt tästä ajasta ihan kokonaisvaltaisesti :)
 
Paljon tuli
Kiloja ainakin meikäläiselle. Lähtöpaino oli ekassa neuvolassa 52kg, synnärillä kävin piruuttaan puntarilla ja painoa oli 69,7kg. kaksipäivää synnytyksen jälkeen 58kg(kotiutuspäivänä). Lapsi painoi 2,800kg, ja muut mitä ulos tuli oli normaalin kokoisia(vesi,istukka). Kaksi viikoa synnytyksen jälkeen oli painoa 54kg(joka minulle normaalia) ja siihen olen jäänyt. Vuosia taistellut alipainon kanssa, joten muutama jäänyt raskauskilo ei haittaa. Nyt toisen odotus käynnissä ja painoa 54kg (rv7). Toivoisin vielä että tästäkin jäisi pari kiloa. Painonnousu on yksilöllistä, eikä ole haitallista jos itse voi hyvin. Syön mitä sattuu ja usein, enkä todellakaan vihanneksia.
 
LokaMamma :)
Moi,

Lähtötilanne 58kg / 160 cm
Nyt RV 31+5 ja painoa 63 kg
joten 5 kg on matkan varrella kertynyt.

Näyttäisi, että kilot ovat pääasiassa tulleet masuun ja etuvarustukseen,
joka ennestäänkin oli jo kokoa DD :D
 
Yksi pulleampi
Lähtötilanne 93kg, lopuksi 115kg. Eli 22kg tuli, joista 12kg tippui kahden ekan viikon aikana itsekseen. Nyt nämä loput 10kg on aivan normaalia laihdutettavaa, eli v*maista. :D
 
yen-ni86
Mulla oli painoa ensimmäisessä neuvolassa 8+4 63.8kg, toka neuvolakäynnillä (15+4) painoa oli 64,5 kg, eli 100g/vko ja neuvolassa sanottiin että normaalia painonnousua. Kolmen viikon päästä rakenneultraan :) Miten muilla odottajilla mahan kasvu? Mä jouduin käydä ostamassa mammafarkut ja -paidan pari viikkoa sitten.
 

Yhteistyössä