Gallup: Raskausviikko ja painonousu

  • Viestiketjun aloittaja cookiejar
  • Ensimmäinen viesti
prinsessajaherne
En malta olla kommentoimatta. Siis hoikilla ihmisillä paino nousee suhteessa enemmän ja helpommin, jotta elimistöön kerääntyisi edes vähän vararavintoa tulevan imetyksen varalta. Tämä on tärkeää ja suositeltavaa. Mulle (bmi ennen raskautta 19, rasvaprosentti matala) sanottiin neuvolassa, että painoa saa tulla 15-18 kiloa. Ja sen verran sitä esikoista odottaessa tulikin. Kuusi viikkoa synnytyksestä olin entisessä painossani ja paino vaan jatkoi putoamistaan. Kaikilla imetys ei onnistu, mutta pieni rasvavarasto ei liene haitaksi jos edes suunnittelee imettävänsä (suosittelen kaikille:eek:). Nyt odotan toista 22+6 ja painoa on tullut kolmisen kiloa.
 
kurapika
rv 7 paino 92 kg
rv 15 paino 88 kg

Lähtöpaino jossain 85 kieppeillä, kai. Oon jojoillu niin paljon että vaikea sanoa tuon tarkemmin, mutta ylipainoa on ihan reilusti (pituus 167).

Oon viime viikosta laihtunu kilon. Ei tee varmasti hyvää, mut kun entisen mässäilyn ja puputtamisen sijaan oon syöny järkevästi ja yrittänyt olla lihomatta, on sitten käyny näin. Enempää on vaikea syödä, ei enää varsinaista raskauspahoinvointia, mut kun syö niin maha on sen jälkeen monta tuntia täys ja ruoka ällöttää.

Pitäisköhän mun alkaa syömään suklaata...
 
Sudenmarja
Nyt on rv 31 ja painoa on tähän mennessä tullut n 10 kiloa ja olin normaalipainoinen ennen raskautta.

Ekalla neuvolakäynnillä viikolla 9 oli jo n 3 kg ylimääräistä kun turvotti kamalasti, joten neuvolakortin mukaan olen lihonut vain 7 kg ;) Minulle sanottiin neuvolassa, että 8-13 kg on ihan jees siitä "lähtöpainosta" jossa oli siis jo vähän ylimääräistä.

Alkuturvotus hävisi ja korvaantui sitten kasvavalla mahalla. Mielestäni en ole kasvanut muualta kuin mahasta ja rinnoista eli ylimääräistä läskiä ei juuri ole kertynyt. Ei kyllä tarvitsekaan, on minulla kuitenkin ennestään sen verran vararavintoa että luulisi riittävän imetykseen. Ruokahalu on ollut ihan normaali koko ajan ja verensokeri pikemminkin tasaisempi kuin ennen raskautta (mikä on kuullemma harvinaista). Nyt vähän turvottaa jalkoja, saa nähdä mitä neuvolan vaaka näyttää huomenna. Vielä kaksi kuukautta laskettuun aikaan, saa nähdä kuinka paljon tässä ehtii paisua...
 
Unneliina
Minulle tuli viime raskaudessa yli 20 kg painoa. Kaikki toitottivat ympärillä, että "nyt voit syödä kahden edestä" ja minähän käytin tilaisuutta hyväkseni ja söin.:) No, lopputulema oli että piti sitten laihduttaakin kahden edestä..! Osa tuosta oli tosin turvotusta ja synnärille jäi varmaan melkein 10 kiloa. Mutta imetyksestä huolimatta pudotettavaakin kyllä jäi yli 5 kiloa ja olivat tosi tiukassa. Nyt olen uudestaan raskaana ja koska lähtöpaino on pari kiloa korkeampi kuin viimeksi ja muutenkin viimekertaiset kokemukset vahvasti mielessä niin olen päättänyt nyt tarkkailla painoani enemmän ja olla syömättä liikaa herkkuja. Oli tosi ikävä synnytyksen jälkeen olla siinä yli-isossa ruhossa jota ei tuntenyt ollenkaan omakseen; ylimääräistä läskiä, maitoa valui kaikkialle, jälkivuoto, raskausarvet ym. En ole koskaan tuntenut itseäni yhtä epäviehättäväksi. Kaikkien muiden muutosten kanssa se lähinnä masensi ja minut tuntemaan itseni kamalaksi virtahevoksi. Rinnatkin turposivat raskausaikana varmaan osittain lihomisen johdosta kaksi kuppikokoa.

Eli minun neuvoni on, että älkää mässätkö mässäämisen ilosta (ellei sitten ole ennestään tosi hoikka), koska kyllä ne kilot ovat joka tapauksessa edessä ja mikään ei ole masentavampaa kuin pienen lapsen kanssa kotona yrittää laihduttaa. En myöskään usko siihen, että keho ottaa sen minkä ottaa, eikä nainen voi siihen vaikuttaa. Monet ystäväni ovat toisen raskauden kohdalla tehneet saman päätöksen kuin minä ja lihoneet huomattavasti vähemmän. Turvotus on tietysti yksilökohtaista, siitä en puhu vaan enemmänkin sellaisesta suklaan ja leivosten mässäilystä, joka kyllä kerryttää ihan jokaiselle läskiä jos niitä tarpeeksi mahaan ahtaa. Ei raskaus ole siihen mikään poikkeus.
 
mammma77
Oon ihan samaa mieltä Uneliinan kanssa. Toki raskauden aikana paino tuppaa nousemaan ainakin mulla helpommin kuin muuten, mutta kyllä se aina viime kädessä on kiinni siitä, mitä ja miten paljon suuhunsa laittaa. En nyt tietenkään tarkoita, että tarvitsisi nälkää nähdä raskaana ollessa, mutta suklaat/karkit/leivokset/jätskit ym herkut sisältää turhaa rasvaa, oli sitten raskaana tai ei. Mulla nousi ekassa raskaudessa paino ehkä jotakin 15kg, tokassa tulikin sitten yli 20kg, kun annoin mennä vaan. Oli vaikeaa saada painoa pois raskauden jälkeen. Monelta kuulee, että imetys vie kilot. Ehkä niin käy joillakin, mutta kyllä ne viimeiset 5kg olivat tosi tiukassa. Itse olen vielä sellainen, että kun väsyn vauvan kanssa yövalvomisiin, alan tosi herkästi herkuttelemaan. Sitten syö väsymykseen suklaata ja keksiä ja saa sillä verensokerin nousemaan, eli ei sitä sitten tietenkään niin kovin helposti mistään raskauskiloistakaan pääse eroon. Nyt olen kolmatta kertaa raskaana rv 27 ja paino on taas hiipinyt jo +10kg. Ei muuta kun tiukka linja, herkut korvataan nyt usein hedelmillä ja limut kivennäisvedellä. Jouduin harmittavasti vielä liikuntakieltoon, eli sitäkään ei voi nyt käyttää apuna, joten pitää vaan olla entistä tarkempi syömisten kanssa.
 
Anskuli
Alussa 54kg/168cm
nyt 32+6 n. 63 kg

Eli 9kg tullut tähän mennessä. En ole koskaan ollut dietillä/ylipainoinen. Syön terveellisesti ja liikun päivittäin useamman tunnin.

Loukkaannuin neuvolassa kun painosta mainittiin, että saisi olla vähemmän, koska luotan siihen että luonto hoitaa kohdallani sen verran painoa kun on hyväksi. Ja omatunto on puhdas, koska olen syönyt koko raskauden ajan terveelliisesti. Niin mielestäni tekee jokainen vastuullinen tuleva äiti.

Mässäily ja "lupa syödä kahden edestä"on vastuutonta ja siinä äiti ajattelee puhtaasti itseään ja omaa hyvänolontunnetta syödessään.

Vitamiinit ja liikunta kuntoon siis kaikille. Ja se kuka sanoo että ilolla kantaa raskaudesta jääneet kilot valehtelee vain itselleen. Eiköhän jokainen joka voisi valita jättäisi ne kilot ottamatta.

Eli katsokaa nyt rakkaat kanssamammat mitä sinne suuhunne laitette!
 
jm
Ennen raskautta 178cm / 58kg
Nyt rv 39+2, 68kg

10kg tullut siis lisää. Ennen olin kovin liikkuvainen, nyt on liikunta jäänyt vähemmälle, mutta olen kuitenkin yrittänyt sen liikkua, mitä jaksaa. Syönyt olen melko terveellisesti, mutta myös herkutellut. Neuvolassa sanottiin vaan, että "ei oo ainakaan liikaa tullut painoa". Olin normaalipainon rajoilla raskaaksi tultua, mutta olen vaan aina ollut hoikka. Pian sen sitten näkee, kuinka paljon kiloja jää laitokselle ja tippuuko paino nopeasti entiseen.
 
Heinäemo-11
Mulla raskausviikolla 10+5 BMI oli 19, painoa tuolloin 55.8 kg, nyt menossa rv 21+4 ja painoa on noin 61 kiloa, eli tässä vaiheessa +5kg.

Turvotusta on melko usein, pahimmillaan raskausaikana paino noussut sen takia 3kg yhden vuorokauden aikana! Verenpaineet silti onneksi priimaluokkaa. Ennen raskauttakin mulla on ollut noita turvotteluja (pahimmillaan 5kg/vrk), syytä tuohon nesteen kertymiseen ei olla löydetty. Onneksi nuo ylimääräiset nesteet kuitenkin on aina poistunut 1-2 vrk:n aikana, että pysyväksi ne ei luojan kiitos ole jäänyt! *koputtaa vielä varmuuden vuoksi puuta...* Nyt vain seuraillaan tilannetta siltä osin.

Karkkien, pullan ja jäätelön yms. ylin ystävä en oo ennen raskauttakaan ollut, mutta tuntuu että raskauden myötä vielä vähemmän, ainoat himot mitä mulla on ollut on ollut ensimmäisten kuukausien porkkanahimo ja sen jälkeen vastaava tapahtunut appelsiinien kohdalla. :) Onko muille ilmaantunut mitään pakkomielteitä, oon kuullut että joku on syönyt mm. mansikkajukurttin dipattua suolakurkkua, toinen takan rappauslaastia ym.!! What?!!? :D

Edellisellä neuvolakäynnillä painoa oli tullut n. 850 g/viikko, suurilta osin turvottelun takia, ja neuvolatäti sanoi että ei oo syytä minkäänlaiseen huoleen sen takia, koska toi painonnousu tosiaan on ihan yksilöllistä, alkujaan olin tosi hoikka eikä paino alkuraskaudesta noussut juuri lainkaan. Eli älkää siis muutkaan murehtiko turhaan noista max. 500g/viikko -suosituksista, myös lähtötilanteella ja mahd. turvotuksilla on merkitystä!

Nuo raskaudesta tulleet 5 kiloa on tullut oikeastaan ainoastaan vatsaan ja rintoihin, hoikka kun alkujaan olin niin vauvamasu on näkynyt selvästi jo rv 10 lähtien. Ja nyt jo näillä raskausviikoilla kuppikoko suurentunut 2 koolla! Muuten vanhat vaatteet sopisi vielä hyvin päälle, mutta vatsakummun ja tissien kohta kinnaa, äitiyshousuja ja -paitoja on siis tullut osteltua! :)
 
Sudenmarja
Nyt alan olla loppusuoralla, eli raskaus on vaiheessa 39+2. Painoa on tullut n 12 kg, eikä tässä varmaan enää hirveästi ehdi tulla vaikka menisi yliaikaiseksikin.

En ole peilin, vaatteiden ja siskoni mukaan (se rehellisin mielipide ;)) paisunut muualta kuin mahasta ja rinnoista, rinnoistakin vain yhden kuppikoon. Lisäksi on vähän turvotusta jaloissa ja käsissä. Eli kyllä ne kaikki kilot tuosta varmaan lähtee suhteellisen nopeasti kun pääasiallisesti ovat muuta kuin läskiä.

Omasta mielestäni ruokahaluni on ollut aika normaali, mutta mieheni mukaan olen raskaana syönyt isompia annoksia kuin ennen. No hän on varmaan oikeassa, jostainhan se energia noihin 12:een kiloon on tullut... Vaikka olen toki raskauden puolivälin jälkeen myös liikkunut vähemmän eli kulutuskin on pienempi kuin ennen.
 
Nonnigee
Minuakin huolettaa painonnousu...

Alkupaino oli n. 62 kg (pit. 168) , ekalla neuvolakäynnillä 64 ja nyt rv 15+3 jo 67 kg. Eli nousua jo viisi kiloa.

Neuvolassa sanoivat suoraan, että tässä vaiheessa raskautta painon ei vielä kuulu nousta. Eka raskauteni on menossa. Vasta nyt olen päässyt eroon pahoinvoinnista ja järkyttävästä väsymyksestä, jotka esti liikkumisen ihan kokonaan. Enkä todellakaan ole syönyt herkkuja tai kahden edestä, vaikka tuntuukin, että kuolen nälkään, jollen saa heti ruokaa.
Ymmärtäisin, jos ahmisin herkkuja, mutta olen syönyt mielestäni terveellisemmin kuin ennen raskautta ja silti lihon vain koko ajan ja vaatteet kiristää...
 
ärsyttää
Olen nyt viikolla 15 ja painoa on tullut tämän ensimmäisen raskauden aikana jo 6 kiloa lisää.

Olen murkkuiästä kolmikymppiseksi ollut aina alipainoinen (BMI 16-18) vaikka mitä olisin tehnyt ja kuinka mässännyt. Ennen raskautta olin fyysisesti rasittavassa työssä ja veikkaan, että ihan lihasmassalla sain painoni nousemaan painoindeksiin 19. Luut minulla törrötti ihan samalla tavoin, kuin ennenkin. Ikinä en mitään mielitekoja jättänyt täyttämättä: suklaata meni ja jäätelöä, leivonnaisia, karkkia ja voileipiä. Välillä sain armottomalla mässyttelyllä painon nousemaan normaalin alarajoille, josta se taas tippui.

Nyt raskaana ollessani otin heti aivan eri otteen syömiseeni. Voin pahoin (mutten oksennellut) viikolle 13 ja pahoinvointia välttääkseni napostelin parin tunnin välein kaikenlaista terveellistä: salaattia, hedelmiä, viinirypäleitä, vihanneksia tai ruisleipää. Pääaterialla söin kanaa tai kalaa. Makea ei maistunut lainkaan, suklaasta meinasi tulla oksennus. Kahvin jätin pois. Olin jopa ylpeä itsestäni, että kylläpä olen fiksusti ja terveellisesti syönyt - juuri, niinkuin on oppaissa käsketty. Liikunta jäi tosi vähäiselle, koska olin niin huonovointinen ja väsynyt, että pidin saavutuksena jokapäiväistä peseytymistä. Lähikauppaan jos kävelin, niin jo meinasi oksennus matkalla tulla ja hyvä, että kotiin pääsin.

Neuvolassa kävi sitten ilmi, että painoa on tullut puolisen kiloa viikottain lisää. Varovasti kehoitettiin välttämään "herkkuja", mutta tähdennettiin, että painonnousu on aivan "normaalin rajoissa". Liikunnastakin kuittailtiin. Rupesi ihan harmittamaan ne tädit siellä, niitten makeilu ja tekopirteä lässyttäminen. Meinasi uhma nousta siinä, että katsotaas vaan, saatanan akat - seuraavalla neuvolakerralla en paina kiloakaan enemmän, hah!

Mutta sitten menin itseeni ja totesin, että en rupea skitsoilemaan ja pelleilemään vauvani terveydellä. Jos on vauvan etu, että lihon puoli kiloa viikossa, kunnes olen hyvinsyöneen, rupisen valaan kokoinen, niin lihotaan sitten! Vauva on voinut hyvin ja kasvanut vauhdilla. Eikös se nyt tässä vaiheessa ole se tärkein asia?

Muutenkin rasittaa siis ihan, ihan helvetisti tällainen ihmeellinen propaganda, joka liittyy raskauteen ja äidiksi tulemiseen. Ihan etsimällä etsien pitää käydä neuvolaoppaita lävitse, että löytäisi sieltä yhdenkin finnin, mahamakkaran, pälvikaljun taikka edes nurinpäin möllöttävän naamavärkin. Ei! Niistä päätellen kaikilla tulevilla äideillä on niin helevetin hauskaa päivät pääskytysten, että hyvä, ettei mania iske tai naama nyrjähdä. Sitä naureskellaan ja halitaan niin, että kylkiin koskee ja nukutaankin saatana mineraalimeikit virheettömässä naamassa!

Ja voi Jumalauta, meinasi lentää opas parvekkeelta alas, kun kaikkesta pimeimpänä hetkenä, niinä raskauden raskaimpina päivinä, kun päivä ei paista ämpärin reunojen ylitse, eikä makkarin verhoja avata ja alkaa jäiset viinirypäleet plutkahtelemaan jo korvistakin ulos, niin MITÄ, MITÄ lukee neuvolaoppaassa?

"Raskaus 11 viikosta 0 päivästä 11 viikkoon ja 6 päivään:

ÄIDILLE
"Ajattele kauniita ajatuksia" on vanha neuvo. Sitä ei kuitenkaan ole aina aivan helppo noudattaa stressaavassa arjessa. Raskaana olevat naiset Kiinassa ja Japanissa viettivät ennen vanhaan päivittäisen meditaatiohetken lapsen kanssa. Ehkä sinäkin voisit ottaa päiväohjelmaasi pienen mietiskelytuokion?"

Aaaarrgghhh!!!
 
ärsyttää
Ja niille, joiden mielestä "kirosanat eivät kuulu tulevan äidin sanavarastoon", vastaan, että

hyvä että oppivat kiroamaan jo mukulana. Elämässä tärkeimpiä taitoja on osata täräyttää "EI!" ja kirota vakuuttavasti tilanteen sitä vaatiessa.

Painonhallinta ja raskauskilojen kontrollointi on siihen verrattuna aivan toisarvoista. Ihme näpertelyä. Ei taivas tipu niskaan ja liiskaa vauvaparkaa, jos ei hetkeen ihan kaikkea omassa elämässään, kropassaan ja ulkonäössään sillä hetkellä kontrolloisikaan. Ei siitä mitään bonuspisteitä saa, että painoa tuli lisää vaan se, mitä oli lapsivesi, vauva ja istukka - paitsi kahvipöydässä siitä on sitten muille onnettomille äideille kiva kuittailla. Helpommalla pääsisi siinäkin, kun ostaisi vaikka Villeroy&Boch astiaston ja vetäisi mummon perintöliinat pöydälle ja mahtailisi siitä sitten.

Ihmeellinen on ihmisten tarve päteä asiasta, kuin asiasta. Neuvolatädit syököön käyränsä ja käppyränsä.
 
pollux
Itse vasta raskauden alussa. Viikkoja 10+2 ja paino ei ole vielä noussut yhtään. Bmi 24 joten toivon ja ponnistelen ettei vielä pitkään aikaan tulisikaan yhtään lisää painoa, koska on tuota fläsää jo ennestäänkin. En mitään kauheita suunnitelmia viitsi tehdä asian suhteen, mutta kevyesti ja terveellisesti syömällä ajattelin pitää painoni kurissa. 5-8kiloa olis ihanteellista lähtöpainoon nähden, mutta en nyt ressaa ylenmäärin, vaikka sitä vähän enemmänkin tulisi.
 
CC -92
Mielestäni on ihan henkilökohtainen asia, että miten sitä kiloja rupee kerryttämään.
Minullakin nytten täynny 30 raskausviikko ja painoa tullu lisää 16,5 kg.

Lähtöpaino: 60 kg, 30 rv 76,5 kg

Voin sanoa, että osaan painosta olen itse syyllinen, koska alkuraskaudesta söin hirveästi (ajattelin syöväni kahden edestä, että vauvakin saisi tarpeeksi ravintoa), ja painokin silloin nousi.
Nytten olen syömistäni vähän enemmän katellut, kun ei tee herkkuja niin paljon mieli kun alkuvaiheessa, niin painon tuleminenkin on tasaantunut. Ystäväpiirissäni useimmat ovat saaneet kiloja yli 20, uskon itsenikin sen saavan, mutta sitten synnytyksen jälkeen alkaa kunnon kuntokuuri, imetystä, ulkona kävelemistä ja terveellistä ruokavaliota!
 
eltsu
Mulla oli BMI ennen raskautta 26 ja aluksi paino vähän laski ja ehkä rv18> alkoi nousta.
Rv 25 tais olla +6kg, joka tuli 800g/vko
ja nyt sen jälkeen on tullut 0,5kg ja mennään rv 27+5. Eli aika yksilöllistä varmaan ja voi tulla spurtteja välillä.
 
la10.1.
Ja kannattaa muistaa myös se, että synnytys voi olla todella vaikea, jos lapsi kasvaa ylisuureksi kohdussa liiallisen sokerin ja rasvan syömisen takia. Sektiot ovat kuulema lisääntyneet, koska äidit ovat entistä lihavampia eivätkä enää sen takia kykene synnyttämään alakautta ja/tai lapsi on päässyt kasvamaan liian suureksi. Että itsehän ne kilot kantaa, mutta elintavat odotusaikana vaikuttavat kyllä sikiöönkin eikä vain sinuun itseesi.

Jotkut tuntuvat ajattelevan, että raskaus on hyvä tekosyy syödä aivan holtittomasti. Yksikin tuttuni veti varmaan suklaalevyn päivässä, koska normaalin suklaanhimonhan voi kätevästi laittaa raskauden piikkiin. Ei raskaus ole mikään lupa mässyttää, silloinhan pitäisi nimenomaan syödä kaksinverroin terveellisemmin. Enkä todellakaan tarkoita mitään laihismeininkiä, vaan terveellistä, monipuolista ravintoa.
Lapsen koko ei ole aina riippuvainen äidin ruokavaliosta! Ystäväni on hoikka, syö terveellisesti myös raskausaikana ja silti molemmat hänen tytöistää olleet +4kg syntyessään. Kätilö sanonut, että geenit vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä