Gallup/ vaihdevuodet

  • Viestiketjun aloittaja missä iässä
  • Ensimmäinen viesti
44v
Taitaa minullakin olla vaihdevuodet alkamassa: aamuyön heräilyä, mustia karvoja yläleuassa, alavatsakipuja, ei vielä kuumia aaltoja mutta ""lämpöaaltoja"". Ja henkisellä puolella aika kurjaa: muisti pätkii, keskittymiskyky on kateissa, olen usein hyvin ärtyisä, tunnen itseni saamattomaksi jne. Töissä pitäisi olla hyvin tehokas, luova ja jämäkkä, mutta en todellakaan nyt ole. Välillä harmistun jostain pikkuasiasta ja on pakko lähteä jonnekin puhkumaan ja itkemäänkin. Minulla on hormonikierukka, ja säännölliset mutta hyvin niukat kuukautiset. Eikö hormonikierukan pitäisi suojella näiltä henkisiltä oireilta?
 
anna
täytän kohta 48 vuotta eikä ole merkkiäkään vielä vaihdevuosista vaikka niitä jo odottelenkin... sain nuorimman lapsen 41 vutótiaana joten voisiko sekin vaikuttaa asiaan. Ja onko sellaisia joilla vaihdevuodet ovat tulleet ilman sen kummempia oireita, ja menneet helposti ohi.
Töissä ainakin kohat 60 vuotias rouva väitti että hänellä vaihdevuodet menivät kuin huomaamatta, ei mitään kamalia oireita, ei edes hikoilua, kuukautiset jäivät vain pois...
voiko näinkin olla?
 
Mirri
Minulla alkoi kun seinään eli nyt kun poistettiin munasarjat, kohtu ja kohdunkaula.

Nukkumisen kanssa on vähän niin ja näin, mutta muita mummo-oireita ei ole. Korvaushoitona on estrogeenigeeli ja se pelittää muuten ihan hyvin.
 
N46x
Ihanaa, että täällä on niin paljon nelikymppisiä vaihdevuosissa. Olen pitänyt itseäni kummajaisena, kun säännölliset kuukautisena yllättäin jäivät pois 42-vuotiaana ja sen jälkeen ovat tulleet vain muutaman kerran ja tosi runsaina. Nyt olen 46. Lämpöaaltoja tulee töitä tehdessä mutta ne eivät vielä häiritse. Karvoitus ei ole lisääntynyt, harmaat hiukset ja rypyt kyllä. Yöllä heräilen, mutta saan silti kohtuullisesti unta. Eroottinen kaipaus on kadonnut kokonaan.

Eniten huolettaakin se, että olin ajatellut löytäväni itselleni vielä miehen, jonka kanssa viettää mukavaa varttunutta aikuisuutta. Mutta näyttää siltä, että motivaatio kumppanin etsintään on aika huono, jos seksi ei kiinnosta. Kaipaisin hellyyttä, yhteisiä keskusteluja ja keskinäistä huolenpitoa. Tämä on suurin huoleni, ei terveys.
 
43-v.
Minulla on ollut oireita jo monta vuotta, en vain ole niitä halunnut tunnustaa. Gynegologini epäili vaihdevuosia jo 2-3 vuotta sitten, mutta en uskonut; minähän olen vielä nuori ja lapset pieniä. Viikko sitten kävin verikokeessa ja asia oli sillä selvä: FSH-arvoni oli 84! Aloitin saman tien käyttämään Divinaa. Nyt odotan vaikutuksia. En ole ollenkaan valmis tähän. Kuvittelin vaihdevuosien olevan vielä kaukana edessäpäin. Olen aivan mieli maassa...
 
39v
Minä oon puolisen vuotta heräillyt aamuyöstä enkä saa sitten enää nukutuksi. Tuo tulee kylläkin kausittain eli välillä nukun hyvinkin. Minä oon pistänyt tuon heräilyn lasten piikkiin kun mun lapset pieniä, pienin vasta 3v. Oon siis pitänyt tuota imetyksestä jääneenä heikkoutena.

Kuulin kylläkin että nuo unijutut voi olla ensimmäinen oire vaihdevuosista ja siksipä kysynkin teiltä jotka ootte näitä oireita kokeneet. Voisiko mullakin olla jo siitä kyse.

Ja kuumista aalloista.. onko ne ensin semmosia että yhtäkkiä vaan korvia kuumottaa ja sit menee ohi? Semmosta oon tuntenut joskus, mutta en mitään hikoiluja.

Olen urheilullinen ja juoksen pitkähköjäkin lenkkejä, mutta nyt viikon verran mulla on ollut tosi saamaton olo. Ja pariinkymmeneen vuoteen mitä liikuntaa olen harrastanut ei kertaakaan ole liikunta tökkinyt näin. Ei vaan huvita.

Toinen selitys noille oireille tietysti voi olla joku lievä stressioire. Töissä on erään tyypin kanssa ollut pientä painetta kun yrittää ""talloa varpaille"" eikä se oikein mulle sovi. Ja kuukautisetkin päällä. Ne on kyllä vielä olleet säännölliset, toisaalta syön kyllä e-pillereitä.

Noh, veikkailkaapa mistä kyse... pliis
 
nyt 48v
Alkoivat 45v:na epäsäännöllisellä kuukautisvuodolla, jota saattoi kestää viikkokausia silloin kuin tuli, muutoin jaksot harvenivat useisiin kuukausiin. Nyt olen ollut ihan ilman jo melkein vuoden.

Ja sen jälkeen ne kuumat aallot ja hikipuuskat, huh, vieläkin rassaa silloin tällöin. Ja jonkinsortin apatia ja nyt myös seksihaluttomuus.

Ei mullakaan aivot leikkaa kuin ennen, näkökin on huonontunut (kai se on ikänäkö), mutta ainoa hyvä asia on se, että naama kukoistaa! Ei finnejä, ei ns. hormoni-ilmentymiä (mulla oli aina leuka tosi punainen ennen kuukautisia), ei ole turvotusta mahassa, ei rintojen pakotusta (olen mastopaattinen), joten ehkä tästä selvitään kunnialla :)

En syö mitään korvaushoitoa, paitsi soijaa ja muuta luonnollista estrogeenipohjaista kasvista. Täytyy selvitä ihan näin!
 
Pian 54v.
Kuukautiseni olleet koko ikäni epäsäännölliset, kait kilpparin takia. Nyt tänä vuonna parina kuukautena jääneet väliin.
Olen nukkunut aina huonosti, joten en siksikään huomaa nukkumishäiriöistä mitään vv-oireita.
Hikipuuskia tulee ajoittain, mutta kun kilpparikin aiheuttaa sellaista, tai sitten vv- ja kilpparioireet vahvistavat toistensa oireilua.
Sydämentykytyksiä on ollut, nekin kilpparista tai kummastakin ja niihin syön Magnesiumia iltaisin. Auttaa nukahtamaan ja rentoutumaankin. Helokkia ja kalaöljyä otan, sekä Seleeniä ja kun muistan, Kalkkia-D-vitamiinia ja C-vitamiinia.
Jännittyneisyyttä on ollut, siis alkaa vain jännittämään jotain, vaikkei ole mitään jännittämistäkään, eli koko kroppa on lihaksiltaan jännittynyt, ja siitä tulee muita fyysisiä oireita, päänsärkyä(tosi harvoin), pahaa oloa(usein auttaa lepo ja hieronta), jne.
Seksuaalista haluttomuutta ei ole(ainakaan vielä), eli limakalvot eivät vielä kuivat. Ovat alkaneet olla paremmassa kunnossa 40v. jälkeen, kuin koskaan nuorempana. Kait kun nyt rakastava mies ja ajattelee miutakin :)
Onko kukaan kuullut MenoHop kasvipohjaisesta estrogeenista? Oletteko käyttäneet? Pitäisi olla oikein tutkittua lääkettä, korvaa naisen oman estrogeenin. Pitäisi sopia kilpparisairaillekin.
FSH 37 tämän vuoden toukokuussa otettu.
 
sara
Kohta on 47 mittarissa. Tosikurjat hikoilukohtaukset alkanut, ei pientä kuumotusta poskissa vaan koko kroppa kuumottaa ja hikipisarat sinkoilee, onneksi kuitenkin harvakseltaan noita ""kohtauksia"". Yöt on vielä levollisia. Sexihalut tallella (johtuisko 18v nuoremmasta avomiehestä ;) niistä iloista en kyllä luovu). Kuukautiset alkanut heittelehtimään, edellisistä pari kuukautta. Nautitaan elämästä, vitamiinipitoista ruokaa paljon ulkoilua. iloista mieltä ja annetaan piupaut vaihdevuosille.
 
Mariani
Vaihdevuosioireet alkoivat 47v ikäisenä, kuumia aaltoja, yöhikoilua, lonkkakipua, unettomuutta, sietämätön olo. En ole varma liittyikö asiaan myös se, kun ripsistäni tuli yhtäkkiä aivan jäykät, enkä saanut niitä taivuttua millään konstilla kuten ennen, muuten karvoitukseen liittyvää muutosta ei tapahtunut.

Vuotojen vähenemisestä en tiedä, koska minulle tehtiin kohdun limakalvon lämpöpöltto 43v runsaitten kuukautisten takia. Se oli avan loistava hoito, vuodot niukkenivat huomattavasti.

Aloitin hormonikorvaushoidon ja suurin osa oireista helpotti. Nukun edelleen hieman huonosti ja kärsin ahdistuksesta, mutta se johtuu myös muista seikoista kuin vaihdevuosista, jotka kuitenkin varmasti myös nostavat pintaan piilossa olleita tuntemuksia.
 
Nina
Olen 42v ja aloin käyttää Estrena geeliä yöllisiin heräämisiin/hikoiluun n. vuosi sitten. Aluksi käytin geeliä ainoastaan viikon ajan ennen kuukautisia, kun oireet olivat pahimmat. Nyt joudun käyttämään geeliä jatkuvasti, koska kuumat aallot alkoivat tuntua sietämättömiltä, lisäksi sain kamalia raivareita ihan mitättömistä asioista. Päänsärky lisääntyi ja mieliala heilahteli laidasta laitaan. Olo oli kaikenkaikkiaan aika surkea.
Harrastan liikuntaa mutta sekään ei lievittänyt oireitani.

En voinut millään uskoa, että oireilu voi alkaa jo nelikymppisenä. Olihan se aika järkytys.

Aloitettuani Estrena geelin käytön, on olotilani ollut paljon helpompi. Raivarit ja kuumat aallot on kurissa. Joskus mieliala on maassa mutta sehän on ihan pikku juttu kaiken muun rinnalla.
 
Vieras
Odotin jo vaihdevuosia, mutta sain iltatähden 42 ja vielä viimeisen tähden 45 vuotiaana. Vaihdevuosien alkaminen näyttää olevan hyvin yksilöllistä. Ei tarvi odotella esikoisilta lapsenlapsia.
 
vaihtarit ilmeisesti menossa
Itse olen 36... Kolme vuotta sitten tehtiin steriilisaatio...

Noin vuoden olen tuntenut öisin näitä hikoilukohatuksia ja herään lakanat ja paita aivan märkänä.
Kuukautiset muuttuivat erittäin säännöllisiksi, runsaiksi ja hiljalleen päivät ovat vähentyneet, ne ovat aina olleet epäsäännölliset, normaali vuoto ja kestäneet 7-8 päivää. Nyt kuukautiset kestää enää kaksi päivää, sitten on hyvin niukkaa tiputtelua muutama päivä...
tuota jalkojen puutumista ja pakotusta on ollut ½ vuotta... Välillä tai usein oikeastaan heräilen öisinkin niihin jalkojen pakotuksiin...
Ennen kuukautisia olen hyvinkin ärtyisä viikon 1½ ennen... saatan sanoa pahastikkin, jota en yleensä tee...
Voiko tuo steriilisaatio vaikuttaa vaihdevuosien aikaiseen alkamiseen. Äiti oli 40 vuotias kun alkoi
 
49
Itselläni alkoivat kuukautiset 15-vuotiaana, nyt ei vielä tietoa vaihdevuosista gynen tutkimuksen mukaan. Lapset tosin sain vasta 33- ja 37-vuotiaana. Kuukautiset ovat yhä säännölliset. Vähän kauhulla odotan vaihtareita koska minulle ei voida antaa hormonihoitoa (C-prot. vajauksen takia).
 
rauhassa vaan
Minulla 44-vuotta ollut oireita jo vuoden. Sterilisaatio 9-vuotta sitten kuukautiset alkoi 15-vuotiaana.Lapset olen saanut 19,21,29 ja 36 vuotiaana. Nimimerkki""49"" odottele rauhassa ei kaikilla ole paljon mitään oireita, toivottavasti kuulut niiden 20 % joukkoon.
 
sko
Olen 53 v. ja kuukautiset jäi pois toukokuussa. Elokuussa alkoi kuumat aallot ja voimakas hikoilu, joka menee kyllä nopeasti ohi, mutta puuskia on välillä useita tunnin sisällä. Öisin heräilen useita kertoja, pyörin vuoteessa hakien parempaa asentoa. Pienetkin asiat saavat minut raivostumaan. Hormoneista tuli rytmihäiriöitä ja aivan ihme tuntemuksia. Nyt olen ollut pian 2 kk ilman hormonikorvaushoitoa. Olen melkein koko ajan väsynyt ja kaikki tympii, mitään ei huvita tehdä. Surumielisyyttä ja itkuherkkyyttä on. Elämä ei ole tasaista ja turvallisen tuntuista. Sanotaan, että vaihdevuodet menee suunnilleen samoin kuin äidilläkin on mennyt, eli oireet ovat saman suvun naisilla samanlaisia. Onko kenelläkään tästä kokemusta? Minun äiti selvisi vv:stä omien sanojensa mukaan helposti ja hän ihmetteli sitä itsekin. Minusta tämä ei ole oikein kivaa.
 
kilppari-vm57
Joku kirjoitteli tuossa aiemmin, että kilpirauhassairaus sotkee taudin ja vaihtarien oireet. Olen itsekin sitä joskus pohtinut, koska oireet ovat osittain samanlaiset. Tosin vajaatoiminnassa palelee aina. Itse olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 10 v. 45-vuoden kieppeillä alkoi olla hieman tuntemuksia vaihdevuosista, lähinnä yöhikoilun merkeissä. Yllättäen huomasin myös, että tavanomainen runsas karvoitus säärissäni ja käsivarsissani oli huvennut olemattomiin. Toissatalvi oli jotenkin vaikea henkisesti: nukuin huonosti, hikiaaltoja öisin, mieliala heitteli laidasta laitaan. Päivällä kuitenkin jotenkin normaali olo, paitsi mikään ei huvittanut eikä kiinnostanut pätkääkään. Thyroxiini-lääkitys kun on jo hormooni, niinpä päätin, etten synteettisiä hormooneja lisää ala syömään, vaan yritän selvitä luonnonlääkityksellä. Viime elokuussa ostin luontaistuotekaupasta Bio-Carnosin soijaa, jota olen nyt syönyt ½ vuotta yhden kapselin päivässä. 2-3 kk meni, etten paljon voinnissani eroa huomannut, mutta sitten olo alkoi normalisoitua. Hikoilu väheni (nyk. taas aina palelee) ja samoin ärtyneisyys (jota normaalioloissa en ole ollut koskaan). Yöt nukun suhteellisen hyvin. Muutenkin jotenkin skarpimpi olo, energisempi. Vaikea sanoa alavireisyyteen, joka ajoittain vielä vaivaa, koska se on niin tyypillistä vajaatoiminnassa. Lonkkien kolotukset vielä jatkuvat varsinkin jos on matalapaine, samoin vatsan turvotus ennen kuukautisia. Finnejä tulee ja menee ja muisti pätkii välillä. Kuukautiset tulevat vielä säännöllisesti, tosin vuoto on niukentunut vuosien saatossa. Kerran vuodessa on yksi pitempi kierto (yli 40 pv). Kk:t alkoivat 12-vuotiaana. Lenkkeilen tosi paljon ja muutenkin pyrin elämään ja syömään mahdollisimman terveellisesti. Kalkkia ja kalaöljyä syön myöskin. (Äidilläni alkoivat vaihdevuodet 45-vuotiaana ja kestivät 15 vuotta). Lenkkeillen mielikin virkistyy. Tsemppiä kaikille kanssasisarille, kyllä me nämä vaihtarit kestetään!!!
 
47v.
Joku kirjoitti aiemmin rintojen kipeytymisestä. Sama oire minullakin. Varsinkin vasen rinta on kipeämpi, ja nännin alla tuntuu oikea kipupiste. Tätä rintojen kipeytymistä on ollut jo pari vuotta ja ne ovat ajoittuneet kuukautisia edeltävään viikkoon.

Nyt kuukautiset ovat melkein kaksi viikkoa myöhässä ja teinkin testin, joka osoitti, etten ole raskaana. Muuten PMS-oireet ovat samat, päätä on särkenyt jo kolmen päivän ajan ja oloni on edelleen turvonnut. Mutta kuukautisia ei kuulu. Täytyy ajatella että nämä ovat jo niitä oireita, vai ovatko?
 
kohta 49v.
Sain yllätys-iltatähteni 38vuotiaana (kierukasta huolimatta).
Puoli vuotta siitä tuli kuukautiset ja sen jälkeen, ei mitään.
Laukkasin tutkimuksissa, koska epäiltiin kilpirauhashäiriötä.
Terolut- ei mitään tehoa. Lisää tutkimuksia, ja lopulta lääkäri totesi, että vaihdevuodet ovat alkaneet. ""Mutta ethän ole enää mikään nuori tyttö (totta, kohta 40 v.) ja vanheneminen nyt tuo mukanaan kaikenlaista, johon on syytä tyytyä"", totesi Kätilöopiston lääkäri. Olisi vetänyt ympäri korvia ja marssinut pihalle, jos olisi ollut pöksyt jalassa.

Pyysin ja sain toisen lääkärin, nuoren, asiallisen ja ymmärtäväisen. Aloitin Divinan, josta oli heti valtava apu. Meillä elettiin aika värikästä ja äänekästä elämää: esikoinen murrosiässä, kuopus uhmaiässä ja äidillä vaihdevuodet koko oirerepertuaarilla. Kaksi muuta hipsi pitkin seinänvieriä.
Jotkut jaksavat sisulla ilman hormonikorvaushoitoa,mutta minä en olisi pärjännyt.

Pari vuotta sitten laitettin hormonikierukka ja sen lisäksi estrogel. En tiedä,kuinka pitkään jatketaan näin. Kontrollissa käyn kerran vuodessa.
 
kohta 49v.
Lisäys vielä edelliseen: minulle tehtiin sterilisaatio synnytyksen jälkeen. Kun kyselin asiayhteyttä lääkäriltä, hänellä oli vastaus siihenkin: ""Akkojen lehtien höpinöitä.""
 
vierailija kohta 53
Olen 53 v. ja kuukautiset jäi pois toukokuussa. Elokuussa alkoi kuumat aallot ja voimakas hikoilu, joka menee kyllä nopeasti ohi, mutta puuskia on välillä useita tunnin sisällä. Öisin heräilen useita kertoja, pyörin vuoteessa hakien parempaa asentoa. Pienetkin asiat saavat minut raivostumaan. Hormoneista tuli rytmihäiriöitä ja aivan ihme tuntemuksia. Nyt olen ollut pian 2 kk ilman hormonikorvaushoitoa. Olen melkein koko ajan väsynyt ja kaikki tympii, mitään ei huvita tehdä. Surumielisyyttä ja itkuherkkyyttä on. Elämä ei ole tasaista ja turvallisen tuntuista. Sanotaan, että vaihdevuodet menee suunnilleen samoin kuin äidilläkin on mennyt, eli oireet ovat saman suvun naisilla samanlaisia. Onko kenelläkään tästä kokemusta? Minun äiti selvisi vv:stä omien sanojensa mukaan helposti ja hän ihmetteli sitä itsekin. Minusta tämä ei ole oikein kivaa.

Täytän pian 53 ja olen tässä jo jonkun vuoden menopaussi oireita odotellut. Sitä vapautta ja ihanaa riippumatonta aikaa, mutta, kuukautiset sen kuin jatkuu säännöllisinä. Tosin vähän pitkittyneinä noin vuoden ajan ennen 5 pv. nyt noin 7pv. Joskus vähän kuumotusta, mutta mistään kuumista aalloista en oikeastaan voi puhua. Aina olen ollut herkkä uninen, joten silloin tällöin heräilyäkään en kummastele. Mitä taas mielialojen vaihteluun tulee, niin samanlailla tasaisen kiukkuinen olen nyt kuin ennenkin. Ainoa muutos minkä olen pannut merkille on karvoituksen lisääntyminen yläpäässä (mustia partakarvoja leuasta saa usein olla nyppimässä) ja väheneminen alapäässä.
Sääret tosin pukkaa karvaa kuten ennenkin, aina olen ollut oika mrs. karvajalka, ajelua n. kolme kertaa viikossa jos haluaisi silosääri olla. Näitä juttuja lukiessa tunnen itseni oikein kummajaiseksi kun en oikein sovi mihinkään lokeroon. Kuukautiseni alkoivat vähän yli 15 vuotiaana ja sterilisaatio tehtiin kolmen lapsen jälkeen 37. vuotiaana. Olen miettinyt että pitäisikö kohta gynegologille mennä, kun ei vain nämä mummo oireet ala ilmaantua, vaikka mummo olenkin ollut kohta pari vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
N50*
Olen 50 v ja minulle tehtiin pari vuotta sitten testit kun gyne halusi tietää, tarvitsenko vielä uuden hormonikierukan ja tulokset näytti että täysillä toimii ja uusi kierukka asennettiin, FSH arvo oli 7 ja gyne sanoi että jos se on alle 16 niin asennetaan uusi kierukka. Kuukautisia ei ole ollut 10 vuoteen kun on hormonikierukka eli siitä ei voi päätellä mitään.

Epäilin itse vaihdevuosia kun hikoilin ja heräilin öisin mutta se oli työstressiä.
 
Lilli
Olen 50v. Yhdet kuukautiset nyt jääneet tulematta. Aika kovat kuukautisten alkamiskivut melkein joka aamu/päivä. Iltaa kohden loppuvat. Onko normaalia? Kuuluuko tällainen kipu vaihdevuosioireisiin? Joskus harvoin kuumia "lehahteluja"
 

Yhteistyössä