Hae Anna.fi-sivustolta

Gastroskopia nukutuksessa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Missä tehdään?, 19.11.2007.

1. voi ehna Vierailija

Humautusta ei kannata pelätä, ei siinä tajua koko operaatiosta mitään. Itse olin taju kankaalla puoli tuntia ja heräämössä ihmettelin että joko se on ohi :)

2. Emmiinass Vierailija

Humautuksessa onnistui gastro tosi hyvin!! En tuntenut mitään ja núkuin ihan sikeesti, vaikka luulin et se on vaan jotain rauhoittavaa toi humautus eli kevyt nukutus.. Herätessä kurkku kipeä ja vähän närästää mutta kaikki tosi hyvin! Turhaan jännitin, oli helppoa!

3. Kivikautista Vierailija

Ihmettelen että nykyään pitää kärsiä tälläisista kivikautisista menetelmistä. Sama mammografian kanssa, joka sattuu niin prklsti. Eikö vois jo vähitellen keksiä inhimisimpiä tapoja?

On joku semmonen kun Gastropanel-tutkimus? Eikö sitä ole tehnyt kukaan. Siitä selviää vaikka mitä vatsa tauteja mutta on vain verikoe ymmärtääkseni. Lääkärit ei vissiin ole kovin valveutuneita tai testi on yleiselle puolelle kallis? En kyllä usko sitäkään.

4. varaa valittaa? Vierailija

No huuhuh, kyllä nämä nykyiset menetelmät ovat niin hienostuneita ja kehittynyttä teknologiaa edustavia kuin ihmiselle voi ilman leikkausta tehdä! Syöpä tms sattuu vielä enemmän kuin nuo toimenpiteet, joten eiköhän olisi vain syytä olla kiitollinen että on mahdollisuus ottaa niitä vastaan (ja suuri osa vieläpä täysin ilmaiseksi tai nimelliseen hintaan)! Verikoe sisältää aina mittausvirheen mahdollisuuden, ja yleensä on kumminkin hyvä kurkata mitä vatsassa oikeasti on meneillään, jos esim. leikkausta suunnitellaan.

Suututtaa kovasti kun valitetaan aivan tyhjästä!

5. Kirsche Vierailija

Hei
    jouduin kolonoskopiaan ekaa kertaa elämässäni ja en ole kovin usein oikeastaan koskaan joutunut mihinkään tähystyksiin, vaikkakin jo keski-iän ylittäneenä. Mulla ei ollut mitään tietoja koko toimenpiteestä etukäteen, ei kestosta eikä muusta. Lääkäri Diacorissa oli pätevä kaikkien mielestä ja olikin. Kun sitten hoitsu sanoi että kestää n 45 min, mutta ei tarvitse pelätä ajan pituus kauhistutti, vaikka siihen jo sisältyikin sitten lääkärin konsultaatio. Eihän se kivaa ollut mutta en osanut edes pyytää mitään anestesiaa tms, olin vain ottanut omaa mielialalääkettäni, mikä on mulla ollut ja on käytössä. Eli tällainen kommentti meikäläiseltä itseäni arkana pitämältä.

Gastroskopiassa en ole ollut ja se tuntuisikin ehkä pelottavalta, täytyy toivoa ettei tarvitse koskaan mennä mutta mistäs sen tietää.

Mainittakoon että suolen tyhjennys ennen tätä toimenpidettä oli sitten niin rankka, että ehkä asennoiduin sitten niin, aika oli iltapäivällä ennen klo 17 vasta, että ollaan kuitenkin jo loppusuoralla ja sitten saa laittaa jotain suuhunsa ruokaakin. Nälkä oli kova iltapäivällä jo.

Mitään sen kummempaa painajaista tästä ei jäänyt, mutta sanoin kyllä sille lääkärillekin. että " en kyllä tulisi viikon päästä uudelleen, jos pitäisi ".

6. mirja. Vierailija

Se on tosiaan paljolti kiinni gastroentrologista ja hänen tyylistään. Olkoon kuinka kokenut tahansa. Minulle gastroskopia on tehty 2 kertaa. Eka kerta meni tosta vaan, en yökkäillyt ja ihmettelin miten helppo juttu vaikka mulla tosi herkkä oksennusrefleksi. Toinen kerta oli kamala, ei onnistunut vaikka 5 kertaa yritettiin. Gastro oli eri. Sitten sanoi ettei tehdä enää näin vaan seuraavaksi tehdään kevytnukutuksessa kun olen taju kankaalla.

7. iik Vierailija

maanantaina olisi tuo tähy edessä.. pelottaa ihan hirveesti jo valmiiks ku en oo ikänä gastroskopiassa ollut ja kuullut kauhukertomuksia toimenpiteestä. lisäksi tuntuu että olisi flunssa tulossa.. jos on flunssassa niin tähyä ei varmaan pystytä tekee? pysyis nyt taudit tiessään maanantaihin asti ni ei tarvis alkaa uudestaan tätä odotteluprosessia käymään läpi...

8. Lapsuudesta pelkoja Vierailija

Epäilen keliakiaa ja minulle piti tehdä gastroskopia. Kerroin olevani erittäin herkkä ja pelokas, joten sain rauhoittavaa ennen tutkimusta. Lääkärin huoneessa annettiin vielä puuduttava suihke kurkkuun ja siitä alkoikin paniikki. Tukehtumisen tunne, joka johtuu varmaan siitä, että olen tavallisesti vahvasti suun kautta hengittävä (tietty myös nenän, mutta on myös krooninen nuha). Pyydettiin makaamaan sängylle, mutta mitään putkea ei suuni lähellekään saatu. Tajuton paniikki itkuineen. Hoin vaan: "Te kuitenkin pakotatte mut siihen..." Tutkimusta ei saatu tehtyä ja lääkärikin suuttui minulle. Ihmetteli myös, annettiinko rauhoittavaa. Hoitaja vakuutteli, että annettiin (oma olotilakin sen kertoi).

Joudun varmaan vielä gastroskopian eteen, mutta hereillä en silloin ole. Kenenkään pelkotiloja en myöskään aliarvioi. Sitä ei ikinä tiedä, mitä he ovat joutuneet aiemmin kestämään (itse olin lapsipotilas, eikä silloin säälitty, vaan pakotettiin).

9. aksjdfjsaöjfd Vierailija

Edelliselle, kysy saisitko humautuksen eli sedaation. Anestesialääkäri tykittää suoraan lääkkeet suoneen. Yksityisellä saa, julkisesta en tiedä.

Flunssassa voidaan tehdä, tosin jos sinulla on kova nuha ja tai yskä niin tähystyminen on tod hankalaa ja sinulle kivuliasta, en suosittele. Nenän kautta hengittäminen vaikeaa ja jos yskit niin putki sattuu kurkussa ja saattaa yskittää vaan enempi.

10. diipadaapa. Vierailija

Voisiko joku kertoa, kenelle on tehty gastroskopia sedaatiossa? Sellaisessa sedaatiossa, että saat rauhottavaa, mutta sinua EU nukuteta kevyestikään vaan olet hereillä. Miltä toimenpide tuntuu? Kaot ja tunnet tukehtuvasi kakomiseen ja yskimiseen kuitenkinko? Minua pelottaa suunnattomasti, koska tähystys ei onnistunut ja tuntui että tukehdun kun yksin ja oksensin. Aiemmin toimenpide on sujunut ongelmitta.

11. Lapsuudesta pelkoja Vierailija

No, valitettavasti rahat eivät riitä yksityiselle... Yleisellä jättävät sitten gastroskopian mieluummin tekemättä: liian kallista. Tai tekevät sen, jos on aivan pakko. Olen tämän ikäisenä pelkästään lapsellinen pelkoineni, eikä minua oteta vakavasti. Tietty se tuntuu omituiselta, että minun ikäiseni voi "panikoida" toisten mielestä helppoa tutkimusta... mutta näin vaan on.

Hieman ot: lapsena olin (ja olen kyl vieläkin) niin kipuherkkä, että yksi hammaskin on porattu nukutuksessa (ilmeisesti oli humautus)... Meitä on niin moneen junaan. Eräältä tutulta on tähystetty keuhkotkin hänen ollessa hereillä :O

Onko humautus tämä maskinukutus? Muistan lapsuuden nukutuksista vieläkin sen "hajun", joka tuli maskista.

12. milla magia;_= Vierailija

Humautus tehdään nykyään niin, että kanyyli laitetaan ranteeseen, josta anestesialääkäri laittaa suoraan suoneen rauhoittavia ja kipulääkkeitä että torkahdat. Gastroskopiahan ei satu (jollei sinulla ole esim paha ruokatorven tulehdus), se putken nielentä vaan aiheuttaa kakomista ja yskimistä ja siten voi tuntua todella epämielyttävältä. Oletko ajatellut, että voisit edes kokeilla toimenpidettä jos saat esim diapamia ennen toimenpidettä? Siis tabletteja vaan suuhun jolloin anestesialääkäriä ei tarvita jolloin siitä anestesialääkäristä ei tarvi maksaa ja rauhoittavia tabletteja saa varmasti julkisellakin puolella? Tosin nuo tabletit ei välttämättä hirveästi auta ja siinä olet kuitenkin hereillä, mutta välttämäti et välitä koko toimenpiteestä mitään. Jos sinulla on pahat ylävatsaoireet niin koeta vängätä vaan että haluat sedaation.
    Ja toisille gastroskopia on helppo, se riippuu paljon siitä gastroentrologista kuinka taitava hän on. Ja tietysti jos jännittää ja pelkää, niin toimenpiteestä tuskin tulee mitään ilman lääkitystä. SInun se putki tulee kuitenkin niellä=) Minullakin meni ensimmäinen kopia tosta vaan kertaakaan kakomatta, toisesta ei tullut mitään. TOsin minulla oli pahat oireetkin, että ruoka jäi kurkkuun ja nieleminen sattui joten putken nielentä oli ihan mahdotonta kun pelkkä veden juominenkin sattui.
    Ei se ole lapsellista pelätä gastroskopiaa. Koeta kysellä vielä jos saisit lääkitystä!

13. minna. Vierailija

Kävin Tampereella Koskiklinikalla mahantähystyksessä. Sen teki kokenut mieslääkäri. Tutkimus oli ihan ok ja hetkessä ohi. Hoitaja silitti olkapäätäni ja jutteli rauhoittavasti samalla. Minulle jäi ihan positiivinen fiilis sinänsä epämiellyttävästä toimenpiteestä. Voin lämpimästi suositella kyseistä lääkäriä. Valitettavasti en muista hänen nimeään eikä mulla ole nyt niitä papereita saatavilla. Kyllä sen uskaltaa ilman nukutusta, kun on asiallinen lääkäri.

14. Lapsuudesta pelkoja Vierailija

Sain rauhoittavat ja suihkeet. Ei riittänyt itse tilanteen edessä... Olin pirteyden huippu siinä vaiheessa, vaikka sitä ennen tunsin rauhoittavan vaikutuksen. Tuskin tulee onnistumaan ilman täyttä nukutusta.

"Kyllä sen uskaltaa ilman nukutusta, kun on asiallinen lääkäri."
    Ei tuokaan kaikilla siltikään toimi. Oli asiallinen lääkäri siihen asti kunnes paniikki iski. Siihen loppui lääkärin ymmärrys... Tamperekin on vähän liian kaukana.

15. milla magia;_) Vierailija

Mitkä suihkeet? Et tarvi täyttä nukutusta. Kevyt nukutus riittää, koska nukahdat kyllä ja et tunne ja tiedä mitään. Minulla on kevyt nukutuksessa leikattu ja tähystetty ja ei ole mitään ongelmia ollu. Pelkät rauhottavat pillerit voi kyllä olla ettei auta, näin sanoo jopa itse gastroentrologit.

16. Minna 45 Vierailija

Minulle tehtiin eilen tähystys nukutuksessa Helsingin Mehiläisessä. En tiedä enkä muista toimenpiteestä mitään. Muistan vain kun nousin itse leikauspöydälle ja kanyyli laitettiin kyynärtaipeeseen ja siitä nukutusaine, heti simahdin. Heräsin tunnin päästä ja olin täysin selväjärkinen. Kurkku vai oli kipeänä eilisen.
    Kiitos muuten "milla magialle" tiedoistasi oli paljon apua. Juttelimme tuossa toisessa ketjussa.

Hintaa tulee 1300-1500 euroa kunhan saan laskun kotiin. Vakuutus maksaa onneksi.

17. **::** Vierailija

Gastroskopia tehdään aina "puudutuksessa". Puudutuksella tarkoitetaan nyt geeliä, jota laitetaan skoopi päähän. Geeli turruttaa limakalvoja, mutta ei tietenkään vie tuntoa kokonaan pois. Joskus sitten voidaan myös suihkutettavaa puudutetta käyttää, mutta toisaalta en tiedä onko niistä loppuen lopuksi kamalasti apua. Parempi vain, että nielee letkun ja antaa mennä, kun mitään ei voi mahalaukusta tulla ylöskään vaikka yökkisi kuin viimeistä päivää. Tietty toimenpide ei ole mikään kiva juttu, mutta monesti se saattaa auttaa löytämään esim. mahaongelmien syyn. Kolonoskopiaa pidän itse vielä ikävämpänä juttuna, vaikka siinä ei oksetakaan. Monilla kipu on aivan suunnaton, koska monesti suoli saattaa olla tulehtunut/ärtynyt ja skoopin vieminen sen läpi on todella hirveää.

18. Evergreen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle on tehty gastroskopia joitakin vuosia sitten kaupungin sairaalassa ja jännitin aivan kauheasti. Tilannetta ei auttanut tietenkään se, että minulla on todella vahva oksennusrefleksi.

Sain lääkemitallisen puuduttavaa ainetta, jonka jälkeen piti nielaista se letkun pää. Yllättävän helposti meni, vaikka ajattelin, että en ikimaailmassa saa sitä nielaistua. Puuduttava aine ehkä toimi? Lääkärin lisäksi paikalla oli useampi henkilö, joka rauhoitti paljon. Yökkimiseksi se meni, mutta koska takana oli paasto, ei tarvinnut pelätä oksentavansa mitään.

Toimenpide oli ohi minuuteissa. Ihan turhaan pelkäsin. Minä paniikkihäiriöisenä uskalsin käydä sen läpi. Uskon vahvasti, että pelottavista kokemuksista selviäminen vain vahvistaa ihmistä ja hälventää pelkoja.
    Jos kaikki asiat tehtäisiin taju kankaalla, ihmiset olisivat turhan pelokkaita. Ihan voittajafiilis, kun tajusi, että minä uskalsin ja minä selvisin siitä!

19. Lapsuudesta pelkoja Vierailija

Suihkeella tarkoitin kurkun puudutusta...

Toivon tosiaan, että saisikin sen nukutuksen. Yleisellä puolella pitää vähän enemmän tapella sen takia, koska on taitaa olla niin kallista puuhaa. Eiköhän se onnistu, kun olen kuitenkin laihtunut kolmen kuukauden aikana viitisen kiloa ja päivänkin testi ilman gluteenitonta sai aikaan olotilan parannusta.

20. juuuuuuu Vierailija

juu se on iha hattua niiniinii

21. Lapsuudesta pelkoja Vierailija

Gastroskopiaa ei olla vieläkään tehty, mutta ei ilmeisesti tarvitakaan. Tänään tehtiin kolonoskopia humautuksessa, YES! ja "tuomio" oli haavainen paksususuolentulehdus lievänä koko suolessa :( Kortisonikuuri ja jotain muuta A:lla alkavaa lääkettä (olen allerginen Sulfalle).

Pahinta koko tutkimuksessa oli tyhjennyslitkun juominen. Järkyttävää tavaraa. Illan kolme litraa meni ihan ok, mitä nyt välillä vähän tuli oksennettiin. Aamulla viimeinen litra oli kauhein. Noin kuusi desiä sain nieltyä ja loput ei vaan mennyt alas. Kuuden kuukauden kuluttua joudutaan vielä uusimaan koko tilanne. YÖK!

Kolonoskopia meni tosiaan ihmeen "kevyesti" humautuksessa ja kipulääkettä saaneena). Muistikuvat ovat vieläkin melko hyviä. Hoitaja tosin sanoi, että illalla saattaa vielä tulla muistikatkos. Ilman puhallukset tuntuivat hetkittäin pahoilta, mutta ne kesti suurimmaksi osaksi. Taisi kuitenkin tulla jonkin verran Aih!-huudahduksia.

Jos olette kipuherkkiä, niin humautusta vaatimaan.

22. J-BO Vierailija

Mietin tässä, että humautusta toivon, mutta edelleen saa taistella. Missä paikkakunnalla olette humautuksen saaneet? Täällä Turussa ainakin tuntuu olevan kovin hankala moinen lähete?
    Polille olis aika joulukuussa, mutta käyttämättä taitaa jäädä, kun pelkaan ihan kuollakseni :/

23. Bitter Sweet Vierailija

Minun kokemukseni gastroskopiasta ei ollut kamala, vaikka oksensin koko toimenpiteen ajan ihan holtittomasti limaa, ja vesi valui silmistä. Mulla kun on hirmuisen herkkä oksennusrefleksi. Pienenä esim. poolopaidan kaulus aiheutti kakomista ja nyt aikuisena kaikenlaiset isommat tabletit ja jopa sähköhammasharja.

Toimenpiteen alussa minulle laitettiin pudutussuihke kurkkuun, joka menikin poskeen, koska meinasin oksentaa senkin... Uusi suihkaus kai meni oikeaan osoitteeseen. Sitten suuhun "tötterö", jonka läpi pukattiin letku kurkkuun ja kurkusta alas. Sitten vaan yrjösin, ja yrjösin. Missään vaiheessa ei sattunut yhtään. Ja hoitajan opastuksella selvisin letkusta ja oksennuksesta nielussa ilman paniikkia. Jos saa hermonsa pidettyä kurissa ja ikään kuin antautuu tilanteelle ja yrjötykselle, pärjää. Menisin uudestaankin, jos tarve tulisi. Hoitaja ja lääkäri olivat mukavia ammattilaisia.

Kaverille tehtiin tässä keväällä sama toimenpide. Hän oli yökännyt kerran. Siis kerran, kun minä olin päälakea myöten limassa!

24. humautuksessa ollut Vierailija

Humautuksen saa yksityisellä ihan vaan pyydettäessä, julkisella puolella ei varmaan saa ollenkaan.
    Itselläni on ruokatorvi muutenkin ahdas ja pahasti tulehtunut (haavoilla) ja pelkkä juominenkin sattui, syömisestä puhumattakaan. PUtken nielentä ei vaan onnistunut mitenkään ja lääkäri itse ehdotti humautusta. Minulla tehtiin humautuksessa kolonoskopiakin samalla kertaa, koska sekin on minulle todella kivuliasta.

25. humautuksessa ollut Vierailija

Niin ja jos et humautusta saa, niin kysy voisitko saada julkisella puolen esim Dornikum tabletin (tai suoraan suoneen) se nukuttaa ja tekee aika hötterön olon, joten voi onnistua silläkin tähystys!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri