Genitaaliherpes+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näppylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näppylä

Vieras
Onko kellään kokemusta tai tietoa voiko vaikuttaa vauvaan? Mulla on siis huuliherpes joka on tarttunut miehen penikseen ja ilmeisesti siitä sitte mulle taas alapäähän. Eilen huomasin ekaa kertaa muutaman rakkulan. Raskaus on puolessa välissä.

Tämä kopioitu Tyksin sivuilta:
Uusiva herpesoireilu on harvoin ongelmallinen raskauden aikana. Sen sijaan loppuraskaudessa saatu ensitartunta tai silloin puhkeava ensioireilu voi olla lapselle vaarallinen ja synnytystapa on tällöin keisarileikkaus. Herpeslääkkeitä voi käyttää myös raskauden aikana. Neuvolassa on kerrottava sekä tulevan äidin että isän herpeksestä.

Mielenkiintosta kyllä että se nyt useemman vuoden jälkeen yht äkkiä alkaa oireilla mulla, kun ei oo siis aikasemmin ollut kun huulessa. Suosittelen jättämään suuseksin väliin jos on aktiivisessa vaiheessa oleva herpesrakkula huulessa, niinkun ap tossa vähän sarkastiseen sävyyn jo mainitsikin niin suojaa voi myös käyttää.

Kannattaa ehdottomasti ottaa estolääkitys raskauden loppuvaiheessa eikä uskoa noita Tyksin suosituksia. Tartunta on kuitenkin hengenvaarallinen vauvalle! Uusivassa herpeksessähän rakkuloita harvoin on yhtä paljon kuin ensitartunnassa, siksi ne saattavat jäädä huomaamatta synnytyksessä. Eli sinuna toimisin varman päälle, niin minä tein.

Alkuperäinen kirjoittaja näppylä:
Täytyy ottaa puheeksi neuvolassa parin viikon päästä. Ilmeisesti näin raskausaikana ei kuitenkaan voi vahingoittaa vauvaa?

Ei pysty vahingoittamaan vauvaa. Itsestäni tuntuu että kyseessä on ihan "oikea" genitaaliherpes. On kuitenkin sen verran yleinen virus että todennäköisyys sen omaamiselle on suuri. Herpestartunta ei tee kestäkään huonoa eikä saastaista ja tartunta on yleisyytensä takia ihan jokapäiväinen asia hoitohenkilökunnalle. Siksi siitä kertomista ei kannata arastella eikä leimautumisen pelossa jättää kertomatta. Estolääkityksen voi tosiaankin aloittaa vähän ennen laskettua aikaa jolloin todennäköisyys herpeksen puhkeamiselle synnytystä haittaamaan jää hyvin pieneksi. Aktiivinen herpes synnytyksessä voidaan teipata piiloon ja lapselle antaa varmuuden vuoksi lääkitys. Huolta ja murhetta on turha asiasta kantaa, kaikki hoituu kyllä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja 87:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyvä esimerkki heille, jotka kuvittelevat, ettei suuseksissä tarvita kondomia.

No joo, mutta kumi päällä suihinotto on kamalaa hommaa. Hyi sitä kumin makua ja ne makukumit on aivan hirveitä....

On niitä suhteellisen neutraalinkin makuisia kumeja. Aina ei ole pakko käyttää Sultania.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Tuttavani lapsi kuoli herpestartuntaan jonka hän sai alatiesynnytyksessä.

Eli jos herpes on aktiivisessa vaiheessa kun synnytys on käsillä, pitää tehdä sectio.

Meillä esikoinen ( nyt jo 18v ) sai tartunnan syntymänsä aikoihin.Mulla ei ole koskaan mitään oireita ollut, eikä miehellä.
Poika sai pari päivää syntymänsä jälkeen kuumeen ja myöhemmin tuli selkään rakkulat.6 viikkoa oli teho-osastolla ja meidän käskettiin varautua kaikkein pahimpaan ja jos selviäisi, niin saattaisi jäädä vammaiseksi.Virus tuhosi keuhkoja, mutta lapsella keuhkot uudistuvat, joten siitä selvittiin.Eikä sitä pahinta tapahtunut eli virus ei edennyt aivoihin.Luojan kiitos poika selvisi ja on nyt terve 18v nuorimies =)

Yhteistyössä