Genittaaliherpes ja synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen:(

Vieras
Olisiko kenellä kokemusta asiasta. Eli oletteko saaneet estolääkitystä vai onko tehty sektio? Minä olen raskaana ja asia mietityttää kovasti. Tuleeko herpeksestä maininta neuvolakortiin ja onko teitä kohdeltu tiedon jälkeen jotenkin huonommin? Itse en mielelläni ottaisi merkintää korttiin koska tutut ja sukulaiset sitä aina kuitenkin katsovat. ja vielä sellainen, että saahan Aclovir emulsiovoidetta käyttää raskauden aikana, apteekissa sanottiin että saa mutta silti mietityttää. Herpes llut jo kahdesti raskauden aikana, johtunee stressistä. Mulla on sillä tavalla erikoinen herpes, että rakkuloita tulee aina tasan yksi häppäriin.

Et taatusti ole ainut asiakas, jolla on herpes siellä neuvolaterkkarissa. Oletko itse huomannut, että jotakuta kohdeltaisiin jotenkin huonommin? -Et.

Neuvolakorttiin ei merkitä tuollaisia asioita ainakaan sellaisessa muodossa (koodeilla), että kukaan siitä pystyy mitään ymmärtämään. Uskoisin, että merkinnät tehdään heidän omaan potilastiedostoonsa, ei sinun kortillesi. Sitä paitsi, se on sinun henkilökohtainen ja luottamuksellinen korttisi, ei suinkaan kaikkien tarkasteltavaksi tarkoitettu. Pidä se sellaisessa tallessa, ettei sitä voi ottaa sinun tietämättäsi. Tiedäthän, että kukaan ei saa ilman lupaa penkoa toisen laukkua, sellainen on rikos. Aivan kuten toisen kirjeen avaaminenkin.

Farmaseutit ovat hyvin perillä lääkeaineitten rajoituksista ja voithan itsekin lukea lääkkeen esitteen. Samoin netissä on tietoa lääkeaineista ja sivuvaikutuksistakin. Jollei lääkkeessä ole mainintaa, että sitä ei saa käyttää raskauden aikana, niin silloin se on vaaraton. Muistaakseni tuo lääkelinkki on Pharmaca Fennia tai Farmaca Fennia, josta löytyy, mutta hakusanalla Aclovir aukenee todennäköisesti linkki myös.

Älä murehdi itse tuota synnytystä vielä. Synnytystapa ratkaistaan sitten, kun sen aika on ja tilanne silloin. Lääkintähenkilökunta on noissa asioissa tuhannesti meitä viisaampi, sillä nämä asiat tulevat heillä vastaan tuon tuostakin.

Odota iloisena ja onnellisena äläkä stressaa ainakaan näiden vuoksi.

Synnytyksen lähestyessä herpes kyllä huomioidaan (kunhan vain olet asian ottanut puheeksi ja tieto siitä on)! Merkintä voidaan laittaa myös muualle kuin neuvolakorttiisi jos niin toivot. Herpes voi synnytyksessä tarttua vauvaan ja olla vaarallinenkin, mutta älä sitä murehdi. Asiantunteva henkilökunta hoitaa kyllä sinua ja tarvittaessa saat lääkityksen ja vauvaasi tarkkaillaan. Äläkä huoli, että herpestieto jotenkin muuttaisi suhtautumista sinuun, ammattilaiset ovat nähneet monenlaista ja tuo on pieni ongelma! Ja vielä vastaan, että Aclociria voit huoletta käyttää raskauden ja myös imetyksen aikana, sen ei ole tutkimuksissa havaittu vaikuttavan sikiön kehitykseen.

Ja ennen kaikkea, kysy neuvolassa, jos asia vielä sinua huolettaa!!!