Hae Anna.fi-sivustolta

Geronomi vai sosionomi

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä gervaisos, 24.03.2009.

1. gervaisos Vierailija

Ole ajatellut lähteä aikusopiskelijaksi tai hakea ainakin. Pohjalla on jo opistotason tutkinto ja varma työpaikka. Mutta vähän niinkun omaksi iloksikin mutta haluaa sen olevan hyödyksi yhteiskunnalle ja itselle. Miten arvostettu geronomin tutkinto on? Sosionomi taitaa olla periaatteessa "enemmän" koulutettu? Miten kunnan työtekijät suhtautuvat geronomi tutkintoon? Tietysti sosionomilla on laajempi pohja työnkin kannalta. Kertokaa geronomit ja sosionomit missä olette töissä, mitä teette ja palkkausta ym.

2. alkuperäinen Vierailija

Hei, eikö täällä koskaan ole ketään sosionomia tai geronomia joka kertoisi koulutuksestaan, työstään ja palkastaan?

3. lanu. Vierailija

No, tätä palstaa taitaa käyttää vaan tradenomit ja maisterit. Heh. Mun mielestä sosionomi on tänä päivänä hyvä koulutus ja antaa mahdollisuudet moneen. Riippuu varmaan siitä myös, että mitä itse aiot sitten opiskeluiden jälkeen tehdä ja onko aikomusta vaihtaa työpaikkaa vai mitä?

4. sssss Vierailija

5. gervaisos Vierailija

Tarkoitat kai geronomi? Geronomi toimii vanhustyössä asijantuntijana, projekteissa, kotipalvelun ohjaajina ja omaishoidossa esim. Hän on ikääntyneiden hoitoon erikoistunut mutta tarkoitus ei ole tehdä vuodeosastotyötä. Voi toimia myös esimiesasemassa. Paljon ei keskustelua virinnyt, mutta haen geronominopiskelupaikkaa katsotaan sitten. Mielestäni sosionomin koulutus on liian rääppimistä moneta asiasta voihan sitä ajatella monipuolisenakin, en tiedä.

6. sssss Vierailija

Kiitos selvennyksestä. Keskustelun vähäisyys voi johtua siitä, ettei kukaan tiedä mikä geronomi on. Lienee aika uusi koulutusala.Mutta sinähän haet sinne, jos se tuntuu mielenkiintoiselta. Sanoivat muut mitä tahansa!

7. harkitse Vierailija

http://www.gernet.fi/public/keskustelu/thread.zml?thread=485&start=0

Tuossa osoitteessa on keskustelua myös. Itse valitsisin sosionomikoulutuksen. En uskaltaisi alkaa opiskelemaan geronomiksi.

8. hyvä valinta Vierailija

Vanhustyössä voipi olla aika varmat työllisyysmarkkinat lähivuosina... Sosionomeja on maa pullollaan: esim poliitikko Karpela on sosionomi (AMK)...

9. ........... Vierailija

koulutus, mutta heitä ei ole koulutettu niin useissa kouluissa, kun esim. Sosionomeja. Geronomit keskittyvät vain vanhuksiin ja Sosionomit taas raapaisevat vähän kaikkea, samaan tyyliin kuin toisenasteen tutkinto lähihoitaja.
    Jos siis kiinnostaa tulevaisuudessa työskennellä vanhusten kanssa ja amk-tasolla niin Geronomi on siihen hyvä valinta

10. gero Vierailija

Anteeksi vain mutta sosionomeilla ei ole lääkehoidon koulutusta. Toiseksi lähihoitajat syventyvät eri osa-alueisiin, elikkä tuokaan ei pidä paikkaansa. Opinto-oppaat ovat hyviä tiedonlähteitä.
    Kuitenkin, jos minulla olisi sama tilanne että on työpaikka ja se tulisi vastaamaan koulutusta, lukisin geronomiksi siinä ohella. Tosin riippuu missä saa koulutusta, laaatu tuntuu heittävän aika pahasti. Syventävää tietoa saa ja ymmärrystä, joka on erittäin tärkeää vanhustyössä työskentelevälle.
    <nyt on lähihoitajan koulutus, kahdella eri syventävällä tutkinnolla takana ja geronomin paperit taskussa ja tuntuu etten ole yhtään mitään...Hyvä että on edes vanha lähihoitajan paikka turvana :( Siis jos tämän tilanteen olisin tiennyt, olisin lukenut sairaanhoitajaksi ja istuisin siellä geronomin paikalla tyytyväisenä..alkaen opetella hallintoa :/
    Koska geronomit eivät ole Valviran rekisterissä, heitä ei vanhushuollon johdossa noteerata päteviksi ja niin ollen saa olla vain hoitajana.
    Huomaten kirjoituksen alussa, sosionomi koulutetumpi kuin geronomi...hahaaa..ei todellakaan!
    mutta vanha ja vahva koulutusala...

11. Hauska Vierailija

Hih, Geronimo oli apassipäällikkö ;-) Hauska kirjoitusvirhe :)

Avasin tämän ketjun, sillä kiinnitin huomioni tuossa etusivulla geronomi-sanaan ja halusin tutkia, että mikä se on. Sosionomi ja geronomi näyttävät molemmat olevan samanarvoisia koulutuksia eli siis "normaaleja" amk-tutkintoja. Sosionomi-koulutuksessa tosiaan opiskellaan laaja-alaisemmin sosiaalialan eri puolia, geronomi-opiskeluissa sen sijaan keskitytään juuri vanhuspuoleen.

12. Päivi Vierailija

Geronomi koulutus
    Kertoisitteko vinkkejä / vanhoja kysymyksiä aikuisopiskelijan pääsykokeeseen? Toiveenani on päästä opiskelemaan geronomiksi tänä vuonna, joten kaikki apu on tervetullut.

13. Memmi Vierailija

Olen koulutukseltani lähihoitaja suuntavan vanhustyö ja lh koulutuksen jälkeen sosionomiksi ja suuntauduin vanhustyöhön, diakonisena eli minulla on kaksoispätevyys, tosin en ottanut kirkollista vihkimystä.
    Molemmissa opinnoissa otin kaikki valinnaiset vanhustyötä tukevat opinnot sekä kaikki harjoittelupaikat olivat vanhustyössä esim. diakonisessa otin sielunhoidon ja saattohoidon. Lähihoitajan opinnoissa kävin ns. tavanomaisen lääkehoidon lisäksi ikääntyvien lääkehoidon (oli tarjolla vapaaehtoisena). Päätötyöni lh ja opinnäytetyöni AMK sosionomi ovat molemmat ikääntymistä käsitteleviä.

Työskentelen vahushuollossa esimiestehtävissä, ja koulutan lisäkäksi esim. dementiaryhmäkotien, kotipalvelun ym. vanhustyön tekijöitä, erityisesti muistisairaiden kanssa työskenteleviä kohtaamaan dementoituneita vanhuksia sekä heidän omaisiaan. Työni on monipuolista ja vaatii minua päivittämään jatkuvasti omaa osamistani ja tästä syystä opiskelen nyt avoimessa yliopistossa sosiaali geronttologiaa. Peruspalkkani on n.2750€ kk +kokemuslisät ja luento/opetuspalkkiot sekä päivärahat mikäli teen työtä muualla kuin helsingissaä. Kuten huomaatte monella alalla n.5-vuoden opintojen jälkeen palkka on huomattavasti parempi mutta sos-terveys-kasvatusalan palkaksi ok.

14. geronomi Vierailija

Geronomi (AMK) on monialaisen vanhustyön osaaja, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Opiskelussa korostetaan yhteistyötaitoja, ryhmässä oppimista ja itseohjautuvuutta.
    Koulutuksessa yhdistetään käytäntöön monitieteisen teoriapohjan (mm. gerontologia, fysioterapia, hoitotiede, sosiaali- ja käyttäytymistieteet). Opinnoissa pääteemoja ovat:
    • Monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen
    • Ikäihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen eri toimintaympäristöissä
    • Ikäihmisen hoiva, hoito ja kuntoutuminen
    • Ikäihmisten palveluiden johtaminen, organisointi ja kehittäminen
    Itse valmistuin geronomiksi joulukuussa 2014. Kieltämättä ammattinimike on aika uusi ja aiheuttaa siten hämmennystä ja epätietoisuutta geronomin työkentästä. Pikkuhiljaa nimike tulee tutummaksi, samahan oli aikoinaan sosionomin nimikkeestä. Itse olen erittäin tyytyväinen geronomin koulutukseen, se on laaja-alainen ja opettaa tietynlaiseen avarakatseisuuteen ja ennaltaehkäisevyyteen, mitä ei välttämättä sosionomilla, sairaanhoitajalla tms. ole. Koulutukseen sopivia työpaikkojakin alkaa olla enemmän. Hain ensiksi sosionomiksi mutta loppupeleissä valitsin geronomin koulutuksen, johon olen enemmän kuin tyytyväinen. Sosiaalipuolta, tosin suppeampana, tulee myös geronomin koulutusohjelmassa.

15. Päivi Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari