Hae Anna.fi-sivustolta

Gluteeniton piparitaikina

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Suvikukka, 17.12.2005.

1. Suvikukka Vierailija

Tässä mielestäni hyvä ohje

150 g margariinia
    3/4 dl tummaa siirappia
    2 dl sokeria
    1 1/2 tl kanelia
    1 tl kardemummaa
    1 tl pomeranssia kuorta
    1 tl neilikkaa
    1 kananmuna
    1/2 tl soodaa
    n. 7 dl gluteenittomia jauhoja

Kiehauta margariini, siirappi, sokeri ja mausteet, sekoita kunnes sokeri on sulanut ja jäähdytä haaleaksi.
    Vatkaa kananmunan rakenne rikki ja sekoita se siirappiseokseen. Sekoita sooda jauhoihin ja jauhot taikinaan. Peitä taikina ja anna levätä kylmässä yön yli.
    Paista 175 asteessa n. 5-8 min. (vaalean ruskeiksi).

2. makuasia... Vierailija

... mutta minun mielestäni Moilasen valmistaikinasta tuli hirveän pahoja pipareita. Teen myös mieluummin itse alusta saakka, ehkä kokeilen ohjettasi. Koira söi moilasen piparit tänä vuonna.

3. via Vierailija

ostin valmiita pipareita. Ovat tosin kalliita mutta eihän niitä paljoa mene.
    Kalliita ne aineetkin on jos ostaa jauhot.

4. makuasia... Vierailija

En ole nähnyt missään valmiitä gluteenittomia pipareita. Tosin niiden itse leipomiseen ei mennyt paljoa aineita eikä aikaa, yhdelle kun tarvitsi vain tehdä. Ja hyviä tuli.

Ostitko omasi jostain leipomosta, vai mistä?

5. Ellen Vierailija

Semperin valmiita pipareita saa melkein kaupasta kuin kaupasta. Ovat oikein hyviä. Vaan eipä niistä sitä ihanaa piparin tuoksua tule kotiin!

6. makuasia... Vierailija

eikä ne ole joulupipareita, ne on ruskeita pipareita. Ympärivuoden saatavilla.

7. Semperi Vierailija

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä eroa Semperin pipareilla (=ruskeita) on joulupipareihin (=ruskeita) verrattuna?

Kyllä ne Semperin piparit ihan pipareille maistuvat! Ja ne ovat myös todella hyviä.

8. via Vierailija

Stockan herkussa tosi ihania, ohuita pipareita. Valmistajaa en muista mutta olisko ollut sama joka tekee mm. hyvää kauraleipää... nimi ei tule nyt millään millään. Vuohela se on kait... tekevät myös vaaleita ässiä. Niitä pipareita taidan ostaa vielä tänään vaikka teen itse yhden Pappilan paremman maustekakun.
    Meillä myös muut syövät samoja kakkuja ja pipareita joskin teen ""normaaleja"" torttuja lisöksi. Leipomisia ei paljon mene meillä ainakaan.

9. via Vierailija

Ero Semperin pipareilla ja niillä leipomossa tehdyillä on valtava! Tuoksuvat ihanilta ja ovta rapeita ja ohuita eli kotitekoisen arvoisia. Rasia maksoi 3.70 muistaakseni.
    Ässiä täytyisi oikeastaan kokeilla myös.

10. makuasia... Vierailija

Ero on se, että Semperin ruskeat piparit eivät maistu joulupipareille. Hyviähän ne ovat, mutta ainoastaan itse tehdyt (tai leipomon) piparit ovat niitä Oikeita Joulupipareita. Kaikki piparit, jotka ovat ruskeita väriltään eivät täytä joulupipareiden makuvaatimuksiani

Katso tarkkaan nimimerkkini.

11. Minä vaan Vierailija

Kiitos tästä mahtavasta piparireseptistä =) Tekee kauppansa koko porukalle, ei tarvi tehdä tavallisia pipareita ollenkaan. Kolme satsia on jo tehty, neljättä alan tekemään. Yks satsi tehty tuplana, nyt jos tekis triplana ;D ehkäpä ne riittäis sitten isossa perheessä jouluun saakka!

12. Kristiina Vierailija

Helsingissä ainakin on eli muutama leipomo niitä tekee, ne jotka valmistavat myös muita gluteenittomia tuotteita.
    Stockmannilta löytyy ja luulisi että maaseudullakin niistä paikoista joissa on myynnissä pakastamattomia gluteenittomia tuotteita (S-marketit ainakin). Läpi vuoden on tarjolla ainakin yhden valmistajan tuotteita.

13. Kristiina Vierailija

Vuohelan tekemiä on ne ohuet hyvät piparkakut.
    Itse en viitsisi kyllä pipareita leipoa.
    Ostan joulutorttuja, nekin taitaa olla Vuohelan. Ovat aika hinnakkaita mutta ilman niitä ei joulu ole joulu. S-marketissa on tortut halvempia kuin muualla.
    Pipareista en piittaa.

14. Pietu Vierailija

Kiitos reseptistä. Todella herkullisia pipareita!

15. viljasa Vierailija

Taikina tekeytymässä jääkaapissa ja huomenna tarkoitus leipoa. Korvasin osan jauhoista ohrajauhoilla koska tytär vehnäallergikko joten muut viljat käy. Kerron myöhemmin miltä maistui.

16. färdig deg Vierailija

Taikinaa saa valmiina,viisainta on kuitenkin ostaa valmiita piparkakkuja. Aika huippu jos nyt jo tekee jouluksi leivonnaisia!!Kuka nyt moisia kovin paljoa syö yhden joulun aikaan.

17. Pipari Vierailija

Tehtiin yli kolme pellillistä, ku tehtiin monta taikinaa hyvää tuli :)

18. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Itse kaipaisin vehnätöntä, munatonta & maidotonta piparireseptiä.
    Oisko kellään tällaista antaa?

Kokeilin viime vuonna yhtä, en nyt enää muista millainen se resepti oli, mutta siis se oli ilman munaa, ja korvasin siinä tavallisen jauhon ohrajauholla. Ihan hyviä tuli, mutta aika mauttomia, ja tuli vähän sellainen fiilis että enpä taida toista kertaa tehdä.

Onko kellään hyvää reseptiä tällaisiin pipareihin?

19. Tytteli Vierailija

Jos allergikolle käy soijatuotteet, niin ainakin soijajauhoja voi käyttää munan sijasta. Muistaakseni soijapussin sivusta löytyy ohjekin siihen missä suhteessa niillä voi munan korvata. Maidottoman saa, kun tekee taikinan maidottomaan margariiniin. Sitä löytyy ainakin Floralta ja Keijulta. Molemmilla taitaa olla useampia laktoosittomia versioita, pitää vaan muistaa sieltä purkin alta katsoa, että lukee myös maidoton :)

20. majlis Vierailija

Pitää paikkaansa eli jos välttämättä haluaa muutaman piaprkakun joulun aikaa syödä, ne voi ostaa.
    Itse en oikein pidä enää pipareista, lapsuudessa olivat kyllä hyviä, kun äiti niitä leipoi. Silloin ei minulla ollut keliakiaa, joten ne tehtiin vehnäjauhoihin. Talous oli iso eli silloin kyllä leivottiin kaikki itse. Joulun aikaan kävi paljon vieraita ja kahvikekkerit olivat mittavat.

21. sunnuntai Vierailija

margariinia on laktoositonta ja myös laktoositonta voita on. Keiju on joku hirvitystuote.... kauhistuttaa jo ajatuskin siitä.

22. vinkki Vierailija

Jätät vaan sen kananmunan pois, ei sen kummempaa. Ja maidon samoin. Ei kait nyt piparitaikinaan maitoa tule? Googlaa.
    Onko sulla vehnäallergia ja maitoallergia? Kyllä myös ohrajauho on tavallista jauhoa eli perusjauhoa.

23. kauhistus Vierailija

Näkis vaan! Tuolla periaatteellahan ei voi syödä yhtään mitään muta kuin kotona tehtyä ruokaa. Ei voi markustaa ulkomaille kun ei saa kotona tehtyä oikeata ruokaa.
    Minä elän ihan hyvää elämää vaikken näkisi ikinä yhtään piparia!

24. Leipuri Vierailija

Toimii..

2dl siirappia
    200g voi tai margariini
    2dl sokeria
    1dl appelsiinimehu
    1dl kerma
    2-3tl soodaa
    piparimaustepussi
    n. 1kg sunnuntai tumma gluteeniton jauho

Siirappi, voi, sokeri kattilassa kiehauta, sitten mausteet, anna maustua hetkinen hiljaisella lämmöllä.
    Sekoita loput aineet joukkoon, älä vaivaa kuin pullataikinaa mutta niin että taikina on kiinteää mutta ei kovaa.
    Anna kovettua jääkaapissa useampi tunti ja leivo maukkaita pipareita.
    Voi pakastaa.

200 astetta n. 5-6min.

25. Allergisen äiti Vierailija

Piparit
    100g maidotonta margariinia
    1dl sokeria
    0,75dl siirappia
    0,5dl vettä
    0,5tl soodaa
    2dl maissijauhoja
    2dl riisijauhoja
    1,5dl maizenaa
    1tl kaneli
    0,5tl inkivääriä
    1tl kardemummaa
    Kiehauta rasva, siirappi, sokeri,vesi ja mausteet. Jäähdytä. Lisää jauhot ja sooda. Koveta jääkaapissa yön yli. 200astetta n.7 min

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri