Hae Anna.fi-sivustolta

Gluteiinittoman leivonnan alkeita

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Tumpelo yleensä, 11.10.2013.

1. Tumpelo yleensä Vierailija

En ole ikinä leiponut mitään gluteiinitonta. Nyt olen katellut ohjeita ja ainesosia mitä ne tarvitsevat ja muutenkin perehtynyt asiaan noin teoriassa.

Entä käytännössä, onko mitään hyviä kikkoja? Tyyliin älä tee tätä tai tee näin niin onnistut. Trakoitus olisi alkaa laittaa oikeastaan ihan mitä tahansa eli kaikenlaista leivontaa ja lisäksi ilman lihaa, mikä vain tiedoksi.

2. kokenut,,, Vierailija

Helppo nakki. Laitat vain vehnäjauhojen tilalle gluteenittomat jauhot, lisäksi 1-2 rkl psyllium-kuitua sitkosjauheeksi. Hyvää psylliumia saat luontaistuotekaupasta.
    Ei ole sen kummempaa. :)

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Muffinsseja voi tehdä pelkillä perunajauhoilla samoin kääretottupohjia. Ei tarvita mitään erikoisjauhoja eikä psylliumia. Näitä olen itse tehnyt, joten kirjoitan omasta kokemuksestani.

4. paistaessa Vierailija

huomioi että leivonnaiset eivät ruskistu samoin kuin vehnäleivonnaiset, itse paistoin ja paistoin ja lopulta ne vain menivät kivikoviksi. =D Kakkuja tehdessä laita vähemmän leivinjauhetta mitä vehnäjauhoilla leipoessasi, puolet määrästä riittää, taikina kuohuu muuten yli.Paistoajat myös hieman pidemmät mitä vehnäjauhoilla, ainakin kakkupohjaa tehtäessä, jää helposti raaksi keskeltä.
    Nämä siis omia kokemuksiani.

5. riippuu jauhoista Vierailija

Ei se nyt ihan yksi yhteen välttämättä toimi. Jotkut gluteenittomat jauhot turpoavat enemmän, jotkut vähemmän.

Aloittajalle: Ei auta muu kuin kokeilla ja varautua epäonnistumisiin. Ensin ehkä kannattaa käyttää valmiita reseptejä ja sitten kun taidot karttuvat, muuntaa tavallisia gluteenittomiksi.

6. metsään meni Vierailija

Aloittaja ei kysynyt mofiinien ohjeita.
    Ei kannata vastata ,jos ei tiedä asiasta mitään tai ei osaa edes lukea.

7. asiaa tunteva Vierailija

Olen potenut keliakiaa jo pitkään. leipomisen opettelin, silloin saatavilla olevien jauholaatujen määrä oli aika suppea, nykyään löytyy paljon erilaisia jauhoja.
    Kaikki jauhot eivät käyttäydy samalla tapaa.
    Kannattaa osta jotain sekoitejauhoa,niitä löytyy myös Sunnuntai-merkkisinä.
    Ottaa vaan jonkin tavallisen reseptin ja kokeilee gluteenittomilla vaaleilla jauhoilla, ne ovat ns. yleisjauhoja. Aluksi voi tehdä vaikka jonkin suolaisne piiraan eli pohja, ne onnistuvat helpoiten. Näkee miten jauho käyttäytyy.
    Piiraan pohjataikinaa kannattaa pitää hetki jääkaapissa, jauho turpoaa, ja sitten tehdä pohja piirakkavuokaan.
    Semper-merkkiset jauhot ovat aika käyttökelpoisia, niitä on myös karkeampina versioina.
    S-ryhmän kaupoista saa aika hyvin gluteenittomia jauhoja.

8. Keliakka Vierailija

Ja vain YKSI nostatus pulla- tai sämpyläleivonnassa.

9. mari aa Vierailija

Suosittelen aloittajaa ostamaan jonkun gluteenittoman ruokavalion keittokirjan. Niissä on myös leivontaohjeita. Tai sitten pelkän leivontakirjan. Niistä pääsee juvälle miten voi toimia, saa hyviä reseptejä. Sen jälkeen osaa soveltaa minkä tahansa reseptin.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Kysyjä ei eritellyt mitä leivontaa hän tarkoitti ja muffinssien tekeminen on leivontaa.

Lasted edited by : 14.10.2013
  11. kajsa Vierailija

Olivatko ne kluteniinittomat muhvississi myös sokerittomia?

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Ovat ne sokerittomia, jos leipoja haluaa ne sokerittomiksi tehdä. On leipojan asia haluaako gluteenittomansa sokerillisina, osittain sokerisina tai ihan sokerittomina.

13. uusiasia Vierailija

jaa että sulla sit keliakia kanssa, kummaa kun siitä et ole kailottanut.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17

Alkuperäinen kysyjä kysyi gluteenittomasta leivonnasta ja ainakin minun mielestäni perunajauhoilla tulee gluteenitonta. En ole sanonut, että minulla olisi keliakia. Saa kai sitä leipoa gluteenitonta jos haluaa ja ne maistuvat hyvältä. En minä makeaa usein syö vaikka ehkä sinun mielestäsi usein leivon. Viimeksi söin makeaa (tarkoittaa tässä sokerilla leivottua leivonnaista) viime perjantaina ja silloinkin erittäin vähän.

15. ruotuun palautusta Vierailija

Tämä kysymys on sen verran specifi että älä sotkeudu siihen. Anna vastata niidne joilla on kokemusta tietoa asiasta. En minäkään puutu asiantuntevasti sokeritautisen ruokavalioasioihin, kun asiasta en omaa kokemusta. Olen hoikka enkä mikään herkkup...e. Keliakia minulla on mutta en uskalla vastata, koska lyttäät vastaukseni.

16. Ruotuun, ruotuun Vierailija

Minusta on turha nyt tehdä kärpäsestä härkänen. Aloittaja kyseli nimenomaan vinkkejä gluteenittomiin ohjeisiin, koska ilmiselvästi on "aloittelija" siinä asiassa. Kyllä minusta oli ihan hyvä vinkki tuo perunajauhoista tehty kääretorttu. Perinteinen ja nopea vaikka vierasvaraksi. Tämmöisiä perinteisiä ja tavallisia vinkkejä nimenomaan kannattaa ensi alkuun hyödyntää ja vähitellen sitten vaativampia, kun taidot ja tietämys kehittyvät.

17. Kristiinan ihailija Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ja sinä voisit painua sinne rakkaaseen Riikaasi, vai Vilnako se oli ja jäädä sinne.

18. kokeilija Vierailija

Moikka

Minulla on useampi ystävä gluteenittomalla ruokavaliolla.
    Alkuun olin ihan helisemässä, että mitä voin heille tarjota.
    Sitten löysin ulkomaalaisen kaupan, mistä tilailen aina välillä tuotteita.

Ystikset tykkäs kovasti kun tein niiden suklaakakkua ja itseki pidin.

Eli jos suklaasta tykkää, niin nää on ainaski hyviä.

http://www.iherb.com/pamela-s-produ...=en-us&w=cake&rc=38&sr=null&ic=8?rcode=eme166

http://www.iherb.com/king-arthur-fl...=en-us&w=cake&rc=38&sr=null&ic=9?rcode=eme166

Noi on siitä hyviä, että ne on helppo tehdä, kun suurin osa aineksista on siinä paketissa valmiina.

19. Se tumpelo taas Vierailija

Kappas vain, joskus aloittamani ketju on hengissä.

Tein joitain kokeiluita ja ne epäonnistuivat säännöllisesti. Reseptejähän on netissä pilvin pimein ja ainesosia, siis leipomisaineita kaupoissa, mutta kas kun se leipominen vaatii taitoa, jota minulla ilmeisesti ei ole.

Palasin ketjuun, koska haluaisin nyt kokeneilta leipojilta hyviä (huonojakin saa antaa) ja ennen kaikkea eksakteja neuvoja kahteen leivonnaiseen:

1) Makea piirakkapohja. Päälle laittaisin tuorejuustoa, rahkaa, marjaa ja mausteita. Eli gluteiiniton pohja sille, mihin normaalisti käytän kaupan valmiita murotaikinapohjia.

2) Jokin sämpyläohje, jossa sämpylät maistuvat eli ainesosissa saisi olla muutakin kuin jauhoja. Ja niin ettei ne sämpylät lätsähdä (taas). Juu, kyllä minulla on ksantaania ja psylliumia sun muuta, mutta....sormissa on varmaan jotain vikaa. Päästä nyt tietysti puhumattakaan.

Miten gluteiinittomien leivonnaisten pakastaminen on teillä onnistunut? Ostin kerran myyjäisistä pullia, pistin pakkaseen ja kun otin pois, ne olivat kovia kikkareita.

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ainakin gluteenittomien muffinssien pakastaminen onnistuu loistavasti. En ole toistaiseksi tehnyt näiden lisäksi kuin gluteenitonta kuivakakkua (Hiekkakakku) Molemmat ovat perunajauholla tehtäviä

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri