Hae Anna.fi-sivustolta

Golfharrastus

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä kohtagolffaaja, 12.05.2009.

1. kohtagolffaaja Vierailija

Olen tässä pohtinut jos aloittaisi golfharrastuksen, golfmailatkin ovat kohtuu edulliset tänäpäivänä.

Kattelin tämmöistä golfmailasettiä itselleni: http://www.axelsco.com/tayssetit/98-bay-hill-bh4-grafiitti-golfsetti.html

Mitäs muuta tarvitsen kuin mailat? Olen kuullut että tietty tyyli pitäisi olla vaatteissa?

2. ölkjljljö Vierailija

MIkäli mielit kentille pelaamaan green card -kurssi pitää suorittaa. Itse asiassa se kurssi on todella hyvä, koska siinä opitaan golffin säännöt. Ja sääntöjä se peli on täynnä. Kurssilla opitaan myös oikea lyöntitekniikka. Se että pääsee kentille pelaamaan, niin täytyy olla jonkun seuran jäsen. Ilman jonkun seuran jäsenyyttä ei voi pelata. Onneksi enää ei tarvitse ostaa osakkeita. Itse olen lähimmän seuran jäsen, liityimme mieheni kanssa jäseniksi, mutta osakkeita emme ole ostaneet. Vuosijäsenmaksu tässä seurassa on 55 €/vuosi.

Tietysti kun pelaa pitää maksaa green fee maksu (=kierrosmaksu) kun pelaa. Jos omistaa osakkeen (riippuu osakkeista) ei green fee maksua tarvita.

PUkeutumisesta ei oikeastaan ole muita sääntöjä, kuin että farkkuja ei sallita, siistit urheiluhousut tai ns. suorat housut, kauluksellien paita (=pikeepaita).

Jostain nämä säännökset voi tuntua rasittavilta ja huvittavilta, mutta omasta mielestäni on hyvä että säännöt on tiukat. Eipähän sitten kentille pesiydy kaiken maailman hulikaanit ja ryyppääjät. Jonkinlainen taso mielestäni pitääkin säilyttää.

Pakko kertoa 3 asiaa jotka alussa ennenkuin alettiin pelaamaan huvittivat puolisoani ja minut. Mutta sitten kuitenkin myöhemmin osoittautui, että ne olivatkin tosi tärkeitä juttuja.

Naureskelimme aina niille pyyhkeille, jotka roikkuvat golfbägissä. Ensimmäistä kertaa kun pelasimme kostealla ja sateisella kentällä, joka lyönnin jälkeen mailassa paakku rapaa. Oli tosi kiva laittaa ne rapaiset mailat lyönnin jälkeen bägiin. Sen kierroksen jälkeen meilläkin roikkui pyyhe bäfissä.

Lisäksi se hanska vasemmassa kädessä näytti typerältä. Hansa vain toisessa kädessä, hah haa. Green card kurssin jälkeen kun oikeasti kiersimme ensimmäistä kertaa 18 reikää, kumpikin sai rakon käteensä. Sen kierroksen jälkeen meilläkin on ollut se typerä hanska kädessä.

Reippaina pelaajina ajattelimme, että mehän ei mitään golfkenkiä osteta, joissa on muovipiikit pohjassa. Kyllä suomalainen pelaa tavallisilla lenkkareilla. Pari kuukautta kun oli kierretty, kummallakin oli joka pelin jälkeen nilkat kipeänä. Pehmellä maapohjalla kun kävelee kilometritolkulla, siinä ei hyvätkään lenkkarit auta. Niinpä meillekkin ostettiin golfkengät. Itse asiassa niitä on nyt kummallakin kolmet. Pidemmillä golfreissuilla, kun joka päivää pelaa, on hyvä vaihtaa kenkiä, että saavat aina päivänä välissä toiset kengät ns. levätä.

Golf on tosi mukava harrastus, ja antanut ainakin meille paljon. Suosittelen lämpimästä.

Ja ne välineet ja tarvikkeet joita aina kuhunkin harrastukseen suunnitellaan, niillä on kaikilla merkityksensä ja paikkansa.

3. golflady Vierailija

Voit myös vuokrata muutamalla satasella pelioikeuden joltakin kentältä, silloin ei tarvitse maksaa green fee maksuja. Jos paljon pelaa, niin tämä tulee halvemmaksi, kuin jokakertainen gf-maksu. Tietysti jos olet vasta aloittamassa lajia ja et aio pelata monta kierrosta viikossa, niin silloin se ei ehkä vielä kannata.

4. oiuouop Vierailija

Itse olen sellainen pelaaja, että haluan kiertää eri kenttiä. Se pelivuokra sitoo aikalailla samalle kentälle.

Suomen kesässä kun tulee muutenkin reissattua, niin on kiva käydä eri kentillä ympäri Suomea.

Mutta jos tietää, että tulee pääasiassa käymään jollain tietyllä kentällä niin silloin pelioikeuden ostaminen tai vuokraaminen tulee huomattavasti halvemmaksi.

5. golflady Vierailija

Monilla kentillä on vieraspelaajille tasoitusrajat, naisille usein 36. Kun aloitin niin mulla meni eka kesä tuohon että peli kehittyi tuolle tasolle, siksi tuli pelattua pääasiassa omalla kotikentällä kun ei ihan mielivaltaisesti päässyt valitsemaan minne haluaa mennä. Nykyään tulee pelattua ehkä noin puolet kesän kierroksista kotikentällä ja puolet muilla kentillä.

6. Golf-Elli Vierailija

Lue mielenkiintoinen juttu täältä:
    Liikunnallinen loma Saarenmaalla ? Ellit ? Plaza

Ellien tunnelmat golfin saloista

Kristiina: ”Omistan green cardin mutta varsinainen pelaaminen on jäänyt suhteellisen niukaksi. Saare Golf oli erittäin moderni ja hyvin varustettu kenttä. Tutustumisemme golfin maailmaan tuntui pintaraapaisulta, mitä se tietenkin olikin. Markon kursseilla lyöntejä saisi varmasti hiottua ihan uusiin ulottuvuuksiin, jos malttaisi jatkaa harjoittelua myös omatoimisesti. Saarenmaan viheriöillä on varmasti paljon tarjottavaa golfkärpäsen pistolle altistuneille.”

Hanna: ”Olen kokeillut golfia pari kertaa aiemminkin, mutta swingi ja puttaus olivat edelleen hieman hakusessa, joten Markon opastus tuli tarpeeseen. Oikea ote muistui yllättävän hyvin mieleen, mutta huomasin taas olevani hieman liian levoton golfiin, kun välillä mukavasti sujuneen swingin romahdus aiheutti sellaisen turhautumiskohtauksen, että maila meinasi lentää tantereeseen. Mukava oli kuitenkin raittiissa ulkoilmassa tutustua lajiin. Saare Golfin kenttä vaikutti amatöörin silmin isolta ja mukavasti kumpuilevalta. Klubirakennus teki heti vaikutuksen tyylikkäällä sisustuksellaan ja ravintolan ikkunaseinän takaa oli mukava nauttia kentän maisemista. Ravintolan antimetkin olivat harvinaisen herkullisia!”

Hilppa: ”Olin porukastamme ainoa, joka ei ollut koskaan käynytkään golfkentällä. Odotin tuntia innolla ja hieman jännittäen. Jännitys kuitenkin kaikkosi heti tuntimme alkaessa: opettajamme Marko kertoi lajista ja neuvoi meitä rentoon sävyyn. Kun pääsimme alun tiiviin laji- ja Saare Golfin esittelyn jälkeen harjoittelemaan swingiä, olin jo ehtinyt sopivasti innostua. Itse harjoittelu sujuikin sitten hyvin mukavissa merkeissä. Aion ehdottomasti kokeilla golfia toistekin!”

Anna-Mari: ”Jonkinasteinen golfkärpänen puraisi minua viime vuonna kun ensimmäisiä kertoja pääsin rangelle. Ajan puutteen ja useiden muiden harrastusten vuoksi en kuitenkaan ole golfia tosissani aloittanut. Olin siis jälleen erityisen innoissani, kun pääsimme tutustumaan Saare Golfiin. Markon opastus oli lyhyessä ajassa vain pintaraapaisu golfin saloihin, mutta myönnettäköön, että swingini oli jo huomattavasti parempi kuin vuosi sitten. Moderni klubitalo ja hyvännäköinen kenttä tekivät kyllä vaikutuksen. Saarenmaalle voisi tulla nimenomaan golfia kokeilemaan. Myös klubin ravintolan ruoka oli todella hyvää.”

7. Golf-Elli Vierailija

LISÄTIETOJA Golf kursseista:

Golfin alkeet ja green card 11.7.–18.7.2010
    KS Koolitus OÜ - Golfin alkeet ja green card, opettajana Golf Pro Marko Kumm

Golfin jatkokurssi 18.7.–25.7.2010
    KS Koolitus OÜ - Golfin jatkokurssi, opettajana Golf Pro Marko Kumm

HUOM! Samaan aikaan Kuressaaressa oopperapäivät! Yhdistä liikunnallinen loma kulttuuritarjontaan.

8. Golfsinkut Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri