Hae Anna.fi-sivustolta

goottityttö

Viestiketju osiossa 'Vanhempana' , käynnistäjänä elena64, 24.05.2007.

1. elena64 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on 16 vuotias tytär, jonka tyyli aiheuttaa harmaita hiuksia ja perheriitoja. Tytär on värjännyt hiuksensa mustiksi ja meikkaa todella voimakkaasti.Puketuukin pelkkiin mustiin vaatteisiin. Mieheni syyttää tästä minua ja sanoo etten ole ollut tarpeeksi ankara lapsille. Itse taas olen paremminkin sitä mieltä että syy voi olla liian ankarassa ja vanhanaikaisessa kasvatuksessa..Onko siellä ketään jolla olisi kokemuksia..meneekö tuo ikävaihe ohi ja milloin?? Muuten tytär on fiksu ja sanoisin älykäskin, ei tietääkseni juo viinaa eikä poltakaan, asuu tosin jo toisella paikkakunnalla opiskelujen vuoksi.Haluaisin olla luottavainen tulevaisuuden suhteen mutta mieheni meuhkaaminen ahdistaa.

2. LLL Vierailija

No jos tyttö on ihan oikeasti heittäytynyt gootiksi niin eihän se "mene ohi", jos siitä siis tulee pysyvä elämäntapa.

3. mallalla Vierailija

"Vaiheet" ei yleensä kestä kovin kauaa,hän kokeilee vaan eri tyyliä ja luulee että tää on nyt se oikea,uskoisin ainakin.Mutta viisastuu kun siitä vähän vanhenee.Odotas vain,tuskina hän valmistujaisissaan 19vuotiaana enää gootti on,ainakaan niin vahvasti.Toi on niin muotijuttu.

4. Minulla on 27-vuotias työkaveri, joka on ollut gootti 16-vuotiaasta saakka ja on edelleen. Ja on ihan akateeminen kaveri. Joten ei se aina ole muotijuttu.

Mutta asiaan: Noi vaiheet kuuluu nuoruuden ja oman minän etsimiseen, mukana myös auktoriteettien vastustamista ja vanhempien järkyttämistä ja minusta ihan normaalia käytöstä tuon ikäiseltä.

Oma kaunis vaaleatukkainen blondi-tyttäreni värjäsi lupaa kysymättä hiuksensa tummiksi. No, kehuin, että onpa kiiltävät hiukset ja kaunis väri, vaikka suoraan sanottuna oisi tehnyt mieli sanoa paljon muuta. Nyt alkoi sitten puhua, että jos ottaisi vaaleita raitoja, kun tumma väri alkaa haalistua eikä oikein viihdykään siinä, huokaus.

Uskonpa ap, että goottivaihe kestää sitä pidempään mitä enemmän asiasta hänelle meuhkaatte. Hänhän tavallaan antaa vanhemmilleen periksi, jos luopuu mustistaan ja se ei tuon ikäiselle lainkaan sovi. Älkää huomautelko enää mitään, päinvastoin voisit kehaista kauniita (?) vaatteita tms. Kyllä se siitä sitten ellei hän ihan oikeasti ole suuntauksen suhteen tosi vakavissaan.

Tsemppiä!

5. Kaikki kukat Vierailija

Anna hyvä äiti kaikkien kukkien kukkia. Goottityyliin pukeutuminen, sekä tyyliin kuuluvan musiikin kuuntelu yms. on yhä yleisempää. Goottityyliin voi jo pukeutua useimmissa työpaikoissakin, tosin hieman "hillitymmin" , mutta niinhän töissä yleensäkin. Meilläkin työssä nuoria, ja vähän vanhempiakin, gootti-tyyliin pukeutuvia. Nykyään ymmärretään hyvin erilaisuutta. Mikset olisi ylpeä siitä, että tyttäresi uskaltaa hieman erottautua massasta ja toteuttaa itseään ja persoonallisuuttaan näin? Hän on myös nuori, ja tämä voi olla vain yksi vaihe, jossa hän itsenäistyy ja etsii omaa minuuttaan ja tyyliään. Mutta tyyli voi jäädä pysyväksikin - ja mitä siitä? :) Kyllä maailmaan mahtuu erilaisuutta!

6. Ei tuossa goottityylissä ole mielestäni mitään pahaa. Meillä molemmat tyttäret ovat kokeilleet joskus goottityyliä, mutta tyylit ovat sitten vaihtuneet. Vanhimman tyttäreni ystävätär on kuitenkin uskollinen goottityylilleen ja ammattiin on siitä huolimatta valmistunut ja vakituisen työpaikankin saanut.

Jos minä arvostelisin lapsiani pukeutumis- ym. tyyleistä, niin silloinhan lapsillani olisi oikeus arvostella myös minun pukeutumistani ja kampauksia. Eivät varmaan miellytä tyttäriäni, mutta samalla tavalla kunnioittavat valintojani kuin minä heidän.

7. karneli Vierailija

Miehesi on vanhanaikainen konservatiivi, joka ilmeisesti kuvittelee, että hänen arvonsa muiden silmissä laskee, hänen tyttärensä ulkoisen olemuksen perusteella.

Jos tämä on suurenkin melskaamisen aihe, niin tästähän voi vetää johtopäätöksen, että elämänne on oikeasti todella hyvin, kun ei tuon suurempia takaiskuja ja murheita elämässä ole;)

Pukeutuminen ja ulkoinen olemus ovat jokaisen ihmisen omassa, henkilökohtaisessa vallassa. Tyttärenne ei asu edes samalla paikkakunnalla, joten on jo aikuisuuden kynnyksellä ja siten omaa täyden päätäntävallan hiuksiinsa, meikkeihinsä ja pukeutumiseensa.

Itsekin mustaan (edelleen) pukeutuvana (nyt ikää jo yli 30) muistan, kun vaihtarivuoteni aikana (olin alle 20), isäntäperhe oli tekemässä ongelmaa mustasta vaatekaapistani. Istuimme alas keskustelemaan. Sain heidät ymmärtämään, ettei kyse ole muusta kuin väristä. Väristä jota rakastan ja joka pukee minua. Kaksi esimerkkiä avasi heidän silmänsä:
    Jos heidän mielestään mustiin pukeutuminen on viite satanismiin, niin miksi papit pukeutuvat hyväksyttävästi mustaan?
    Miksi musta on ongelma, mutta esim. friikahtaminen pinkkiin on vain tyttömäistä söpöilyä ja täysin hyväksyttävää. Molemmat ovat edelleenkin vain lempivärejä, jotka ovat muodostuneet itseilmaisun keinoksi.

Onko kaikki itseilmaisu pahasta? Onko olemassa esim. tapaa pukeutua, ilman, että se ilmaisee kantajastaan jotain? Mielestäni ei ole. Jokainen näkyvä valinta on julkilausuma jostakin ja jokaisella on oikeus tehdä valintansa. Eikö miehesikin valitse itse vaateensa (tai ainakin sen, että mitä kulloinkin kaapista päälleen pukee)? Jos hän on valmis luopumaan tästä oikeudestaan, niin silloin hän voi toki olla sitä mieltä, että muutkaan eivät tätä oikutta tarvitse.

8. K. Örtti Vierailija

Poikani on leikannut körtit pois takistaan! Kulkee kaupungilla sellaisessa asussa!
    Eihän sellaista voi tehdä, minä ja muut uskonsisaret tiedämme, että sellaisesta synnistä saa tuomion helvettiin. Mitä tekisin? Enkö ole piessyt tarpeeksi?

9. Annan vain tytön kulkea tyylissään. Tärkeätä on se, miten hän käyttäytyy ja siinähän sinulla ei ole mitään huomauttamista. Sukulaisperheemme ihanat lapset ovat kanssa tykästyneet tuohon tyyliin pari vuotta sitten, mutta nyt se alkaa vähitellen jo väistyä. Ovat niin kivoja, vastuullisia ja kunnollisia, kuin olla taitaa, koulutkin käydään kunnolla ja menestyksellä.

Samoin oli tukka mustana, mutta eikö tärkeintä ole, mitä sen tukan alla on?

10. Atte1 Vierailija

Ilmeisesti et, jos on vielä hengissä.

Mitkä ihmeen körtit pois takista? Selvennä vähän hesalaiselle ateistille.

11. Atteykköselle Vierailija

12. Muisteles... Vierailija

Miten itse pukeuduit teini-ikäisenä? Äitisi valitsemiin tätimäisiin säkkeihin, vai nuorisotyyliin? Eihän se nuorisotyyli tietenkään ole enää sama, kuin sinun nuoruudessasi. Nykyään suuri osa teineistä on gootteja. Musta hiusten väri ja mustiin pukeutuminen ei kuitenkaan tarkoita että olisi gootti...

Jos aiotte miehesi kanssa olla vastaisuudessakin osa tyttärenne elämää, kannattaa unohtaa haukkuminen ja huolehtiminen tulevaisuudesta. Tuskin kuitenkaan oikeasti kuvittelette ettei tyttärenne pärjäisi elämässä. Ehkäpä vain häpeätte hänen ulkonäköänsä ja pelkäätte mitä muut sanovat ja ajattelevat. Tyttärenne on kasvanut siinä asiassa teitä nopeammin. Toki hän kärsii haukkumisestanne, mutta on valmis ottamaan sen vastaan saadakseen elää omaa elämäänsä. Ja muistakaahan isät ja äidit; miten paljon tahansa häpeättekin lastenne ulkonäköä, lapsenne häpeävät tasan varmasti teitä paljon paljon enemmän;)

13. jep, jep. Vierailija

Mitä enemmän nuorisoa arvostelee, moittii heidän valintojaan, kieltää ja komentaa sen varmemmin ne pistää hanttiin. Minä olen sitä mieltä että hullutukset menee helpommin ohi kun kehuu ja kiittää lapsen valintoja. Välttyy ainakin siltä että lapsi vanhempiaan uhmatessa tekee vääriä valintoja.

14. :-) Vierailija

Voi kun olisi murheet aina noin pieniä! Tyttäresihän on mitä mallikelpoisin: ei juo, ei polta, on fiksu, asuu jo itsenäisesti toisella paikkakunnalla... Joko olisi aika päästää tyttö todella irtautumaan emonsa helmoista?

Miksi hänen vaatemakunsa noin huolestuttaa sinua? Ja jos se todella on ainoa huolesi, heitä jo mielestäsi moinen turhan sureminen ja murehtiminen!

15. Truly.. Vierailija

Eikös tuossa tullut kaikki mikä todella merkitsee?
    Goottityyli voi olla tosiaan kapinointia (joka kuuluu nuoruuteen!) ja tietynlaista räväkkyyden ja säväyttämisen halua, ja menee ohi ajallaan. Ja jos ei mene ohi niin varmaankin hän aikuistuttuaan hieman "lieventää" tyyliä.

16. En oikein ymmärrä, että mitä ihmeen väliä tytön ulkonäöllä on??? vaikutta hyvin fiksulta ja kypsältä nuorelta. Mitä siitä jos pukeutuu mustaan vaikka lopun ikänsä. Eikö tärkeintä ole, että tytär on elämäänsä tyytyväinen ja onnellinen. Eihän hyvänen aika vanhemmat muuta toivo, kuin lapsestaan onnellista, vai?

17. Aikansa kutakin!!! Vierailija

Aikansa kutakin, on viisas äitini aina sanonut nuorten pukeutumistyyleistä ja hurjista hiusmallikokeiluista. Se on osa nuorten identiteetin etsimistä eikä pahenna ketään ihmisenä. Se kyllä voi pahentaa, jos omat vanhemmat alkavat pelkästään ulkonäön perusteella hyljeksiä. Kannattaisi löysentää pipoa ja keskittyä olennaiseen. Nuori saa rohkeutta ja vahvan itsetunnon kun uskaltaa toteuttaa itseään ja omat vanhemmat myös tukevat häntä valinnoissa (miten hassuilta ne aikuisen silmissä välillä näyttävätkin) :)

18. ei taida mennä ohi Vierailija

Oma tyttäreni on ollut gootti viidenneltä luokalta lähtien , nyt ysillä. KOko koulussa ainoa tällainen, ei kiusata, menestyy koulussa ,on kohtelias, opettajat tykkää, kehuvat omaa tyyliä, Noudattaa perheen sääntöjä, ja kotiintuloaikoja. Siis goottius on yksi tyyleistä, (pidän itsekin vaatteista ja musiikista), eikä tarkoita sitä että vanhemmat olisivat tehneet jonkin virheen kasvatuksessa. Gooteilla ainakin on kunnon vaatteet päällä talvellakin, ei napa paljaana niinkuin nämä "normaalit pissikset "napapaidoissa ja lanteilta tippuvissa farkuissaan. Sitäpaitsi useimmat goottitytöt ovat varsin kauniita naisellisien vaatteittensa kanssa.

19. ei taida mennä ohi Vierailija

Oma tyttäreni on ollut gootti viidenneltä luokalta lähtien , nyt ysillä. KOko koulussa ainoa tällainen, ei kiusata, menestyy koulussa ,on kohtelias, opettajat tykkää, kehuvat omaa tyyliä, Noudattaa perheen sääntöjä, ja kotiintuloaikoja. Siis goottius on yksi tyyleistä, (pidän itsekin vaatteista ja musiikista), eikä tarkoita sitä että vanhemmat olisivat tehneet jonkin virheen kasvatuksessa. Gooteilla ainakin on kunnon vaatteet päällä talvellakin, ei napa paljaana niinkuin nämä "normaalit pissikset "napapaidoissa ja lanteilta tippuvissa farkuissaan. Sitäpaitsi useimmat goottitytöt ovat varsin kauniita naisellisien vaatteittensa kanssa.

20. Minä olisin ollut onnellinen jos lapseni olisi kapinoinut minua vastaan ryhtymällä gootiksi. Erikoiset pukeutumistyylit tai villit kampaukset olisivat olleet mieluisia merkkejä oman itsen etsimisestä.

Vähälläpä olette selvinneet, jos ongelmana on gootti-tyyli.

21. ohdakkeenkukka Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin ne omat vanhempani joskus miettivät, että antaapa tytön nyt sitten kokeilla rajojaan, ei se kauaa kuitenkaan kestä....
    Näin 15 vuotta ja kolme lasta myöhemmin, istun täällä mukavan työpaikan koneella pitkässä mustassa hameessani ja hymyilen leveästi tälle ketjulle :}

22. TeiniGootti Vierailija

Hei elena64.
    Yhdyn muihin. Mitä vikaa goottityylissä oikein on? Sehän on hyvä jos nuoresi haluaa etsiä itseään. Ja mä tiiän mistä puhun. Ite oon kohta ittekki 16 wee. Ittekki pukeudun vain mustaan, mustat hiukset, ja pari lävärii löytyy. Ittekkään en polta enkä juo, ja kouluki menee kait iha hyvi.
    Ja jos saisin arvata nii oli kai omaki pukeutumisesi nuorempana jossain määrin tavallisesta poikkeavampaa.
    Ja miehellesi vielä. Kukaan nuori tyttö ei halua kuulla vanhemmiltaan haukkuja tai toruja, varsinkaan ulkonäöstään. Muistakaa että me nuoret elämme henkisesti haurasta aikaa.
    Olkaa mieluummin iloisia yhdessä siitä että tyttärenne haluaa ilmaista itseään niin mainiolla tavalla kuin väreillä. Niin minäkin teen.

23. liuku. Vierailija

Muiden vastauksia lukematta: tuon ikäinen käy läpi monta identiteettikriisiä. Itse olen ollut myös joskus kiinnostunut gooteista ja milloin mistäkin. Kaikesta olen selvinnyt ja tätänykyä melko tavallinen nuori nainen.

24. Itse olin murrosikäisenä myös gootti ja vanhempani suhtautuivat siihen aika neutraalisti, olivathan 5 lasta kasvattaneina tottuneet murrosikäisten vaiheisiin. He eivät koskaan ihmetelleet mustia hiuksia, kettinkejä ja muita "tyyliseikkoja" vaan sanoivat että 10 v. päästä saat hyvät naurut kun katselet vanhoja kuvia. Tyylini oli teini-iän kapinaa kuten monella muullakin sen ikäiselläja se meni aikanaan ohi. Aloin kiinnostua muista asioista ja pukeutumaan eri tavalla sillä olin asiakaspalvelutyössä. Tätä nykyä olen tavallinen 2 pienen lapsen äiti.
    Itse luulen että suurella osalla teinigooteista tuo vaihe on kapinaa ja varsinkin jos vanhemmat suhtautuvat siihen että "herranjesta mitkä vaatteet sulla" niin teini innostuu tästä vaan enemmän. Joillain on tarve yrittää olla jotain aivan muuta kun perheessä mistä ovat lähtöisin ja tämä on normaalia kapinaa. Meillä suhtauduttiin tuollaisiin tempauksiin että kyseessä on vaan hiusvärit, vaatteet ja lävistykset sekä väri naamassa ei mitään muuta ja sitten kiinnostukseni katosi hyvin nopeasti.

25. Pidä mielessä, että murrosikä on oman itsensä etsimisen aikaa ja silloin on hyvä kokeilla myös turvallisesti omien vanhempien siipien suojassa itsenäistymistä. Muistan itsekin kultaisella 80-luvulla pukeutuneeni repalelahkeisiin farkkuihin ja meikanneeni ripsiin sähkönsinistä ripsiväriä jne, joka silloin oli irtiottoa omista vanhemmista. Mummokin lupautui paikkaamaan rispaantuneen housunlahkeet... Ah, niitä Dingo-aikoja:)

Minusta tärkeintä on se, että annatte lapsen tehdä kokeilujaan, koska tuohan on varsin viatonta. Goottius ei todellakaan tarkoita saatananpalvontaa. Itse olen käynyt esim. Within Temptationsin keikalla ja täytyy sanoa, että harvassa konsertissa näkyy yleisössä niin huikean kauniita (gootti-) naisia!

Goottius on monella halua pukeutua naisellisesti (hameita, korsetteja, korkokenkiä) olematta kuitenkaan liian helposti lähestyttävä. Musta väri ja raskas musiikki tuovat selkeää pesäeroa lapsuuteen. Kannattaa myös muistaa, että raskas rock ja metallimusiikki ovat ihan valtavirtamusiikkia nykyisin. Se, että 80-luvun alussa kuunneltiin Stray Catsiä, Pelle Miljoonaa, Hanoi Rocksia tai Duran Durania, tarkoitti aikoinaan sitä, että sekin musiikki oli ihan erilaista verrattuna omien vanhempien nuoruuteen.

Itse lähestyn jo neljääkymmentä ja yhä edelleen kuuntelen ajoittain raskaampaa rokkia. Silti olen ihan tavallinen kahden lapsen työssäkäyvä äiti. Itselläni ei vaan ole enää tämän ikäisenä mitään tarvetta todistaa kuuluvani mihinkään erityiseen alakulttuuriryhmään. Toivon, että omien lasten kohdalla muistan yhä oman nuoruuteni, jottei liian suuria sukupolvien välisiä eroja pääse tulemaan.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri