Hae Anna.fi-sivustolta

Gradu tekeillä, vihdoinkin

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Hillevi, 22.09.2011.

1. Hillevi Vierailija

Onko Elleissä muita ikivanhoja opiskelijoita, jotka nyt olisivat palaamassa gradun äärelle? Olisi kiva vaihtaa tuntemuksia ja kokemuksia. Olen itse kolmevitonen pikkulapsen äiti, jonka gradu jäi aikoinaan kellumaan, kun perustin oman yrityksen ja lähdin työelämään. Nyt olen sitten palannut hoitovapaan aikana yliopistolle, kandin työ on valmis ja tarkoitus olisi pusertaa vihdoin ja viimein gradu valmiiksi. Nelkytä sivua on jo tehty... :) Yliopistolla olen ollut kirjoilla niin monta vuotta, etten kehtaa ääneen sanoa. Viime vuosituhannen puolella aloitin. Hupsis.

2. Tuon kokenut Vierailija

Voin vain sanoa sen, että jos olet saanut jo 40 sivua valmiiksi, olet jo voiton puolella. Kaikkein vaikeinta oli aloittaminen. Säännöllistä kurinalaista kirjoittamista ja kärsivällisyyttä graduun tarvitaan.

3. Olen sinun ikäisesi mutta aloitin opinnot vasta kolmikymppisenä työn ohessa. Gradu alkaa olla palautuskunnossa. Kaikki "ikivanhat" eivät ole opiskelleet pitkään, vaan minun laillani saattaneet hakea tietyn tutkinnon koska sen avulla työtilanne omalla alalla paranee. :) Jos viittasivt vain n:n vuoden opiskelijoihin niin ei sitten mitään. ;)

4. Annanna Vierailija

Täällä viitataan. Ikää päälle 30 ja gradu viime silausta vaille. Oman alani löysin vasta muutama vuosi sitten ja siksi näin "ikäloppuna" gradun kanssa temuan. Kursseihin riitti kiinnostusta, mutta tämä gradu on pakkopullaa. Sinnillä ja kofeiinilla teen tämän vielä läpi.

5. bojoing Vierailija

Aika sama kuvio kuin avaajalla: yliopistossa olen ollut kirjoilla 20 vuotta ja gradu tekeillä. Eiköhän se marraskuussa valmistu.

Mulla syy graduntekoon on lapsi. Kun olen valmis, aion hakea ja voin ehkä saada viran opetusalalta ja on sitten lomat samaan aikaan kuin lapsella.

Olen tässä välissä ollut vuosikausia pääaineeni mukaisissa hommissa mutta en opetusalalla. Tykkäsin niistä hommista, mutta lapsen kanssa elämiseen sopii paremmin koulun rytmi, se on ennakoitavampi ja tasaisempi. Niissä lasta edeltävissä hommissa oli asiakkaita ulkomailla ja siksi painetta työskennellä lapsen kannalta hankalinakin aikoina.

Mua ei mitenkään vaivaa olla ns. vanha: yliopistollahan on kaiken ikäistä porukkaa. Ei mua myöskään vaivaa se, että opinnot on venyneet. Siihen aikaan kun paikkani sain (mulla on itse asiassa kaksi pääainetta eri tiedekunnista, sitä uusempaa en kyllä ikinä aio loppuun opiskella), opinto-oikeus annettiin ikuisena. Käytän vain tätä oikeuttani, ei sen kummenpaa.

Siitä olen tosi iloinen, että vanha tuttu proffa palasi "kotiyliopistoon" sopivasti samaan aikaan kuin minä halusin aloitella gradua. Se on helpottanut, uskon, verrattuna että olisi ihan vieras ihminen.

Minä en muuten ole hoitovapaalla, meillä mies on tämän talven. Minä vain opsikelen ja joulun jälkeen sit toivottavasti töihin jo.

6. Elli Vierailija

kiitos ihanista, vapauttavista sanoistasi! "Mua ei mitenkään vaivaa olla ns. vanha: yliopistollahan on kaiken ikäistä porukkaa. Ei mua myöskään vaivaa se, että opinnot on venyneet." - Itsellani ovat opinnot (tosin vain AMK) venyneet yli suunnitellun, ja olen antanut sen pilata paiviani nakojaan aivan liikaa! Sinun lausahduksesi vapautti minut :)

7. piipa Vierailija

Heippa! Itse jouduin aikoinaan keskeyttämään opinnot vakavan sairauden takia ja palasin yliopstolle 35-vuotiaana. Oli kieltämättä vaikea tulla takaisin...mietin ensin, että onko tässä mitään järkeä - toisaalta elämä ei aina mene käsikirjoituksen mukaan ja ala on aina kiehtonut minua. Nyt olen sitten opintojeni loppusuoralla. Opiskelen Helsingin yliopistossa.

8. amk opiskelija Vierailija

Opintoja on tullut lykättyä monesti töiden puskiessa päälle eli iltahommina on tullut opiskeltua viimeiset vuodet. Nyt enää lopputyö tekemättä ja siihen materiaalin keräämiseen saanut helpostusta nettikyselystä http://www.webropol.fi/ratkaisut/kyselyt/
    Kyllä sitä helposti saa opiskelut tehtyä myöhemminkin ja töiden ohessa kunhan vaan muistaa opintotuet laittaa jäihin kun työelämästä alkaa saamaan ns. normaalia palkkaa ettei joudu maksamaan tukia takaisin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri