Gradun tehneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ina"

Vieras
Mitä tekisit toisin, jos olisit nyt aloittamassa? Kerro myös ajankaytöstä ja lapsien määrä ja miten hoidit lapset.

Mulla varmistui juuri aihe ja juhannukseen mennessä pitäisi olla valmista. Kauppis on laitos. Lapsilla (2,5 ja 5) ei ole hoitopaikkaa, mutta hakemalla sen saisi nopeasti.

Kotona tekemisestä mulla ei tule mitään. Hommasin ekan kuukauden kärvistelyn jälkeen erillisen työhuoneen. Kotona on liikaa asioita pyörimässä jaloissa en pystynyt keskittymään. Lisäksi etuna tässä on se että ne graduhommat voi jättää sinne työhuoneeseen, niistä pääsee välillä irti.

Hommaa se hoitopaikka lapsille. Itse en ainakaan pysty tekemään mitään pitkäjännitteistä hommaa lasten kanssa. Ei se lapsillekkaan ole kivaa jos äiti tekee jotain omiaan aina kun mahdollista.

Aikatauluta työskentelyäsi välietappeihin milloin teet mitäkin. Jos et aseta mitään väliaikatauluja itsellesi käy helposti niin että et hahmota paljonko työtä on ja sitä ei saa tehtyä siihen määräaikaan mennessä.

Gradun tein ilman lapsia, mutta väitöskirjan kirjoitin esikoisen ensimmäisen vuoden aikana. Pääsääntöisesti illat kahdeksasta eteenpäin oli mun työskentelyaikaa, sekä satunnaisesti viikonloput jolloin lähdin työpaikalle miehen jäädessä lapsen kanssa päiväksi. Päiväunirytmin tasaannuttua pystyin työskentelemään päivälläkin pari tuntia.

Mulle tärkeintä tuntui oleva ennalta tehdyt aikataulut suunnitelmat kullekin illalle/päivälle, sekä se, että päätin etukäteen päivät jolloin en ajattelekaan kirjoittamista. Sillä pahinta oli se jos koko ajan ajatteli että "pitäis jaksaa/ehtiä", mutta antamalla itselle ennalta päätetyn vapaapäivän 1-7 kertaa viikossa tuolta ajatukselta ja turhautumiselta välttyi.

Yhteistyössä