Hae Anna.fi-sivustolta

Gran Canarian vaellusreitit

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä Palmito, 27.12.2011.

1. Palmito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    10
    Olen lueskellut Sunflowerin patikointiopasta ja siinä luokitellaan lähes kaikki reitit vaativiksi ja sopimattomiksi korkeanpaikankammoisille. Ovatko reitit tosiaan noin hurjia? Pohdiskelin esimerkiksi Bandaman kraateriin laskeutumista, mutta sekin olisi tätä vaativaa lajia kirjan mukaan.

Olen kyllä patikoinut Madeiralla, Teneriffalla ja Gran Canariallakin aiemmin. Sunflower-kirjoissahan on eri paikoilla eri kirjoittajat. Madeiran opas ainakin johdatti aloittelijankin suojaamattomille jyrkänteille.

Kuntoni uskon kyllä riittävän, mutta en ole kovin innostunut kapeista vuoristopoluista ja kymmenien metrien jyrkänteistä. Vertigo tulee minulle silloin, kun kuolemanvaara on läsnä. Tai no, pieni pätkä vaarallista osuutta menee, mutta pitemmät osuudet haittaavat.

2. Jussi Vierailija

Polku alas on turvallinen eikä siinä ole putoamisvaarallisia kohtia. Vaativuus tulee reunan ja pohjan korkeuserosta.

Vaaramomenttia löytyy krrateria kiertävästä reitistä, jossa väärällä reitinvalinnalla voi joutua paikkaan, jossa on viettävällä pinnalla irtosoraa ja liukastuessaan putousta ei tule kymmeniä vaan satoja metrejä. Kierroksella ei ole kovia korkeuseroja ja kun varoo sisäreunalle meneviä vuohipolkuja, voi huikeita maisemia katsella ihan turvallisella mielellä.

3. Sakari Vierailija

Hei,

Oppaiden kirjoittajan täytyy ottaa huomioon riski, että lukijat voivat myöhemmin haastaa hänet, jos ei ole varoittanut vaaroista. Terveellä järjellä ja vähintäänkin kohtuullisella kunnolla kyllä pärjää useimmissa paikoissa. Korkeanpaikan kammoa en tunne, mutta pitää varustautua siihen, että monilla reiteillä ei ole maanteitä tai paikallisasutusta lähellä. Talvikaudella kannattaa myös huomioida sääriski, vaikka alhaalla rannalla olisi lämmintä, ylhäällä voi jopa sataa lunta. Jos sää on huono, retkelle ei kannata lähteä.

Olin Bandamassa viime kesänä. En mennyt minkään oppaan mukaan, vaan kiertelin paikkoja omien mieltymyksieni mukaan. Kävin myös kraaterissa, mutta en mennyt aivan pohjalle asti. Hyvin olisin kyllä jaksanut, mutta alhaalla ei ollut mitään mikä olisi houkutellut minua. Polku oli aika leveä, tosin paikoin melko jyrkkä, joten liukastumisvaara on olemassa, ellei jalassa ole hyvät kengät.

Muutama kuva ja matkakertomus löytyvät kotisivuiltani
    Sakarin matkat | Kanariansaaret

4. Palmito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    10
    Kiitokset kommenteista. Huomasin ne vasta valitettavasti jälkikäteen, mutta teimme paikan päällä samansuuntaiset johtopäätökset. Kävimme kraaterin pohjalla ja se oli kiva ja melko helppo reitti. Ei huimannut. Alhaalla oli siinä mielessä kiintoisaa käydä, että kasvillisuus oli yllättävä rehevää. Irtosora oli ärsyttävää, mutta ei kuitenkaan vaarallista.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri