Great...leipä loppu ja nyt on se lakko...joten oisko jollakulla jotain hyvää leipäohjetta =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä vielä ohje leipään niin ei tarvi ees googlettaa :D

Saaristolaisleipä

1 l piimää
75 g hiivaa
3 dl siirappia
3 dl kaljamaltaita
3 dl vehnäleseitä
3 dl ruisjauhoja
1 rkl suolaa
12 dl vehnäjauhoja (itse laitan ainoastaan 10 dl)
Voiteluun siirappivettä siten, että siirappia on määrästä 1/3.

Lämmitä piimä kädenlämpöiseksi ja sekoita joukkoon hiiva. Kun hiiva on täysin liuennut, sekoita nesteeseen muut ainekset. Ole tarkka, että kaikki jauhot sekottuvat hyvin. Nostata taikinaa pari tuntia.
Taikinaa tulee n. neljä litraa ja se kannattaa paistaa ainakin kahdessa voidellussa vuoassa - mielellään mahdollisimman saman kokoisessa. Taikinaa ei vaivata, vaan se vain kaavitaan astioihin. Paista leipiä uunin alaosassa 175 asteessa noin kaksi tuntia. Hieman paistamisen puolivälin jälkeen voit valella leipiä siirappivedellä.

Kumoa leivät vuoista esim. ritilälle jäähtymään ja laita pariksi päiväksi jääkaappiin. Aivan uunituoreena leipä ei ole parhaimmillaan.

Käyppä kato Maku- lehden reseptiarkistosta, sieltä olen löytänyt uskomattomaan ihania leipä- ja patonki ohjeita.Kaupoista saa ostaa pahvisia leipä-ja kakkuvuokia, ruskehtavia. Leipävuoassa on mahtavan mehevä ja maukas leipäohje joka käy myös vierastarjottavaksi, Helppo tehdä ja saa näyttävän ja SE MAKU... njammmm... Arkikäyttöön olen siihen laittanut yrtit kuivattuna ja parmesanin korvannut juustonkannoilla, ainahan voi soveltaa. Ruisleipää olen leiponut kaupasta saatavasta valmisjauhosekoituksesta, jota ei tarvi päiväkausia hapattaa.. siitä tulee ihanaa.. kokonaisenena tai revittyna, pyöreänä tai palana ja se TUOKSU...

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Mikä lakko?

Leipä- ja lihalakko B) leipähyllyt on tyhjät, kun ihmiset on hamstrannut kaikki leivät kaupoista.

ok. Meillä kaupassa oli kyllä vielä lihaa ja leipää hyllyissä, ja kauppias niitä lisäilikin hyllyihin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just tulin s-marketista ja ihan oli normaalisti kaikkea. Leipää tuli just lisää ja ostin ihan tuoretta..

minäkin tuli, kaikki isojen leipomoiden halpisleivät oli loppu, kuten kaurapuikulat yms. jäljellä oli hienostorouvien saaristolaisleipää 20e kilohintaan ja muuta "herkkua"

No voihan vattu...ei onnistu rieskat, ei. Miten tää saakelin kokkaus voi olla jotain hiton tiedettä?!?

Tuohon saaristolaisleipään mulla ei ole aineita...en edes tiedä mitä kaljamallas on B)

No voihan vattu...ei onnistu rieskat, ei. Miten tää saakelin kokkaus voi olla jotain hiton tiedettä?!?

Tuohon saaristolaisleipään mulla ei ole aineita...en edes tiedä mitä kaljamallas on B)

onko muussinjämiä?

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Mikä lakko?

Leipä- ja lihalakko B) leipähyllyt on tyhjät, kun ihmiset on hamstrannut kaikki leivät kaupoista.

Aha... Mä ihmettelinkin tänään kaupassa, kun leikkelehylly oli melkein tyhjää täynnä :D Meinasin jo mennä valittamaan, mutta onneksi en mennyt :D Ruispaloja oli kyllä ihan reilusti, että leipähyllyllä en ongelmaa edes huomannut...

Eipä taida täältä ihan heti leipä loppua, kun noita pienempiä leipomoita on täällä aika monta, parin kilsan säteellä on jo 3 ja kyllä niissä leipää tehdään lakosta huolimatta. Ainoa mikä täällä on lakossa on Vaasan leipomo.

Alkuperäinen kirjoittaja lissutyhjätasku:

onko muussinjämiä?

No ei kun se meni tuohon rieskaan. Kyllä mä taas nyt hetkeksi jätän tuon leipomisen niille, ketkä sen taitaa :/

Eihän leipään ts. vaikka sämpylöihin tarvi ku vettä, rippu sokrua, suolaa maun mukaan, kuivahiivaa, kaura tms. ryynejä, vehnäjauhoja ja tilkka rasvaa vaivaat kasaan ja annat kohota 1/2h leivot sämpylöiksi kohotat hetken liinan alla ja paistat :p

Yhteistyössä