Gynekologi-kammosta eroon?

  • Viestiketjun aloittaja herkät paikat
  • Ensimmäinen viesti
Vesimies -70
Alkuperäinen kirjoittaja Puhuitko pussiin:
itsesi Nalle22. Kerrot aiemmin, että sinulle on laitettu kierukka nukutuksessa. Mihin sitä tarvitsisit, jollet ole seksiä edes kokeillut? Jos sinulla onkin sellainen erikoinen ja harvinainen kipuherkkyys, en nyt muista miksi sitä kutsutaan, ei tämä gynekologipelkoinen mielestäni lainkaan puhu siitä omalla kohdallaan.

Kyse on kaiketi aika yleisestä gynekologipelosta, jonka perimmäinen syy on jännittäminen. Sekin johtuu pelosta, siitä, että se on niin intiimiä aluetta, että nolostumme ja häpeämme ns. levittää haaramme vieraan näkösälle. Siitäkin, että emme tunne itseämme ja rakennettamme riittävästi, emmekä tiedä, mitä siellä sisällämme tehdään ja mitä kaikkea ne kestävät.

Unohdamme, että se lääkäri tuntee anatomiamme tuhannesti paremmin, tietää mitä siellä on ja erottaa poikkeavuudet. Eivät he todellakaan riko paikkojamme, eivät hämmästy mitään ja vastaavat asiallisesti kaikkeen, mitä kysymme. Kaikki miljardit ihmiset, myös lääkärit itse, ovat anatomialtaan samanlaisia. Miksi siis olemme niin noloja ja jännittyneitä, kun alapäätä tutkitaan? Emmehän häpeä hammaslääkäriäkään tai muuta kropan osaa.



No miten sitten selität sen, että kahdesta tutkijasta aina sen yhden ja saman tutkimus sattuu? Ei nyt siis aivan hirveästi. Mutta kun toisen ei todella tunnu miltää? Onko sun aivan mahdoton uskoa sitä, että tekijöiden taidoissa on eroa?
 
nalle22 eikirj
Alkuperäinen kirjoittaja Puhuitko pussiin:
itsesi Nalle22. Kerrot aiemmin, että sinulle on laitettu kierukka nukutuksessa. Mihin sitä tarvitsisit, jollet ole seksiä edes kokeillut? Jos sinulla onkin sellainen erikoinen ja harvinainen kipuherkkyys, en nyt muista miksi sitä kutsutaan, ei tämä gynekologipelkoinen mielestäni lainkaan puhu siitä omalla kohdallaan.

Kyse on kaiketi aika yleisestä gynekologipelosta, jonka perimmäinen syy on jännittäminen. Sekin johtuu pelosta, siitä, että se on niin intiimiä aluetta, että nolostumme ja häpeämme ns. levittää haaramme vieraan näkösälle. Siitäkin, että emme tunne itseämme ja rakennettamme riittävästi, emmekä tiedä, mitä siellä sisällämme tehdään ja mitä kaikkea ne kestävät.

Unohdamme, että se lääkäri tuntee anatomiamme tuhannesti paremmin, tietää mitä siellä on ja erottaa poikkeavuudet. Eivät he todellakaan riko paikkojamme, eivät hämmästy mitään ja vastaavat asiallisesti kaikkeen, mitä kysymme. Kaikki miljardit ihmiset, myös lääkärit itse, ovat anatomialtaan samanlaisia. Miksi siis olemme niin noloja ja jännittyneitä, kun alapäätä tutkitaan? Emmehän häpeä hammaslääkäriäkään tai muuta kropan osaa.


no ensinnäkään mä en viitsisi enää jatkaa tätä asiaa, mutta voin nyt tähän vielä laittaa, vaikka se ei mitenkään teille kuulu, että mirena mulla on ihan sen takia että mulla epäillään endometrioosia ja se on niihin kipuihin hoitona.
eli en, mä en puhunut itseäni pussiin! se ei ole mulla tapana.
mun mielestä tästä aiheesta on ihan turha väitellä. olkaa te tyytyväisiä kenelle tutkimukset ei tuota mitään ongelmaa, ja ne joilla ongelmia on, kysykööt täällä, ja turha tänne on tulla sellaisille vastaamaan että vika on korvien välissä!
antakaa jo olla!
 
nalle22 eikirj
Alkuperäinen kirjoittaja Sattuhan se:
Etenkin neitsyellä. En henkilökohtaisesti tiedä yhtään naista,joilla ei olisi voitu tehdä sisätutkimusta, nalle22:lla on aivan huomattavia vaikeuksia.
okei, ehkä mussa sitten teidän mielestä on vikaa, varmaankin jopa korvien välissä, kun tutkimukset ei onnistu. ehkä sä et ole kuullut yhtään sellaista tapausta jolla se ei olisi onnistunut, mutta nytpähän olet.
ja voin kuule kertoa, että siellä sairaalassa jossa mun mirena on laitettu, on hoitajat sanoneet että EI ole mitenkään HARVINAISTA että sisätutkimus ei onnistu.
meitä on itseasiassa hyvinkin paljon, monet ei sitä vaan tajua tai tiedä tai ymmärrä.
eli en mä mikään moniongelmainen ole, mua vain spekulatutkimus sattuu niin paljon että se ei onnistu.
 
Nainen40+
Että olisi hyvinkin paljon, kenellä sisätutkimus ei onnistu ilman anestesiaa, kerroit tämän aiemmin. En usko ikinä, että olisi hyvinkin paljon, pieni vähemmistö.
 
no niin varmaan
eihän gynekologilla nyt usein käydä ja tutkimus ei montaa minuuttia kestä.
Ja mitä ihmettä teet tosiaan kierukalla jos et harrasta seksiä?
Ja eihän sitä kierukkaa nyt voi ikuisuuksia pitää, sehän on vaihdettava viiden vuoden välein.
Ajan mittaan tottuu gyne-tutkimuksiin, harvoinhan niitä on.
Elämässä nyt on pahempiakin paikkoja. Ja kyllä alapää siiitä venyy kun alkaa seksiä harrastamaan ja lapset synnyttää.
Ajattele miten selviät synnytyksistä, tuskin mitenkään.
 
nalle22 eikirj
mä olen jo ainakin kerran täällä kertonut miksi mirena mulla on; mulla epäillään endometrioosia! että ihan sen takia.
ja niinpä, ootkos ajatellut sitä että en välttämättä SAA lapsia? että ei sitä lähdetä noin vaan synnyttämään, varsinkaan jos endometrioosi on.
ja ei mua kauheesti seksin harrastaminen näiden kipujen kanssa innosta, ei edes sen kokeileminen.
mä tiedän että te ette usko että ei olisi harvinaista että sisätutkimus ei onnistu, tai että se täytyy tehdä nukutuksessa. ja siis mä en tarkoittanut että nukutettaisiin pelkästään sen takia että tutkimus tehdään, vaan toimenpiteen YHTEYDESSÄ tehdään tutkimus, ei siis pelkästään tutkimusta nukutuksessa.
voi kun olisikin joku virallinen tutkimus josta sen voisin teille todistaa että ei ole kovin harvinaista että tutkimus ei onnistu.
ja syitäkin siihen tutkimuksen onnistumattomuuteen on monia; esim vulvodynia, endometrioosipesäke kohdunkaulassa, ahdas emätin, henkiset syyt (esim hyväksikäyttö)....en siis puhunut pelkästään jännityksestä kun puhuin näistä tutkimuksen onnistumattomuuksista, vaan kaikista syistä yhteensä, silloin se ei ole kovin harvinaista.
ja tiedän että ei pitäisi tulla tänne sanomaan että se ei ole harvinaista jos ei ole mustaa valkoisella, on vaan tieto oman työn kautta, sekä sen kautta mitä mulle on monet hoitajat ja lääkärit sairaalajaksoillani sanoneet.
ja sen takia sitä toin täällä ilmi että joku joka luulee olevansa jotenkin viallinen sen takia että tutkimus ei onnistu, ei tarvitsisi luulla niin, koska syitä on monia, jännittämisen ja pelon lisäksi.
jos ei ole mitään sairautta tai henkistä syytä taustalla, varmasti ajan kanssa oppiikin rentoutumaan niin että se tutkimus onnistuu.
itsellä tällä hetkellä ei onnistu ainoastaan spekula tutkimus, todennäköisesti siellä on joku endometrioosipesäke siellä kohtaa missä spekulaa kuuluu levittää, ja se tuottaa niin hirveää kipua että ei sen takia onnistu.
mutta lopetetaan tämä väittely jo! sovitaan sitten vaikka niin että mä olen ihan väärässä tässä asiassa. mä ainoastaan halusin tulla lohduttamaan tänne apua haluavia. mutta ei se ole multa pois jos täällä väitetään että vika on AINA korvien välissä kun tutkimukset ei onnistu.
 
chymadia
Moi nalle22. Uskon, että mä edes jotenkin ymmärrän miltä susta tuntuu. Tsemppiä sulle!
Mulla olisi papakoe tiedossa tänä vuonna, ja musta tuntuu etten pysty menemään tutkittavaksi. Multa ei ole koskaan otettu kokeita ja ainoa kerta kun olen käynyt gynellä on silloin, kun tarvitsin kuukautistensiirtopillerit matkan takia teini-iässä. Silloinkaan gyne ei työntänyt mitään sisääni. Mä en pysty itsekään työntämään mitään sisääni, saati sitten, että menisin vieraan ihmisen tutkittavaksi.
Mitä ihmettä tässä voisi tehdä? Auttakaa.
 
Vesimies -70
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle22:lle:
Alalla on hyvin monia eri ammattiryhmiä, odotan siis lähdeviitettäsi, muutoin ohitan viestisi mutuna. Itsekin olen ollut alalla useassa eri sairaalassa.


Voi luoja kun te ootte typeriä? Ettekö te voi uskoa, että jos teihin joku ei satu ja teillä joku onnistuu ja ette tunne ketään joilla ei onnistuisi, niin sitten kaikilla onnistuu?? Kuinka tyhmiä te oikein ootta? Minkä ikäisiä? Teinejä ainaki henkisesti. Jankkaatte typerästi jostakin asiasta? Enkä tarkoita vaan tuota lainattua vaan muitakin. Kyllä todella tuntee ittensä fiksuksi ku kattoo, kuinka tyhmästi Nalle22:lle on vastattu. Ei ihme, että työppaikkakiusausta on, kun tääläkin näin tyhmästi ja empatiakyvyttömästi vastataan, kun toinen kertoo ongelmistaan. Toivottavasti ette oo hoitoalalle.
 
hyvä edellinen
^Hienoa, että joku sentään omaa hieman empatiaa... Tökeröt vastaukset kertovat mielestäni vain siitä, että tökeröitsijöillä itsellään on jotain henkisiä lukkoja tms. aggressiot herättävää probleemia gynepuolen asioiden kanssa.
 
missä empatia, missä ymmärrys?
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle22:lle:
Alalla on hyvin monia eri ammattiryhmiä, odotan siis lähdeviitettäsi, muutoin ohitan viestisi mutuna. Itsekin olen ollut alalla useassa eri sairaalassa.


Voi luoja kun te ootte typeriä? Ettekö te voi uskoa, että jos teihin joku ei satu ja teillä joku onnistuu ja ette tunne ketään joilla ei onnistuisi, niin sitten kaikilla onnistuu?? Kuinka tyhmiä te oikein ootta? Minkä ikäisiä? Teinejä ainaki henkisesti. Jankkaatte typerästi jostakin asiasta? Enkä tarkoita vaan tuota lainattua vaan muitakin. Kyllä todella tuntee ittensä fiksuksi ku kattoo, kuinka tyhmästi Nalle22:lle on vastattu. Ei ihme, että työppaikkakiusausta on, kun tääläkin näin tyhmästi ja empatiakyvyttömästi vastataan, kun toinen kertoo ongelmistaan. Toivottavasti ette oo hoitoalalle.
Veit sanat suustani. Osa empatiakyvyttömistä vastaajista ilmeisesti ON hoitoalalla, mikä on erittäin pelottavaa.
 
Rautaa kirjautumatta
Alkuperäinen kirjoittaja missä empatia:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle22:lle:
Alalla on hyvin monia eri ammattiryhmiä, odotan siis lähdeviitettäsi, muutoin ohitan viestisi mutuna. Itsekin olen ollut alalla useassa eri sairaalassa.


Voi luoja kun te ootte typeriä? Ettekö te voi uskoa, että jos teihin joku ei satu ja teillä joku onnistuu ja ette tunne ketään joilla ei onnistuisi, niin sitten kaikilla onnistuu?? Kuinka tyhmiä te oikein ootta? Minkä ikäisiä? Teinejä ainaki henkisesti. Jankkaatte typerästi jostakin asiasta? Enkä tarkoita vaan tuota lainattua vaan muitakin. Kyllä todella tuntee ittensä fiksuksi ku kattoo, kuinka tyhmästi Nalle22:lle on vastattu. Ei ihme, että työppaikkakiusausta on, kun tääläkin näin tyhmästi ja empatiakyvyttömästi vastataan, kun toinen kertoo ongelmistaan. Toivottavasti ette oo hoitoalalle.
Veit sanat suustani. Osa empatiakyvyttömistä vastaajista ilmeisesti ON hoitoalalla, mikä on erittäin pelottavaa.
Hui. Aika ahdistavilla asenteilla täällä ollaan oltu liikenteessä. Mikä helvetti ihmisiä vaivaa, kun omat kokemukset voi yleistää koskemaan koko väestöä? Tulee mieleen nämä empatian jättiläiset,
jotka käskevät masentunutta "ottamaan itseään niskasta kiinni, mullakin auttoi". Että näin.

Tsemppiä sulle, Nalle22. Kerro ihmeessä kuulumisia vastaisuudessakin jos enää jaksat vaivautua. Ittellä ei gynekammoa tai ongelmia rentoutumisen kanssa onneksi ole, mutta ei kyllä tule kovin usein käytyäkään, kun tarjoavat jokaiseen vaivaan ja ehkäisykeinoksi aina niitä pirhanan pillereitä terveellisvirallisen gospelin mukaan.

Ja lisäisin, että eihän seksi ole pelkkää penetraatiota, vaan paljon muuta. Ihan hyvin voit nauttia läheisen ihmisen kanssa olemisesta muillakin keinoin. Taitaa vaan olla tää sisään-ulos-ahh-porukka varsin hyvin edustettuna täälläkin.
 
saamaton
Heippa kaikki!
Olen syönyt 2 vuotta e-pillereitä huonon ihon ja kivuliaiden menkkojen takia. Saadessani pillerit minulle tehtiin sisätutkimus, luonnollisesti sattui neitsyt kun olen. Papaa ei ole otettu ja eihän mitään syytäkään ole. Ongelmani on siis tämä: Minun pitäisi saada uusittua resepti mutta jotenkin hävettää mennä gynelle ja sanoa olevani vielä neitsyt sillä ikääkin on jo...lisäksi kammoan näitä käyntejä ja jännitän aivan liikaa!! en kuitenkaan tahdo hypätä sänkyyn kenen tahansa kanssa vain päästäkseni eroon neitsyydestäni.
 
Ihana poikkeus
tässä sukupuolisen hillittömyyden maassa. Vaan on niitä monta muutakin, jotka eivät ole sattuneet löytämään aikuiseen ikään mennessä sellaista kumppania, jonka kanssa olisvat petihommiin päätyneet. Satunnaisten kanssa eivät pelehdi, kun arvostavat itseään.

Ei muuta kuin nolostelematta vain asialle. Gynesi ei suinkaan ihmettele, vaan arvostaa.
 
Ai arvostaa
Oleko ihan varma, osa neitsyistä on saanut hyvin väheksyvää kohtelua ja suoranaista ihmettelyä gynekologilta, tuo kai kertoo enemmänkin, siitä ettei ole tarpeeksi kypsä parisuhteeseen.
 
jännittäjä
Tsemppiä sulle Nalle22,

Ihmettelen minäkin tämän palstan empatiakyvyttömiä yli-ihmisiä, jotka eivät itse missään tilanteessa jännitä, eivätkä tunne kipua. Jos itsellä näin onnellisti on, kannattaa olla kiitollinen, mutta silti ymmärtää, että kaikilla ei yhtä helppoa ole.
Näille palstoille kirjoittelevat ihmiset kuitenkin nimenomaan varmaan kaipaisivat tuomitsemisen sijaan tukea ja kannustusta.

Olen itse jo varttuneempi, mutta gynekäynnit vaan sattuu ja pahasti, johtuen jännitttämisestäni. Se taas johtuu nuoruuden ikävistä kokemuksista; käynti julkisella puolella erittäin kovakouraisella ja töykeällä miesgynellä.

 
Hammaskeiju
Mulla luojan kiitos gynekäynnit ei satu, enkä niitä pelkää (en kyllä mitenkään innolla odotakaan...), mutta ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa toisten naisten kipukokemuksia!

Eräs kirjoittaja väitti, että kaikki ovat anatomialtaan samanlaisia - eivätpä ole! Erilaisia rakenteellisia eroja löytyy paljonkin ihan jo vaikka lantion luustosta lähtien, synnytykset ja vammat muokkaavat myös intiimialuetta ja jo ihan syntymästä lähtien voi olla jokin osa sisällä hieman eri lailla kallellaan kuin toisella. Miksei anatomisia eroja voisi olla sukuelimissä, jos muuallakin on? Vai ovatko kaikki näkemäni erilaiset kasvonpiirteet, pituuserot, hartialeveydet, jalan tai käden koot ym. ym. ym. vain harhaa ja oikeasti olemme kaikki samanmuotoisia ja mallisia?

Ihan yhtä typerää väittää, että "gynetutkimus ei voi sattua ja on ihan vaan korvien välissä ja miten voit ikinä harrastaa seksiä/synnyttää, otapa itseäsi niskasta kiinni, niin johan onnistuu" kuin jos minä väitän, että "hammaslääkärissä ei voi sattua, eikä sitä voi pelätä tai jos pelkäät, niin olet ihan vain nössö pelkuri ja miten muka ikinä voit mitään syödäkään, jos ei poraakaan saisi suuhun laittaa". Ja kaikki vain sen takia, että itse en pelkää hammaslääkäriä, eikä minua ole erityisemmin siellä koskaan sattunut.

Kummastelen kovasti.
 
Hammaskeiju
Jatkan vielä, että rakenteellisista eroista johtuen myös emätin voi toisilla olla joustamattomampi ja todella ahdas tai hermopäät pinnassa, jolloin sama kosketus tuntuu aivan toisella tavalla kuin toisella. Pelkästä jännittämisestä ei silloin ole kyse, eikä rentoutus hirveästi auta, jos ei vaan mahdu tutkimaan ilman sietämätöntä kipua.

Jos rentoutuminen olisi apu kaikkeen kipuun, miksi mitään leikkauksiakaan tehtäisiin puudutuksessa/yleisanestesiassa? Rennoksi vaan ja kirurginveitsi laulamaan?

Ja kyllä, minä tunnen rentoutuksen hyödyt hyvin ja teen aktiivisesti erilaisia rentoutusharjoituksia, mutta en kuuna päivänä lähtisi tarjoamaan sitä patenttiratkaisuksi kaikkiin ongelmiin.
 
Hammaskeijulle
En vertaisi normi gynekologin tutkimusta leikkaussalissa tehtävään operaatioon. Sinä vertaat. Tavallinen gynekolginen tutkimus ei edellytä anestesian käyttöä.
 
Hammaskeiju
Alkuperäinen kirjoittaja Hammaskeijulle:
En vertaisi normi gynekologin tutkimusta leikkaussalissa tehtävään operaatioon. Sinä vertaat. Tavallinen gynekolginen tutkimus ei edellytä anestesian käyttöä.
Sinä siis määrittelet eri ihmisten kipukokemusten määrän? Mitä jos jollekulle gynekologinen tutkimus tuottaa yhtä paljon kipua kuin sinulle vaikkapa umpisuolen leikkaaminen ilman nukutusta?

Enkä sitäpaitsi edes verrannut. Kritisoin vain yliautuaalliseksi tekevää rentoutusmantraa "kun vaan rentoudut, niin kaikki sujuu". Ei välttämättä suju, jos kipukokemus on liian kova. Siitä anestesiavertaukseni, jota selvästikään et ymmärtänyt.
 

Yhteistyössä