Gynen kysymys ihmetytti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tarkoitti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tarkoitti?

Vieras
Kävin gynellä ja kun hän teki tutkimusta, ja totesi että kohtu ja limakalvot ok, niin kysyi sitten että toimiiko suoli normaalisti? Sanoin että hyvin toimii. Rupesin nyt vasta miettimään että mitä hän sillä tarkoitti, ei ole ennen gynellä suolen toiminnasta kysytty?

jos kasvain, polyyppí tms.epäilyjä on (kipuja,verta) voi tuollainen kysymys olla ymmärrettävä.
Joskus sisätutkimuskin tehdään peräsuolen kautta, jos ei pääse normaalia tietä tutkimaan. Näin olen kuullut.

Hei!

Tuossa ei ole mitään huolestuttavaa, jos hän ei siitä enempiä kommentoinut. Sama kysymys on minulle esitetty myös gynellä ja loppukoonnassa kerrottu kaiken olevan ok. Varmaan syynä tuon nikki yyyyyyyy:n mainitsema juttu, joka tietysti liittyy yleiseen terveydentilaan. Nou hätä siis. =)

yleensä normaaliin huolelliseen gynetutkimukseen/perustarkastukseen kuuluu, että gyne tunnustelee myös peräsuolen kautta, onko kaikki ok. Outoa on, jos ei näin tehdä.

Minua hoitaa yksityisellä puolella HUSin naistenklinikan ylilääkäri eli varmasti huolellinen tyyppi, eikä ole koskaan tehnyt kyseistä hommaa. Eikä kukaan edellisistäkään gyneistä. Kai se vähän riippuu siitä miten nuo värkit sijaitsee. Ystävälläni on kertomansa mukana niin takana kohtu, ettei siihen ylety tunnustelemaan kuin peräsuolen kautta.

Samoin minulla, huolellinen ja tarkka gyne, yksityisellä puolella, eri gyne eri kerroilla, kaikki tekevät saman, joka kerta. On tärkeä tunnustella, ettei mitään ylimääräistä tunnu siinä naisenelimien lähistölläkään. Joten: onko tämä oikein tai väärin, huolestuttavaa vai ei?? Minusta on kaikin puolin hyvä varmistua, että joka kohta on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
Minua hoitaa yksityisellä puolella HUSin naistenklinikan ylilääkäri eli varmasti huolellinen tyyppi, eikä ole koskaan tehnyt kyseistä hommaa. Eikä kukaan edellisistäkään gyneistä. Kai se vähän riippuu siitä miten nuo värkit sijaitsee. Ystävälläni on kertomansa mukana niin takana kohtu, ettei siihen ylety tunnustelemaan kuin peräsuolen kautta.

?? Mitä kaikkea asioita te oikein kaveripiirissänne juttelette? Kiinnostus hei ihan täysi kymppi, millaset vehkeet mun ystävilläni on - enkä halua yksityiskohtia kuulla.

jos olet esim. maininnut kivuliaista kuukautisista, niin gyne on voinut kysellä suolen toiminnasta kartoittaakseen mahdollisuutta endometrioosiin. Endometrioosiin kun saattaa liittyä myös suolen toiminnan häiriöitä.
Meillä on muuten sama gyne :) loistava tyyppi, olen käynyt hänen vastaanotollaan 15-vuotiaasta lähtien. Ja vaikka mulla endo onkin, niin eipä ole edes sen takia koskaan tutkittu peräsuolen kautta mitään.

Ai mun kanssa sama gyne, mistä sä tiedät kenellä mä käyn?=) Niin ja mulla ei siis mitään ongelmia menkkojen kanssa, ei mitään oireita tai kipuja, tulevat silloin kun pidän pillereistä taukoa. Siksi ihmettelinkin kysymystä vähän, kun mulla ei mitään ongelmia ole ollutkaa nyt eikä ikinä.

Niin ja ei mua peräsuolesta tutkittu yhtään mitään, eikä niin ikinä ole edes tehty. Enkä kyllä tiedä ketään kenelle noin olisi tehtykään! Kävin aiemmin yhdellä Suomen tunnetuimmista ja varmasti myös pätevimmistä naistentautien erikoislääkärillä, eikä hänkään kyllä tutkinut peräsuolta tai sen kautta yhtään mitään..

Kysymys myös sen vuoksi, jos lääkäri on huomannut emttimen ja peräsuolen välisen seinän löystyneen, jolloin ulostetta tuppaa kertymään "pussiin" (rectosele) emättimen puolelle ja ulostaminen saattaa olla hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hääh?:
?? Mitä kaikkea asioita te oikein kaveripiirissänne juttelette? Kiinnostus hei ihan täysi kymppi, millaset vehkeet mun ystävilläni on - enkä halua yksityiskohtia kuulla.

No kyllä minun ystäväpiirissäni puhutaan ja on aina puhuttu näistä asioista. Etenkin kun yhdellä meistä on endometrioosi ja toisella muita gynekologisia ongelmia, niin uskoudutaan puolin ja toisin. Täysin luonnollisia asioita, joista olisi suotavaa keskustella enemmänkin - naistentaudit ei ole syyttä yksi ellien suosituimmista palstoista jota sinäkin luet. Kaikilla ei ole ystäväpiiriä jolle uskoutua ja jonka puoleen kääntyä, valitettavasti. Ihmetyttää, miten vielä 2000-luvulla täysin normaalit asiat herättävät inhotusta.

Nimenomaan, miksi EI voisi keskustella ystävien kanssa asiasta? Jokaiikinen nainen käy gynellä, miksi siitä ei saisi puhua? Lääkärihän se on siinä missä muutkin.

Päinvastoin, kiva kuulla ja vertailla kokemuksia. Aikoinaan, ennen ensimmäistä käyntiäni, kaveri valisti mitä siellä tarkalleen ottaen tapahtuu. Oli helpompi minun mennä.

Sinulla taitaa olla pahat estot, tai ongelmia seksuaalisuutesi kanssa, kun noin hermostut? Tai ehkä olet kateellinen, että joillakin on ystäviä, joiden kanssa voi keskustella ihan mistä vain.

sori ap, mä sekotin sut tuohon vastaajaan, joka käy HUSin naistenklinikan ylilääkärillä, hänen kanssaan mulla siis on sama gyne, mutta ei ilmeisesti sun kanssa :) *menee opettelemaan lukemaan ja ymmärtämään paremmin*

Uusimmat

Yhteistyössä