Hääkuume :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kreisi morsio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kreisi morsio

Vieras
Kauhea hää- ja avioliittokuume! Olen kihloissa mieheni kanssa ja taloudellisen tilanteen vähän parannuttua pidetään häät. Ja olen ihan pää pilvissä :) Jo etukäteen katselen pukuja ja sormuksia netistä, pohdin hääpaikkaa ja kirkko on jo valittu. Kiehtoo pohtia myös juhlan koristeita ja kukkia, kampaustani ja hääkakkua. Pohdin ja haaveilen päivät ja yöt. Kesähäät olisivat ihanat... Tai sitten ruskan aikaan syksyllä, kunpa hyvän ja aurinkoisen sään voisi tilata etukäteen, hmm...

Häiden lisäksi odotan myös ylipäätään rouvana olemista :) Tekisi mieli jo alkaa harjoitella uutta allekirjoitusta miehen sukunimellä! Ja tuntuu ihanalta ajatella henkkareissa ja pankkikorteissa lukevaa uutta nimeä. Mitenköhän onnistuu aluksi puhelimeen vastaaminen :P

Taidan olla ihan kahjo! Mutta niin onnellinen :) Ehkäpä tämä myllerrys rauhoittuu kohta, onneksi mies hillitsee vähän :D Seuraavaksi iskee varmaan vauva- ja omistusasuntokuume...

Varmaan monien mielestä ihan lapsellista prinsessaunelmaa, mutta mitä sitten :) Onko muita hääkuumeilijoita palstalla? Millaiset ovat/olivat teidän unelmien häät? <3

Mä ainakin sain sellaisen hääkuumeen, että mentiin 6 viikon päästä naimisiin. Turha sitä odotella, jos tietää kuka on oikea. Häät maksoivat sen verran mitä meni hääkakkuun, valokuvaukseen, meikkiin, tukkaan, sormukseen ja miehen kenkiin. Hääpuku lainaksi kaverilta. Ei aina tarvitse maksaa hirveitä summia ja stressata pitkään.

Heh, meillä ei ihan tuolla varoitusajalla onnistuisi :D Mun nyt pitää pysyä nahoissani ainakin ensi vuoteen, toivottavasti korkeintaan sitä seuraavaan. Jos ilman juhlallisuuksia pärjää niin äkkiäkö sitä maistraatissa käväisisi, mutta kyllä me (siis myös mies, en vain minä, jos luulette minua ihan bridezillaksi ;)) haluamme vähän näyttävämmät seremoniat.
Hei sukunimensä vaihtaneet: miltä tuntui? Kestikö kauan oppia "automaattisesti" esittäytymään uudella nimellä tai kirjoittaa uusi allekirjoitus? Mitä kaikkea siihen pitää muista, koko lompakon sisältö, passi, sähköpostiosoitteet, asunto/auto/vakuutus/ym. konttoreihin ilmoitus, mitä muuta...? Haluaisin hirveästi jo olla rouva H entisen neiti E:n sijaista :)

Kuulostaa todellakin kahjolta. Mä en tajua mikä helvetin hinku naisilla on saada se miehen nimi? Onko naimisiinpääsy edelleen teidän mielestä naisen suurin saavutus elämässä ja siksi se pitää näyttää jo heti nimessä? Tajuatteko te edes, että sen tarkoituksena on näyttää, että siirryitte isänne holhouksesta miehen holhoukseen?

Minä ihmettelen, miksi ihmeessä allekirjoitusta pitäisi muuttaa jos nimi muuttuu? Eihän allekirjoituksen tarvitse mitenkään mätsätä oikeaan nimeen, tärkeämpää on se että se on yksilöllinen (ts. ei helposti väärennettävä) ja samanlainen kuin henkilöpapereissa. Ja useimpien (aikuisten) allekirjoitus taitaakin olla lähinnä "viiva/kiehkurakasa", josta ei saa mitään selvää. Miksi se pitäisi muuttaa siis erinäköiseksi?

En oo tullut ajatelleeksi etteikö allekirjoitus muuttuisi, vaikka totta varmaan tuokin :D Siis että se voi periaatteessa olla mikä tahansa "yksilöllinen" suhero. Mut olisi se vähän hassua esim. ajokortissa, että painettu nimi on selvästi eri kuin allekirjoitus.
Minusta on kiva identifioitua myös nimeni kautta mieheni vaimoksi :) Ja suurimmasta saavutuksesta en tiedä mutta sanotaanhan häitäkin elämän suurimmaksi juhlaksi. Eikä mies minua holhoa kuten ei isänikään, olenhan aikuinen ihminen. Ehkä ennen aikaan näin on ollut mutta ei minun mielestäni enää tällä vuosituhannella Suomessa.

Miksi on sairasta olla innoissaan tulevista häistä (vaikkeivät nei ihan lähitulevaisuudessa vielä ole)?

En oo tullut ajatelleeksi etteikö allekirjoitus muuttuisi, vaikka totta varmaan tuokin :D Siis että se voi periaatteessa olla mikä tahansa "yksilöllinen" suhero. Mut olisi se vähän hassua esim. ajokortissa, että painettu nimi on selvästi eri kuin allekirjoitus.
Minusta on kiva identifioitua myös nimeni kautta mieheni vaimoksi :) Ja suurimmasta saavutuksesta en tiedä mutta sanotaanhan häitäkin elämän suurimmaksi juhlaksi. Eikä mies minua holhoa kuten ei isänikään, olenhan aikuinen ihminen. Ehkä ennen aikaan näin on ollut mutta ei minun mielestäni enää tällä vuosituhannella Suomessa.

Miksi on sairasta olla innoissaan tulevista häistä (vaikkeivät nei ihan lähitulevaisuudessa vielä ole)?

Sen takia se on sairasta kun osa naisista ei koskaan saa hääjuhlia ja sen takia täytyy lytätä ne, joille se suodaan. Fiilistele siis rauhassa, meillä on häät parin vuoden päästä ja tuleehan tuota jo nyt selailtua hääpukuja jne... :)

Minusta ei ole sairasta olla innoissaan tulevista häistä. On sairasta intoilla miehen nimestä. Ja se on ihan sama mitä se sulle merkkaa, naiset olivat ennen holhouksen alaisia ja nimenvaihdoksen oli juurikin tarkoitus kertoa, että huoltaja on vaihtunut. Siitä se on jäänne. Ei siis mikään kiva perinne vaan osoitus siitä, että nainen on alempiarvoinen.

Säälittävää kyllä on jos naimisiinpääsy on elämän suurin saavutus. Kuka tahansa voi mennä naimisiin. Valmistuminen, töiden saanti, kunnollisten lasten kasvattaminen... Nuo ovat elämän suurimpia saavutuksia.

Juhla nyt on täysin eri asia kuin saavutus. Monelle häät ovat ihan kirjaimellisesti elämän suurin juhla, muihin juhliin ei laiteta yhtä paljon rahaa tai energiaa, eikä kutsuta yhtä monta vierasta. Ja elämän suurin juhlakin se on vain kulttuurillisista syistä, muualla maailmassa juhlitaan enemmän vaikkapa ensimmäisten kuukautisten alkamista.

En kai missään vaiheessa ole sanonut sitä suurimmaksi saavutukseksi, se on vain tällä hetkellä ihana tulevaisuuden ajatus josta intoilen :) Ja minulle taas on ihan sama mitä se ennen on merkannut, minulle se tulee merkkaamaan sitä että olen mieheni vaimo tasa-arvoisessa liitossa. Sehän on tosi yleinen tapa, tarkoittaako se siis että kaikki miehen nimen ottaneet naiset ovat orjia tms? Tosin minulla on niin hyvä mies että minulle olisi vain kunnia-asia olla hänen omansa <3

Mun unelmahäät oli pienet ja edulliset (en vaan osaisi laittaa kuukausipalkkaa tai enemmän yhteen päivään kiinni). En askarrellut yhtään, kiitoskortit on vieläki mulla pöytälaatikossa, lahjoja en toivonut enkä halunnut. Rahaa meni ruokailuihin, pukuihin, kampaamoon ja valokuviin. Omana "vaatimuksena" oli että tein itse kakut. Iltapäivään mennessä purin kampauksen ja menin saunaan. Grillattiin terassilla hyvällä porukalla.

Iiiiihanan rentoa ja hauskaa :)

Yhteistyössä