Haalariapua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iik
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iik

Vieras
Auttakaa mua, olen niin kokematon haalareitten kanssa, sillä viime talvena ainoa ja ensimmäinen lapseni vielä makasi vaunuissa silmät kiinni suurimman osan ulkoiluajastaan :D Joulukuussa tulee vuosi ikää neidille ja mietin kovasti haalariasiaa... Meillä on kaverilta saatu käytetty Remu Travalle -haalari joka on talvella sopivan kokoinen (+äp haalari), mutta mietin että pitäisikö ostaa lisäksi joku vai pärjääköhän?

Ja jos ostamme toisen niin onko joku nähnyt Citymarketissa sellaisen Lassien haalarin jossa on pingviinin kuvia? Hintaa joku vähän päälle 50e. Oisko ihan turha ostos? Siis sehän ei ilmeisesti ole vedenpitävä (vettähylkivä kuitenkin), mutta sellaisille kuivemmille keleille/vaunulenkeille/muuhun ulkoiluun, jolloin ei niin paljoa pyöritä missään loskalammikoissa.

Neuvokaa muutenkin. Millaiset lapaset, lakit yms.. Lakkeja meillä on kyllä varmasti joka lähtöön, vaikka minkälaista paksua ja ohutta ja kypärälakkia yms mutta lapasia ei ole muuta kuin villalapasia, äp-tumppuja ja sitten sellaisia ohuita lapasia joissa ei ole peukalolle paikkaa.

Hohhoi. kysyttävää ois varmaan sata kysymystä mutta kertokaa jotain, olen ihan pihalla ja paniikissa kun talvi tulee :D Normaalisti mulla on hyvinkin paljon maalaisjärkeä, mutta tässä tuntuu ettei sekään enää riitä.

Eiköhän sitä kokeilemalla löydä parhaimman, Esikolla oli lassien haalari melkein joka talvi kunnes siirryttiin 2 osasiin. No kuopukselle ostin viime vuonna h&m:n ja nyt lassien.

Varmaan pärjäätte noilla puvuilla ja ainahan voit sitten talvella ostaa uuden jos tarvii. Meillä on aina ollut Kivatin kypärälakki mallisia pipoja. Suojaa hyvin niskan ja korvat pysyy suojassa =)

En tiedä kuinka paksu äp:n puku on, mutta Remulla varmaan pärjää. Noin pieni ei vielä juuri lumessa/loskassa viihdy, joten puvut pysynevät suht kuivina. Mielestäni Kivat-neulepipot (joissa pehmoinen puuvillavuori) ja Kivat.neulehaalari oli aikoinaan kovilla pakkasilla talvipuvun alla ihan voittamattomat, varmaan myös fleecepuku ajaa saman asian. Neulepipon alle voi laittaa pakkasella myös ohuen kypäräpipon. Tuonikäinen tykkää jo tarttua pihalla asioihin, joten parit pienet toppakinttaat (jonka alle mahtuvat vaikka puuvillatumput jos tarpeen) voisivat olla jees. Tämmöisiä kokemuksia meillä aikoinaan.

Itse tykkään merinovillasta välikerroksessa. Eli merinovillahaalari ja merinovillainen kypärämyssy sekä aluslapaset olen todennut tosi hyviksi. Esim. Ruskovilla, Manymonths, Myllymuksut, Cosilana tekee merinovillaisia vaatteita. Merinovilla on siitä hyvä, että se ei ole tönkköä, vaan notkeaa eikä kutita. Ja lämmittää eikä kostu koskaan, vaan johtaa kosteuden seuraavaan kerrokseen. Esim. fleecehän on hiostava ja puuvilla kastuu jos hikoaa.

Mä suosittelen lämpimästi ruskovillan villalapasia (veden- ja tuulenpitävien hanskojen alle kylmällä), villakypärämyssyä ja ohuita villasukkia. Pienellä ihmisellä nuo kädet ja jalat kylmettyvät helposti niin villa helpottaa hyvien kenkien ja hanskojen lisäksi.

suosittelen vetoketjullisia toppahanskoja omien hermojen säästämiseksi. esim jonathanilla kai on ja reimatecillä. muutenhan nuo hanskat ei oo kummoset, eli kunnon loskassa päästää kyll vettä läpi, ja pakkasella ovat taas liian kylmät.. mutta ollassa ja pikkupakkasilla on ees se pukemisen helppous. välilapaset tosiaan alle, joko omatekemät tai ruskovillan, sitte pakkasilla, tai jotku teddy/lampaanvillavuorelliset hanskat erikseen pakkasille, esim eila pitkäset, sinnekin voi sitten sen villalapasen pukea väliin.
todennäköisesti tuut tarviimaan kahdet eri kengät, toiset märälle kelille, toiset pakkaselle, kun perus gore texit ei oo kovin lämpimät ja monesti ne on niin kapeat että villasukka ei mahdu kunnoll. mutta niitä pakkaskenkiä ei ehkä kannta ostaa ennenkuin niille on tarvetta niin ei tuu väärän kokosta. tepsut jos käy teidän lapsen jalkaan niin ne on ehken passelit kellillä kuin kelillä, mutta niissä on varsin levee lesti, saattaapi lonksua jalassa ilman villasukkaa..

Yhteistyössä