Häämenu Itsetehtynä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Morsian11/11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Morsian11/11

Vieras
Onko kukaan tehnyt häihin itse ruokia? Mitä olette tehneet?

Olemme suht pienellä budjetilla liikkeellä, max 5000e. Ja mietittiin että josko tekis ruuat itse.. Tahtoisin ihan jotain normia salaatti buffetin, perunat, kasviksia, joku liha(+kastike), uuni tai savustettua lohta ja vielä jotain muutakin.. ehkä kasvisruoka ja kana tai jotain..

Kahvin kanssa kakku ja piparit..

Kyllähän nyt 5000 eurolla ruuat voi ostaakin. Kysy pitopalveluista tarjouksia eri menuvaihtoehdoille.
Siinä on häiden alla niin paljon tekemistä ja stressiä muutenkin, että kehotan jättämään väliin ajatukset itse kokkaamisesta, ellei sitten ole kymmenen hengen häät.

oli itsetehdyt 70 hengelle. Porsaan ulkofilettä paistinliemessä, perunoita, kasviksia, kylmää hirvipaistia, kylmäsavulohta, graavilohta, sienisalaattia, pastasalaattia, vihersalaattia, itsetehdyt leivät, eli rieskaa, ruisleipää, karjalanpiirakoita. Iltapalana oli lisäksi lihapullia hirven jauhelihasta ja nuo kylmät härpäkkeet. Kahvin kanssa kakkua, kuivakakkua, kolmen sortin pikkuleivät ja juustoleipää. Ja budjetista ei siis mitään havaintoa, niin paljon aineksia löytyi omasta pakastimesta ja anopin kasvimaalta:), mutta ISO säästö joka tapauksessa!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23363138:
oli itsetehdyt 70 hengelle. Porsaan ulkofilettä paistinliemessä, perunoita, kasviksia, kylmää hirvipaistia, kylmäsavulohta, graavilohta, sienisalaattia, pastasalaattia, vihersalaattia, itsetehdyt leivät, eli rieskaa, ruisleipää, karjalanpiirakoita. Iltapalana oli lisäksi lihapullia hirven jauhelihasta ja nuo kylmät härpäkkeet. Kahvin kanssa kakkua, kuivakakkua, kolmen sortin pikkuleivät ja juustoleipää. Ja budjetista ei siis mitään havaintoa, niin paljon aineksia löytyi omasta pakastimesta ja anopin kasvimaalta:), mutta ISO säästö joka tapauksessa!

Tuskin noita sitten kuitenkaan siinä yksin edellisenä iltana värkkäsit ja leivoit. Ihan maallikkona ilman mitään kokin kokemusta tms. :)

Minusta olisi jotenkin kamala ajatus viettää häitä edeltävä ilta ja yö keittiössä ja valjastaa kaikki sukulaisetkin siihen puuhaan. Mielummin hankkii stressittömästi tarjoilut ulkopuoliselta pitopalvelulta tarjoilijoineen kaikkineen, niin kaikilla on mukavampaa.

Meille on tulossa itsetehden hääateria noin 100 hengelle. Appi tekee liharuoan, itse teen preppausta ja hääkakun ja isäni tekee salaatit yms. muut kylmät alkupalat. Apureita on toki muitakin. Eikä mua edes pelota.

Voihan ruuat ym. tarjottavat tehdä itse, mutta sitten on löydettävä joku kaverin sisko tms. tai nakitettava joku ystävä keittiöön koko illaksi. Ruuat kun eivät itsekseen tule pöytään ja poistu sieltä.
Aikamoinen homma on saada 50 hengelle ruuat pöytään ja pois, kahvit pöytään ja pois sekä tiskit päälle. Ei siinä jääty juhlia juhlimaan enää kun homma oli valmis.

[QUOTE="vieras";23363187]Voihan ruuat ym. tarjottavat tehdä itse, mutta sitten on löydettävä joku kaverin sisko tms. tai nakitettava joku ystävä keittiöön koko illaksi. .[/QUOTE]

Kyllä siinä saa olla vaikka 50-100 hengelle jo enemmän porukkaa tarjoilemassa ja laittamassa ruokia kuin yksi. Ihan ammattilaisiakin.

[QUOTE="vieras";23363187]Voihan ruuat ym. tarjottavat tehdä itse, mutta sitten on löydettävä joku kaverin sisko tms. tai nakitettava joku ystävä keittiöön koko illaksi. Ruuat kun eivät itsekseen tule pöytään ja poistu sieltä.
Aikamoinen homma on saada 50 hengelle ruuat pöytään ja pois, kahvit pöytään ja pois sekä tiskit päälle. Ei siinä jääty juhlia juhlimaan enää kun homma oli valmis.[/QUOTE]

Siis toki meillä oli tarjoilijat ja hlökunta keittiössä häiden ajaksi. Ei enää siinä vaiheessa mitään hommaa.

Tuskin noita sitten kuitenkaan siinä yksin edellisenä iltana värkkäsit ja leivoit. Ihan maallikkona ilman mitään kokin kokemusta tms. :)

Minusta olisi jotenkin kamala ajatus viettää häitä edeltävä ilta ja yö keittiössä ja valjastaa kaikki sukulaisetkin siihen puuhaan. Mielummin hankkii stressittömästi tarjoilut ulkopuoliselta pitopalvelulta tarjoilijoineen kaikkineen, niin kaikilla on mukavampaa.

Ja siis voin oikeasti sanoa, että olin varmasti telluksen stressittömimpiä morsiamia. Etukäteen suunniteltu on puoliksi tehty:) Mulla on myös monitaitoinen isä ja appi jotka huolehtivat lihat ja kalat. Ei se salaatin teko ja perunan kuoriminen ole homma eikä mikään ja leipomuksethan voi tehdä jo etukäteen.

Mieti, mihin säilöt ne itse tehdyt ruoat (jääkaappitilaa tarvitaan todella paljon), miten kuljetat hääpaikalle, missä astiassa tarjoilet, kuka tarjoilee, kuka tekee tiskit jne... Ja moniko niistä pitää tehdä pakosta hääpäivänä. Itse ruoan teko ei olis mulle ongelma, mutta noi em. kohdat tuottais harmaita hiuksia.

En tekisi itse, vaikka olen ammatiltani kokki. Häiden järjestämisessä on muutenkin tarpeeksi puuhaa. Jotenkin aika ankeat ajatus, että morsian syöksyy suoraan keittiöstä juhlimaan. Kyllä tolla budjetilla pitopalvelun palkkaa. Karsikaa vaikka vierasmäärää, jos meinaa rahat loppua.

Niin.. tässä muutama vaihtoehto mitä olen kerännyt ajatusmyssyyn... tämä ei siis ole mikään lopullinen lista. Ja kakku tilataan, ei tehdä itse.

keitetyt perunat
graavisuolattu kirjolohi tai kylmäsavukirjolohi
savukala

broilerfileet vihannesten kera
naudan paahtopaisti tai porsaan sisäfile viipaloituna
lihapullat
Feta-salaatti / vihersalaatti
broilersalaatti
sämpylät ja ruisleipä & Oivariini/ yrttivoi

Kakku, pikkuleivät 2 lajia... karkit.
voileipäkakku?

[QUOTE="morsian";23363560]Niin.. tässä muutama vaihtoehto mitä olen kerännyt ajatusmyssyyn... tämä ei siis ole mikään lopullinen lista. Ja kakku tilataan, ei tehdä itse.

keitetyt perunat
graavisuolattu kirjolohi tai kylmäsavukirjolohi
savukala

broilerfileet vihannesten kera
naudan paahtopaisti tai porsaan sisäfile viipaloituna
lihapullat
Feta-salaatti / vihersalaatti
broilersalaatti
sämpylät ja ruisleipä & Oivariini/ yrttivoi

Kakku, pikkuleivät 2 lajia... karkit.

voileipäkakku?[/QUOTE]

Ei hyvä, ei kai kukaan häissä karkkia tarjoa??????

Onko teillä erikoisruokavaliota vierailla? Mulla olisi tullut hiki, kun olisin pohtinut ja kokannut ruoat koko väelle, jossa oli ainakin allergisia maidolle, kalalle ja soijalle sekä keliaakikko ja kasvissyöjä.

[QUOTE="vieras";23363618]Ei hyvä, ei kai kukaan häissä karkkia tarjoa??????[/QUOTE]

jaa miksei? No nyt tarjoaa!! :D kyllä me ajateltiin pistää vaahtokarkkeja pöytiin tms.

[QUOTE="vieras";23363814]Onko teillä erikoisruokavaliota vierailla? Mulla olisi tullut hiki, kun olisin pohtinut ja kokannut ruoat koko väelle, jossa oli ainakin allergisia maidolle, kalalle ja soijalle sekä keliaakikko ja kasvissyöjä.[/QUOTE]

Jep. Mies on kokkitaustainen kyllä...

Yhteistyössä