Hae Anna.fi-sivustolta

Haasteltasko tänäki vuonna 2019 hauskoi vai turistasko tukevii

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 04.01.2019.

1. Nuorin sisar Vierailija

Hyvvää tätä vuotta 2019

Tuos Lounane toivottel uutta ketjuu tän vuuven haastamisille ja muille höpinöille ja turisemisille. Ku oon muutaman kerran uuven ketjun alottant, otan nyt sit haasteen vastaa ja avvaan näi nuijan kopautuksel (pittää käyttää vaa virtuaalist nuijaa, ku miul ei oo ees pottumuussii varte sellast kunnollist puista kapistusta) nyt virallisest keskustelun. Asiaa ja asian vierest puhutaa vaik mitä, kuha ollaa hyvän maun rajois eikä ainakaa kovast sielunvihollist tai sen apureit kutsuta, muutamalle muulle jutulle on tuol omat palstasa, jos vaik jotakuta kovast haluttaa valokuvii itestää laittaa, ne ei taia haastaa sellasii koko perhee juttuloit. Jokkaisel meil on oma murre, kuka puhhuu länssuomalaist, kuka kaakkoismurteit, kuka sit savvoo tai lappilaist tai vähä sitä sun tätä, mitä on maailmaa kierrelles korvaa ja suuhu tarttunt.

Ja meit ku on nii monest suunnast, ni joskus joutuu iha tulkkii tarviimaa, mut osataaha myö, jos ei muute, ni asiayhteyvest ainaki jotaki tolkkuu saamaa. Hyvis välilöiski pysytää, ku suhtauvuttaa ilosest ja myötämielisest kirjottelijoihi.

Miul ei taaskaa oo mittää ihmeempää tapahtunt, eile torstain jouvuin iha lapiohommii, ku en olt käyny ulkona taas parrii päivää - auton pääl oli sellane parikymment senttii lunta, vähä oli pinnalt jo jähmettynt eikä olt sellasta puhaltamal pois lähtevää. Vähä käi vasempaa olkapäähä, ku sitä lapioo nostelin auton katolle, mut lähti kyl iha kunnon lohkareinaki sit se lumi. Vanha auto ni sitä raaskii vähä rajummilki työkaluil puhistaa, nyt oli iha tää kotimaine kunnolline lumilapio työssä. Tavallisest mie lapioin sellasel lasten lumilapiol, mut nyt ei sillä ois olt mitää tekoo.

Tännää on taas sellane päivä, et vien nuoremmalle perilliselle uuven sukkaparin, vanhemp sai tuos loppusyksyst omasa. Tietäät jo etukättee, etteivät turhaa muuta ootakkaa. Siks toiseks, ne on jo nii vanhoi, et paremmiki vanhaa äitiisä lahjoot.

Mut ettei tää menis iha yksinpuheluks, oottelen niitä aikasempie vuosie kirjottelijoit osallistumaa päivänpolttavii tai muute vaa mukavii juttuihi, niit on mukava lukkee, saa uusii näkökantoi asioihi ja muutaki mietettävää ku nää omat jokapäiväset jutut.

Nyt mie toivotan teil kaikil hyvää tätä vuotta ja kevvään ootteluu. Radiost tullee parhaillaa rouva Tellervo Koiviston haastattelu, mie katoin sen telkkaristki, ku tuli. Kunnioitettava nainen.

Ulkon näyttää miu mittarin mukkaa oleva rippusta vailla 17 astetta pakkasta, ei näytä satavan mittää eikä juur tuulekaa, siis iha normaali tammikuun yön korkeapaine.

Voikaa mainiost

Nuorin sisar

2. Lounasest Vierailija

Mä luin hymyhuulin Nuarimma sisare alostus. Hän kirjotta vähä mut hyvi. Piti iha heti vastata ku oikiastas mä kirjoti eilise viästi iha sil silmäl et hänelt löytyis alotusenergia. Vaikk kyl Vm47 löyty yty. Mä yhdy häne toivomuksees ett tänäki vuan jäis tappelut muil palstoil.
    Mä en muista mitä uudevuade lupauksi mä tein viime vuan ja tämän vuaden yhde aikomuks mä rikkosi heti kättelys. Toivottavast se ei ol huano enne. Tosiasias se oli pelkkä ajatus, nii et sitä ei voi suaranaiseks rikkomiseks katto. Iän tuamal viisaudel o parempi olla luppamat liikka, ni ei sit tul rikottukka eikä tartte kantta huano omatunto, tai syyttä itteäs et o heikko luanne.
    Voikka hyvi ja ponteva jatko uudel vuadel.

3. vierailija Vierailija

Lunta on tullu tännekkii piäkaapunkiseevulle. Pittää kattoo tarkkaan mihin astuu.
    Suukopua en kaepoo nettipalstoille. Jokkaine suapi olla mitä mieltä tahansa asioista.
    YLE on ottanu viisaan linjan nettikirjoitteluun. Onnettomuuksista ee sen sivulla aakasta ollenkaan nettikeskustelua.
    Minulle ee kuulu sen kummempii. Tuoreena vasta valamistuneena eläkeläisenä otan elämän huumorin kannalta. Kävin äsken kaapoissa ja kassalla jälessä olevalta tippu maksamakkara lattialle. Nostin sen ylös ja naene tuli mahottoman hyvälle tuulelle.
    Peliaatomaatilta poestuva mies kuluki ohi ostoskärryn kanssa ja käsveskani kolahti kärryyn. Sanoin Sorry ja mies mutisi jottain männesssään. Näätti kuin olis ollu huonolla tuulella. Moni on huolissaan kookkuun jiäneistä pelureista.
    Nuorin sisar kirjottaa usein käsitöistään. Uutisissa näätettiin brexitin vaikutuksesta Novitan villakehräämöön. En tiennytkään, että suomalainen villalanka on englantilaista lampaan villoo.
    Jatkakkee kirjoittamista. Kotiseevun naiskirjailija sai Savonia-palakinnon.
    Hyvvee jatkoo vuujelle 2019!

4. Lounasest tuisku Vierailija

Lunta tule hiukka meilki ja mä tykkän siit tunnelmast. Juhlakaude viimiset viarat tule tänä illall. Sit laiteta punane pöytäliina odottama ens vuatt, jos olla ja eletä. Näi vuaden alus mull onki ain se tunne, et koskan ei tiädä mitä vuas tua tullessas.
    Yleensä mä skrollaan sivuu äkki alaspäi, ni ettei turhan päät verenpaine nouse. Mut äske ku mä jäinki lukema ku unipalstal oli nätti uni jäähyväiste jättämisest. Jokane o erilaine nii mut jos se olis mun uneni ni mä suunnille tiätäisi mitä se merkkais.
    Nonnih, nyt laittama pöytä koreaks ja alottama valmistelut, nii et voi sit olla ja nautti mahdollisimma rauhas viaraitte kans. Mä ku olen hätäne kokki ni simmosen tartte alotta aikanas :)

Voikka hianost kaikk.

5. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii taas

Kattelin just ikkunast ulos takapihalle, piti oikei uuvestaa vilkasta, ku mei orapihlaja-aita alkaa olla koht iha hävyksis eikä vuormännyist näy ku isot lumilinnan näköset möykyt - nyt kyl on jo sen ver pimmee, et ei niitä näkys kovi hyvi muutekaa. Lounasen kannaotto lumentulloo on hyvi mielenkiintosii ajatuksii herättävä, meil päi ku joku mainihtee, et mite kiva ku tullee lunta tai et sais jo tulla lunta, mie oon kyl muistant mainita, et soppii sit tulla lapioimaa miu autoo esille ja kaivamaa parkkiruutuu sen ver, et sen hyvi lapioiun auton saap siit pois ja takas. Meiä lumimiehethä ei puutu, ku miu auto on siin paikallaa sillo, ku hyö tulloot pihhaa traktorloinee puhastammaa ja joko hyö on huonoi kuskei tai sit heil on liia iso kone, mut jostaki syystä niie pittää ne lumet jättää siihe miu auton taakse, et siihe nousoo oikei kunno mäennyppylä, jos mie en saman päivän käy sitä pois ottamas. Onneks on vanha auto eikä liikaa turhii hienosteluvärkkei siin, ni se jo tietää, mite talvel ajetaa ja tullaa parkist takaperi pois, etupuolel ku tietysti on se lämmitystolppa ni ei viiti ajaa takaperi siihe näkymättömää ruutuu.

Meil piti olla tännää oikei kunnon lumimyräkkä, mut tää tieto oli enneaikane ja liioteltu. Ei ainakaa viel nyt iltakaheksalt oo isommast pyryttänt. Eikä olis nii välikskää. Mei radion mukkaa tääl on jossai mittauspistees yli puol metrii lunta, et eiköhä tuo jo piisais. Luulis riittävä kaikil hiihtäjilki. Valittaat vaa et ei oo latuja tehty tai avattu, ku tuiskuaa, mut ku mie muistelen sellast, et sillo kauhee kaua sit, ku mieki viel suostuin sukset jalkaa laittamaa, myö tehtii ite lavut umpihankee ja mentii nii et lumi pöllys vaa. Menisvät nääki valittajat iha ite avvaamaa niitä latusia, olis niistki kitisijöist jottaa hyötyy. Ihmees tän lumentulon kans on sekä kaupunki et urakoijat, ku ei taho ehtii nii paljo korjata pois ku uutta tulloo, sit on riesteyksis nii korkeet penkat et ryömimäl pittää mennä, jos meinaa ajoradalle päästä ettei kukkaa siel pimennost aja päälle.

Mie eile kävin hakemas pakettipisteest ilahuttavan paketin - olin tilannu silt yhelt verkkokirjakaupalt itelleni lankoja (kirjakaupat myy niitki, jopa se iso kotimaine nettikaupassaa) ja ku ne välil on vähä hakuammuntaa niie värit, mut nyt minnuu iha rupes äänee naurattammaa, ku mie kattelin niit keriä, oli nii hyvänväriset langat, oli sellasii monivärisii. Kuha mie niit saan taas puikoille ni saa taa ihmetellä, mite jollakulla suunnittelijalla on olt hyvä värisilmä. Mie oon käyttänt niitä lankoi nyt vissii ainaki parin vuuven verra, hyvii ovat neuloo ja sekotuksetki kulutusta kestävät. En mainosta, siks en kerro sen verkkokaupan nimmee, sielt mie kuiteki kirjojaki tillaan, ku kaupoist ei saa, mitä mie tahon.

Nyt mie taian mennä syömää, miul on lohimedaljongit paistinpannul. En mie niit paistant, vaa keitin pienes vesimääräs, mut ne on hyvä keittää paistinpannul. Salaattibaarist keräsin eile purkillisen kaikellaist vihannest, et siltäki osin eväät on kunnos.

Ulkon on pimmeetä, ilma on sees, ei sada, ei tuiskua, ei taia ees tuulla, pakkast on mittarin mukkaa reilust kaheksa astetta. Tais olla eilisis tai toissapäiväsis uutisis, et Utsjoel on jo aurinko noussu. Kyl tää täst kevvääks muuttuu.

Voikaa hyvi

Nuorin sisar

6. Kestis Vierailija

Ei muuta ko hyyvvää päivää kaikile!

7. Mä huamasin piänt kritiikki tost lumentulost ku taas Nuarin sisar katto lunta toisest näkökulmast. Talvimaisemat o mun miälest silmi hivelevi, mut tiätenkkä ei oli kiva kaiva auto lumimassojen alt.
    Toi mulki muistus miäle et enne tehti ladut itte. Meilpäi oli kansanhiihtolenkit merkitty kreppipaperil puitte runkoihi, 5 km sinisel ja 10 km lenkki punasel kreppipaperil. Tai olik se nyt toissippäi? Välil ladut oli menny umppe mut sit suksitti niitte kreppipaperie mukka. Hyvi ne pysy kii puitte runkois ja pualmatkas oli sit puine laatikko, vihko ja kynä et voi kirjotta nimes osanoto merkkinä. Me pruukatti katto et kuka oli hiihtäny enne meit ja paikkakunna lehdes oli sit maininta kevääl et kenel oli enote kilometrei.
    Mä kans keitä lohen, siihe hiukka sipuli, suala ja pippuri, valkoviini jämä jos o, tilkka kerma ja joskus viäl saframi.
    Kato kaunei lankoi ikkunan takka, ku kutomine ei ol mun lajini. Tai oikkiastas mä tykkän kutto, se ku tekkä terä aivoilki, mut jälki ei ol nätti.
    Kaunist viikonloppu kaikil.

8. vierailija Vierailija

Söin uamupalaksi Lapin kylmäsavulohta. Lohi tekköö hyvvee aevoille.
    Luin uamun uutisia ja katoin Trumpin puhheen Yleltä. Voe tokkiinsa tuota hallinnon sulukua.
    Prinssi Philip sais jo lopettoo aatolla ajon. Kolarin jäläkeen on tuas ratissa.
    Onneksi ee oo ennee aatoo. Piäsen lumitöissä helepolla.
    Latasin jooluna taksisovelluksen. Kyyti tuli niin noppeesti, että hattu jäi kottii.
    Katon kohta elokuvan ja jatkan kirjojen lukua. Taloyhtiön roskavajan hyllyllä oli hyviä kierrätyskirjoja.
    Kevättä kohti männään. Suomi on kuin saari sano joku naistoemittaja telekkarissa. Matkoille pittää joskus piästä piätään tuulettammaan. Kun laettaa kapsäkkiin vähän tavaroo tulloo pienempi hiilijalanjäläki.

9. Sama miält Philipist ku edelline kirjottaja. Sandringhamilaiset saa olla varuillas, eikä auta sekä, jos Philip aja pääll. Se ei koska ol ollu herrasmiäs eikä ol edelleenkä koska ei edes ol sanonu et sori, tai jotta. Rattiin takas vaa. Onneks vauval ei sattunu mittä.
    Englantilaisist puheenolle ni Williami mene WEFfiin. Kyse o mun luullakseni siit et he tartte sympatia ku heil o pal ongelmi Brexiti kans.
    Mä kattosi ja kuunteli netist esityst et kui ihmine voi hidasta vanhenemist ja pyssy kauniina. Huuliin se ei näköjäs vaikuta ku esityksen pitäjän ylähuuli repsotti niinku Aku Ankal.
    Nyt tämä ankka lähte lenkil sulattama vuodevaihten herkui lanteilt ja vähä muualtki. Kaunist talvipäivä kaikill.

10. vm47 Vierailija

Katoha, piti mennä iha anna keskustelu -googlen kautta ni löyty tää uus ketju.
    Lumest kirjottaat, onha sitä tullu miul on pihallekii yli puole sääre. Lumilapio levvyiset polut oon kaivanu alapihalle mut kylätalkkar käyp avvaamassa portit lumiaura jälilt. Nyt meil onkii reipas mies tekemäs hommii. On kuulemma pitkä rimpsu tillaajia sammaa hommaa. Hää käyp koirapuistonkii etusen kollaamassa. Auton päält ei tarvii lunta luuva juur ku auto on suurimmalt osalt teltas, häntäpää on vaa ulkona.

Oon mie ollu vähä tuhlaavaine, käin kaupoil asioil ja käin kattelemassa vähä sitä ja tätä ja mukkaa tuli uus talvitakki (40 e), kevyt jakku (70 e) ja permanenttikii ilmesty tukkaa (80). Viel pitäs ostaa puol tankillist pensaa, sit ois nää isommat maksettu. Autokii on muute käynnistyny riitelemättä, sillokii ku mittar näytti-22oC. Oon käyny pari kertaa akullattauskeikalla. Nyt näyttäs mittari lähemmä kymment astetta, taivas on pilveharsos ni ei oo nii kylmää.

Muute voikaa hyvi, miulkaa ei oo mittää hättää

11. Uus vuas o jo näin pitkäl ja nyt vast Vm47, palstan henki, o ilmestyny palstal. Mul oli simmone naistuttava, etku sil oli miäs kiarroksis ni siit ei kuulunu pihaustaka. Mä ehdin jo ajatella et Vm47 o sama vikka ;)
    Mä en viäl tänä vuan ol törsänny raha vaatteisi. Talvivaattei mä en enä osta ku en ol viäl kevättunnelmis. Kaikki talvitakei mul ei ol ollu edes kerran pääll. Se yks ja sama tuntu ain sopivalt.
    Aleis mul o harvo onne. Samate mul kävi huano säkä ku Anttila aikonas alotti postimyynni ja uteliaisuuttani mä tilasi keltase puseron. Se oli iha vintturas nii et mä en tainnu sitä iki laitta päälleni ja siks mä viäläki olen epäluulone. Tukkaan kyl mene taas pitkä penni, vaikk vaa tartte leikata.
    Pikkulintui käy tänä vuan pal vähemmä lintlaudal ku viime vuan. Harakka o välil käyny mut sen mä ajan pois ku viime kesä ne piti ihan kamala epäointust konsertti aamul aikasi.
    Voikka hianost.

12. vm47 Vierailija

Pitkää mieki sitä takkii kattelin, läksin jo poiskii ja tulin uuvestaa kattomaa sen alennushinnan. Sit nakkasin ostokärryy. Miu tummasinine perustakki on ostettu Nurmeksest ku olin bomballa kuntoviikolla vuonna 2005. Paljo oon pitäny, vähä haalistunu on mut iha ehjä ja käyttökelpone. Miust vaa tuntu et kanssaihmiset alko kattoo vähä hittaast et eiks tuol mittää muuta oo. Onha miul, kaks pitkää takkii, kolme turkkii joist kaks mahtuu päälle ja oon mie niitäki pitäny vaik en viel tänä talvena. Toine on niit lemiläisii supiloit mitkä on metästetty pois syömäst paikallisii mettäkanalintui. Parikymment vuotta sekkii, jos ei lähemmä kolme kymment. Toine on siskon kettu jostai 70-80-luvult. Kolmas on viiskyt vuotta ja kokkoo 38. Lammast. Tää uus on iha vaaleepunane mut siin on isot taskut ja povitaskukii. Kylhä se näköne on jos mie sitä piän kurakelil. Hyvi hää istuu ja on huppu ja vuorausta sellast untuvaist teddii. Lämminkii.

Meil on tääl sellani Grandee Orchide -kauppa mis on merkkivaatteit. Venäläisii varte, mut nyt ku siel on rahakriisi on asiakkaat on vähentyny ja hää lopettellee. Siel ois ollu yks yhtä monel taskul varustettu mieste takki ku se miu, mut mieste koko ja hintaa Michael Korsin verra. Hää on suunittelija. En mie sitä ostanu.

Tännää on ollu aika viileetä, -18 mut huomiseks vähä leuvompaa lupasiit ku tullee pilvisempää. Tännää oli iha sees. Tulta oon poltelle joka päivä hellas usseemma tunnin ni on mukava lämpö kämpäs.

Ei miul oo miehii ollu, en saa avannu tätä ketjuu ku viimevuotine aukee suoraa ruutuu. Tähä pittää tulla sielt guuklen kautta.

Mut voijaa hyvi, pietää vaatetta tarpeeks ku ulos mennää ja neutitaa talvest. Tääl kaako kulmal on joka talvi ainaki pari viikkoo iha hiihtokelii, nyt on ollu jo monta.

13. Kyl lämmi hyvä o ja noil turkeil ei pääs kylmä liki. Munt nauratti täss kerra ku tuttava isoäiti oli hualissas et tyttären tyttärest o tullu liianki rintava, et talvitakki ei men edest kii. Valokuvast mä näin et flikka oli lihonu, ei rinnois mittä vikka ol.

Ku joku kerto et laitta tulen hellan tai saunan pessä ni mä rauhotu sisäisest. Teho paremmi ku mindfulnessi. Kaikki me välil unohduta kattelema liäkei ja tulen palamist. Miniä tykkäs jouluna et laiteta tuli takka vaikk kuusi jo palo, eli niinku kuusen kynttilät :) ja mä hikoili köökis ruakien kans. Olenk mä kertonu et piäni joulukinkku onnistus armon vuanna 2018 aika hyvi? Parempi myähä ku ei millonka.

Meill kaikil o vissi kaikil oma maailma mikä muadostu siit et mitä o kokenu ja kyl sitä kaikil kaikenlaist ikävä ja pettymissi sattu, mut ei niit voi yleistä. Esimerkiks, mä ihmetteli skrollates simmost otsikko et me suamalaiset olla vauvavihaaji! Täh? Siihe kyl jo melke tottu etku jonkul mene asiat niinku ne ei tykkä ni sit suamalaiset o taas sitä ja seuraaval viikol tota paha. Kaikk sitä kans lukke ku vanhaks elä. Ja mä ku tykkän et kaikk otta pikkulapset miälelläs syli paijattavaks ja uppalalla nosteta korkkial, nii naiset ku miähet ja nykyä nuaret pojakki.

Hiano vointi ja lepposaa launtait.

14. vm47 Vierailija

Kas ku hyvvää tekkee jo puhe tule sytyttämisest johokii - no mie sytytteen joka päivä, koht meinaan kans viritellä tulen hellaa. Kyl se antaa nii mukavan lämmön tuppaa ettei parempaa. Miul oli eile kaks vierasta, yks iso karvane ja toine viel isompi mut karvaton. Tulleet miulle lapsellikaks ku mie lähen huomenna tukholmaristeilylle. Tää rouva käyp kotonaa tuos kilometri pääs hoitamas kissasa kotona mut ovat tääl yötä miu nuppuste kans. Se iso karvane on vajjaa puoltoistvuotias bernityttö ja tykkää kans olla täällä. On iso piha mis riehkata umpihanges ja tehhä polkuja miu lyhytjalkasille nuppusille. Kysyin tält rouvalt mite jää hengittellee tääl ja sano et ei astma vaivaa, hyvvää on ilma miu vanhas mökissäi. Onneks nuo pakkaset lauhtuup ni pääsevat sit koirapuistoo ja olemaa paljo pihalla. Kaks yötä saavat olla tääl. (se uus sohvasänky)

Säätiijotus kerto et oli ollu yöllä hirvee kylmää tääl kaakos mut tais olla Konnunsuon lukema. Miul näytti täs harju päällä vaa -22oC. Myö ei mennä tännää puistoo ellei iha noppeest tuu pilvii ja pakane lauhu. Pittää miu vissii mennä käymää meijä postis viemäs sukkii menemää minjälle ja lapskullalle. Heilkii on siel länsirannikol kylmä. Miul on yks sukkapari, sellaset sirreenikukkien väriset lilat sukat, jotka löys sopivat jalat eile. Saap se lapsepiika siit nätit sukat. Nallee, 40 oC kirjopesu. Nii ja sai eile lettui mansikkahillon kera. Oli ne hyvvii vaik suola jäi lissäämättä taikinaa, vähähä mie ain laitan, hyppysellisen vaa. Hellal lettupannus paistetut on parempii jotenkii ku sähköhellal paistetut. Mistä johtunee. Hyvi tekkiit kauppasa, muutama lettu jäi, mut meijä akrobaatti kiipes pöyvälle ja piti huolta et lautane tyhjeni ja sai esipesun.

Voikaa hyvi

15. Lounasest Vierailija

Kaunis Luajan aamu, aurinko pilkistele ja lumi o hohtavan valkost ku eile tuli vähä lunta. Mettälinnut o ilmestyny, mut tintei ei ol näkyny. Kerra mä kuulin keväise titityyn ja se sai mut höristämä korvini mut se tais tulla telkkarist, tai oli puhelin.

Molemmat flikat Vm47 ja Nuarin sisar ossa kutto sukki ja ne sireeniväriset kuulosta hianoilt. Mä näen asiat kuvina ja nii must o kiva lukke sireeniväriset sukat eikä liilat tai niinku mummu sanos, kretliinit. Mut asia. Nykyä haeta petikaveri netist. Mä en yksityiskohtasest tiädä et kui se käy mut yks tuttava o sitä harrastanu vaikkei mittä valmiimppa siit ol tullu. Mut hiukka jännityst elämä. Mä olen nii tottunu Ilmari et mä en uut tarttis, mut mull olis selvä et kummose haun mä laittaisi, lemppari kiälioppivirhen mukka: miäs villasukil ja puuhellal :)

Voikka hianost ja lämpimäst.

16. vm47 Vierailija

No nyt se lounane anto hyvän koukun, kaverii hakemaa otsikolla villasukil ja tulta hellas. Miul nää ois saatavana mut en taija silti hakkee kettää. Laival ois ollu yksinäisiikii miehii vaik kui mut en mie niist. Kel on kuulo menny, kuka länkyttää kippeil kintuilla ja joku ei muute ossaa olla sivistyneest. Ja sit niihi tullee altsheimeri tai syänvikkaa tai eturauhane kenkkuilee tai jottai. Ei kiitos. Ku mie en aikanaa kelvannu nuorena ja nättinä ni nyt mie en kelpuuta semmosii mitä pittää ruveta käspuolest tukemaa. Viel hyväs lykys ovat viinaa menevii.
    Satuin kuitenkii aamiaisel sellase nuore miehe kans sammaa pöytää - musta tukka ja tummat silmät häl oli ja aattelin et mist lienee. No, Ruotsistha hää, Helsinkii jostai syystä menossa. Mut meil ku juttuu suolti vaik kui ja hää yritti saaha miut hankkimaa känny-tietokonneen, älypuhelimen. Mie intin et en mie taho, hela tiden på svenska. Siin käi ilmi et hää oliki hyvi säilyny viiskymppine mies, kahe lapse isä ja muutenkii iha sortin jätkä. Tekniika allaa hää kuulemma lukkee, ku miul oli dekkari mukana siin pöyväl. Kehuinha mie hälle et mie e tiijän vesie puhistuksest usseemmalla eri tavalla melkosest näi sihteer-ihmiseks. Ja monest muustakii kemiatekniikkaa kuuluvast asiast. Kolmeskymmenes vuuves ehtii jo oppii vaik ei tutkija tai opettaja ookkaa. Hää hämmästy ku juttukaveri olikii melkei akateemine. Juttu meinas kääntyy miult usseest englanniks ku se ruotsi on vähä ruostees. Ja se kirjakii oli englannikieline. Muitakii mukavii juttukaverloit löyty.

Voijaa hyvi

17. Onneks Vm47 ei ollu nuarena ja nättinä liian kranttu, muute olis äitiys jääny kokematt. Muute mä olen hänen kans samal linjal. Oli muute herkulline kuvaus luamakunna kruunuist. Nietu kauppa gamla kläder, sanotti jossa kirjas. Ja vaikk tarttis katto ihmise sialu eikä ulkomuato ym. ni pittä katto ettei iha kamala silmukka päätäs laita.

Mä olin aikonas sitä miält et mä en älypuhelint tartte ja protestoin äänekkäst ja sinnikkäst ku munt manipulointi. Sitäpaitti mä en ol kauhia teknine. Sit mul kyänisti lahjotetti simmone. Aluks mä vaa soitin sill mut kerra ni ne loma varte laitti siihe kaikenlaissi appei ku heijä miälest mä tarttin niit. Lyhyestä virsi kaunis et nyt mä olen samalaine et heti ku jossan pyllys penkki laitta ni puhelin kätte ja räplämä. Tavallas sitä nyt niinku kuulu sakkiin, siin o jonkulaine yhteenkuuluvaisuude tunne ku istu jossa kulkuneuvos tai odotta kuppilas kaffet tai jotta.

Silti mä ihaile Vm47 et hän piti puales sitä ruattalaist kännykkämyyjä vasta, Ettei käyny niinku entises laulus , oliks se nyt Annikki Tähti, et Mustat silmät nuo, vei mun hurmioon, kutsui kuutamoon....jne . Joopa joo.

Voikka hianost.

18. vm47 Vierailija

Juu ei minnuu tummat sen enempää ku vaaleetkaa silmät hurmoksee saa. Nätti poika hää oli, mielelläähä mie nättii asioit kattelen. En mie viel mikkää dementikko oo.

Nyt alkaa sitte vuoskokkouste suma. Tännää istuttii kuoron vuoskokkous. Läsnä oli puheoikeuvel eläkkeesaajie lauluryhmän evustaja ku hyö tahtois et myö yhistyttää. Senku vaa. Ens torstaina jos hyö tulis, ketkä nyt haluaa yhistyy, meijä harjotuksii. Paikka meil on mut ku on kaks kerrosta kellarii päi ja ulos sitte päivvastoi ni huonojalkasille se ei oo ideaali. Maan tasalla olevaa paikkaa on mietitty pää puhki mut niist pittää maksaa ja meil ei oo rahhaa. Tää alasali myö saahaa yhistykselt iha muute.
    Seuraava viiko lopulla on seuraava vuoskokkous, vähä isommal porukalla mut ei siinä mitä. Mennää.

Kukkaa ei varmaa usko jos mie sanon et lunta on satant tänne meillekkii. Alapihalla on jo yli polven polkuje vieret. Tännää käi yks tuttu naine joka halus iha lystiksee lapioija niit polkui levveemmäks. Meit ku on joka lähtöö. Annoiha mie laipioja. Kylätalkkar hoitaa auraheittämät. On miul elo helppoo. Viel ku ottaa parasetamolinapin sillo tällö ni kiva olokii on.

Voikaa hyvi

19. Ajatuksi lounasest Vierailija

Me pidetä tääl kaksinpuhelu Vm47 kans. Nii kaua ku o silmä miäskauneudell ;) o kaikk hyvi. Asiast toisse et rakkaus o ihmelline asia. Yks miäs ku o nii kenkku ja rutisija, jos ei silmä leppä ja jo kolme kerta eronnu, o onnistunu saama naisystävä. Mä ihmettele kauhiast meit naissi, mut sill uudell voi olla hoivatarve.

Kuaron tiloist tuli miäle et ku valitetta et kirkot tyhjene ja jossai päi maailma kirkoi suljeta tai käytetä muihi tarkotuksi, ni eiks niiss vois pittä kuaro- tai musiikkiharjotuksi? Ne musisoijat ku olis varmast ihmisiks.

Mä olen taas ottanu pensselit kätte. Se o ku elämä, välill ilostu ja välil turhautu. Niinku yks viulunsoitto harrastava sanos, ni joskus mene hianost ja toisel kertta tule harmai hiuksi ku ei vaa suju. Budistise munki mukka tärkeint ei ol perill tulo vaan tiä. Ku muistas vaa, et matkal me olla eikä koska tulla valmeiks. Mä lopeta näihi syvällisi sanoihi tämä viästin ja toivota kaikill hyvä viikoloppu.

20. kaksinpuhelu Vierailija

Ulukona lotisoo vesisaje ja vesi ropisoo ikkunalaavalle.
    Pittää kohta käävä kokkeilemassa joko roskavajan lukko on korjattu.
    Luin anna.fi etusivulta jutun Markus Kajosta. Sammoo mieltä oon.
    Mielenraaha on tärkeintä eekä ajalla oo väliä. Käämässä myö kaekki vuan tiällä ollaan olemassa.
    Koko viikko on ollu metia täännä juttua etesmänneestä mäkikotkasta.
    Samalla on tullu mietittyä ommoo elämee. Oisko asiat sen paremmin vae huonommin, jos olisin tehny toesenlaese valinnan elämän kiännekohissa.
    Ulkomualla minulla oli hyvät oltavat. Alako jo illa ikävä ommaan kottiin
    tuttuihin ympyröihin. Vävy ehotti, että muuttasin kokonaan poekkeen Suomesta vaekka Espanjaan.
    Kävin eelen kaapunnilla ja kahtelin kahviloitten hintoja. Joka paekassa oli niin immeisiä ettei tehny mieli jiähä jonnoon seesommaan.
    Surkeeta on ollu seerata palavelutalojupakkoo. Hesarin jutussa saeraanhoetaja sano, että joka asiassa siästettään.
    Immeisillä on paljon luettavvoo, että ee oo aekoo kirjottee tälle palstalle.
    Uattelin kohta käävä Lidl-kaapassa. Ovat lanseeranneet haaskan Viivi ja Wagner-kampanjan. Minulla ee yksineläjänä oo tuommosta hankaloo kotisikkoo. Ite pittää piättee mitä ostaa tai jättää ostamatta.
    Tämmöstä tämä pienen immeisen elämä on. Ee oo mittään revittelyn aehetta juorulehille. Netti kiinni ja se on menox sano Annie Lenox.

21. vm47 Vierailija

Matka se on parasta, pittää nääs lähtee ens pois et vois tulla takasi kottii. Nii se on.

Näist valinnavappauksist mie oon jo parriikii kohtaa narissu netis et nythä se nähhää mist varoteltii tään ylettömän vappauve kans. Viel ku nää virmat on ottanu vappauve pittää minimii pienemmä jouko hoitureit palkoillaa ni sithä ne voitot kasvaa. Lakkii ei sais merkitä lukumäärii, eihä ne lukumäärät ja rosentit kettää hoija mut pitäs ne nää ahneimmat kurissa ja henkilöstön ees jonkillaises järjestykses. Eihä niis virmois kukkaa viihy töissäkää jos ei heti alkuu oteta riittäväst kässii tekemää tarpeellist työtä. Tai niinku tää Alalvus, ahnehittaa nii paljo asiakkait ettei henkilökunta millää ehi hoitaa. Sit hyö ottaa lopputilin ku potilaat kuolee kässii. Sillee sitä saahaa hankalat asiakkaat vähenemmää ja hoituritarvekii pienenemmää.
    No, eihä myö sille mittää voija muuta ku vaalissa äänestää oikeeta puoluetta. Ja äänestää pittää ni saahaa oikee vaalitulos. Jos vaa puolet väestä käyp äänestämässä ni puolet päättää niije toise puole puolest. Äänestämättömät tyytyköö saatuihi tuloksii.

Nonnii, tuli se politiikkaosastokii hoijettuu. Mut voiaa hyvi, ei liukastuta ja tukita ensiapupolia katkenneil ranteil ja lonkilla.

22. kaksinpuhelu Vierailija

https://anna.fi/ihmiset/ex-paatoimi...miosta-vasta-nyt-tajuan-mihin-nuorena-jouduin
    Kävin Litissä ja kokkeilin varaston lukkoo. Ee aakee. Pittää kaet tuas tehä vikailimotus.
    Elokuvaohjooja Selma Vilhunen kirjotti viisaasti Ylen sivulla vanahusten huonosta hoijosta.
    Jos kotihoijon pittää resuta kohteesta toeseen ylleisillä kulukuneevoilla niin minkä ihmeen taatta ei vois etes joskus käättee taksia. Järjen käättö on joka alalla sallittua.
    Oli mukava lukkee Me Naiset ex-piätoemittajan uatoksia. Kaavan aekoo sitten sain lukkee paljon ilimasia lehtiä. Sen aekane siippa oli työnsä takia tekemisissä toemittajien kanssa. Siihen aekaan ee ollu nettiä. Metoo-liikkeestä ee olis voinu etes uneksia.
    Mukava ellee nykyajassa. Vualit lähestyy ja moni piilossa ollu asia on tullu päevänvalloon.
    Kansalaispalakkakokkeilussa ollu miestoemittaja sano, että on hakenu 100 työpaekkaan eekä työtä oo kaekille. Kyllähän työtä on, jos siitä palakka maksettaan. Eekö olis jo aeka suaha joku tolokku tähän muahan. Rikkaana olo ee sopis minulle. Tykkeen ellee tavallista elämee. Oon onnessain, kun roskavajan ovi aakee. Kävelin äsken varovasti tiellä. Oli mahottoman liukasta. Ulukona alako tuulla. Ee siätiijotuksia ennee jaksa seerata. Tulloo mitä tulloo. Otan kaeken tyynenä vastaan. Ai niin. Olinhan minäkkii aekonnaa 80-luvulla Me Naiset palstalla pulukkamäessä.
    Niin se aeka rientää ja hyvä niin. Lupsakkoo helemikuuta ite kullekkii lukijalle.

23. vm47 Vierailija

Se pittää tuo tekniikka huolen, ettei suuria säästöjä pääse syntymää. Jääkaappi täl kertaa sano sopimuksen irti. Käin eile kattomassa saisko kaupasta uuven. Menin paikallissee rautakauppaa, mis ei ylleesä palvella vanhoja naisia ku satunnaisesti. Miulle oli jus vähä enne neuvottu et eti sen ja sen nimine naine ni saat mitä tarviit. Näi kävikii. Mie ostin pienen rosenlevin ja se tuuvaa maanantaina. Vievät samalla vanhan kuolleen kaapin pois. Maksaaha se mut en mie sitä yksi mihinkää saa.

Lumi on nyt nii pehmeetä koirapuisto parkkipaikalla ettei sinne saa autoo säädyllisest ku nelivetona. Jos vaik huomenna siel käis joku auraamassa sen pehmeen mössön pois.
    Omas pihas mie sain vahinkoo aikaa ku ajoin autoo katoksest pois. Melkei peili läks irti (ei kuitekaa) ja teltan kulmaputki väänty luokille.

No, ei mittää. oikastaa ku lumikuorma telta katolt helpottaa. Nyt sitä ei jaksa vääntää. On miul varaputkiakii.

Voikaa hyvi

24. Miättei lounasest Vierailija

Kiältämätt joskus tule miätitty et teinks mä oikke. Ei se kyl kannata ku ain tule jotta ette, eikä voi tiätä et mitä nurja siin toisest vaihtoehdost olis voinu tulla. Sillo ku mä näin mun Suuren Ihastukseni 3o vuaden jälkke ni mä risti sormet käsivarssi myäde risti et se ei ihastunu munsse. Mä tunsi et Yläkerta oli levittäny kätes mun ylleni et tota pöhkö täyty suajella. Ittetunto siin kyl kärsi, mut kaikell o hintas.

Muistanks mä vääri tai kirottik joku edell rikkaudest? Mul o se miälipide et rikkaudes ja kuuluisuudes o kiroukses, niinku raamatus todeta. Fiksut varakkat o hyvi hilja varakkuuudestas ja LIv Ullmanni mukka kuuluisuut ei kannata tavotella. Nii munki miälest, siin vääristy ja tuhoutu, niinku vaikk Elvis ja Jacksonin Mikko. Mut ei ol helppo vastusta viättelevä paholaist ku yleisö hurraa, raha virtaa tai mahti kasva ja nii päi pois. Mä tarkota ton paholaise kuvauksellisest, toisi sanoe psykologisest tai kui vaa, vaikk kylmä järkke. Joskus mä miäti et se o vaa sen ihmise tiä, se ei voi muuta ku laitta tassu toise ette.

Näihi miäteihi mä lopet tält päivä, linnut tartte siämeni ja Ilmari vattan täytet. Voikka hianost.

25. vm47 Vierailija

Näytetää myö ylläpitävän tätä ketjuu ku muut ei pistä puolta sannaa tänne. No. oma valinta. Lukijoit näyttää olevan usseemp sata - tai samat käyp lukemas monta kertaa. Kai nää meijä jutut sit huvittaat höit.

Mut asiast toisee. Katteutta oon saanu aikaa niil miu sukilla. Laitoin uuven paketin miniälle ja pojalle sinne länsirannikolle. Minjä mainitsi fb.ssä et hä tuli katteelliseks ku poika sai pinki-helakapunaset sukat. Samoi lankoiha mie oon käyttäny kummankii sukkii mut tää helakapunane meni melkei kokonaa niihi isoihi sukkii. No minjä saap nyt kintaat mis on siitä nättii värrii ja se on sekotettu tummaa violettii ku pittää kattoo et riittää, nätit niistäkii tullee, tähelangoist. Miu poika ku on tykänny mukulast asti punasest ni uskalsin neuloo sen väriset.

Ai nii, hyvvää ystävänpäivää sekä kirjottaville että lukeville kaverloille. Voikaa hyvi kaik

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri