Hae Anna.fi-sivustolta

Haasteltasko tänäki vuonna 2019 hauskoi vai turistasko tukevii

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 04.01.2019.

1. Lounasest Vierailija

Mä tuli erikse aamupäiväl toivottama hyvä ystävän päivä eikä vast illall ku päivä o jo ohi. Aamul mä kysysi Ilmarilt et onk hän mun ystävä. Hän kysys ei kui nii? No, ku o ystävän päivä, miähil tartte kaikk ain selittä.

Meit o tosi vähä tääll kirjottamas vaikk mä olen ain pitäny tätä kansa piironkilaatikko kirjottavana. Joitaki sit huvitta nämä viästi ku ne tääll käy kattomas viästei. Ja ku Vm47 o lehmuste kaupungi julkkis ni nii kaupungi hallitukse johtomiähet & naiset ku kadun miähet käy kurkkamas et mist päi tuuli käy ja mikä kansan syvi rivei keljutta.

Mull o simmone tuntu et Vm47 miniä sala niinku kehus anoppias. Me ku ei nii suara kehuta eikä kiitellä. Mä ole opetellu sitä iha tarkotuksel. Meil ku olti simmossi ettei tuntei oikke näytetty, mut se o mun miälest raskast. Mä olen kateelline englantilaiste , sakuje ja ranskiste kiitos ja ole hyvä sanoil, ne tule niinku kevyemmi ulos suust. Niinku yks sanos et sano kiitos vaikke ei ol mittä varsinaist kiittämistkä. Mul sanotti kerra et "ei siit mittä kiittä tartte" :) Sama ranskiste kans, kaikk o madamei ja monsieurei oli lumpuis tai merkkivaatteis. Toisaalt meil olla sit taas toisel tappa hyvi tasa-arvossi ja sanoittaki voi sanno pal. Mut noi niinku kyl te tiädätte mitä mä tarkota.

Mut takasi asia et ystävällist Ystävänpäivä kaikill.

2. vierailija Vierailija

Hyvvee ystävänpäevee. Kännykkä kilahti ja sisko Savosta lähetti ystävänpäeväviestin.
    Viime yönä ja uamuna olin oksennustaavissa. Ostin apteekista maetohappotapletteja ja olo on jo hyvä. On kuulema mahataatia liikkeellä sanovat terveyskeskuksessa. Eehän siellä ollu aekoja terveyvenhoetajalle tällä viikolla. Mänömatkalla tien varressa kirkon eessä seeso naispappi syvämmenmuotonen punanen hattu piässään ja kori käessä. Olis kuulema ollu ystävänpäeväkahvit kirkossa. Sanoin etten piäse mahataavin takia. En oo juonu ja syöny tännään muuta kuin vettä. Apteekkari anto hyvät ohjeet.
    Somen käätöstä jatkuvasti varotellaan. Sain Kotimua-lehestä ilimaisnäätteen ja miestutkija sano lehessä ettei hänellä oo älypuhelinta. Ee kannata kookuttee immeisiä netillä.
    Kirjojen ja lehtien luku on terveellisempöö.
    Varaston lukko on vieläkkii hankala avata. Sitten ee aattanu muu kuin potkasta ovvee. Kaikki muut asiat ovat kunnossa. Kun olin aekonnaan työssä netti oli hyvä henkireekä. Sai muutakkii ajateltavvoo.
    Liitto löhettää jatkuvasti viestejä joten ee nuo mehtäasiat piäse unohtummaa. Luonto raahottaa mieltä. Tykkäsin kävellä puistossa reessussa. Jo sillon maha vähän reestaili. Kävimme niin paljon syömässä ulukona. Kyllä se niin on, että jos maha on hyvässä kunnossa niin elämä hymmyilee.

3. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii taas

Lounasel sellasii terveisii, et ei sen neulomisjälen tarvii olla tasast, varsiki jos hankkii sellast vähä nyppyst lankaa, sit taas ku riittävän pitkää (muutamanki vuuven) neuloo ja jättää kattomatta sitä pelkkää oikeeta neulomusta, sormet ruppee iha ite lukemaa niit silmukoit ja langan tiukkuutta, pittää vaa luottaa niihi näppeihisä. Kyl se siit, harjotusta vaa. Ja aina voi sannoo, et se on taiteilijan näkemys asiast. Mie oon sitä lausetta viljelly runsaasti. Siin oli sit tän päivän neuvontavinkkiosasto.

Mie maanantain, sinä ylleisenä hälytyspäivänä, jouvuin kahville pyrkijöille ilmottamaa, et turha tulla, mei talo taitaa hukkuu lummee ja vettee, et jos ei oo venettä tai kanoottii käytös, joutuu uimasille. Eivät sit tulleet, viisaasti. Ainoastaa miu pikkuvel (eläkkeel jo sekkii), naureskel ja sano, et hää hakkee varastost vennee, ku hänel on sellane jolla/kumivene, mil tarvittaes pääsee syvemmäl olevaa seilipaattii. Pysy sit tää pikkuveikkaki kotonaa, ku kumpiki oltii tartuttavas räkätauvis. Juuvaa sit ne kahvit ja teet kesällä, vaik elokuun alkupäivinä, ku tullee puol vuotta täytee.

Tännää on vanhoin tanssit lukiois. Mie oon kaua jo ihmetelt, et millo ihmees neki juhlat muuttuit rinsessamekkojuhliks, meil sillo 51 vuotta sit oli iha kunnollisii arvokkait asuja, miulki tiukka kotiopettaja-look, ite ompelin sellasen vihree-harmaaruutusen hammeen ja siihe lyhyen viitan, tukka tiukast nuttural ja valkonen kaulaa asti napitettu paitapusero. Silmälaseja ei tarvint keltää lainata, ne on olt omast takkaa kansakoulun tokalt lähtie, puolsokkee ku olin jo sillo. Muutki luokkalaiset ja rinnakkailuokkalaiset olliit oikei arvokkaita ja asiallisii. Ei olt mittää rinsessoit, vaa mummoi ja pappoi. Tanssimist ei koululla kovi paljo harrastettu, myö mentiiki sit vanhaa Patriaa lounaalle ja siel mie meiän luokan toisen nuorukaisen kans pyörähin valssii. On nii suureelliseks menny tää maailma. Mut pitäkööt hyö hauskaa ja tanssikoot, viel illalla pittää näytöstanssei omille vanhemmillee ja muille asiast innostuneille. Innoissaa kuuluvat radion mukkaa olevan. Hyvä nii, kyl se arki tullee enne ku huomaakaa.

Mie sillo joskus kaua sitte, ku olin viel töissä ja työnantajal oli iha oma sosiaali- ja terveystoimi, mei silloselle vanhainkodin johtajalle puoltosissaa nauroin, et mie sit tuun tei asiakkaaks, ku mie jään eläkkeelle. Tää sano, et elä kuvittele, ei sinnuu sillo ennää tänne oteta. Tais olla hyvi kauaskatsova ja ennustava tää vanhainkodin johtaja, ties joteki, et ei vanhoja ennää hoieta ku oikeet vanhainkodit ajettiiki alas, kaik vaa kottii joko hoijettaviks tai ei. No mie muutin pois enkä sillosen kuntajaon mukkaa ois siihe vanhainkottii mennykää, nythä voi joutuu iha mihi tahansa, meilki sadan kilometrin päähä asuinpaikastaa. Mis nyt sit sattuu sen ver tilaa olemaa, et yhe mummon tai papan saap sissää. Hulluks on ment nykyine ikäihmiste heittely. Ja kaik pitäs hoitaa kottii "ku koton on nii hyvä ja ihmiset tahtoot olla koton". Miult ei oo kukkaa kysynt, mis mie tahon olla, nii et kuka on miu puolest tehny tällasen päätöksen? Mie en viel oo holhouksen alla, ei oo edunvalvojaa määrätty (ent. holhooja) ja iha ite ossaan päättää omat asiain. Sopis kyssyy ihmisilt, et mis hyö halluut olla eikä tehä parin, mahollisesti jo seniilin, tahtomisen mukkaa päätöksii koko ikäryhmälle. Siin tuli sit miu vanhuspoliittine kannanotto.

Nyt mie lähen mei pienempää uimahallii kuuven kilometrin päähä (toine olis tuos melkei naapuris, vaa kilometrin matka), meil on siel yhdistetty vaivaisten ja työttömie vesijumppa. Oon vähä laistanu tätä, ku jouvuin uuvelle lääkitykselle päänsärkyjen takia. Lääkär muistutti, et on kolmiolääke sit kyseessä. Ei siin purkin kyles kyl mittää kolmioo oo, mut uskotaa.

Voikaa hyvi ja varokaa vesilätäköie alla olevaa jäätä - kastuu, jos kaatuu

Tervehyksii uuvestaa

Nuorin sisar

4. Lounane tääll Vierailija

Mä jätä sukkie kutomise teill näppärämmil, mull o entissi ja jonku tartte niit osta myyjäisistki.

Vanhuste hoidos o eri alueitte tai paikkakuntie välil isoi eroi, silt tuntu. Mä just ihmetteli et ku lääkäri soitti mammall kotti ja sanos et tul yhte testi. Lääkärit ku ei pruukka kotti soitta. Mut olis se kauhia paikka jos Turust joutuis Tampereel vanhainkotti. Kukka ei tulis käymä niin pitkäl, et yksi sii jää.

Mä olen ennenki huamannu et yhteydenotto odotetta, mut itte ei viititä. Mä olen miättiny et jos antasin olla, mä en yksi viitti. Toisalt hiukka omatunto kiusa ku ei se mul iso vaiva ol jos joskus lähettä korti (mä olen niite ystävä) tai pirautta ja toiset nyt vaa nuivaantu toissi aikasemmi. Niinku kutomine o hyvä aivoil ni tiädä vaikk kirjottaminenki? Mä luule jos jotta harrasta, mitä vaa, ni harmat aivosolut pyssy virkeinä. Minkä lopettaa, ni siin taantu. Niinku Nuarin sisar kirjotti ni ei sormil tartt sanno mitä kui kudota, ne kutto ittestäs ;)

Menik Nuarin sisar uimahalli kanootil ku siälpäi o kaikk veden al? Jos kanootti keikka ni siin kastu mut ei se luita riko niinku kaatumine, ni et selväst turvallisemppa ku vaa jaksa melo.

Kaunist lauantait.

5. vm47 Vierailija

Nuori sisar assuu laaksos, siel on vettä mut mie ku asun harju rinteel korkeella ni miut ei haittaa. Mie luulen et miulkii käi se mahatauti, yhe aamupäivän ajan piti olla varuillaa, ku suol rupes tunkemaa tavaraa pöksyy. Ehin mie vessapytyllekkii, ei siin mitä mut pöksyt piti vaihtaa puhtaisii. Sit se oli siin.

Mie en tiijä sen minjän puhheist ku en oo kuulemassa eikä kukkaa kantele häne haastiaa. Suoraa ku miulle puhhuu ni iha nätist. Huumorii hänel on ja sitä pittää ollakkii ku miu pojan on nainu. Tännää mie pistin menemää hälle sellaset kirjokintaat ku sain valmiiks. Niis on sitä pinkkii lankaa.
    Se kyl ois makkee ajatus jos tääl käis joku lukemassa meijä ajatuksii. Ei tän kaupungin johto käy, luulisin, mut mie voin heille (muutamille valtuutetuille ja hallitukse jäsenille) sannoo suoraa ilma tälläst välikättä.
    Yskän mie sain ku hammaslääkäris käin, lie joku ilkee pöpö meny puhki pistettyy suonta pitki verenkiertoo ku kaks viikkoo oon yskiny ja aivastellu. Nyt onneks alkaa jo tulla limakalvoilt muutakii ku silkkaa vettä ja tauti on väistymäs. Hyö ku laitto puuduketta ikenee.

Tännää käin nauttimas pitkäst aikaa (ainaki 3 vko) saunasta. Ai ku oli makkeeta lämpöö. Nyt täs kuivattelen ja kuuntelen ku telkassa haastelee tanskassa olleita sotalapsii. Oli se kauhee se sota-aika.

Lupasin neuloo postin neidille sukat ku hää pisti menemää kaks satsii sukkii ja nää kintaat. Hää ei ens kai uskonu mut ku kysyin jalan numeroo ni hymyili ja kerto. Nyt on varret työn alla.

Voikaa hyvi, mahatauveist ja lunssist huolimatta

6. runopiiri Vierailija

Kävin kirjaston runopiirissä. Selasin netistä Eeva Tikan tuotantoo. Kirjastossa ennen runopiiriä luin Apu-lehestä jutun Kisusta. Hänellä se vasta on ooto vaeva haemassa. Liäkäri on jo monta kertoo rassannu putket puhtaiksi.
    Ee minusta oo runohommiin. Oon liian iloluontone immeine ja lyön vakavat asiat leekiksi.
    Nuorin sisko kirjottaa plokia ja tarinasta tuli mieleen monta mukavoo asioo. Kirjottamine on hänelle hyvvee vastapaenoo raskaassa työssä.
    Mahavaeva jo hellitti ja oli mukava käävä ruokakaapassa. Apteekissa kävin kahtelemassa maetohappotapletteja. Ovat tarjooksessa tässä kuussa.
    Kahvitunnilla palstalla elli ee sua yhtään vastausta päevärahakysymykseen. Kaepa liitoilla on omat laskukuavansa. Immeine on kiipelissä oravanpyörässä, kun jootuu rätneemään rahojaan.
    Minulle raakalle kävi aekonnaan niin, että sain karennsia joka sitten peruttiin. Sen taatta en neevo kettään näissä asioissa. Virheitä sattuu ja jos oikein tiukaksi männöö niin liiton juristit neevoo.
    Tuas uamulla soetti lehtimyyjä. En tilloo lukemista. Kirjastossa kahtelin lukuvinkkejä. Takakansi oli räntätty niin hämärälle, että ee siitä suanu selevee. Hesarissa oli juttu kahesta naesesta, jotka ostivat keskustasta yhteisen asunnon. Kulttuuririennot ovat kuulema niin tärkeitä. Minulle riittää Malamin hookutukset. Oon aena hyvillään kun seleviän kottiin hookutuksista. Keskustaan ee tie mieli asummaan vaekka saesin ilimaseks asua.
    Taijampa tästä kohta männä yöpuulle. Runopiirissä luettiin Kalevalloo päevän kunniaksi. Mietin oesko hyvä palata tuommosseen perinteeseen. Ee iskis tementia kun loitsuis ja istuis tuolilla vastapiätä käsillä sootaen.
    Kannattaa kuunnella ratiosta Valkoista valoa. Kävin jooluna kahtomassa nuapurimuassa pakinassa puhheena olevan vilimin. On mukava ellee epätäävellistä elämee. Ussein naarattaa kun muistan miten Tuhnis piti minua liian täävellisenä immeisenä. Pijetään huumorinkukasta hyvvee huolta. Niitä ee myyvä missään kaapassa.

7. Lounane Vierailija

Mahtaa olla mukava postineiti et saa persoonalliset uniikit sukat. Hyvä kannatta ain odotta, eikä hosumall mittän tul.

Joskus mä olen toivonu et sais ripulin niinku muutki ihmiset et laihtuis vähä. Mut ei, ja on se simmottis et ventiks se vetää raavaat miähekki. Mull o rautane vatta mitä ei parit pöpöt keikauta. Silti ni mull tule helpost perhossi vatta, jos tiädätte mitä mä tarkota. Siin asias mä olen hyväs seuras ku kuulemma niit tule suurte taiteilijoittenki vattahermoi kiusama.

Kalevala lukemine väsyttä munt iha kamalast. Mut ku joku esittä sitä ni mä tykkän kuunnella. Sama juttu runojen kans, paitti Heli Laaksost mä ymmärrä ku seki säksättää hiukka niinku me. Runot o ollu pois muadist et voida odotta renesanssi et ne taas nouse suast. Nii se o et asiat et aaltoile, tulla uudestas ja sit taas vaivuta unhola. Iha niinku kulttuuritki. Mä epäile et ku "kehitytä" liikka ni sit mene överiks ja tule alamäki. Kaik liika o pahast, vaikk keskitiä kuulostaki pitkäveteselt. Ei silti mä olen aina ollu vetiste ojie ystävä, ne o must miälentiintossi niinku vesikrotikki. Toivottavast tämä kotimaa ei koska kehity liikka.

Harmitta ku mä näin jotta nii kiva unta mut en muista et mitä. Ehkä se täst viäl tule miäle. Voikka hianost.

8. vm47 Vierailija

Mie täs runolle rupesin
    karjalaksi kaakottelen
    runosuonta rupattelen
    lounasen likan iloksi,
    muijen muijien ratoksi.

Räntää räppäs taivaan tuoja
    märkää loskaa taivaan täyven
    pakkasen päälle pukasi
    auton ovet jäähän jääti.

keinot konstit kaikki tiiijän
    sulatella sinetöijyt
    auki ovet umpijäiset
    konstiloilla kotoisilla.

Ota appuun kuuma tuuli
    lämpöpuhallin viritä
    taikka tukankuivaimella
    ovenkarmia lämmitä.

Muovipussii kuuma vesi
    oven kylkee lukon päälle
    kyllä aukee jäine lukko
    halvalla hätä hupeni.

Nonnii, tuli taas vähäse konstii ja keinoo. Saap nähä kui kovast tään vesikelin jälkee auto ovet on jäässä. Pittää tänä iltana viel käyvä ajelemas ni sullaa ikkunatki. Huomenna ois taas kuoroharjotus ja autontäys mummoja tullee kyytii. Aikasemmin näilt kylilt läks toinenkii autolline ni jaettii kyytiläisii. Nyt ne on kaik miulla. No, ei mittää, hyvä ku lähteet harkkoihi.

Voikaa hyvi

9. Aplodei lounasest Vierailija

Aploodei, aploodei VM47! Kalevalaiselt ja Ruuneperilt runo kalskahta, elämä voittaa, kevät o tulos ja runoratsut pääse kirmama lämpimäl laitumel. Sitäpaitti runost löyty neuvoi jokapäivässi ongelmi. Tarpesse tuleeki, virkavalta tykkäis huano jos maantiäl pörräis auto ikkunat jäis ja auto ylitäynn laulavi mummoi. Ja kuski joutuis puhaltama et onk tullu otettu. Kui mone mummon auto muute o kysees?

Mä leikkasin kyntte ja siin o palkkenkiäli. Ain saa olla varovaine ettei se jää mihinkkä kii ja reppe enemmä. Eile mä taiteili siihe kynnenpäähä laastarin ja hyvä tuliki mut viäreise sorme :)) Niinku yks mummu pruukas sanno et "voi iankaikkine senttä". Mä olin muutenki haaveileval tuulel ja unohdi laitta kaneli pikkupullien pääll. Hyvi ne kuiteski muute oli ja näti ruskioi, nii ettei Ilmari edes huamannu kaneli puuttumist.

Mä kattosi juutuubist yhde miälenkiintose jutu ja lukasi viäl ihmisten kommenttei. Mä ihmettele kauhiast kui ruma kiält pojat, ei ne oikioi miähi voinu olla, käytti asiallisest esityksest. Mä iha häpesi niitte pualest.

Mä ostanki tänä pastelli värissi keväissi tulppaanei. Sit mäki voin yllättä runol, voikka hianost.

10. vm47 Vierailija

Kiitti vaa kehuist ja aplodeist. Tää muovipussikonsti toimii ovie lukkoihi, oon kokkeillu muutama kerra. Sit vaa kaataa sen veen pois, ei se siel maassa kettää haittaa, ku et iha jala alle kaaja.

Kattelen täs toisella korvalla morsiuspukuohjelmaa. Kyl on muutamat likat nirsoja, tai sitte se entourage ei hyväksy mittää mist se likka tykkäis. No ohjelmaaha se on mut kuitenkii. Kattelen korvalla ku se telkkari on tuos vieres ja sivusilmä näkkee mut korva on sinne päi. Miu ku ei tarvii lukkee niit tekstilöit, mie kuuntelen.

Käin tännää istumassa yhe kokkoukse ja saatii sen päälle viel lounaskii. Oli hyvvii kalarullii, seitii kuulemma. Mie söin kaks-kolme niit. Ku ei syö liikaa kerralla ni ei mee maha kuralle. Miul on se hyvä puol et ku ite istun nuija varres ni saan vettää kokkoukse läpi rivakast. Ei tarvii hirvee pitkii puhheit. Asiat käsitellää sopusast.
    Vuoskokkouksii riittää yks toisesa jälkee. Ens kuussa on taas yks. Sit ois viel yks - ei ku kaks, mut kutsui ei oo tullu toisee. Ootellaa, jos tuo kohta tulis.

Voikaa hyvi

11. Lounasest Vierailija

Viikonloppu meni iha mukavast. Mä sain vanhoi lehti luettavaks, ei niist kyl huama et onk vanha tai ei, mut yhdes luki et mikä saa ihmiset onnellisiks.

Yks asia oli et simmone harrastus mist oikke tykkä, aihel ei ol väli. Monil tutuil se o lukemine ja nuaril netti iha liiaks asti. Telkkari ja lehtie lukemine o nykyä heill taka-alall, nii et lehtimiäheks ei kannata opiskella. Tai voi laitta tänn uutissi lehdist. Näi feiknews'sie aikan voi itte keksi tekstitki, väärenttä siihe kuvat tai laitta kaikklai juutuubii. Ain joku niit eksy kattoma. Mut aikas kaikell sano pässi ...tai kuin se meni.

Mä tykkän mm. olla puutarhas kourat maas, vaikk kynnet meneki huanoiks, Siin saa näkyvä aikka, tule oltu ulko raikkas ilmas ja saa hyätyliikunta. Nyt mä jo kaippa sinne mut viäl joutu odottama. Kävelyki aina kannatta mut josku laiskuus iske, varsinki huanol sääl.

Mä en tiädä mikä mun partneriin, Ilmariin, o menny. Jos mä nousen yäl ylös ni se kysy aamul et mikä mul oli. Mä jo valiti et eik mul ol ollenkka yksityiselämä.

Voikka hianost ja hyvä viiko alkku

12. Yritän nyt pysyä viestissäni yhessä ja aenoossa asiassa.
    Postiluukku kolahti ja sain kirjeen seerakunnalta. Kaanis kirje kerto miehestä, jolla oli ollu lapsuuvessa rahasta tiukkoo. Koolun käänti kiänti asiat hyväksi eekä hänellä on nykyään mittään hättää.
    Päevällä just mietin miten elämäni olis männy, jos olisin kääny eri koolut. Jossittelu ee aata. Nuorena tulloo tehtyä hätäpäessään vähemmän kehnoja piätöksiä. Elämänkoolussa ee oo ollu lukukaasimaksuja eekä kirjojen ostoo. Ilimasta koolua oon suanu käävä ja joskus oon jopa jiäny luokalleni samasta aineesta.
    Kirkon kerräykseen voep laettoo rahhoo tilille tae tekstiviestinä. Minusta vanaha konsti eli kolehti olis mukavin. Ee tarvii käättee nettiä eekä kännykköö.
    10 päivänkysymystä palstalta luin, että Suomessa on kymmeniä tuhansia alle 30-vuotiaita ilman ammattikoolutusta. Töetä iliman tutkintoo on vaekee suaha, kun kooluja kiäneetkin ovat työtä vaella.
    Mukavahan se on, että seerakunta lähettää kirjeen, jonka mukana on liite täännä hyviä menovinkkejä. Jos ee huvita käävä runopiirissä niin voep käävä vaekka syömässä kirkolla vihanneskeeton.
    Keskiviikkona olis kirjastossa tv-toemittajan kirjailta. Aeheena yt.
    Minun yt on jo monen vuujen takane juttu. Elämä on tavallaan yhtä yyteetä. Kävin tännään kaapassa ja ihmettelin minkä taatta toene jalaka kastu.
    Kotona katoin kengän pohjaan. Oli ihan halaki. Näitten kenkien kanssa yt:t on jo kääty. Eeku kengän kuva kengän pohjaan ja roskiin. Roskavajan lukkokin aakee kiitettävästi. Paljon olisi ollu mielessä huasteltavvoo, mutta pysyin nipin napin kuten lupasin yhessä asiassa vähän lipsuen.
    Pikkusiskoni plokin Hyppää rattaille takia kaivoin laatikoita ja muistin oikein.
    Yo-kuvani valokuvaamo oli FOTOMALKKI. Koko ajan naaratti, mutta kyllä minusta suatiin yks ihan vakavakin kuva. Voe heekele minkälene immeinen olin siihen aekaan. Ehkä olisi pitäny uskoo äetiä ja männä tallouskooluun, emäntäkooluun ja saeraanhoetajakooluun. Tiällä Helsingissä piä käänty uusille urille ja nyt on aekoo miettiä, että mitä jos...

13. vm47 Vierailija

Miuta on elämä kulettanu, oikeestaa mittää valintoi en oo tehny ite. Muut on vaikuttanu paljo. No, ammatti tuli omast hakemuksest ja koulutuksest. Eihä tuos mittää vikkaa ollu, nyt ei vaa ennää kelpais mihkää. Mut onha sitä tullu opittuu ulkopuolel koulun yhtä sun toista.
    Nyt miul sitte jatkuu se puhheejohtajuus viel ainakii yhen vuuven, ei siihe esitetty kettää vaik kyl mie kerroin et paikka on vappaa. Ja eihä miul mittää hättää oo ku on nii hyvä sihteer ku meillä yhistykses on. Mie vaa nuijin kokkouksii ja hää tekkee kaiken muun. Nii, kuittaan mie pöytäkirjat.

Oonha mie sit sihteer toises poppoos mut siel puhheejohtaja tekkee paljo sitä mitä miu pitäs, mie ku teen sit sitä mitä kuoron johtajan pitäs tehhä. Sillee meil hommat pyörii. Teen mie ptk:t ja esityslistat ja sellaset.

Sannoot vanhat ja viisaat et laiska töitää lukkee. Miehä oon aina myöntäny et laiskaha mie oon. Mut tehhää mitä tehhss kuha jottai tehhää. Mieluummi mieluisii hommii.

Voijaa hyvi ja nautitaa kauniist ilmoist. Myö ei ehkä nähä et talvet loppuu mut jätetää paljo valokuvii ja juttuloit talvist.

14. Kokemuksi lounast Vierailija

Ilma erikoiskoulutust profaileriks mä näen et Vm47 o vetokoira tai niinku sanota alpha dog, nuijimistehtävi riittä. Mä en ol järjestöihmine ja sit o sattunu ette tapauksi, et otta jonku tehtävän vasta ja tuli vihamiähi. Vaikk kysees oli harrastus mist kaikki tykkäs. No, ens mä hölmistysi mut sit nous itteminä et yli vaa, tämän mä teen ja hyvi.

Täll viikol o sattunu kommelluksi. Eile mä huikkasi partneril et mä käväse äkki kaupas. Mä tulin aika pian takas kotti, tein sitä sun tätä ja sit rupesi miättimä et mahtak partneril olla nälkä ja et mis se o. Se löytys verannalt. Mä kysysi et mitä se siäl istu eikä san mittä. Se katto munt vähä aikka kulmies alt ja sanos sit et mä olin sulkenu sen ulos ku olin lähteny autotallin kaut ja verannan ovi oli ollu lukos :) Mä olin sit makia ku etelän hedelmä ettei tullu mökötyksi.

Nautita kevään heräämisest, tos viäres luki et oli näkyny leppäkertui. Voikka hyvi.

15. vm47 Vierailija

No siin oli sitte hyvi tuuletettu kaveri ku sissää pääs. Kuumaa teetä tai kaakaoo tai vaikka kahvii vaa iso kupilline, kyl se siit - jos viel konjakkitipal höystää.
    Ne sukat meni kuulemma heti käyttöö. Hyvät oli. Toiset sukat toimitin kans sammaa paikkaa mut tää ihmine on ain toises vuoros ku käyn maksuu perräämäs. Onneks ei oo iso raha ni ei tuu ongelmii täs päässä. Yhet läks just eile Tamperee suuntaa, pojan miniälle. Nyt on alotettu uuvet mut saaja on viel epävarma. Kai ne jollekulle kelpaa. Mieste koon meinaan neuloo.
    Tääl paistaa aurinko ja kaik on iha valkost ku yöllä sato vähä lunta. On vaa se huonomp vaihtoehto: pakkasjään päälle pakkaslunta eli liukasta on.
    Koht myö lähetää tyttöje kans koirapuistoo. Meni aamu pitkäks ku jostai syystä yö meni iha pätkissä. Kummallissii unii näin muutaman niije unijaksoje aikana mut hyvi tunnun levänneen kuitenki.
    Hyvvää päiväjjatkoo koko lukijakaartille, se ois sit kevät

16. Lounaast Vierailija

Mä en viitti mainita asianomasel tost tuuletuksest, se vois tykätä huano :) Pian tule taas se aika et tarkene verannal ilma juatava eikä sandaaleis tarvita villasukki. Ei silti, joskus kesäll varppatki palele jos o satteist ja holotna. Mut tosi o et hiukka lunta jään pääll o falski.

Ulkomaan kontakti katto kaikk Suame koskevat dokut telkkarist. Hänel o vähä painovaikeuksi ja sitä varte hän hehkutti ohjelma misä lapsi koulus ja tarhas ohjatti syämä terveellisemmi ja liikkuma enemmä. Me olla dokun mukka edelkävijöi siin asias ja et kaukka tulla tänne kattoma ja ihmettelemä ja ottama oppi. Heill ei kuulemma tykätä et valtio määrä mitä penskat suuhus pistä. Mä seliti sit et meil o ain lapset saanu koulus ruakka eli siit o voinu hyvi jatka. Mut ei mun sitä tart tääll selittä, se vaa et maas maan taval.

Odotushuanes nuari äiti imetti vauvaas ja se piti imies nii kiva piänt ääntä. Siit o kaua ku mä viimeks kävi gynel vauvan kans. Vastaanottoapulaine hyssytti sill aikka poika. Siin oli hiukka dramatiikka ku hän oli neiti-ihmine ja ain odottavie äitie kans tekemisis. Aika monta lapsetont pari meki tunneta. Ulkomaan kontakti kerra ihmeteli aurinkorannal ruattalaiste isoi perhei. Mä ajatteli et ne oli varma niit pariskunti miss molemmil o ennestä jälkeläissi ja yhteiset lisäks.

Älkkä liukastukka ja voikka hyvi.

17. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii taas

Miul on nettiradio auki ja sielt tullee mei vanhoja euroviisuja ja niitä, jotka ei sinne saakka päässeet. Parastaikaa Frederik lauleloo Titaniciaan, eipä se kovi kummone viisu ois sekkää ollu. Aika kaameita viisuja täält on lähetettyki, iha pittää ihmetellä, et mist niitä oikei suolletaa, ku kuitenki sit muina aikoin osataa tehä vaik mite hyvi soivii ja laulettavii kappaleit. Ei ymmärrä. Miul on vissii liia tarkka korva, sen takkii mie en ite laulakaa ainakaa julkisesti, laulakoot vanhemmat sisarukset. Välil oikei korvii raapii, ku "hyvät" ja kovasti kiitellyt artistit lauleloot iha mitä sattuu, iha näkkyy nuottiviivasto ja sit se laulettu nuotti ei ookkaa siin kohas viivastoo mis pitäs, vaa vähä sinne päi. Sattuu korvaa.

Korjausta vm 47:n väittämää, et mie muka jossaki notkos tai laaksos asuisin, mei talo taitaa olla ylempän täs harjun pääl ku vm47:n talo on eikä sekkää missää notkos oo. Mei talo on iha harjun pääl, mut ku myö ollaa nii ylhääl, ni tääl on tietyst kylmä ku tunturin lael tai Himalajal, sadeveskaivot ovat umpijääs eikä sillo mikkää sulava lumi - nyt jo vesi - mee sinne viemärii, vaa jää pihhaa lillumaa ja sit on liukast, ku alla on jäätä ja pääl vettä. Yritä siin sit kulkee.

Oon täs radioo kuunnelles kuullu aina sillo tällö semmosii tömähyksii ku kesäl, ku naapurien penskat hyppyyttäät skeitti- tai potkulautojaa, mut ei se oo ku katol puttoovaa lunta, ku se tuoho ikkunan alle maastoutuu. Melko kovii tömähyksii. Eipähä jää katolle, ei tuu kovi pitkii jääpuikkoikaa. Siitä ne terävät puikot jos tippuis tuoho jalkakäytävälle, saattas käyvä pahasti.

Nyt miu pittää iha eriksee mainita: mie sain itelleniki sukat neulotuks, ku ensin yhelle tuttavalle sain värkätyks kaks parrii. Aattelin mie jo yhes vaihees, et ei tuu mittää, varpaat paleltuut, ku ei itelle ehi tehä, jälkikasvulle ja niien rouville ja mukuloille ja muutamalle tutulle ens, meinas käyvä vanhanaikasest, nii ku suutarin lapsille. Tul iha hyvät, oli muutama kerä tähelankoi, niist tikuttelin. Pittää ne täyvet kerät käyttää niihi muualle menevii, eihä sitä tämmöselle, paremmille ihmisillehä ne paremmat langat (kas ku heitäisinki vaatimattomaks!). Mie jossai välis mainitsin, et mie sielt nettikirjakaupast olin tilant uusii lankoi - pistin sen kaikist ohuimman langan puikoille ja totesin vähä matkaa tehtyäin, et ei olt hutihankinta. Hyvät värit sattuki, nää nettihankinnat ku on välil sellast hakuammuntaa, nyt sattu iha napakymppi.

Vähä rupes harmittammaa, ku äske katoin, et pittääks tännää kattoo telkkarii - ei ainakaa kovi paljoo, ku Vera Stanhope ei tännää mittää tutki, oli siirretty johoki tulevaisuutee. Olis voint miu puolest sen SuomiLoven siirtää vaik yöhö, mie en siit kovi tykkää, se on vähä ku sosiaalipornoo, ihmiset kehhuut toisiaa ja ittiää ja sit itketää ja kaikkee. Itkisvät kotonaa ja soittasvat siel niitä "mei yhteisii sävelii", pittääks niitä tuuva koko kansan tietoo. Mie ainaki pitäsin visusti omana tietonain tuollaset tiiot enkä jakelis niit muille. No, kuka tykkää mistäki, mie en tykkää tuollasest. Pittää ihmisel olla omiaki asioita, ei kaikkee tartte jakkaa kaikille tiioks. Koht tullee puol yheksän uutiset, niitä taian mennä kattomaa. Ei sielt paljo muuta taia tarvita kattookaa, mut otanpa yhen nuorten kirjan etteeni, pittää vaa taas värkätä jonkulaine tuki sille kirjalle, ettei tarvii käsis pittää, vaa saapi sitä sukan terrää tikutella, et saap sen ensimmäisen sukan valmiiks.

Vissii tännää pittää jotaki syyväki, onkoha miu kaapeis mittää mainittavaa. On siel jotaki, ainaki pakastime puolel on ite tekemääni hernesoppaa ja siin sopas broilerin palasii, on parempaa ku sianlihast. Mie ku yritän välttää sikoja ja lehmii ruokavaliossani, nivelvikane ku oon, tullee niie kans nivelet kippeiks. Lintuja voip syyvä, mut jos joutuu syystä tai toisest vaik possuu syömää, tietää pari seuraavaa päivää tämmösen virheen tehneesä, ku kaik nivelet kiljuut suuree kuulumattomaa äänee.

Nyt mie lähen kattomaa, mitä sielt kaapeist löytyy ja mitä ihmeitä maailmas on tapahtunt.

Voikaas taas hyvi

Nuorin sisar

18. Lounaast Vierailija

Äänelläs se variski laula mut kyl tuntu et joku levytys o luannovaroje haaskamist. Mut mul o idea Nuarimma sisare luku-ja kutomistongelma et kui olis taiteilijoitte maalausteline, simmone pöydäl laittettava? Piäni, eikä maksa mont markka. Siihe sais klemmaril laitettu vaikk lampu valo varte. Sen vois vaikk laitta sängys vattan pääll ni voi pittä sormet vällyjen all lämpimäs.

Olet mitä syät, sanota. Mikä soppi Maijal o myrkky Matil. Tuttava kertos et jossa Etelä-Amerikas, mä en nyt muista mis maas, syädä pal kana, niiss o hormonei ja siit seura et naiset o liianki naisellissi muadoiltas - edest ja takka. Jos mä olisin miäs ni mä jättäisi varovaisuussyist tiput rauha.

Ku elintarvikkeis o antibiotikoi ja vihanneksis yht sun toist hivenainet ni tulevaisuudes poppamiäs vois kremppojen mukka anta resepti mitä liha, kala tai vihanneksi laitta poske pillereitte sija. Siin tulis kaks kärpäst yhdell iskul. Ku ns kehittynet maat käy kalastamas kolmansie maitte nokan edest niitte kalat, oli rauhotusaika tai ei ja sill tappa pakotta alkuasukkat pakolaisiks, ni aiheelliseks tule se keksintö miss vesipaljus kasvateta omi kaloi verannal tai jossa. Ei se näin yksinkertane juttu ollu mut sinne päi. Tämä vinkiks nuaril start-up firmoil.

Nyt mä lopeta maailma parantamise tält päivält ja toivota hyvä päiväjatko.

19. vm47 Vierailija

Sopan jakeluu tännää kansalaistorilla. Tuuli puhals kuin vimmattu - kierteli ja kaarteli niin että piti olla varuillaan ettei tyroksikupit lennelly pitki torrii. Miu laskuje mukkaa ainakii 200 annosta soppaa meni makkeempii suihi. Telttakii piti pistää pystyy sillee et kaikki maholline pantii jaloille painoks. Mie ilmotin et mie tulin paikalle sitä varte et miu 85 killoo toimii hyvi painona siin ku piän telta jalast kii. soppakuppiloitha mie jakelin niille ketkä jakeli kuppii kauhottuu soppaa ylleisölle. Paikalla oli kolme evustajaehokasta täst lähelt. Hyvvää soppaa, vihanneksii ja niit possusuikaleit.

Keskusteluaiheit oli tietysti naistepäivä ja naistepäivä tapahtumat. Aika moni oli tyytyväise olone. Koirapuistoskii oli samallaista ajatusta liikkeellä. Miul oli semmone tuntu et pääminister läks lipettii ku ei saanu tahtoaa läpi. Ihme ku piti puskee perustuslakii vastaa vaik monta kertaa käännytettii heijä ehotukset takasii. Ois tehty kerralla kunnolla. Eikä ois hassattu rahoja isoille virmoille ja turhaa työhö. Onneks tullee varmaa sellane evuskunta ja hallitus et ne ossaa käyttää hyväks käyttökelposet osat tehyst työstä. Ja korjata vähäsemmät viat.

Voikaa hyvi

20. Rupattelu lounasest Vierailija

Nuiva päivänalku eile mut kaikki kääntys parhain päi. Munt ei sit ollenkka huvittanu nousta ylös mutku oli poppamiähe kans treffit. Mä funtsin et se ajattelis et mitä noi myrttyst naist auttama. Kuiteski oli iha mukavaa ja hän pyys munt pitämä korvat auki et olisiks meilpäi taloi myytävänä.

Apteekis säteiltti (mä epäile et rouva o rakastunu kypsäl iäl) ja ku mä tuli parkkitalo rappusi alas ni mull avatti nii ilosest ovi ja odotetti et mä pääse turvallisest ovest ulos.

Mul tuli miäle et se oli vähä niinku leffas, ku kavaljeeri tumma puku yll kiärtä auto pelkääjän pualel ja avaa limusiinin ove iltapukusel ja minkkistoolasel naisel joll o tukka hianost ja meikki presiis vaikk o just noussu uima-alttast ja…. Meni hiukka asian ohi ku oli arkimaanantai ja oltti molemmat toppatakeis, sori, mun miälikuvitus pääs lentämä. Mut asiaan et jos se miäs vaik oliski ollu sen apteekkarirouvan ihastus lemmen kouris, huom. olla maaliskuus, ja tekke tikust asia apteekki? Aspiriini tai jotta? Sillo hymyile koko maailmal. Mä kiitin kauniist, ettei hän ajattelis et oli turha hööveli ja avakko naiset itte oves.

Pysytä kohteliaina ja voida hyvi.

21. vm47 Vierailija

Hei taas, kevättullee selväst, välillä tullee jalkaräti kokosii lumihiutaleit, vettä ja sitte taas paistaa aurinko nätist. Katuja ja jalkakäytävii kattaa märkä loska ja ku kaivaa puroja johonkii ni ves valluu nopsast alemmaks.

Mie oon kai kehunu meijä kylätalkkarii joskus aikasemminkii mut kiittelen taas. Hää on nii reipas tekemää asioit mitä tarvii. Mie saan nyt siit toisest isost halkopinost puita ku hää loi lumet sen päältä ja irrotteli pressun helman jääst irti. Se toine pino on jo muutamaa isompaa köntsikkää vailla poltettu. Ne mie pilkon pienemmiks tai jätän hänelle pilkottavaks sit kevväämmällä. Hää lupas tulla auttelemmaa sahahommis ja pilkkomises. Viel ei oo mittää kiirettä. Hälle tää on ollukki kaamee talvi. Meille muille, passattaville hää on luojan lahja.
    Koirapuistoo käytetää ilmeisesti paljo. Äske ajelin sinne ni parkkii ei meinannu mahtuu. Toiset lähti pois, toisii tuli lissää. Aamul ja päiväl on tyhjempää mut nyt väki on tullu töistä ja pääsee käymää. Hyvä nii.

Voikaa hyvi, tintit laulaat jo

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari